Tekstkolom in Excel naar Word omzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2024
Mijn vraag:

Alfabetische Woordenlijst in Excelkolom naar Word overzetten. Zodanig dat ze achter elkaar staan in zoals een tekst, gescheiden door : en spatie

Relevante software en hardware die ik gebruik: Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Is een woordenlijst die in een kolom staat van ongeveer 1800 rijen. De cellen zijn alfabetisch gerangschikt, met in elke cel 1 woord.

Heb deze lijst gekopieerd en in Word 2010 geplakt, zonder opmaak. Nu krijg ik echter nog steeds een kolomachtige opmaak in Word.

Ik wil de woorden echter op uitgevulde regels hebben, gescheiden met kommapunt en een witruimte van 1 aanslag.
Hier de eerste regel die ik handmatig schikte:

Abandonneren; abdiceren; abdiqeren; aboleren; abonneren; aborteren; absorberen

Echter zijn er nog steeds meer dan 1700 woorden te doen, die dus onder elkaar staan, op deze manier:

absenteren
abstineren
abstraheren
abumeren
accapareren
accelereren
accentueren
accepteren
accidenteren
acclameren
acclimatiseren
accomoderen
accompagneren

Hoe kan ik ook de resterende woorden automatisch achter elkaar schikken, met puntkomma en 1 open ruimte ertussen.
Dank bij voorbaat voor de hulp.
Wellicht kan het reeds in Excel gebeuren, maar ook daar reikt mijn kennis niet ver genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Gaardenier op 15-06-2018 20:19 . Reden: verduidelijking ]

Struikelen zal ik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In excel eerst een formule maken:
stel A1 = absenteren

in B1: =" " & A1 & ";"
Vervolgens B1 kolom kopieren naar notepad, terug naar word, et voila.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 17:08

Dido

heforshe

Sterker nog, als je in B1 zet =A1
en vervolgens in B2 zet =B1&" ;"
Vervolgens B2 doorkopieert tot en met B1800, dan hoef je alleen cel B1800 maar te kopiëren naar Word en je bent klaar :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:47

skoozie

SCSI

in word:
CTRL+H
find what: ^p
replace with: ; (puntkomma spatie)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Ok mensen,
Alvast bedankt want ik sta toch al een stapje verder.
Ik probeerde het met het eerste aanbod, dus van SinergyX en heb nu een Word bestand met alle woorden en daarachter een kommapunt.
Maar ze staan nog steeds links, vertikaal opgelijnd.
Hoe krijg ik ze nu achter elkaar, dus op deze manier:

Abandonneren; abdiceren; abdiqeren; aboleren; abonneren; aborteren; absorberen.

Aub nog even een duwtje in de rug graag.

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-07 19:58
Alles kopiëren en dan bij plakken in het menu voor transponeren kiezen. Google maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Lukt me niet, ik veronderstel dat dit transponeren niet in Word 2010 zit.
Is er een andere manier om de tabelachtige structuur op te heffen?

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gewoon aar een tekstverwerker met 1 woord per regel en dan zoek op enter vervang door ; .

Of een simpel script maken in enige taal die je kent of wil leren (dit moet in zo goed als iedere kunnen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:28
edit: zie net dat dit wat eerder ook al door @skoozie werd aangeraden...
---

Te simpel dit.... Je moet het helemaal niet op willen lossen in excel, maar in Word 8)

beginsituatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Iin6x6Dqv1HlxyDhGkclVDtw/full.png

Kopieer de cellen uit excel --> plakken speciaal in Word (alleen tekst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JdPyI9nakd6xosnMpUwLjKwx/full.png
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Fu6wncNnL7ImIFSHEGIHAxG/full.png

je hebt nu alle woorden onder elkaar staan in word (zonder tabelopmaak etc...)
Ga naar zoeken-vervangen (crtl-h)

(laat de aanhalingstekens weg!)
zoek naar: ^p (= accent circonflexe + p)
vervangen door: : (= dubbele punt + spatie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GNbbTNXlg77rjBdLnwdmTrcm/full.png

klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1dRfF0BSxcfpzwjkcsDjRe12/full.png

oeps, per ongeluk een puntkomma gebruikt ipv een dubbele punt... maar het idee is vast duidelijk ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door breew op 16-06-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:11
Zo blijkt maar, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik gebruik hiervoor altijd de volgende handeling:

Selecteer de waarden in Excel en kopieer deze, plak deze in een nieuw werkblad via Plakken Speciaal » Transponeren. Sla vervolgens dat werkblad op als CSV, de Nederlandse indeling van CSV duidt een nieuwe waarde (cel in Excel) aan door te scheiden met een puntkomma. Dan is je output zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.qgis.nl/media/2012/07/ArtikelKoppelingCSV02.png

Als je dat vervolgens naar Word kopieert, heb je volgens mij precies wat je nodig hebt :-) Eventueel zou je met vinden en vervangen (CTRL + H geloof ik) nog de puntkomma kunnen vervangen door een puntkomma en spatie als je dat belangrijk vindt.

Ik pas dit ook regelmatig toe als iemand me een enorme selectie van ID's geeft waar ik in Cognos op moet filteren (als er geen logische condities zijn om tot die selectie te komen).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1