Een nieuwe CV ketel kopen voor een appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zoek...
Ik ben op zoek naar een nieuwe CV ketel, de oude is 15 jaar en is een CW3, niet heel krachtig en warmt langzaam op ondanks dat de druk optimaal is tussen 1,5-2 Bar. Het onderhoudsabonnement houdt op en gezien ik een Verroti heb, is de beste keus deze zsm te vervangen. Hij bromt al af en toe (waarschijnlijk weer de branderautomaat die het moeilijk heeft).

Het liefst wil ik bij de nieuwe CV ketel iets krachtigers richting CW4, daarbij zijn verder geen speciale eisen zoals stortdouches en er is ook geen bad. Wat belangrijk is, is een slimme thermostaat. Niet de duurste of meeste luxe maar wel dat we wat meer gemak hebben. De oude is vergeeld, half kapot en moet gewoon weg. Liefst heb ik niet iets met een driewegklep omdat deze voornamelijk voor problemen zorgen in een cv ketel. Merk maakt mij niet uit, gewoon een goede voor een leuke prijs.

De te gebruiken ruimte is circa 70m2 wat neerkomt op ongeveer 175m3.

Budget
Ik wil maximaal 1200 uitgeven (inclusief installatie + onderhoudsabonnement), gezien de mogelijkheden en merken moet dat denk ik wel te lukken zijn.

Wat heb je al gevonden?
Ik heb de zoektocht even beperkt tot CW4 ketels, er zal met de CW3 varianten nog meer te vinden zijn.

Remeha Avanta CW4 28c + Honeywell Lyric T6 - € 1.194,00 + €9,40 p/m service abonnement* (CV totaal)
Remeha Tzerra plus M 28c CW4 + Honeywell Lyric T6 - € 1.179,00 + €9,40 p/m service abonnement* (CV totaal)
Intergas HRE 28/24 A + Honeywell Lyric T6 - € 1.159,00 + €7,50 p/m service (warmtegarant)

Overige vragen
Feenstra hoef ik eigenlijk niet meer op mijn lijstje te zien als het gaat om 'service'. Er zijn periodes geweest waarbij er meermaals monteurs moesten langskomen voor de branderautomaat. Vaak willen ze z.s.m. hun klus klaren en wegwezen. Het zal vast bij andere diensten niet heel anders zijn, maar vraag me toch af of CVtotaal / WG aan te raden zijn?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 18:20
remeha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:59
Voor de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit zou ik zeggen Intergas.

Zorg wel dat je het gehele rookgasysteem, pijpen met dakdoorvoer, vervangt aangezien deze weer een ketelleven mee moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom een service abonnement op een gloednieuwe ketel?

Een tweejaarlijkse onderhoudsbeurt kost echt geen 180 euro (24 x 7,50) of 225 euro... Daar zou ik de eerste twee jaar mee wachten...

Mijn ketel is bijna 10 jaar oud, en daar zit nog steeds geen onderhoudscontract op. Tweejaarlijkse beurt kost ongeveer 7 tientjes. Ik heb in die 10 jaar 1x een storing gehad, en dat is een dag na melden al gefixed door de installateur.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:49:
Waarom een service abonnement op een gloednieuwe ketel?

Een tweejaarlijkse onderhoudsbeurt kost echt geen 180 euro (24 x 7,50) of 225 euro... Daar zou ik de eerste twee jaar mee wachten...

Mijn ketel is bijna 10 jaar oud, en daar zit nog steeds geen onderhoudscontract op. Tweejaarlijkse beurt kost ongeveer 7 tientjes. Ik heb in die 10 jaar 1x een storing gehad, en dat is een dag na melden al gefixed door de installateur.
Daar zijn ze gehaaid mee met die aanbiedingen. Zonder een abonnement een cv ketel kopen betekent in het voorbeeld van 225 euro dat je meteen 150 euro meer betaalt. Dan hou je 75 euro over. Normaal onderhoud zal denk ik ergens tegen de 70 euro liggen incl. voorrijkosten? Ik speel dan sowieso gelijk, dus waarom zou ik een abonnement dan gaan afwachten?
Paul Hewson schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:44:
Voor de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit zou ik zeggen Intergas.

Zorg wel dat je het gehele rookgasysteem, pijpen met dakdoorvoer, vervangt aangezien deze weer een ketelleven mee moet.
Vaak vervangen ze de expansievaten erbij, pijpen niet altijd geloof ik.

EDIT: Ik zie nu dat de afmeting van de Intergas een probleem gaat worden. Hij is dikker dan de oude ketel, de Tzerra is weer dunner. De Agpo = 720 x400 x 284. De oude zit namelijk achter een keukenkast.... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ByteMe_ op 15-06-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
Nefit nog een optie?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Intergas als je geen 3wegklep wilt, anders kan een Remeha, Nefit of Vaillant ook gewoon. Kijk goed naar minimale vermogen, die is bij Intergas wat hoger dan bij de andere 3, je wilt voor het rendement zo laag mogelijk kunnen.

Verder wat betreft slimme thermostaat: is dat echt nodig, of is het een gimmick? Ik heb zelf een Intergas HRE 28/24 met een Remeha iSense, huis is dusdanig goed geisoleerd dat de ketel in een halfuur 2 graden opstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Is cw4 niet overkill voor je?
Volgens mij kun je net zo goed een goede cw3 ketel halen

Een intergas oid

[ Voor 10% gewijzigd door Aggressor op 15-06-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:59
ByteMe_ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:22:
[...]

Daar zijn ze gehaaid mee met die aanbiedingen. Zonder een abonnement een cv ketel kopen betekent in het voorbeeld van 225 euro dat je meteen 150 euro meer betaalt. Dan hou je 75 euro over. Normaal onderhoud zal denk ik ergens tegen de 70 euro liggen incl. voorrijkosten? Ik speel dan sowieso gelijk, dus waarom zou ik een abonnement dan gaan afwachten?

[...]

Vaak vervangen ze de expansievaten erbij, pijpen niet altijd geloof ik.

EDIT: Ik zie nu dat de afmeting van de Intergas een probleem gaat worden. Hij is dikker dan de oude ketel, de Tzerra is weer dunner. De Agpo = 720 x400 x 284. De oude zit namelijk achter een keukenkast.... 8)7
Men is wettelijk verplicht om het gehele rookgassysteem te vervangen. Komt voort uit de NEN 3028, welk deel weet ik niet uit mijn hoofd. Hier staat in dat men bij vervangen van een ketel moet garanderen dat het rookgassyteem een volledig ketelleven mee gaat. En aangezien dat niemand kan moet het vervangen worden.
Iedere installateur die dit niet doet haalt zich een grote vorm van aansprakelijkheid op de hals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
NEN is leuk, maar zolang elke beunhaas nog een ketel mag ophangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
_JGC_ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:57:
NEN is leuk, maar zolang elke beunhaas nog een ketel mag ophangen...
Ook voor je eigen gezondheid. Een rookgasafvoer gaat misschien 20 jaar mee. Maar als hij lek is heb je wel CO in je huis. Die kun je beter 5 jaar te vroeg vervangen dan 5 weken te laat.

Waar ik mij wel aan stoor is dat installateurs (hoi Feenstra) adverteren met prijzen voor ketel + montage. Maar bij het afrekenen komt daar dan verplicht €150 bij voor een nieuwe rookgasafvoer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Aggressor schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:36:
Is cw4 niet overkill voor je?
Volgens mij kun je net zo goed een goede cw3 ketel halen

Een intergas oid
Wellicht wat, maar de huidige doet er sowieso veel te lang over om te verwarmen. Maarja, dan blijft het punt 'wat is goed' hangen. Die Tzerra zie ik veel terug komen in 'Beste getest'. Klinkt als wij van wc eend, maar toch ook genoeg onafhankelijke goede reviews.
RocketKoen schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:22:
[...]

Ook voor je eigen gezondheid. Een rookgasafvoer gaat misschien 20 jaar mee. Maar als hij lek is heb je wel CO in je huis. Die kun je beter 5 jaar te vroeg vervangen dan 5 weken te laat.

Waar ik mij wel aan stoor is dat installateurs (hoi Feenstra) adverteren met prijzen voor ketel + montage. Maar bij het afrekenen komt daar dan verplicht €150 bij voor een nieuwe rookgasafvoer.
Staat onderaan als je ergens de aankoop wilt doen. 'Indien afvoer niet goed is, wordt ter plaatse .... 150 euro'. Als het moet, dan moet het. Lekkage is wel het laatste wat je wilt.
_JGC_ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:33:

Verder wat betreft slimme thermostaat: is dat echt nodig, of is het een gimmick? Ik heb zelf een Intergas HRE 28/24 met een Remeha iSense, huis is dusdanig goed geisoleerd dat de ketel in een halfuur 2 graden opstookt.
Het is altijd een gimmick. Bij een aanbieder kan je kiezen tussen een chronoterm nogwat of de T6 voor 50 euro meerprijs. M'n vrouw wilt die graag. Als dat dan 50 extra is, prima. Geen thermostaat is 50 euro minder betalen, maar dat gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft cw4 vs cw3, als je geen bad hoeft te vullen is het overkill, maar er zijn genoeg voorbeelden van cw4 ketels met een lager minimumvermogen dan een cw3 ketel.

Verder ziet die T6 er best leuk uit, kan me voorstellen dat de vrouw die graag wil. Hopelijk werkt ie beter dan de chronotherm modulation. Heb verder geen ervaring met die slimme dingen, ik loop persoonlijk liever met een grote boog om Honeywell thermostaten heen (waarom Honeywell voor Remeha een prima werkende iSense kan maken terwijl hun eigen modulerende thermostaten voor geen meter werken... geen idee).

Kijk overigens ook naar de Remeha Calenta, schijnt ook prima te zijn. De Tzerra komt vooral goed uit de tests omdat het een voordelige ketel is waarmee Remeha de strijd met goedkope projectketels van Intergas, AWB en Agpo aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Cw3 of 4 heeft alleen invloed op het vermogen voor tapwater. Het heeft niks te maken met het vermogen voor verwarming.

Voor een appartementje heeft een hoger vermogen ook weinig zin. Zolang de ketel en thermostaat goed werken en je genoeg radiatoren hebt hangen (en ze staan niet dicht).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ByteMe_ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:22:
[...]

Daar zijn ze gehaaid mee met die aanbiedingen.
Ligt eraan waar je je ketel weghaalt. Ik zie dat je nu alleen maar offertes hebt liggen van bedrijven die het met name van die servicecontracten moet hebben. Waarom vraag je niet eens een offerte op met een lokale installateur?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ook die moet je aandachtig bekijken overigens. Veel installateurs voeren maar 1 merk ketel, als jij een andere ketel in gedachten hebt gewoon verder kijken.
Dat ze maar 1 merk voeren is overigens positief: als je ze belt voor een storing hebben ze tenminste kennis van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appartement betekent weinig vermogen nodig. Kies een ketel die zo ver mogelijk mogelijk kan terug moduleren. Verder een CW3 want een 4 is gewoon overkill in jouw geval en zonder servicecontract. Heb hier al jaren een AWB en die krijgt maar 1 keer per 4 jaar een beurtje met 1000m3 stoken per jaar. Deed ik met mijn oude ketel ook. Kijk gewoon naar je verbruik in relatie tot onderhoud.
RocketKoen schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:43:
Cw3 of 4 heeft alleen invloed op het vermogen voor tapwater. Het heeft niks te maken met het vermogen voor verwarming.
Meestal toch wel in relatie tot terug moduleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:00:
Appartement betekent weinig vermogen nodig. Kies een ketel die zo ver mogelijk mogelijk kan terug moduleren. Verder een CW3 want een 4 is gewoon overkill in jouw geval en zonder servicecontract. Heb hier al jaren een AWB en die krijgt maar 1 keer per 4 jaar een beurtje met 1000m3 stoken per jaar. Deed ik met mijn oude ketel ook. Kijk gewoon naar je verbruik in relatie tot onderhoud.

[...]

Er zit binnen CW3 meer verschil in minimum vermogen dan tussen CW3 en CW4.
Ik heb ze in CW3 gezien van 2,2kW tot 6,8kW.
Allemaal met een maximum van rond de 20kW.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
ByteMe_ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:48:
[...]

Wellicht wat, maar de huidige doet er sowieso veel te lang over om te verwarmen. Maarja, dan blijft het punt 'wat is goed' hangen. Die Tzerra zie ik veel terug komen in 'Beste getest'. Klinkt als wij van wc eend, maar toch ook genoeg onafhankelijke goede reviews.

[...]

Staat onderaan als je ergens de aankoop wilt doen. 'Indien afvoer niet goed is, wordt ter plaatse .... 150 euro'. Als het moet, dan moet het. Lekkage is wel het laatste wat je wilt.

[...]

Het is altijd een gimmick. Bij een aanbieder kan je kiezen tussen een chronoterm nogwat of de T6 voor 50 euro meerprijs. M'n vrouw wilt die graag. Als dat dan 50 extra is, prima. Geen thermostaat is 50 euro minder betalen, maar dat gaat niet gebeuren.
Mijn ouders hebben laatst ook een nieuwe cv ketel genomen.
Ze zaten ook te twijfelen tussen cw3 en cw4.

Huis van 128 vierkant meter.
Toen is het uiteindelijk ook een intergas kombi compact geworden.
Bevalt zeer goed, snel warm water .. en genoeg water.

Ik heb nu een ago ferolli econpact uit 2002.
Volgend jaar neem ik ook een intergas
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:00:

[...]

Als je een abbonement afsluit krijg je meestal wel 200a300 korting...
En dan kan het opzich wel uit.

voorbeeld: Mijn ouders waren zonder abonnement 1450 euro kwijt inclusief installatie.
Met abonnement werd het 1250 en dan moet er een 2 jarig contact van 10a12 euro per maand worden afgesloten.

Gewoon zelf een beetje rekenwerk doen.
En mijn ouders vinden het wel fijn dat ze kunnen bellen als ze "storing" hebben

[ Voor 29% gewijzigd door Aggressor op 16-06-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aggressor Woon al 30 jaar en heb nog nooit 1 storing gehad. Hou liever wat geld in mijn zakken. Tel maar eens uit wat dat over 30 jaar is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:32:
@Aggressor Woon al 30 jaar en heb nog nooit 1 storing gehad. Hou liever wat geld in mijn zakken. Tel maar eens uit wat dat over 30 jaar is. 8)
Ja... dat is het risico wat je neemt.
En 1x per anderhalf jaar een onderhoudsbeurtje is ook nooit verkeerd. (dit wordt ook vergoed)

Dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:34:
[...]

Ja... dat is het risico wat je neemt.
En 1x per anderhalf jaar een onderhoudsbeurtje is ook nooit verkeerd. (dit wordt ook vergoed)

Dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk ;)
Welk risico? Ojee de ketel doet het niet. Pech gehad dan. Men bellen een monteur en ze staan echt wel binnen 24uur op je stoep. Ik kan echt wel een dag als het moet zonder ketel. Huis is goed geisoleerd en wanneer is het nu echt koud in dit land? Wordt alleen maar warmer. Verzekering zijn Nederlanders aan verslaafd. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Welk risico? Ojee de ketel doet het niet. Pech gehad dan. Men bellen een monteur en ze staan echt wel binnen 24uur op je stoep. Ik kan echt wel een dag als het moet zonder ketel. Huis is goed geisoleerd en wanneer is het nu echt koud in dit land? Wordt alleen maar warmer. Verzekering zijn Nederlanders aan verslaafd. Maar ieder zijn ding.
Voorrij kosten moet je betalen, uurloon, en dan nog de onderdelen.
Je bent minimaal wel 100 euro kwijt dan........
Als je een abonnement afsluit heb je voor de voorrijkosten er in ... werkloon, en materialen tot zoveel euro. (en 1x per 12 of 16 maanden onderhoud)

Maar goed.. weer ontopic?

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 16-06-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Voorrij kosten moet je betalen, uurloon, en dan nog de onderdelen.
Je bent minimaal wel 100 euro kwijt dan........
Als je een abonnement afsluit heb je voor de voorrijkosten er in ... werkloon, en materialen tot zoveel euro. (en 1x per 12 of 16 maanden onderhoud)

Maar goed.. weer ontopic?
Nee hoor. Mijn mannetje woont hier achter me, loopt door de brandgang, rekent €25,- per uur en onderdelen, ach ja. >:)

Zo'n abbo is echt gewoon onzin jongen. Moderne ketels hebben zelden nog echt storing. Nogmaals, 30 jaar lang geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:39:
[...]

Welk risico? Ojee de ketel doet het niet. Pech gehad dan. Men bellen een monteur en ze staan echt wel binnen 24uur op je stoep. Ik kan echt wel een dag als het moet zonder ketel.
En sommigen niet met een gezin ;) Maar dat is een keuze net zoals bij elke verzekering. Als alle ketels echt allemaal perfect zouden werken bestonden die services natuurlijk niet. Risico vs zekerheid.

@ Cw3 vs Cw4 verhalen: ik vind weinig ketels in deze reeks. De aanschafprijs is nagenoeg hetzelfde of bij sommige zaken zelfs hoger. De Intergas blijft te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ByteMe_ schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:54:
[...]

En sommigen niet met een gezin ;) Maar dat is een keuze net zoals bij elke verzekering. Als alle ketels echt allemaal perfect zouden werken bestonden die services natuurlijk niet. Risico vs zekerheid.
Wat je wil. Verzekeringen bestaan bij de gratie van angst van mensen. Hoe vaak heb jij storingen gehad aan je ketel of je auto bijvoorbeeld? Ik nog nooit. Wegenwachtservice heb ik dus ook nog nooit gehad. Maar het zijn jouw centen. Gaf je alleen een tip ter overpeinzing. Succes met je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 13:46

UTADDICT

NERF

Ik kan dat Remeha aanbod + Honeywell overigens niet vinden op de site? Is die aanbieding klaar?

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Even een update: ik ga voor de Intergas HRE 24/18 A, ik vond een aanbieding voor 1000 euro incl. installatie & Lyric T6 (zonder deze thermostaat ontvang je 100 euro extra korting). Dit is wel inclusief 11 euro maandpremie onderhoudscontract voor minimaal 2 jaar, maar gezien ik nu 13 euro betaal bij Feenstra, ga ik daar wel op 'vooruit'. Zonder abbo bespaar ik 100 euro bij een ander bedrijf, maar heb ik nog geen thermostaat. Aangezien die er wel moet komen hou ik wel die 2 jaar dat abonnement en zie ik daarna wel.

Pagina: 1