Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MikroTik loopt vast na insteken SFP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:47
Ik heb in eerste instantie 1x een MikroTik RB260GS gekocht in combinatie met een Optic SFP-3524S-20-SC. Deze heb ik uitgebreid getest en alles werkte perfect.

Daarna heb ik 60 van deze sets bijgekocht. Nu werken er van de eerste 20 SFP's slechts 2. De andere zorgen ervoor dat de MikroTik vastloopt. Erg vervelend.

De MikroTik is de CSS106-5G-1S met SwOS 2.7.

Ik heb allerlei opties met de bekabeling gedaan. Als ik er alleen een laptop aan hang en ping naar het IP-adres, dan zie ik dat de ping tijd varieert. Van 2 ms tot soms 1300. Als dat aan de hand is, dan loopt de switch na enige tijd vast. Ik heb dat met en zonder verbonden glaskabel getest. De 60 switches hebben allemaal dezelfde (vrij eenvoudige) configuratie. Dit is een kopie van de eerste switch. De SFP uit de eerste switch werkt overigens ook goed in een andere switch.

Ga je naar de SFP pagina van de switch, dan loopt hij eerder vast. Soms staan hier ook geen gegevens. Een andere keer staan hier wel gegevens en loopt de switch vlak daarna vast. Het vastlopen gebeurt in elk geval sneller als deze pagina bezocht wordt.

Bezoek je geen pagina en laat je wat dataverkeer over een VLAN lopen (de switches zijn geconfigureerd om 2 VLANS naar de poorten door te zetten), dan duurt het vastlopen wat langer. Maar vastlopen doet hij.

Ik heb geen idee of er een oplossing is. Bij het zoeken vond ik wel dit:
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?p=591082

Maar daar staat ook geen oplossing bij. Ik heb de vraag overigens ook in dat topic gesteld, maar gezien het lage aantal reacties verwacht ik daar niet veel van.

Iemand een idee?

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
Lijkt me typisch een probleem om bij MikroTik support neer te leggen.

• Tonne
Thralas schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:03:
Lijkt me typisch een probleem om bij MikroTik support neer te leggen.
De MikroTik support geeft aan dat ze alleen de MikroTik SFP's ondersteunen.

[ Voor 59% gewijzigd door Tonne op 15-06-2018 19:05 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Tonne schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:05:
[...]

De MikroTik support geeft aan dat ze alleen de MikroTik SFP's ondersteunen.
Op zich logisch, juist ivm dit soort problemen.
Die Mikrotik optics zijn ook niet zo duur, maar goed, je kan altijd nog 3rd party optics mikrotik-coded bestellen.

Persoonlijk heb ik weinig compatibilteitsproblemen gehad met Mikrotik icm SPF's, alleen een paar DWDM 80km optics wou ie niet, maar na het hercoden van de SFP was dat opgelost.

Heb je een mogelijkheid om de optics om te programmeren?

Opm: Ik heb met swos ook trouwens wel eens wat gehad met een optic, die het op hetzelfde apparaat in ros wel prima deed. Kun je dat eens testen (als je device tenminste dualboot is)

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 15-06-2018 19:21 ]

• Tonne
DJSmiley schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:19:
[...]
Opm: Ik heb met swos ook trouwens wel eens wat gehad met een optic, die het op hetzelfde apparaat in ros wel prima deed. Kun je dat eens testen (als je device tenminste dualboot is)
Ik heb geen dualboot device helaas, enkel SwOS tot mijn beschikking.
Programmeren van de sfp? Ik heb naar aanleiding van je bericht wat gezocht, maar daar ga ik niet echt uitkomen geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Tonne op 15-06-2018 21:20 ]