Vraag

• KatWeasl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-12-2021
Mijn vraag
Waarom kan mijn PC niet meer in sleepmode / standby sinds ik gebruik maak van de USB RGB controller van Cooler Master?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 professional
Coolermaster RGB led controller
pricewatch: Cooler Master RGB LED Controller

Asus P5E64 WS Evolution (socket 775)
pricewatch: Asus P5E64 WS Evolution
Xeon X3370
pricewatch: Intel Xeon X3370 Tray
Cooler Master ML240L RGB
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
16GB DDR3 Corsair Vengeance 1600Mhz CL9
SSD's

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Te beginnen met het ontkoppelen van de RGB controller. Is deze ontkoppeld, gaat de pc keurig in sleepmode of standby.

Moederbord beschikt niet over een jumper om USB poorten van het stroom te halen in standby.
Kan in de bios wel de poorten volledig uitschakelen, logischerwijs doet mijn toetsenbord en muis combi het dan ook niet meer.

Software verwijderen danwel installeren maakt geen verschil.
Software van Coolermaster heeft een optie "uitschakelen", zet ik de led verlichting softwarematig uit, dan wil de PC nog steeds niet in slaapstand.

Energie beheer van Windows zelf doorgespit maar hier kon ik alleen de mogelijkheid vinden om het USB device volledig te laten uitschakelen als de computer in standby staat. Echter de PC gaat niet in standby.

Kijk ik bij de hardware eigenschappen van de controller:
- Apparaat werkt correct
- Bij energiebeheer: aangevinkt dat de computer dit apparaat mag uitschakelen om energie te besparen
- Bij energie gegevens: D0 / D2 /D3 supported
D0 is aan
D2 is low-power state
D3 is lowest-power state

Toewijzingen van energiestatus:
S0 -> D0
S1 -> D2
S2 -> D3
S3 -> D2
S4 -> D2
S5 -> D3

Bios ondersteund S1 en S3 modus, deze staat op auto.

Op het moment dat ik de PC in slaapstand wil zetten lijkt het alsof dit ook gebeurt. Echter na ongeveer een seconde wordt alles weer aangezet.
Het is mij duidelijk dat de RGB controller de standby modus tegenhoud, mij is echter niet duidelijk waarom deze dat doet. Mogelijk moet ik ergens toch een instelling veranderen, maar waar kan ik dat vinden?

[Voor 54% gewijzigd door KatWeasl op 16-06-2018 08:19. Reden: Extra info toegevoegd.]

Alle reacties

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 00:46
Mag het apparaat de computer ook uit de slaapstand halen?

• KatWeasl
Die functie is uitgeschakeld bij apparaat beheer. Is er nog een andere plek waar dit zou kunnen zijn ingesteld?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je er voor kiezen dat USB poorten spanningsloos worden als de pc uit gaat, ik heb moederborden gehad waar dat een optie was (in het bios of via een jumper).

En even simpel; kun je hem op een andere PC prikken, en wat gebeurt er dan?

• KatWeasl
Goede morgen,

Bedankt voor uw reactie. Goede tip, direct even gekeken naar jumpers :)

In de bios gekeken naar een instelling om de stroom voorziening uit te schakelen in standby. Deze niet kunnen vinden. Wel kan ik de usb poorten helemaal uitzetten.
Het bord is niet voorzien van jumpers die deze functie ondersteund.

Op dit moment heb ik helaas geen tweede pc om de Led controller in te testen, enkel een laptop.

• KatWeasl
Na veel speuren blijkt het volgende;

De Cooler Master RGB unit wordt geregistreerd als tweede toetsenbord (al vanuit de bios).

Aangezien er een 12v signaal afgegeven wordt door de RGB unit ziet de pc dit als een "keystroke" en gaat de pc niet in standby.

• geprobeerd op alle USB poorten op het moederbord.

• alle USB gerelateerde opties geprobeerd in de bios.

• RGB unit vervangen via Cooler Master.

• In windows, via apparaatbeheer, toetsenborden ingesteld dat deze pc niet uit stanby mogen halen

Uiteindelijk maar geaccepteerd dat de combinatie van dit oudere (2008) moederbord en deze moderne RGB regelaar dit als gevolg hebben. Dus geen standby modus, maar Windows gaat wel netjes naar het loginscherm.

Enige wat mij rest is het energie beheer netjes instellen en de zonnepanelen op het dak hun werk laten doen 😎.

[Voor 6% gewijzigd door KatWeasl op 24-07-2018 19:58]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of zo instellen dat het "toetsenbord" niet gebruikt mag worden om de pc uit slaapstand te halen?

• KatWeasl
Bedankt voor uw reactie,

Ik had die instellingen al eens uitgeprobeerd, nu ook even toegevoegd aan mijn bovenstaande verhaal.

Via apparaatbeheer en vervolgens energiebeheer van de toetstenborden, de functie uitgezet dat deze de pc uit standby mogen halen.

Mocht ik ergens een optie vergeten zijn waar u nog weet van heeft, hoor ik dat natuurlijk gaarne!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee