Viper-xfx schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 06:15:
Voor het werken met de airbrush ben ik wel van plan over te gaan naar Revell aqua color. Ik heb de afgelopen tijd vaak boven de fles terpetine gehangen bij het schoonmaken, dus ik hoop dat het werken met aqua color dit iets beperkt. Bovendien ben ik erachter dat (te dikke) enamel een plakkerige bende wordt, dit lijkt mij een ramp bij het schoonmaken van je airbrush pistool. De enamel blijf ik straks dan beperkt gebruiken voor alle kleinere onderdelen(cockpit, bewapening, onderstel/wielen).
Hoewel de minder "gezonde" verf altijd het beste resultaat zal leveren (gebruik zelf mrp verf met de airbrush, maar dat moet je dus alleen met goede afzuiging en masker willen doen), kan je voor water gedragen airbrush verf ook kijken naar merken als Vallejo of Ammo mig. Deze hebben doorgaans wat betere en vooral ook meer kleuren dan de Revell lijn. Neem dan daar wel de juiste verdunners er bij.
Ik ben toch wel even benieuwd, wat is jullie volgorde voor het verven/airbrushen? Ik dacht aan het volgende:
Airbrush
1. Schoon/stofvrij maken
2. Primer
2. Airbrush
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Voor mij:
1. Schoonmaken alleen als er sporen van release agent op het plastic te vinden zijn (een goedje wat gebruikt wordt bij het spuitgieten om het plastic makkelijker uit de mal te laten komen) wat vaak een wat bruinige aanslag geeft.
2. Afspuiten met de airbrush zonder verf (dus alleen lucht) om zo het losse stof weg te blazen. Sowieso niet airbrushen op de zelfde plek als waar je schuurt enzo (mits je tussendoor je werkplek goed schoonmaakt natuurlijk).
3. Eventueel primer (Mr sufracer, maar dat is ook niet "gezond"). Afhankelijk van de uiteindelijke kleur heb ik de keuze uit zwarte, witte of grijze grondverf. Als het voor bijvoorbeeld een cockpit is waar het wat minder precies komt, laat ik de primer ook wel eens achterwege.
4. Airbrushen (eventueel eerst preshading of marbeling voor verweringseffecten).
5. Decals, als je je verf goed verdunt kan je al een glad genoeg resultaat bereiken dat een vernislaag niet nodig is. Vooral bij watergedragen verven is het toevoegen van een paar druppels retarder dan heel nuttig zodat de verf wat langer na vloeit. Ook de juiste luchtdruk en hoeveelheid verdunnen zijn belangrijk voor een goed glad resultaat.
6. Vernislaag voor het beschermen van de decals. Standaard een glanzende vernis, maar als ik daarna nog veel verwering met bijvoorbeeld olieverf ga doen soms ook een satin of mat vernis (als het te glad is, blijft de olieverf niet goed zitten).
7. Wash/filters (met olieverf, of kant en klaar uit een potje).
8. Staining (denk aan roetvlekken en roest).
9. Vernislaag om alles te sealen (wederom de keuze uit glans, satin of mat afhankelijk van het gewenste eindresultaat).
Mijn werkwijze voor het decallen zelf:
1. Decal in lauw water laten weken. Het ene merk is na 30 seconden al klaar, de andere heeft langer nodig. Wanneer de decal makkelijk van het papier is te glijden is hij klaar.
2. Laagje microset op het te plaatsen oppervlak smeren met een kwastje.
3. Decal plaatsen en met wattenstaafje het vocht er onderuit rollen.
4. Laagje mircosol over de decal kwasten.
5. Na een minuutje ofzo zie je de decal wat rimmpelig worden door de microsol, dan met een wattenstaafje er overheen rollen totdat hij weer mooi strak ligt. Nooit wrijven met het wattenstaafje, alleen rollen. Anders kan de decal gaan scheuren, vooral omdat met mircosol de decal erg zacht wordt.
6. Nog een dun laagje microsol er overheen kwasten.
7. Eventueel nadat de decal goed uitgedroogd is (dag later bijvoorbeeld) heel lichtelijk opschuren zodat de carierfilm verdwijnt (dat transparante laagje wat vaak net even groter is dan de decal zelf). Dit kan je met een wat versleten schuursponsje het beste doen, maar op eigen risico natuurlijk

Dit doe ik voornamelijk bij wat meer verweerde modellen en waar de carierfilm overdreven groot is (al kan je die op voorhand natuurlijk ook al gedeeltelijk wegsnijden).
Voor zowel het airbrishen als het decallen is het vooral een kwestie van gevoel opbouwen. Bij het airbrushen een gevoel opvouwen van hoeveel je de verf moet verdunnen (zelfs al zegt de fabrikant dat het kant en klaar in de airbrush te gebruiken is, maar je kan ook te veel verdunnen), bij lichtere kleuren wat voor onderlaag je nodig hebt (geel gaat een stuk makkelijk met witte primer er onder) en wat voor luchtdruk je nodig hebt. Ik werk zelf ook niet met standaard luchtdrukken voor bepaalde soorten verf, maar doe het op gevoel en als ik merk dat de verf er te moeilijk uitkomt en de airbrush wat sputtert, doe ik de luchtdruk een beetje omhoog.
Voor het eerst een 1/32 Wingnut Wings kitje in elkaar gezet. Hoop touwtjes knopen

maar niet normaal wat die aan detail in een model stoppen (maar dat mag ook wel voor een model van over de €100).