Toon posts:

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 14:15
Millie-ano schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik maak ze zelf. Gebruik een trapleuning van grenenhout van de lokale karwei. Afhankelijk van het model een hoek of plat gezaagd. En aflakken met miniatuurverf of lak
Heb nog niet echt iets liggen, maar ken iemand die wel vaak iets met hout doet... misschien dat hij nog wel een blokje iets heeft liggen :)
Elve1984 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Je zou eens bij Scenery Workshop kunnen kijken die hebben wel redelijk wat spullen voor figuren schilderen.
Daar zat ik dus ook al te kijken, maar zowat alles is uitverkocht qua sokkels.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:02
ItMeAedri schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:26:
Misschien dat iemand mij kan helpen.. Tijd terug heb ik al eens rondvraag gedaan voor een sokkel. Daarna een tijd lang geen interesse meer gehad om een buste te schilderen, maar nu begint het weer te prikkelen.

Het valt mij op dat sokkels over het algemeen niet enorm voorradig zijn in Nederland. Wat zijn goede webshops om dit soort producten te bestellen? Of is het eenvoudiger om zelf iets te maken? :P
https://www.facebook.com/groups/1888814607844950
deze hebben enorm veel mogelijkheden (zijn Nederlanders)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
Er is natuurlijk een reden dat dit… model… al 25 jaar in deze staat ergens op zolder ligt…

Wat gaan we hiermee doen, waarde collega’s?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
alt-92 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Yikes.
AK thinner, of MrHobby LT/400?

Moet zeggen dat het allebei goed werkt, maar leveling thinner heeft wel mijn voorkeur.
Ik heb IPA gebruikt om het een beetje te verdunnen. Kon het er zo met mijn nagel afkrabben. Alle waterbasis acryl doet dat maar niet zo makkelijk als deze.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:36:
Er is natuurlijk een reden dat dit… model… al 25 in deze staat ergens op zolder ligt…

[Afbeelding]
1) toch afmaken

2) Meenemen als oefen materiaal voor tijdens de cursus.

Of 3)… Gebruik het voor een flight crash site diorama. :+

Meer dan ik dacht...

• Dr. Strangelove
Vroeger… toen de wereld nog jong was en een Italeri bouwdoos fl 14,95 kostte, had je een merk dat plastic strips met een airfoil doorsnede maakte. Ze zaten vaak bij vacform dozen van tweedekkers. Ik kan dat spul nergens meer vinden, weet iemand of het nog bestaat?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:31:
Vroeger… toen de wereld nog jong was en een Italeri bouwdoos fl 14,95 kostte, had je een merk dat plastic strips met een airfoil doorsnede maakte. Ze zaten vaak bij vacform dozen van tweedekkers. Ik kan dat spul nergens meer vinden, weet iemand of het nog bestaat?
Al bij Wentink in Arnhem gekeken? Niet op de site, maar in de winkel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-03 14:20
Mijn HG Barbatos is klaar.

Zitten wel paar slordigheidjes in, maar al met al erg tevreden over de uitkomst en de gekozen kleuren.
Hoewel de fluo groen en oranje zich niet goed laten fotograferen is het in het echt wel een hele heldere felle kleur. Geeft mooi contrast ivm het donker paars.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is natuurlijk een reden dat dit… model… al 25 jaar in deze staat ergens op zolder ligt…

Ruilen?

Donetsk Toy Factory (i.e. FROG) Blackburn Shark.
Ben er nog niet over uit of dat onder zelfkastijding valt of onder de noemer 'uitdaging'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dr. Strangelove
Ja dat is ook wel een waardige entry in de categorie ‘Worst Kit I Have in the Stash’ :)

Die van mij is ook Frog, erger nog, een rebox van 25 jaar later, toen de mallen al helemaal kapot waren.

[Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-02-2023 15:08]

• page404
  • Laatst online: 21:37

page404

Website says no

[Afbeelding]
Heb je niets leukers op de plank dan dit OF Zit er emotionele waarde aan OF denk je dat je enige lol aan gaat hebben?
DOEN!
In alle andere gevallen lekker doneren aan Komo ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Dr. Strangelove
Er zit wat emotionele waarde in in de zin dat ik ermee begonnen ben toen ik een jaar of 15 was; ik zie mezelf nog zitten aan dat grote hobby bureau in de woonkamer.

Ergens is het ook een uitdaging om van zoiets slechts wat moois te maken.

En ik ben een Hollander, weggooien is ook zonde ;)

Tot slot, het is een iconisch toestel en er zijn niet veel betere alternatieven in 1/72. RS Models geloof ik, als je die kan vinden, maar in mijn ervaring is dat niet noodzakelijk een verbetering, dat zijn short run kits die ook relatief veel werk eisen.

• Dr. Strangelove
Eerste van het jaar, HobbyBoss 1/72 Morane Saulnier MS.406. UIt hun quickbuild range. Ik heb er daar nu een paar van gedaan en het eindresultaat is best goed als je er wat simpele scratch details aan toevoegt, in dit geval kanonslopen in de spinner en vleugels, pitot buis en gun sight van Albion Alloys tubing.

Kit gebruikt om wat freehand airbrush werk te proberen. Blijf dat lastig vinden op deze schaal, zelfs met een 0.15 naald heb je wel overspray als je van dichtbij kijkt. Misschien eens een cursusje airbrushen doen ;)

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 16:05
Ik had zaterdag de airbrush cursus voor gevorderden bij ModelbouwEnzo. Het was vooral gezellig, interessante mede modelbouwers ontmoet. Een van de mannen maakt bomen (ook N0 schaal), zo superrealistisch...

Interessant was om verschillende airbrushes, primers en verfsoorten te kunnen uitproberen. Aandacht voor motteling, post en preshading, gebruik van filters en shaders, verschillende methodes voor afplakken. Leuk was om te werken met blutack en daarmee freehand look te creëren zonder de nadelen als overspray zoals @Dr. Strangelove had met zijn, trouwens mooi gespoten kit in de voorgaande post.

Aankomend weekend ga ik er naar toe voor hun nieuwe weathering cursus (opgezet in samenwerking met Ushi). Leuke sfeer, de nog jonge gast die de cursus gaf weet waar hij het over heeft, zijn modellen staan ook in vitrines in de winkel. Daarna koffie met (heerlijke) appeltaart bij Koffie van Hoorn, geslaagde dag. Gelijk mooie graffiti decals van Ushi gekocht en op mijn diorama aangebracht. Diorama is inmiddels klaar, moet nog eens goede foto's maken. Na deze foto's alleen nog het model in matte vernis gespoten (na het aanbrengen van de decals).

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:13
Dang, had deze sky crane van ICM stiekem wel op mijn verlanglijstje staan, maar nu ik in dit plaatje de afmetingen er bij zie realiseer ik mij dat ik daar nooit plek voor ga hebben :(

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:52
@Invisible_man
Bouw jij hem, zet ik hem op de plank :D :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Invisible_man
Moet je een diepe plank hebben aangezien de rotor al een diameter van meer dan 60 cm heeft :)

Maar zonder gekheid, z'n groot model is ook gewoon te groot om te bouwen. Een model van 40 cm is soms al passen en meten om fatsoenlijk voor de afzuiger tijdens het airbrushen te houden zonder overal tegen aan te stoten, laat staan één die bijna twee keer zo lang is. Maar blijft gewoon een interessant onderwerp omdat je alle techniek zo mooi open en bloot hebt. Hier kan je je ook lekker op uitleven met extra detail zoals slangetjes met looddraad en er zullen vast en zeker nog wel wat aftermarket ressin onderdelen voor uitkomen die dan ook vol in het zicht zitten. In 1/48 zou dit al een stuk beter tot zijn recht komen, al is het dan de vraag wat van al dat motor detail overblijft.

Maar goed, vrij binnenkort komt de 1/35 Takom Apache binnen en wat ik daarvan al gezien heb komt die ook echt geen detail te kort met allerlei compartimenten die je open kan zetten :9~

En in combinatie met de nieuwe 1/48 Tamiya F-35a, 1/48 Tamiya F-4, 1/32 Tamiya P51-D en de Kinetic 1/48 F-16a (die zou ook binnenkort uitkomen) heb ik voorlopig nog genoeg te bouwen 8) (en moet onder andere die SU-27 ook nog even afmaken, ben er een beetje op opgebrand tijdens de honderden decals die er opgeplakt moeten worden).

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Moet je een diepe plank hebben aangezien de rotor al een diameter van meer dan 60 cm heeft :)

Maar zonder gekheid, z'n groot model is ook gewoon te groot om te bouwen. Een model van 40 cm is soms al passen en meten om fatsoenlijk voor de afzuiger tijdens het airbrushen te houden zonder overal tegen aan te stoten, laat staan één die bijna twee keer zo lang is. Maar blijft gewoon een interessant onderwerp omdat je alle techniek zo mooi open en bloot hebt. Hier kan je je ook lekker op uitleven met extra detail zoals slangetjes met looddraad en er zullen vast en zeker nog wel wat aftermarket ressin onderdelen voor uitkomen die dan ook vol in het zicht zitten. In 1/48 zou dit al een stuk beter tot zijn recht komen, al is het dan de vraag wat van al dat motor detail overblijft.

Maar goed, vrij binnenkort komt de 1/35 Takom Apache binnen en wat ik daarvan al gezien heb komt die ook echt geen detail te kort met allerlei compartimenten die je open kan zetten :9~
[Afbeelding]
En in combinatie met de nieuwe 1/48 Tamiya F-35a, 1/48 Tamiya F-4, 1/32 Tamiya P51-D en de Kinetic 1/48 F-16a (die zou ook binnenkort uitkomen) heb ik voorlopig nog genoeg te bouwen 8) (en moet onder andere die SU-27 ook nog even afmaken, ben er een beetje op opgebrand tijdens de honderden decals die er opgeplakt moeten worden).
Ik kan nog wel wat ruimte creeren hoor O-)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Ootje70
Invisible_man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]
Maar goed, vrij binnenkort komt de 1/35 Takom Apache ....

Ik had het idee om de 1/16 Trumpeter Panzer IV te bouwen maar heb daar ook geen ruimte voor. Houdt het wel op maximaal 1/35. Die Takom Apache die hijgt wel in mijn nek maar heb nog een 1/48 van Hasegawa liggen om te bouwen. Ben wel benieuwd naar wat jullie er van gaan maken, is erg mooie kit. Ik heb ook nog een Flanker (SU-33) liggen maar weinig zin om die af te maken, niet alleen om de teleurstellende bouwkwaliteit maar ook omdat er zoveel decals aangebracht moeten worden |:(

Eerst de P47-M, m.KA Schwarzer Hund en P2000 Houwitzer maar eens afmaken en de SU op de shelf-of-doom plaatsen voorlopig.

• Dr. Strangelove
Voordeel van die Skycrane is natuurlijk dat je er nog wel 3 andere toestellen onder kan vrotten ;)

Shelf space is at a premium vaak ja. Mijn grootste gebouwde kit is een 1/72 DH106 Comet en die is niet eens zo heel groot vergeleken met wat ik daar zie staan bij @Renegade666. De 787 die ik vorig jaar gebouwd heb hangt nu aan het plafond in de kamer van mijn dochter. Deels omdat zij het wel leuk vindt, maar vooral ook omdat papa eigenlijk niet weet wat hij er anders mee moet :X

In die zin ben ik blij dat mijn vader en ik indertijd voor 1/72 gekozen hebben. Ik heb al genoeg gebouwde kits in kartonnen dozen op zolder staan. Maar ja, ik zou toch wel graag die 1/32 Tamiya Spitfire een plekje geven ;)

[Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-02-2023 10:17]

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Ik heb gewoon het voordeel dat ik redelijk ruim huis heb voor iemand alleen, dus als het moet zet ik er zo nog een kast of plank neer ;)

• Dr. Strangelove
Haha herkenbaar; ik heb ook een tijd alleen gewoond in een relatief groot huis, mijn vrouw (toen vriendin) vond het één grote man cave :P

Ben heel tevreden met mijn familie- en leefomstandigheden nu maar ik kijk soms wel met weemoed terug op die tijd: Een studeerkamer met drie bureaus (PC / Mac / knutselprojecten), een slaapkamer die dienst deed als bibliotheek / logeerkamer, een grote overloop die als thuisbioscoop was ingericht en een zolder met heel veel licht die als game room / modelbouwzone diende.

• Renegade666
Grootste voordeel van idd geen partner te hebben :P Je kan doen wat je zelf wilt :D

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:36:
Haha herkenbaar; ik heb ook een tijd alleen gewoond in een relatief groot huis, mijn vrouw (toen vriendin) vond het één grote man cave :P

Ben heel tevreden met mijn familie- en leefomstandigheden nu maar ik kijk soms wel met weemoed terug op die tijd: Een studeerkamer met drie bureaus (PC / Mac / knutselprojecten), een slaapkamer die dienst deed als bibliotheek / logeerkamer, een grote overloop die als thuisbioscoop was ingericht en een zolder met heel veel licht die als game room / modelbouwzone diende.
Och dat kennen we allemaal. Ook de mensen die alleen lurken in dit topic maar al 20 jaar geen modelbouwkitje meer gebouwd hebben.

offtopic:
* Boudewijn vindt het stiekem nog steeds mooi maar al genoeg hobbies die veel tijd en ruimte vreten

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Renegade666
Vanavond even de Shelby Cobra van Revell afgemaakt.
Paintjob met clear ziet er wel cool uit :D (green world stuff Darth Blue)
Jammer dat de decals niet bepaald geweldig waren, maar in algemeen nog redelijk gelukt.

Fotos zijn niet geweldig, mijn S21 heeft wat moeite lijkt het op.

Volgende is weer klaar gelegd, maar moet nog even goed kijken wat ik ga doen.
Er zit een zwarte en doorzichtige romp bij, maar omdat hij niet super groot is, vallen de interne details toch niet echt op.
Gaat om deze jongen :P

• Dr. Strangelove
Vet...

Ik baal nog steeds dat ik de Aoshima 1/48 Blue Thunder niet gekocht heb een paar jaar terug. Nooit meer gezien daarna, bijna niet te vinden. Kit gaat voor stupid money op ebay.

@Renegade666 Pas op hoor, ik ben founding member van de Blue Thunder Club Alphen aan den Rijn, opgericht in 1987. Aantal leden: 2.

[Voor 36% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-02-2023 20:19]

• Renegade666
Airwolf is ook veel cooler :D

@Dr. Strangelove

https://www.ebay.com/p/1247952268

Deze ? 8)7

[Voor 56% gewijzigd door Renegade666 op 08-02-2023 20:18]

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:38

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje van een airbrush newbie aan de experts: ik wilde vanavond (na enige tijd) m'n airbrush weer eens gebruiken. Helaas kwam er alleen lucht uit en geen verf. Toen ik hem uit elkaar wilde halen gebeurde er dit:
volgens mij is het schroefdraad afgebroken :/ Ik heb alles aan de achterzijde al los gemaakt en zie geen mogelijkheid eigenlijk om de airbrush verder uit elkaar te halen. Er is op dit moment geen enkele beweging in de naald te krijgen. Is dit nog te herstellen?

We've got that ring of confidence

• _Eend_
  • Laatst online: 19:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:17:
Vet...

Ik baal nog steeds dat ik de Aoshima 1/48 Blue Thunder niet gekocht heb een paar jaar terug. Nooit meer gezien daarna, bijna niet te vinden. Kit gaat voor stupid money op ebay.

@Renegade666 Pas op hoor, ik ben founding member van de Blue Thunder Club Alphen aan den Rijn, opgericht in 1987. Aantal leden: 2.
Ik heb dat ding nog nooit gezien. Lijkt wel een budget Apache zo :D

• Dr. Strangelove
Het is een Gazelle speciaal verbouwd voor de film.

Ik kan de film aanraden, geen hoogvlieger (haha) maar wel een degelijke 80s techno thriller. Geen CGI natuurlijk maar puur practical effects en uitstekend aerial camerawerk.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De serie is ook supergaaf

- 9 jarige HeroicNonsense

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Invisible_man
Yukkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:00:
Vraagje van een airbrush newbie aan de experts: ik wilde vanavond (na enige tijd) m'n airbrush weer eens gebruiken. Helaas kwam er alleen lucht uit en geen verf. Toen ik hem uit elkaar wilde halen gebeurde er dit:[Afbeelding]
volgens mij is het schroefdraad afgebroken :/ Ik heb alles aan de achterzijde al los gemaakt en zie geen mogelijkheid eigenlijk om de airbrush verder uit elkaar te halen. Er is op dit moment geen enkele beweging in de naald te krijgen. Is dit nog te herstellen?
Wat altijd wel aan te raden is voor wanneer je de airbrush een tijdje niet gaat gebruiken is om de naaldmoer los te halen en de naald een paar millimeter naar achteren te trekken (eventueel het achterste gedeelte van je ab daarvoor los draaien). Wat ik altijd ervaar is dat hoe goed ik mijn best ook doe om na het spuiten de airbrush schoon te maken, na een dag ofzo wanneer alle cleaners en thinners verdampt zijn er altijd een residu aan vuiligheid achterblijft die vooral op de naald en nozzle blijven zitten.

Maar je kan de naald er dus ook niet achteruit uithalen? Dat zou normaal onafhankelijk van de nozzle moeten kunnen dus dan zit de naald zelf ook vast? Wellicht proberen om er wat cleaner in te druppelen en dat een nacht te laten staan?

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-03 16:35
Yukkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:00:
Vraagje van een airbrush newbie aan de experts: ik wilde vanavond (na enige tijd) m'n airbrush weer eens gebruiken. Helaas kwam er alleen lucht uit en geen verf. Toen ik hem uit elkaar wilde halen gebeurde er dit:[Afbeelding]
Bij de meeste airbrushes kun je de kap aan de achterzeide eraf halen en de "naaldschroef" daar loshalen, vervolgens kun je de naald er uittrekken. Dit kan weleens lastig gaan of helemaal niet gaan als je de airbrush "vies" weggezet hebt. dan zit alles gewoon vast geplakt door de verfresten. Misschien kun je de verf los krijgen door wat verdunner of reiniger tijdje in je verfcup te laten zitten.

Ik weet niet wat voor merk airbrush je hebt misschien kun je een losse nieuwe nozzle kopen moet je alleen wel de schroefdraad die is blijven zitten nog los krijgen.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man @Elve1984 Bedankt voor de tips! Daar ga ik mee aan de slag van het weekend. Omdat ik toch zsm weer aan de slag wil, heb ik wel alvast een vervangende Fengda fe-130 gekocht. Ook omdat ik niet weet of ik deze nog aan de praat krijg en zo ja, of er losse onderdelen te verkrijgen zijn. Zo extreem duur is-ie nou ook weer niet. Iedergeval een beetje leergeld om in het vervolg beter te reinigen, zeker als ik hem wat langer niet meer gebruik.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Na een kwartiertje weken in de cleaner is de naald los!! *O*

Nu nog proberen om het afgebroken stukje nozzle er uit te krijgen en een nieuwe nozzle vinden.

• Ootje70
Vandaag eerste keer met bare metal lak werken. Eerste 2 lagen, nu schuren en verder aflakken. Mooi spul van Ammo. Gisteren cursus weathering gedaan bij ModelbouwEnzo, was gezellig en paar goede tips gekregen. Niet veel nieuws geleerd alleen. Is echt voor beginners. Later dit jaar komt er een voor gevorderden.

• Dr. Strangelove
Wat voor water based acrylics Matt coating gebruiken jullie? Ik ben een beetje klaar met de Vallejo die ik heb, krijg het niet echt vlak daarmee.

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:38:
Wat voor water based acrylics Matt coating gebruiken jullie? Ik ben een beetje klaar met de Vallejo die ik heb, krijg het niet echt vlak daarmee.
Ik gebruik deze de laatste tijd (gezien in de filmpjes van Night Shift) en die kan je zo in de ab doen zonder te verdunnen enzo, ook al lijkt het veel te dik te zijn daarvoor.
https://www.vms-supplies.com/vms-varnish-hd

Het is wel acryl volgens hun site, maar zie zo snel nog niet of het ook op water basis is.

Onder andere bij Krikke wel te krijgen:
https://www.modelbouwkrik...nish-hd-matt-1x50-ml.html

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:30
Tegenwoordig gebruik ik die van VMS ook. Ben er tevreden over en is makkelijk te gebruiken. Kun je ook redelijk dik aanbrengen zonder problemen.

iRacing Profiel

• Dr. Strangelove
Top, volgende week even langs Krikke dan maar.

• Ootje70
Weekje vakantie in Drenthe en ook ff langs Krikke geweest. Wat Mr. Hobby laquers gekocht voor mijn m.Ka waar ik mee bezig ben. Leuk om te doen met dikke lagen onverdunde verf. Nu nog verder detailleren, bijwerken en stevig weatheren. Wel leuke winkel maar Modelbouwenzo is wel erg gezellig.

[Voor 62% gewijzigd door Ootje70 op 15-02-2023 20:55]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Krikke is zeker een leuke winkel. Het Stuurwiel in Assen is ook wel grappig hij is alleen niet heel groot (als ie er nog steeds zit). Wel de moeite waard als je toch in Assen bent. Het Drents Museum zit er om de hoek :)

• JipJapGoedje
_Eend_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:29:
Krikke is zeker een leuke winkel. Het Stuurwiel in Assen is ook wel grappig hij is alleen niet heel groot (als ie er nog steeds zit). Wel de moeite waard als je toch in Assen bent. Het Drents Museum zit er om de hoek :)
Het Stuurwiel in Assen heeft eigenlijk niets bijzonders meer. Alles Revell en ook hier hebben ze haast niets van. Veel is model en geen modelbouw. En er staan wat half afgewerkte modellen op de planken. Ik kom er niet weer helaas.

• page404

page404

Website says no

Bouw gaat langzaam hier op dit moment. Weinig tijd! Ben nu de plaatwerkdelen van de Nissan samen te airbrushen, zodat er geen kleurverlopen in zitten. Mag nog wel een laagje of twee op denk ik.
En ik zit tegen een slecht passend stuk aan te hikken tussen de koplampen. Lijkt wel een fout in het model, pasvorm is helemaal weg daar.

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:38:
Ik gebruik de Alclad vernis, die hebben verschillende varianten van mat, semi mat, semi gloss, gloss enz. kan zo in de airbrush met 0.4 naald en geeft mooie afwerking.

• Invisible_man
Elve1984 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Ik gebruik de Alclad vernis, die hebben verschillende varianten van mat, semi mat, semi gloss, gloss enz. kan zo in de airbrush met 0.4 naald en geeft mooie afwerking.
Alclad vernis is geloof ik een enamel of in ieder geval een lacquer en dus zeker niet een watergedragen acrylic. Duurt ook heel lang voordat die droog is heb ik wel gemerkt als je hem net wat te dik spuit :) .

• Dr. Strangelove
Alclad is heel erg enamel ja en dat spuit ik liever niet.

Stuurwiel in Assen gaat op de fles, is al een paar weken bezig met 30% korting op alles. Prijzen waren echter dusdanig dat er nog steeds niks voor mij bij zat.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat is wel jammer van het Stuurwiel. De koffie was er altijd wel goed :P

Maar toen ik er een paar jaar geleden voor het laatst kwam had die man het eigenlijk al over pensioen, dat ie het nog zo lang heeft uitgehouden..

• JipJapGoedje
De winkel was een 10 jaar geleden denk ik ook veeeeel groter. Had ontzettend veel model auto's, motoren en miniaturen. Ook wel bouwdozen, maar minder. Toen was het een toffe winkel om doorheen te lopen. Soort speelgoedwinkel voor volwassenen. Het is nu niet meer wat het was inderdaad.

• Invisible_man
Voor de liefhebbers, de nieuwe Kinetic 1/48 F-16A (met onder andere Nederlandse decals) is eindelijk uitgekomen en verkrijgbaar bij onderandere AMS.
https://www.aviationmegas...l-kits-k48100-187888.html

ik heb hem gisteren al binnen gekregen en ziet er echt goed uit, mooi fijn en scherp detail waar hun oude veel grover en minder scherp was. Dit is een complete nieuwe tooling en echt een stuk beter dan hun al meer dan tien jaar oude tooling.

Vorig jaar heb ik hun nieuwe F-104 tooling gemaakt, ook uit hun gold serie, en dat was ook al een pracht kit om te bouwen.

• Elve1984
Invisible_man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Alclad vernis is geloof ik een enamel of in ieder geval een lacquer en dus zeker niet een watergedragen acrylic. Duurt ook heel lang voordat die droog is heb ik wel gemerkt als je hem net wat te dik spuit :) .
Dr. Strangelove schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:06:
Alclad is heel erg enamel ja en dat spuit ik liever niet.
De Alclad vernissen zijn bij mijn weet op waterbasis, zie ook de qoute hier onder van de site van Alclad II

" When completely dry finish with 2-3 coats of WATER BASED CLEAR."

KLEAR KOTE finishes:
ALC-311 KLEAR KOTE LIGHT SHEEN
ALC-312 KLEAR KOTE SEMI-MATTE
ALC-313 KLEAR KOTE MATTE
ALC-314 KLEAR KOTE FLAT
ALC-600 AQUA GLOSS

Ik maak mijn airbrush na vernis spuiten ook gewoon schoon met "normale" airbrush cleaner.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Volgend jaar januari mag ik samen met mijn modelbouwvrienden weer op de Nederlandse modelspoordagen in Rijswijk komen. We hebben afgesproken dat we dan allemaal een toonbare module meebrengen.

Nou stond er al een jaar twee onderstellen klaar. Vandaag met die 2 bakjes aan de slag gegaan om de onderbouw op orde te brengen zodat aan het spoor en de scenery gewerkt kan gaan worden.

Het is toch verbazingwekkend hoeveel tijd je kwijt kan zijn met klusjes waar je geen bal van ziet. De geleidingsplaatjes voor de poten, de plekken voor de koppelmoeren van beide modules, je bent er zomaar een dag mee zoet.

Het waren ook echt van die klusjes waar ik continu dacht 'had ik nu maar een zaagtafel'. Helaas heb ik die niet dus moest alles met de hand of de decoupeerzaag.

En ja, frisdrankflessen zijn een prima drukgewicht.

Al met al staat de basis van mijn modulebak weer op zijn pootjes. Over twee weken rustig verder om de overgangsboxen (black box) te koppelen en eens kijken of ik het dak van de module erin kan gaan hangen.

En zojuist kwam ook dit nieuwe setje van Artitec binnen voor op mijn andere modulebak. Echt heel mooie kwaliteit weer van de mannen uit Amsterdam.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Invisible_man
Elve1984 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:11:
[...]

[...]

De Alclad vernissen zijn bij mijn weet op waterbasis, zie ook de qoute hier onder van de site van Alclad II

" When completely dry finish with 2-3 coats of WATER BASED CLEAR."

KLEAR KOTE finishes:
ALC-311 KLEAR KOTE LIGHT SHEEN
ALC-312 KLEAR KOTE SEMI-MATTE
ALC-313 KLEAR KOTE MATTE
ALC-314 KLEAR KOTE FLAT
ALC-600 AQUA GLOSS

Ik maak mijn airbrush na vernis spuiten ook gewoon schoon met "normale" airbrush cleaner.
Alclad aqua gloss is op water basis, klear kote niet, zie het volgende:

The first is their Aqua Gloss which is a water-based clear coat alternative to Klear Kote Gloss and also used as the intermediate coat over flat finishes for decaling.
https://www.cybermodeler....tool_alclad2_clears.shtml

• Dr. Strangelove
JipJapGoedje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:00:
De winkel was een 10 jaar geleden denk ik ook veeeeel groter. Had ontzettend veel model auto's, motoren en miniaturen. Ook wel bouwdozen, maar minder. Toen was het een toffe winkel om doorheen te lopen. Soort speelgoedwinkel voor volwassenen. Het is nu niet meer wat het was inderdaad.
Hij was groter maar niet wat betreft selectie van modelbouw spul inderdaad. Ze hadden veel autolak, ik heb nog steeds een bus primer staan die ik er gekocht heb.

@Elve1984 ik zal eens kijken dan. Wil echter ook iets hebben dat snel droogt.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:45:
[...]

Hij was groter maar niet wat betreft selectie van modelbouw spul inderdaad. Ze hadden veel autolak, ik heb nog steeds een bus primer staan die ik er gekocht heb.

@Elve1984 ik zal eens kijken dan. Wil echter ook iets hebben dat snel droogt.
Toen hadden ze ook de ruimte ernaast, waar nu die Primera(?) zit toch?

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Eindelijk weer eens wat tijd besteed aan de hobby. Hier was ik gebleven:

Gister flink zitten detailleren:

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Ootje70
Gisteren mijn m.KA in de gloss vernis van Tamiya gezet, gaat er mooi op en/maar glimt erg. Ik gebruik om te kwasten: Multipurpose Ceramic Varnish (super floss) van AK interactive. Die is alleen voor handverven, vloeit erg mooi uit en is oersterk. Hun 'gewone' watergedragen gloss en matte vernis is ook goed spul imho.

• Dennis
  • Laatst online: 22:49
Ik had jullie in mijn vorige post beloofd nog een vervolg te plaatsen over het bouwen van de modelspoorbaan, dus bij deze :). Hier wat info over elektronica, gips gieten en de verfspuit.

Allereerst wat foto's van de elektronica. Hier zie je de aansturing. De modelbaan wordt digitaal aangestuurd en dat betekent dat de rails in secties is opgedeeld waarin met stroomdetectie wordt gecheckt of er een trein is. Dit minibaantje heeft 32 van zulke secties en die komen hier samen op twee printplaten. Overigens heb ik één later nog op een andere plaats gemonteerd, maar dat terzijde.

Hier zie je de bovenplaat in aanbouw, qua elektronica. Er zijn niet alleen 32 stroomsecties, maar ook 9 wissels, 6 seinen, een spoorwegovergang, 3 geluidsmodules en tot slot zo'n 30 verlichtingsgroepen voorzien op dit baantje. Ik heb de bovenplaat eerst zoveel mogelijk voorbekabeld en hem daarna geplaatst. Ik gebruik zelfgemaakte printplaatjes om de bekabeling netter af te kunnen werken.

Hier een overzicht op het moment dat de bekabeling bijna klaar was.

Dit is een voorbeeld van een huisje dat vier separate lichtgroepen heeft. Techniek heeft wel sprongen gemaakt, waardoor je dus niet meer zoals vroeger een huisje integraal verlicht maar je kunt nu per ruimte een lamp aan of uit zetten. Zo kun je "s middags" de woonkamer laten branden en in de avond de slaapkamer.

Ook leuk is gipsmallen gieten voor de tunnels. Scheelt een hoop geld. De mallen kosten eenmalig geld, maar daarna is het vrijwel gratis.

Die worden dan weer gespoten met de verfspuit. In dit geval uit een spuitbus trouwens. Voor de uiteindelijke landschappen geldt dat ze met de airbrush ook worden gespoten.

De rails krijgen een ballastbed. Eerst worden de rails (nog zonder steentjes) gespoten met de airbrush en met een kwast van roest voorzien. Daarna strooi je de steentjes uit en mag je biels voor biels "schoonvegen" met een kwastje. Prima geestdodend werk voor bijvoorbeeld tijdens een call van werk (met koptelefoon op). Daarna vernevelen zodat het nat wordt en dan inlijmen met vloeibare lijm via een pipet.

Tot slot als vervolg de zijschotten gemaakt, waarmee de vorm in de modelbaan komt. In de tussentijd wel weer wat verder en kunnen we gaan beginnen met de perrons plaatsen, stationsgebouw afronden en de eerste stukjes gras. Kortom, het houdt mij weer aardig bezig.

Is er nog interesse in een vervolg over een aantal weken?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dennis schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:24:
Ik had jullie in mijn vorige post beloofd nog een vervolg te plaatsen over het bouwen van de modelspoorbaan, dus bij deze :). Hier wat info over elektronica, gips gieten en de verfspuit.

[Afbeelding]

Allereerst wat foto's van de elektronica. Hier zie je de aansturing. De modelbaan wordt digitaal aangestuurd en dat betekent dat de rails in secties is opgedeeld waarin met stroomdetectie wordt gecheckt of er een trein is. Dit minibaantje heeft 32 van zulke secties en die komen hier samen op twee printplaten. Overigens heb ik één later nog op een andere plaats gemonteerd, maar dat terzijde.

[Afbeelding]

Hier zie je de bovenplaat in aanbouw, qua elektronica. Er zijn niet alleen 32 stroomsecties, maar ook 9 wissels, 6 seinen, een spoorwegovergang, 3 geluidsmodules en tot slot zo'n 30 verlichtingsgroepen voorzien op dit baantje. Ik heb de bovenplaat eerst zoveel mogelijk voorbekabeld en hem daarna geplaatst. Ik gebruik zelfgemaakte printplaatjes om de bekabeling netter af te kunnen werken.

[Afbeelding]

Hier een overzicht op het moment dat de bekabeling bijna klaar was.

[Afbeelding]

Dit is een voorbeeld van een huisje dat vier separate lichtgroepen heeft. Techniek heeft wel sprongen gemaakt, waardoor je dus niet meer zoals vroeger een huisje integraal verlicht maar je kunt nu per ruimte een lamp aan of uit zetten. Zo kun je "s middags" de woonkamer laten branden en in de avond de slaapkamer.

[Afbeelding]

Ook leuk is gipsmallen gieten voor de tunnels. Scheelt een hoop geld. De mallen kosten eenmalig geld, maar daarna is het vrijwel gratis.

[Afbeelding]

Die worden dan weer gespoten met de verfspuit. In dit geval uit een spuitbus trouwens. Voor de uiteindelijke landschappen geldt dat ze met de airbrush ook worden gespoten.

[Afbeelding]

De rails krijgen een ballastbed. Eerst worden de rails (nog zonder steentjes) gespoten met de airbrush en met een kwast van roest voorzien. Daarna strooi je de steentjes uit en mag je biels voor biels "schoonvegen" met een kwastje. Prima geestdodend werk voor bijvoorbeeld tijdens een call van werk (met koptelefoon op). Daarna vernevelen zodat het nat wordt en dan inlijmen met vloeibare lijm via een pipet.

[Afbeelding]

Tot slot als vervolg de zijschotten gemaakt, waarmee de vorm in de modelbaan komt. In de tussentijd wel weer wat verder en kunnen we gaan beginnen met de perrons plaatsen, stationsgebouw afronden en de eerste stukjes gras. Kortom, het houdt mij weer aardig bezig.

Is er nog interesse in een vervolg over een aantal weken?
Sowieso meer posts van dit!

Let je bij het plaatsen van je keermuren op je profiel van de vrije ruimte? Zeker langere wagons kunnen in bochten aardig uitzwenken.

Ik wou dat ik zo de weg wist in de wereld van electronica. Ik was al retetrots dat ik een remmodule goed aangesloten kreeg :)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Dennis
  • Laatst online: 22:49
PaT schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
Let je bij het plaatsen van je keermuren op je profiel van de vrije ruimte? Zeker langere wagons kunnen in bochten aardig uitzwenken.
Deze baan is daar niet voor geschikt. Maar dat wist ik vooraf, want op de perronsporen kun je maximaal 1 loc met drie kleine passagierswagons plaatsen (categorie railbus). Het thema is ook een 'nebenbahn' in tijdperk III (1968), dus daar kwamen geen lange rijtuigen.

Maar anders zou je daar inderdaad wel op moeten letten! Zeker met R1/R2 bochten zoals ik die hier gebruik.

• Dr. Strangelove
Tweede kit van het jaar af maar ben echt niet tevreden met de finishing coat. Moet veel matter. Geen kans gehad nog om naar Krikke te gaan, en volgende week een weekje weg op vacantie, dus het zal nog maar even duren dan.

Spirit of St. Louis gaat wel goed, die komt er wel. Grootste uitdaging hier echter is de decals; ik heb er geen bij mijn kit en aftermarket is er niet. Ik heb gezocht naar goede scans van de decal sheets van bijvoorbeeld de RS 1/72 kit of de Revell 1/48 maar niet gevonden. De meeste markings zijn wel na te maken in PowerPoint of Illustrator maar ik ben geen held met DTP-en dus we gaan zien hoe dat uitpakt.

Als iemand toevallig een van die kits heeft liggen zou een scan erg welkom zijn :P

Verder wat nieuwe kitjes mee op vacantie: Airfix Folland Gnat (die ik als het toestel van Charlie Sheen in Hot Shots ga bouwen), de ouwe Airfix DHC Beaver van de GLV en een resin Mitsubishi A5M3 van Choroszy Modelbud. Genoeg te doen ;)

• Ootje70
Mijn Schwarzer Hünd m.KA in het stadium van chipping en weathering en ga starten met het aanbrengen van de decals. Is zo'n build waar je kunt blijven aanpassen, nog de nodige streaking en dot-filters aanbrengen. Het moet nog meer blenden en 'bij elkaar komen', de laquers van Mr. Hobby zijn wel erg mooi om te kwasten maar zo'n foto is wel weer confronterend dus ik heb nog het een en andere bij te werken hehehe.

Aankomend weekend is er trouwens een grote Modelbouwbeurs in Goes.

[Voor 13% gewijzigd door Ootje70 op 23-02-2023 09:35]

• Invisible_man
Ik zocht altijd nog een tool om Tamiya verfpotjes open te krijgen, maar kon alleen één voor de kleinere Gunze potjes vinden. Nu bij ome ali deze besteld voor weinig :)

Beetje groot, maar werkt goed!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:57:
....
Spirit of St. Louis gaat wel goed, die komt er wel. Grootste uitdaging hier echter is de decals; ik heb er geen bij mijn kit en aftermarket is er niet. Ik heb gezocht naar goede scans van de decal sheets van bijvoorbeeld de RS 1/72 kit of de Revell 1/48 maar niet gevonden. De meeste markings zijn wel na te maken in PowerPoint of Illustrator maar ik ben geen held met DTP-en dus we gaan zien hoe dat uitpakt.

[Afbeelding]

Als iemand toevallig een van die kits heeft liggen zou een scan erg welkom zijn :P
...
Iets zoals deze:

Eventueel wel te tracen met CorelDraw zodat je een vectorbestand krijgt die je "straffeloos" kan vergroten en daarna op gewenste grootte uitprinten. Dat tracen kan ik wel voor je proberen als je dat wilt.

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1250 GS Adventure 2022, Samsung S22 Ultra

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JipJapGoedje
Afgelopen weken ook weer bezig geweest. Dit keer met een Bandai System Base 001

Leek me leuk om dit in de collectie te hebben om zo wat interessante foto's met Gundams te maken. Had deze op Comic Con gekocht voor een prikkie samen met 20 figurines in 1/100.

Wordt nog een crime om te schilderen. Er zitten geen baseplates onder dus lastig vast te houden of ergens goed op te plakken. Wel knap dat ze gewoon op zichzelf overeind blijven staan.

De System Base 001 heb ik met de airbrush etc aangepakt. Heb helaas wat masking foutjes gemaakt. Vast wel te zien door jullie :X

En inmiddels mijn Dspiae collectie aardig uitgebreid. Heb al een complete set met hun markers, fantastisch spul. Misschien dat ik de nieuwe ook compleet haal.

Je ziet hier 4 handles (2 nog in de doos), 7 verschillende scriber diktes, 1 scriber naald en een cirkel snijder.
Ben echt blij dat ik in de positie ben om dit gewoon aan te kunnen schaffen voor de hobby. Nu maar het uiterste uit deze tools halen om mijn skills op te krikken.

Ook heb ik onlangs een nieuwe airbrush gekocht. Een Mr Procon Boy 289 van GSI Creos/Gunze. Werkelijk fantastische brush!

Als ik de figurines klaar heb zal ik hier wel even posten en dan op naar de volgende kit. 8)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Een klein evolutionair voortgangsoverzicht.

Ik kreeg het advies om sepia met het geel te combineren voor een weathered effect. Iemand een sepia tip? Een wash wellicht? Andere weathering tips ook welkom.

[Voor 15% gewijzigd door Dwarlorf op 02-03-2023 07:01]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Dwarlorf

Dwarlorf

.

[Voor 99% gewijzigd door Dwarlorf op 02-03-2023 07:01. Reden: Dubbelpost]

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:56:
Ik kreeg het advies om sepia met het geel te combineren voor een weathered effect. Iemand een sepia tip? Een wash wellicht? Andere weathering tips ook welkom.
Ik ken sepia eigenlijks alleen bij olieverf, maar daar passen ze wel vaker ouderwetse kleurnamen toe. Maar met olieverf kan je ook prima washes mee maken hoor :) .
https://www.sceneryworksh...il-color-20ml-abt002.html

Op het plaatje daar lijkt het veel meer bruin, maar in het echt zit er ook wat een donker gele tint doorheen. Ik gebruik die vaak bij weathering van tanks over het groen omdat daar uiteindelijk ook geel in zit. Doet het dan vooral goed op de randen van panelen om die subtiel wat donkerder te maken.
JipJapGoedje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:07:
En inmiddels mijn Dspiae collectie aardig uitgebreid. Heb al een complete set met hun markers, fantastisch spul. Misschien dat ik de nieuwe ook compleet haal.
Goed spul Dspiea, maar wel duur :). Zag laatst een houdertje voor lijmpotjes van boven de €30 wat ik toch wat te gek vind, maar ik gebruik al jaren hun zijkniptangetjes en ik heb ook die circelsnijder. Het voordeel van die circelsnijder is dat je hem goed op zijn plaats kan houden en je circels dus niet "weglopen", het nadeel vind ik dat je hem niet vrij precies kan afstellen (als je het stelschroefje losdraait om het te verschuiven, heeft hij ook meteen meer speling) en je het vaak beter eerst op een stukje A4 papier het kan uitproberen om te checken of je de goede maat hebt.
Je ziet hier 4 handles (2 nog in de doos), 7 verschillende scriber diktes, 1 scriber naald en een cirkel snijder.
Ben echt blij dat ik in de positie ben om dit gewoon aan te kunnen schaffen voor de hobby. Nu maar het uiterste uit deze tools halen om mijn skills op te krikken.

[Afbeelding]

Ook heb ik onlangs een nieuwe airbrush gekocht. Een Mr Procon Boy 289 van GSI Creos/Gunze. Werkelijk fantastische brush!
Dat blijken zeker goede airbrushes te zijn, maar ik raad je wel aan om er alvast wat nieuwe naalden en nozzles voor te kopen want de verkrijgbaarheid daarvan is een beetje hit en miss en soms gewoon maanden lang niet te verkrijgen. Dat is bij Gunze niet alleen het geval met airbrushes, hun veel gebruikte mr surfacer primers waren vorig jaar ook maanden lang nauwelijks te koop in Nederland.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Ik ken sepia eigenlijks alleen bij olieverf, maar daar passen ze wel vaker ouderwetse kleurnamen toe. Maar met olieverf kan je ook prima washes mee maken hoor :) .
https://www.sceneryworksh...il-color-20ml-abt002.html

Op het plaatje daar lijkt het veel meer bruin, maar in het echt zit er ook wat een donker gele tint doorheen. Ik gebruik die vaak bij weathering van tanks over het groen omdat daar uiteindelijk ook geel in zit. Doet het dan vooral goed op de randen van panelen om die subtiel wat donkerder te maken.

[...]

Goed spul Dspiea, maar wel duur :). Zag laatst een houdertje voor lijmpotjes van boven de €30 wat ik toch wat te gek vind, maar ik gebruik al jaren hun zijkniptangetjes en ik heb ook die circelsnijder. Het voordeel van die circelsnijder is dat je hem goed op zijn plaats kan houden en je circels dus niet "weglopen", het nadeel vind ik dat je hem niet vrij precies kan afstellen (als je het stelschroefje losdraait om het te verschuiven, heeft hij ook meteen meer speling) en je het vaak beter eerst op een stukje A4 papier het kan uitproberen om te checken of je de goede maat hebt.
Er is ook wel acryl inkt sepia zie ik, van Liquitex bijv. Maar is denk ik wat minder bewerkbaar dan een oilwash.

Ik heb ook wat dspiea spul. Die scribe pen met 2 bits en de grinder. Nadeel is dat die grinder afwijkende bit diameter heeft die niet uitwisselbaar is. Heb net een set bitjes besteld die bij de grinder passen maar echt handig is het niet dat het niet onderling uitwisselbaar is

• JipJapGoedje
Invisible_man schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:39:

[...]

Dat blijken zeker goede airbrushes te zijn, maar ik raad je wel aan om er alvast wat nieuwe naalden en nozzles voor te kopen want de verkrijgbaarheid daarvan is een beetje hit en miss en soms gewoon maanden lang niet te verkrijgen. Dat is bij Gunze niet alleen het geval met airbrushes, hun veel gebruikte mr surfacer primers waren vorig jaar ook maanden lang nauwelijks te koop in Nederland.
Dspiae is inderdaad niet goedkoop, maar ook weer niet het duurst. Die lijmpotjes houders enzo vind ik ook onzin. Maar deze scribers zijn echt niet te vergelijken met het ali spul wat ik al heb. Dit snijdt echt in het plastic terwijl mijn ali scribers meer krassen.

De circelsnijder gisteren al goed gebruikt. 24 rondjes uit .4mm PLA gesneden van 10mm. Die stel schroef werkt eigenlijk prima. Je draait hem half slagje los, je stelt de gewenste maat af en dan zet ik mijn vinger op die rode pijl om het schuifmechanisme vast te houden en dan draai ik het schroefje vast. Verschuift geen milimeter. :+

Zo'n omnidirectional vise zit ik ook met een schuin oog naar te kijken, maar die heb je ook van Ustar voor een stuk minder. En doet het zelfde.

Op zich goeie tip over de airbrush, dat spul uit Japan kan slecht verkrijgbaar zijn inderdaad. Had ik ook gemerkt met zwarte surfacer van MrHobby. Ik heb nog een backup brush mocht dat nodig zijn.

Misschien bestel ik het wel mee met mijn volgende verf order.
Dwarlorf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb ook wat dspiea spul. Die scribe pen met 2 bits en de grinder. Nadeel is dat die grinder afwijkende bit diameter heeft die niet uitwisselbaar is. Heb net een set bitjes besteld die bij de grinder passen maar echt handig is het niet dat het niet onderling uitwisselbaar is
Tja dat heb ik ook met de scribers. Die passen alleen in hun eigen handles. Gelukkig heeft Ali die wel nog eens erg goedkoop icm een actie en gratis verzendkosten. Anders kosten die handles al gauw een 10tje per stuk. Ik heb er nu 4 voor 30,- intotaal.

[Voor 12% gewijzigd door JipJapGoedje op 02-03-2023 10:19]

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:16:
[...]
De circelsnijder gisteren al goed gebruikt. 24 rondjes uit .4mm PLA gesneden van 10mm. Die stel schroef werkt eigenlijk prima. Je draait hem half slagje los, je stelt de gewenste maat af en dan zet ik mijn vinger op die rode pijl om het schuifmechanisme vast te houden en dan draai ik het schroefje vast. Verschuift geen milimeter. :+
Ik heb die van mij ook alweer een jaar of twee geleden gekocht toen ze net uitgekomen waren, dus wellicht dat ze dat nu verbeterd hebben. Ook het houdertje waar de naald in zit heb ik al eens moeten verbouwen omdat dat niet meer goed werkte. Werkt dat nog steeds met een veertje welke je als een schroef in en uit kan draaien?

Ik heb ook nog deze goedkope circesnijder en het voordeel daarvan is dat je de afstand tussen de naald en het mesje gewoon naast een liniaal of schuifmaat kan leggen en zo vrij precies kan afstellen. Nadeel van deze is dat de kleinst mogelijke diameter vaak nog te groot is voor modelbouw en het mesje vrij grof is en bijvoorbeeld afplak tape waar je een circeltje van wilt snijden snel scheurt. Ik gebruik dus de Dspiea vooral voor het snijden van airbrush masks uit tamiya tape en die goedkope vaak om styreen plaat te snijden.
Zo'n omnidirectional vise zit ik ook met een schuin oog naar te kijken, maar die heb je ook van Ustar voor een stuk minder. En doet het zelfde.
Zoiets heb ik voor een tientje bij HBM wel eens gezien ja :) Leuke shop voor goedkoop Chinees gereedschap :)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb die van mij ook alweer een jaar of twee geleden gekocht toen ze net uitgekomen waren, dus wellicht dat ze dat nu verbeterd hebben. Ook het houdertje waar de naald in zit heb ik al eens moeten verbouwen omdat dat niet meer goed werkte. Werkt dat nog steeds met een veertje welke je als een schroef in en uit kan draaien?

Ik heb ook nog deze goedkope circesnijder en het voordeel daarvan is dat je de afstand tussen de naald en het mesje gewoon naast een liniaal of schuifmaat kan leggen en zo vrij precies kan afstellen. Nadeel van deze is dat de kleinst mogelijke diameter vaak nog te groot is voor modelbouw en het mesje vrij grof is en bijvoorbeeld afplak tape waar je een circeltje van wilt snijden snel scheurt. Ik gebruik dus de Dspiea vooral voor het snijden van airbrush masks uit tamiya tape en die goedkope vaak om styreen plaat te snijden.
Ik heb onlangs op de gok deze gekocht. Beide punten scherp.Ik denk dat voor dunne plastics en mogelijk hout best is in te zetten als snijder.Moet het nog uitproberen tho.

https://www.hornbach.nl/p...760631/?searchTerm=passer

Acties:
  • +17Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25
Het is me een bevalling geweest maar ik heb eindelijk weer eens een model klaar. Helaas wel een paar foutjes gemaakt bij o.a. de deuren. Ze kunnen wel open maar ik ben een scharnier vergeten waardoor ze niet open blijven staan. Al met al wel erg tevreden over het resultaat. :)

• Ootje70
alarma2nd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:58:
Het is me een bevalling geweest maar ik heb eindelijk weer eens een model klaar. Helaas wel een paar foutjes gemaakt bij o.a. de deuren. Ze kunnen wel open maar ik ben een scharnier vergeten waardoor ze niet open blijven staan. Al met al wel erg tevreden over het resultaat. :)
Ziet er mooi uit hoor, profi foto's trouwens!

[Voor 22% gewijzigd door Ootje70 op 03-03-2023 12:03]

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb deze rakker gekocht.
Ik wou hem converteren naar een soort van jaren 60 inpired spaceship. Maar mss toch maar als auto bouwen

• page404

page404

Website says no

@alarma2nd complimenten! Ziet er strak uit!

@Dwarlorf die wil ik ook nog een keer maken. Ben qua bouwkwaliteit wel overstag naar Tamiya maar Revell heeft wel heel veel leuke auto types. Tamiya is toch een beetje beperkt tot jaren 70 Nissans ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ootje70
Dwarlorf schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:48:
Ik heb deze rakker gekocht. [Afbeelding]
Ik wou hem converteren naar een soort van jaren 60 inpired spaceship. Maar mss toch maar als auto bouwen
Zelf deze gekocht, US import kits. En @page404 ik heb zo'n Nissan 2000 GT-R liggen van Tamiya :-)

[Voor 4% gewijzigd door Ootje70 op 03-03-2023 15:34]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:03

-Smoke-

Maverick Reploid

Nog maar even 2 kits afgemaakt waar ik vorig jaar nog aan begonnen was, de Italeri Fokker F-27 Friendship en de Tamiya F-117A:

De Fokker heeft zelfs een interieur voor het passagiersdeel maar daar is weinig van te zien nadat hij klaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29

Sméagol

Master of Mayhem

Invisible_man schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:40:
Ik zocht altijd nog een tool om Tamiya verfpotjes open te krijgen, maar kon alleen één voor de kleinere Gunze potjes vinden. Nu bij ome ali deze besteld voor weinig :)

Beetje groot, maar werkt goed!
Ik vind 't een beetje jammer om weer goedkope shit bij aliexpress te bestellen terwijl je dit met een elastiekje had kunnen oplossen.. Er is geen type-ex potje dat ik niet heb open kunnen krijgen met simpelweg een elastiekje (of desnoods 2).

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• Dr. Strangelove
Stormtrooper schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:35:
[...]

Iets zoals deze: [Afbeelding]

Eventueel wel te tracen met CorelDraw zodat je een vectorbestand krijgt die je "straffeloos" kan vergroten en daarna op gewenste grootte uitprinten. Dat tracen kan ik wel voor je proberen als je dat wilt.
Dat zou super zijn! Ik heb eigenlijk alleen decals 6, 7, 19 en 20 nodig. De rest is wel te fixen.

Op vacantie drie kitjes meegenomen maar na de tweede avond was de lol op: Per ongeluk secondelijm gemorst op mijn scherpe x-acto mesje en ik had geen reservemesjes mee... dat houdt het feest snel op.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Dr. Strangelove schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Dat zou super zijn! Ik heb eigenlijk alleen decals 6, 7, 19 en 20 nodig. De rest is wel te fixen.

Op vacantie drie kitjes meegenomen maar na de tweede avond was de lol op: Per ongeluk secondelijm gemorst op mijn scherpe x-acto mesje en ik had geen reservemesjes mee... dat houdt het feest snel op.
Ik ga een poging doen voor een trace. Hoe groot moet dat uiteindelijk worden? Tracen geeft vaak kleine afrondingsverschilletjes, zeker als de source laag in kwaliteit is. Kan dat uiteraard voor een deel wel corrigeren... Maar als het erg groot moet worden zie je dat uiteraard (mogelijk) nog wel.

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1250 GS Adventure 2022, Samsung S22 Ultra

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54

Vos

AFCA

alarma2nd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat en gave foto's! Nog klein tipje, panel liner in de uitlaten, dan geef je ze diepte/realisme.

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25
Goeie tip, dat kan ik nog wel even snel doen ja.

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:02
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Even in een vlam houden? Zo maak ik altijd mijn lijm applicator schoon

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb onlangs op de gok deze gekocht. Beide punten scherp.Ik denk dat voor dunne plastics en mogelijk hout best is in te zetten als snijder.Moet het nog uitproberen tho.

https://www.hornbach.nl/p...760631/?searchTerm=passer
Pff wordt mn eerste en mn laatste wat een priegelwerk met die motor.

• Dr. Strangelove
Stormtrooper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Ik ga een poging doen voor een trace. Hoe groot moet dat uiteindelijk worden? Tracen geeft vaak kleine afrondingsverschilletjes, zeker als de source laag in kwaliteit is. Kan dat uiteraard voor een deel wel corrigeren... Maar als het erg groot moet worden zie je dat uiteraard (mogelijk) nog wel.
Allevier de decals zullen in 1/72 max 15mm hxb worden schat ik zo.

• Dr. Strangelove
koen3950 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Even in een vlam houden? Zo maak ik altijd mijn lijm applicator schoon
Dan is ie wel schoon maar ik vermoed dat je dan je mooie scherpe snijvlak ook wel kwijt bent.

• JipJapGoedje
Ben al tijdje bezig met de 1/100 figurines. Toch besloten overal kleine base plates op te zetten. Blijven ze toch makkelijker staan.

Is .4mm Polystereen plaat welke ik in rondjes heb gesneden met de Dspiae Circle Cutter. Werkt echt top!

Geprimed en toen geprobeerd het bovenlijf met de airbrush te doen

Was toch knap lastig op een figuurtje van hooguit 15mm hoog. Dus de kwast en verschillende type markers erbij gepakt.

Nu aflakken, dan een panelwash erover, dan matlak en dan pas zijn ze af. Wat een werk haha, wel echt leuk om te doen dit.

Heb ze niet allemaal dezelfde kleuren gegeven. Handschoen, broeken, laarzen, haar. Allemaal setjes van 3 ongeveer gemaakt. De astronauten pakkies wel vrij identiek gemaakt.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Heren (en dames?), ik heb wat advies nodig. Ik heb onderstaande body gespoten. Zit er goed op maar heb in mijn onervarenheid niet gecheckt op imperfecties als moldlines. Op zich valt het wel mee maar wat is jullie ervaring met het corrigeren als de toplaag er al op zit? Ik ben bang dat het risico te groot is dat het lelijk wordt door (gedeeltelijk) herstellen, primen en corrigeren. Ik neig naar accepteren, verder bouwen en volgende keer beter.

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:49:
Heren (en dames?), ik heb wat advies nodig. Ik heb onderstaande body gespoten. Zit er goed op maar heb in mijn onervarenheid niet gecheckt op imperfecties als moldlines. Op zich valt het wel mee maar wat is jullie ervaring met het corrigeren als de toplaag er al op zit? Ik ben bang dat het risico te groot is dat het lelijk wordt door (gedeeltelijk) herstellen, primen en corrigeren. Ik neig naar accepteren, verder bouwen en volgende keer beter.

[Afbeelding]
Als je het perfect wilt hebben, zou je bij z'n finish echt alles weer moeten terugschuren (of in ieder geval per paneel, maar als je alles opnieuw spuit ga je ook geen tint verschillen krijgen) en opnieuw beginnen. Of het je dat waard is of dat je het nu zo laat is uiteindelijk persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf ook vaak genoeg dat ik beter een deel opnieuw kan spuiten, bijvoorbeeld met een lijmnaad die na een tijdje goed uitgedroogd te zijn zich laat zien door het verfwerk heen, maar gewoon door wil met het model omdat ik er anders op uitgekeken raak.

• Dr. Strangelove
Ik zie niet zo goed wat de imperfectie is die je wil aan pakken, die vlek links van de portier?

Ben geen autobouwer maar omdat de doelstelling hierbij is om alles perfect egaal te krijgen (i.t.t. vliegtuigen waarbij je omdat je vaak nog weathering moet doen wel wat verschillen in toon kan accepteren) vrees ik inderdaad dat je als je gaat schuren alles opnieuw moet aan pakken om het beter te krijgen. En inderdaad, de vraag of dat het je waard is is puur persoonlijk.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:11:
Ik zie niet zo goed wat de imperfectie is die je wil aan pakken, die vlek links van de portier?

Ben geen autobouwer maar omdat de doelstelling hierbij is om alles perfect egaal te krijgen (i.t.t. vliegtuigen waarbij je omdat je vaak nog weathering moet doen wel wat verschillen in toon kan accepteren) vrees ik inderdaad dat je als je gaat schuren alles opnieuw moet aan pakken om het beter te krijgen. En inderdaad, de vraag of dat het je waard is is puur persoonlijk.
Oh sorry, de foto was niet representatief. Aan beide kanten lijnen over de hele body en meer. Kijk maar eens helemaal rechtsachter.
@Invisible_man
Ik heb de lines weggeschuurd. Ik denk dat dan maar primen en het geheel (alles) licht opschuren en dan de toplaag nog een keer. En dan eens kijken of het goed gegaan is en of het er beter uit ziet. In beide gevallen, lessons learned.

[Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 11-03-2023 14:00]

• Dr. Strangelove
Ik zie het ja, inderdaad een stevige moud line.

Ik zou ook jouw course of action volgen. Ik streef geen perfectie na maar bepaalde fouten vind ik te storend om te laten zitten.

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee