Ik had jullie
in mijn vorige post beloofd nog een vervolg te plaatsen over het bouwen van de modelspoorbaan, dus bij deze

. Hier wat info over elektronica, gips gieten en de verfspuit.
Allereerst wat foto's van de elektronica. Hier zie je de aansturing. De modelbaan wordt digitaal aangestuurd en dat betekent dat de rails in secties is opgedeeld waarin met stroomdetectie wordt gecheckt of er een trein is. Dit minibaantje heeft 32 van zulke secties en die komen hier samen op twee printplaten. Overigens heb ik één later nog op een andere plaats gemonteerd, maar dat terzijde.
Hier zie je de bovenplaat in aanbouw, qua elektronica. Er zijn niet alleen 32 stroomsecties, maar ook 9 wissels, 6 seinen, een spoorwegovergang, 3 geluidsmodules en tot slot zo'n 30 verlichtingsgroepen voorzien op dit baantje. Ik heb de bovenplaat eerst zoveel mogelijk voorbekabeld en hem daarna geplaatst. Ik gebruik zelfgemaakte printplaatjes om de bekabeling netter af te kunnen werken.
Hier een overzicht op het moment dat de bekabeling bijna klaar was.
Dit is een voorbeeld van een huisje dat vier separate lichtgroepen heeft. Techniek heeft wel sprongen gemaakt, waardoor je dus niet meer zoals vroeger een huisje integraal verlicht maar je kunt nu per ruimte een lamp aan of uit zetten. Zo kun je "s middags" de woonkamer laten branden en in de avond de slaapkamer.
Ook leuk is gipsmallen gieten voor de tunnels. Scheelt een hoop geld. De mallen kosten eenmalig geld, maar daarna is het vrijwel gratis.
Die worden dan weer gespoten met de verfspuit. In dit geval uit een spuitbus trouwens. Voor de uiteindelijke landschappen geldt dat ze met de airbrush ook worden gespoten.
De rails krijgen een ballastbed. Eerst worden de rails (nog zonder steentjes) gespoten met de airbrush en met een kwast van roest voorzien. Daarna strooi je de steentjes uit en mag je biels voor biels "schoonvegen" met een kwastje. Prima geestdodend werk voor bijvoorbeeld tijdens een call van werk (met koptelefoon op). Daarna vernevelen zodat het nat wordt en dan inlijmen met vloeibare lijm via een pipet.
Tot slot als vervolg de zijschotten gemaakt, waarmee de vorm in de modelbaan komt. In de tussentijd wel weer wat verder en kunnen we gaan beginnen met de perrons plaatsen, stationsgebouw afronden en de eerste stukjes gras. Kortom, het houdt mij weer aardig bezig.
Is er nog interesse in een vervolg over een aantal weken?