Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
Beste mensen,

Dit kan als vervolg gezien worden voor mijn vorige topic Waar ligt mijn toekomst .

(hopelijk) iedereen heeft ambities om op werk door te groeien. Of heeft het genot om al doorgegroeid te zijn naar de gewenste functie.
Zo ook ik. Ik bekleed nu al een tijdje de functie als skilled Servicedesk medewerker. (20 jaar oud)
Dit is een ideale startersfunctie. vooral om gelijk met de materie te maken te krijgen.

Maar natuurlijk liggen mijn ambities daar niet. Uiteindelijk wil ik doorgroeien naar bijvoorbeeld systeembeheerder/backend of een soortgelijke functie.
Daar ik nog nooit echt een functie opwaardering heb meegemaakt, weet ik ook niet waar ik mee te maken ga hebben.
Waar ik vooral mee zit is het kennisniveau. Wanneer je naar bijvoorbeeld 2e lijn of packaging of een andere functie upgrade. Dan krijg je te maken met een heel ander takenpakket. Niet geheel zonder verassing ook dat je die dingen nooit gedaan hebt op je vorige functie.

Mijn vraag aan jullie is; welke voorbereidingen e.d. nemen jullie om in aanmerking te komen voor die volgende functie? Je kan natuurlijk MCSA of andere certificering halen. Maar als je alsnog in een nauw gebied van het systeem werkt. Kan het heel goed zijn dat er nog steeds veel is wat er te leren is voordat je echt van waarde bent voor het team.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:33
De basis halen is altijd goed. Zeker wat betreft certificeringen.

Haal je MCSA 2016 om aan te tonen dat je de inhoud ook begrijpt.
Laat zien dat je systeembeheerzaken snapt.
Wat doet DHCP, wat doet DNS, hoe stel ik een domein in, hoe werken rechten precies etc.

Al die dingen moet je goed weten en nog belangrijker, weten wat de consequenties zijn als het niet werkt.

Je geeft aan dat je al een tijdje Skilled SD doet. Wat is een tijdje? 3 Jaar SD is niet veel namelijk.
Ikzelf heb bijna 8 jaar gedaan om mezelf volwaardig systeembeheerder te noemen. Ik deed wel systeembeheer dingen, maar echt volledig beheer, deed ik pas later.

Kijk dus ook goed waar je zelf al mee te maken heb gehad. Beheer je ook echter al zelf servers bij klanten om problemen op te lossen of maak je alleen accounts aan?

Wat handig kan zijn om te helpen, mits je je papieren hebt, is vragen of je een keer mee kan met een (migratie)project om te zien wat er gebeurd. Zo leer je bijvoorbeeld ook de verschillende zaken over storage.
Kan het heel goed zijn dat er nog steeds veel is wat er te leren is voordat je echt van waarde bent voor het team.
Als je je best doet, ben je altijd van waarde. Vooral als je leergierig bent.
Pas als je het allemaal welletjes vind en geen inzet meer wilt tonen, dan pas begin je overbodig te worden!

MCSA 2016 pad: https://www.microsoft.com...ws-server-2016-exams.aspx

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Overleg het met je baas/werkgever/manager/afdelingshoofd. Dit soort zaken zal je moeten bespreken. Je kan natuurlijk niet op eigen houtje een certificaat halen en dan eisen dat je een hogere functie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

7Sins schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:29:
Waar ik vooral mee zit is het kennisniveau. Wanneer je naar bijvoorbeeld 2e lijn of packaging of een andere functie upgrade. Dan krijg je te maken met een heel ander takenpakket. Niet geheel zonder verassing ook dat je die dingen nooit gedaan hebt op je vorige functie.
Oefenen. Maak thuis een paar VM's aan, zet een lab op, en ga ermee prutsen. Dan weet je tenminste inhoudelijk al het één en ander.
Mijn vraag aan jullie is; welke voorbereidingen e.d. nemen jullie om in aanmerking te komen voor die volgende functie? Je kan natuurlijk MCSA of andere certificering halen. Maar als je alsnog in een nauw gebied van het systeem werkt. Kan het heel goed zijn dat er nog steeds veel is wat er te leren is voordat je echt van waarde bent voor het team.
Het belangrijkste is laten zien dat je ambitie hebt, je werk goed doet, goed met collega's kunt samenwerken, kennis deelt en ook werkt aan je eigen kennis. Vooral niet bang zijn om nieuwe dingen op te pakken en "on the job" te leren. Ofwel: Karakter tonen.
En dan maar hopen dat dat ook gezien wordt door de mensen die erover beslissen. Op kennis kun je nooit concurreren met een ervaren kracht die ze van buitenaf aannemen dus laat zien dat je de juiste mentaliteit hebt en dat ze wel een risico met jou kunnen nemen.