Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zeer zuinige HTPC + Werkpc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik gestopt ben met gamen van high end titels wil ik eigelijk upgraden naar iets kleiner en veel zuinigers. Ik game nog wel af en toe maar dan oude titels zoals emulators wat prima kan op de iGPU. Ik zoek iets kleins, stil en zuinigs waarmee ik 10 jaar veder kan en makkelijk onderdelen kan kopen voor upgrades of vervanging. Vandaar is mijn keuze niet op een NUC of een barebone.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Media content is echt het meeste wat ik ermee wil doen voor films,series, muziek en YouTube. Veder nog programmeren, experimenteren met bitcoin en huis tuin en keuken surfen/mailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro +/- 50 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al klaar en mijn Samsung 850 EVO 500GB SSD gaat mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ALC1220 aangezien media content en muziek eigelijk het hele doel is en SPDIF voor mijn audio.
HDMI en DP voor beeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel vanwege zuinigheid maar AMD 2200G kijk ik ook steeds meer naar als ik dit soort berichten zie
nieuws: Intel waarschuwt voor nieuw lek in Core-processors dat gegevens prijs... en meer. Ik weet dat ik niet Trump ben maar ik wil wel veilig kunnen SSH'en bijvoorbeeld maar ik weet niet of AMD wel realistisch is aangezien mijn lage verbruik eis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeer laag idle energieverbruik (helft van de tijd niet op standby) De mogelijkheid om hem 24/5 te draaien zonder hoge energiekosten.
Een laag geluidsniveau.
mITX

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Controle of alles bij elkaar past. tips en of er ervaringen zijn met een AMD HTPC die lang aan staat. Ik zie dat de 2400G ook aardig doet bij verbruik als ik bij de buren kijk:
https://nl.hardware.info/...kampioenen-stroomverbruik
maar lang niet zo goed als Intel. Zou een 2200G werken op een PicoPSU? Zo niet moet ik wel een hele andere case uitzoeken en waarschijnlijk een Corsair SF450 voeding. 8GB ook genoeg zou kunnen zijn maar ik doe wel veel aan multi-tasken met veel tabs open, muziek, YouTube in achtergrond, allemaal programma's open met 6-7GB RAM verbruik.

Windows licensie hoeft niet want ik draai Debian.

(Ik haal de Seagate hardeschijf uit de M3 Portable)
(Ik weet dat er een voeding bij de behuizing zit maar ik kan niks vinden over de betrouwbaarheid en efficentie vandaar de PicoPSU waar ik goede ervaringen mee heb)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus ROG Strix B360-I Gaming€ 133,04€ 133,04
1Antec ISK110 VESA-U3€ 76,36€ 76,36
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 104,50€ 104,50
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 162,50€ 162,50
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,11

Alle reacties

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33
De picopsu is denk ik niet zo'n goed idee, ik zou de meegeleverde 90w voeding nemen omdat 60w wel echt krap gaat zijn.
Zo'n 2200G of 2400G zou wel een mooi alternatief zijn voor de i3, die heeft namelijk ook een aanzienlijk betere iGpu wat ook bij oude games en emulators voordeel kan bieden.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Een 2400G systeempje zit max rond 90w. Dan is een 90w voeding aan de benauwde kant. Een i3-8100 systeem zit daar bijna 30w onder.
Een 2200G komt met ruim 70w meer in de buurt van de i3.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 15-06-2018 21:27 ]

Verwijderd

De Mini-box picoPSU 80 + 60W is zeker meer dan genoeg als je iets als dit neemt:
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
pricewatch: Asus Strix ROG B250I GAMING

Bij een Intel i3-8100 weet ik dat niet zeker aangezien die wel meer stroom verbruikt dan een dualcore met HT. Misschien kunnen @mrmrmr en @-The_Mask- je beter helpen.

De 2200G is ook een goed alternatief. Ik vraag me eigelijk ook wel af of die op een 80+60W of de meegeleverde 90W adapter kan.
Zoals aangegeven je kan ook de meegeleverde voeding gebruiken maar die is niet los verkrijgbaar zover ik weet bij Antec en dus niet vervangbaar. Daardoor kan ik goed snappen als je die niet wil gebruiken.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De PicoPSU 80/60W kit kan met een zuiniger moederbord en zuinige processor bij beperkte belasting.

Bijvoorbeeld ASRock H370M-ITX met een Pentium Gold G5400 3,7 GHz 2 core, 4 virtueel. Voor bitcoin minen of met langdurige 100% belasting is deze voeding niet geschikt.

Een i3-8100 verbruikt volgens hardware.info maximaal 40W terwijl een G4560 maximaal 25W verbruikt. Een i3-8100 kan net in een overigens zuinig systeem, maar je moet oppassen bij langdurige maximale belasting. De dual core kan normaal gesproken de voeding niet overbelasten.

Als je toepassingen (cpu en iGPU tegelijk zoals bij games) zwaar zijn zou je naar PicoPSU 160-XT + 120W of ATX voeding kunnen overstappen. Voor continubelasting zoals cpu/gpu mining kun je beter een goede ATX voeding kiezen met een i3-8100. ATX voedingen verbruiken meer onder idle, maar ze moeten langdurige zware belasting aankunnen. Een grotere kast is dan ook aan te raden want de warmteontwikkeling moet worden afgevoerd.

Ryzen verbruikt idle inderdaad veel meer dan Coffee Lake op dit moment.

10 jaar is wel lang overigens. Er zijn niet veel garanties op dat vlak, 5 jaar is de normale termijn.

Veel tabs open kost verbruik, voornamelijk door slechte scripts en mining in web sites. Ik sluit de browser af na gebruik.

Over de ingebouwde voeding van de Antec kast: dat is ook een redelijke optie bij niet te zware belasting zoals ik hierboven beschreef. Antec geeft weinig informatie, maar wat ik er van kan zien in reviews is er een losse AC/DC adapter met een DC-DC board in de kast en een ATX 20 of 24 pins stekker. Er wordt een efficiëntie van 92% geclaimd. Dat is waarschijnlijk de beste 12V output van de adapter bij een middelmatige tot hoge belasting en het is behoorlijk goed. Dat getal zegt niet veel over de efficiëntie rondom 10W idle verbruik. Het is denk ik de moeite waard te beginnen met de ingebouwde voeding en eventueel later over te stappen op een andere voeding als zich problemen voordoen.

[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 17-06-2018 02:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle tips iedereen! Met bitcoin experimenteren bedoel ik overigens Bitcoin wallets, betalen en hoe P2P werkt van de blockchain. Dat betekent wel een hoog CPU verbruik in het begin bij het downloaden van de blockchain en daarna op de achtergrond syncen. Vooral hardeschijf en netwerk gebruik dan en niet zoveel CPU maar dat zou alsnog de voeding kunnen overbelasten bij het downloaden. 60W lijkt inderdaad krap.

Ik heb wat meer naar de CM V550 gekeken en hij presteert beter dan ik eerst dacht! Het jammere is wel dat het een ATX voeding is en dat maakt het downsizen een stuk moeilijker.

10 jaar is meer dat ik iets wil voor het lange termijn tenzij het echt te traag word maar aangezien mijn doeleinden licht zijn denk ik dat wel langer kan. Het zwaarste is het programmeren maar even paar seconden langer wachten is niet erg.

Huidige stand is:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H310M-ITX/ac€ 92,75€ 92,75
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 99,22€ 99,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,54

Ik maak me wel zorgen over de geluidschip aangezien geluid wel een belangrijk punt is en hoger op de lijst dan verbruik. ALC887 vs ALC1220. Is het verschil hoorbaar en voelbaar of is het marketing? (HyperX Cloud 2). Zie veel verschillende verhalen in reviews wat het lastig maakt.

Zou 90W wel genoeg zijn voor de 8100 met het zuinigere moederbord? En anders lijkt me de aangegeven PicoPSU 160-XT + 120W een heel goed alternatief.

Langdurige verbruik met gamen (CPU+IGPU) klopt dus het kan het net niet zijn voor 90W denk ik.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 23:45
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:42:
Ik maak me wel zorgen over de geluidschip aangezien geluid wel een belangrijk punt is en hoger op de lijst dan verbruik. ALC887 vs ALC1220. Is het verschil hoorbaar en voelbaar of is het marketing? (HyperX Cloud 2). Zie veel verschillende verhalen in reviews wat het lastig maakt.

Zou 90W wel genoeg zijn voor de 8100 met het zuinigere moederbord? En anders lijkt me de aangegeven PicoPSU 160-XT + 120W een heel goed alternatief.

Langdurige verbruik met gamen (CPU+IGPU) klopt dus het kan het net niet zijn voor 90W denk ik.
90W zou echt voldoende moeten zijn voor die i3 en ik zou ook gewoon het mobo kiezen met de specs die jij wilt, zoveel zuiniger is zo'n moederbord ook weer niet (heb er nog geen bewijs van gezien in elk geval).
Als je over de voeding twijfelt kan je je systeem gewoon testen door het aan een stroommeter te hangen en een benchmark te draaien, zie je het verbruik van het systeem over de 98W (vanwege 92% efficiëntie) gaan dan breek je de test af en bestel je een pico psu, simpel (maar onwaarschijnlijk).

Overigens heb je juist als je spdif gebruikt geen goede audiochip nodig, als het goed is stuur je de audio dan digitaal en onveranderd door naar je audio systeem die het vervolgens decodeert en omzet in analoog

edit> als je voor pico gaat zijn er ook nog een 120W (zonder 4P stekker) en een 150W variant https://www.logicsupply.c...s/power-supplies/picopsu/

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 18-06-2018 11:03 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:42:

Een 80 of 90W adapter is geen probleem, want de i3-8100 op zichzelf verbruikt 40W maximaal in een game test. Een zuinig moederbord verbruikt veel minder dan 50W.

@Rrob
Het verschil bij moederborden is zeker aanwezig, dat kun je zien in tests van hardware.info. Daar zijn standaard settings gebruikt, het werkelijk verbruik na optimalisatie is lager. Gaming moederborden zijn zelden zuinig, en borden van Asus scoren meestal ergens in de middenmoot of achteraan.

Je kunt het soms zelfs visueel zien aan het aantal spoelen (de blokjes rondom de cpu). Zuinige moederborden hebben er doorgaans 6 of minder, maar niet alle moederborden met 6 of minder zijn zuinig. Bij meer groeit het verbruik doorgaans. Dat soort moederborden ondersteunen overclocking en zware grafische gaming kaarten en zijn gericht op het produceren van groot vermogen. Minder vermogen is vaak zuiniger, maar niet altijd, te goedkope moederborden hebben soms minder efficiënte VRM.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ik heb al een half jaar een nas/htpc draaien met een G2200 icm een https://www.hdplex.com/hd...-range-voltage-input.html + 90W laptoplader van de MediaMarkt.

Tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad. Een picoPSU van 80W zal wat krap worden, maar ze bestaan er ook van 150W. Dat moet voldoende zijn.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11 20:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Misschien een domme opmerking, maar ik begrijp dat je een game pc hebt en nu dus naar een andere zuinigere pc wilt (met als doel geld te besparen).

Vraag me af of de verkoop en nieuwkoop van hardware je onder de streep daadwerkelijk geld oplevert. Afhankelijk van je (als ik het goed begrijp) bestaande systeem is dit maar de vraag namelijk.
Videokaart verkopen, eventueel wat overbodige hdd's etc eruit en je bent misschien wel goedkoper uit.

Het idle verbruik van b.v. een 7700k of 8700k (of wat oudere cpu's) is namelijk helemaal niet hoog; https://nl.hardware.info/...ederborden-stroomverbruik

Onder full load is het verbruik van b.v. de 4000 serie cpu's wel relatief hoog, echter is dit zo incidenteel dat je dit nooit terug verdien denk ik?.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 18-06-2018 12:59 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 23:45
mrmrmr schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Een 80 of 90W adapter is geen probleem, want de i3-8100 op zichzelf verbruikt 40W maximaal in een game test. Een zuinig moederbord verbruikt veel minder dan 50W.

@Rrob
Het verschil bij moederborden is zeker aanwezig, dat kun je zien in tests van hardware.info. Daar zijn standaard settings gebruikt, het werkelijk verbruik na optimalisatie is lager. Gaming moederborden zijn zelden zuinig, en borden van Asus scoren meestal ergens in de middenmoot of achteraan.

Je kunt het soms zelfs visueel zien aan het aantal spoelen (de blokjes rondom de cpu). Zuinige moederborden hebben er doorgaans 6 of minder, maar niet alle moederborden met 6 of minder zijn zuinig. Bij meer groeit het verbruik doorgaans. Dat soort moederborden ondersteunen overclocking en zware grafische gaming kaarten en zijn gericht op het produceren van groot vermogen. Minder vermogen is vaak zuiniger, maar niet altijd, te goedkope moederborden hebben soms minder efficiënte VRM.
Dat weet ik maar hoeveel scheelt dat nu echt als je een i3 gebruikt. Ze testen die mobo's met een i7 8700k (6c HT turbo OC), de zwaarste 1151 cpu. Een i3 (4c geen turbo HT en OC) gebruikt al die extra stroom niet en als het goed is draait ook een zwaarder uitgevoerd mobo dan bijna net zo zuinig als een mobo zonder die verzwaringen.
Het verschil tussen de 3 vd 4 geteste mobo's is dan ook marginaal (~5%) en het mobo dat jij adviseert (H370) is minder zuinig dan de 2 van de 3 geteste z370 overklok moederborden (en ook nog eens het enige geteste mobo dat niet de door de ts gewenste audiochip en spdif heeft...)

edit> moet toegeven dat dat gigabyte mobo pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI een stuk zuiniger is (4W idle, 10W load), maar goed dat maakt dat het systeem van de ts onder load niet (gokje) 69 maar 62W verbruikt. Beide waarden waar die 90w voeding geen moeite mee gaat hebben

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 18-06-2018 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Rrob
Met multimeter testen kan ik inderdaad proberen maar ik denk ook dat 90W meer dan genoeg is en bedankt over SPDIF. Dat was ik even helemaal vergeten en maakt dus inderdaad niets uit daar maar ik gebruik voornamelijk me Cloud op 3,5mm.

Die Gigabyte ziet er goed uit en voldoet aan alle eisen. 16,8W idle bij een volledig systeem bij is zeker niet slecht.

Na even vergelijken is de 160W in mijn ogen de betere optie.

@mrmrmr
Kijk. Dank u.

@hanvandijk
Dank voor de tip. Ik zal ook even rondkijken naar laptop voedingen bij MM voor de PicoPSU.

@Tortelli
Mijn huidige CPU is de Intel i5-3570K. De terugverdien tijd maakt dus niet uit maar goed punt.

De tussenstand:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 153,-€ 153,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 99,22€ 99,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,08

Ik zie dat er snel een sexy zwarte versie van de Noctua L9i uitkomt. Daar ga ik even op wachten en voor in de tussentijd de intel stock koeler.

Voor de rest nog enige tips of veranderingen?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11 20:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik vraag me echt serieus af waarom je voor dit doeleind van een i5-3570K ga upgraden naar een i3 8100 (wat ook een quadcore is, met grofweg vergelijkbare performance).

https://nl.hardware.info/...847&specId=20103&tcId=424
Je win idle zo''n 3 watt, onder load 18 watt.

i3 8100 is wel wat sneller (zeg 10-15%), maar voor jou gebruiksdoel is dit juist niet erg relevant. Enige echte issue is de onboard GPU die b.v. geen 4k kan outputten (en zeker niet op 4k 60Hz en HDR).

Bedoel je moet het helemaal zelf weten, maar financieel gezien maakt dit weinig sense imo.

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 19-06-2018 12:29 ]

Verwijderd

Nope heb geen vedere opmerkingen. Ik vind dat het een mooi lijstje is :)
Tortelli schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:28:
Ik vraag me echt serieus af waarom je voor dit doeleind van een i5-3570K ga upgraden naar een i3 8100 (wat ook een quadcore is, met grofweg vergelijkbare performance).

https://nl.hardware.info/...847&specId=20103&tcId=424
Je win idle zo''n 3 watt, onder load 18 watt.

i3 8100 is wel wat sneller (zeg 10-15%), maar voor jou gebruiksdoel is dit juist niet erg relevant. Enige echte issue is de onboard GPU die b.v. geen 4k kan outputten (en zeker niet op 4k 60Hz en HDR).

Bedoel je moet het helemaal zelf weten, maar financieel gezien maakt dit weinig sense imo.
Er zit wel degelijk een groot verschil tusssen 3 gen en 8 gen series in zuinigheid en snelheid. Je bent vergeten dat de Intel patches oudere CPU's harder heeft aangetast wat maakt wat betekent dat het verschil wel hoger ligt dan 15%. Het verschil in watt ligt veel hoger vooral in idle.

Persoonlijk vind ik de upgrade juist wel nuttig en vooral voor een doel als dat.
Pagina: 1