Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bereik WiFi netwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
Mijn vraag
In ons huis van zeg 10 jaar oud, wel nieuwbouw, hebben wij in de woonkamer een perfecte WiFi signaal.
Ditzelfde willen wij op de eerste verdieping (wegvallend signaal), in de tuin en eventueel makkelijk uit te breiden naar de 2e verdieping. Wens is 2 ssid's, 1 x 2.4GHz en 1x 5 GHz (seamless)

Voornamelijk gebruik voor browsen,netflix, PS4 en wat licht kantoor werk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
In de meterkast:
Modem van provider is een Cisco EPC3925 waarbij WiFi uit staat.
Hierachter staat een TP-Link C58 AC1350 (ook in de meterkast)
https://tweakers.net/pric...oze-dual-band-router.html

In de woonkamer:
PS4
Chromecast
2x iPhone (5s, 6s)
2x Laptop
1x Ipad
1x Philips Hue
1X Soundbar voor internet radio
En natuurlijk voor eventuele visite.

1e verdieping
Chromecast

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat een repeater niet lekker werkt :)
We hebben nu een netwerkkabel doorgetrokken naar de slaapkamer.
Daar komt een AP o.i.d.

En dat o.i.d is juist het punt.
De TP-Link in de meterkast laten staan, op de 1e verdieping een EAP225 of Ubiquiti AP-AC-Lite of andere AP.
Of alleen maar EAP225/Ubiquiti gebruiken, ik lees dat deze goed seamless kunnen roamen. Of andere suggesties natuurlijk.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Heb je echt seamless nodig? Ik heb meerder AP's en de verbonden devices bepalen zelf of ze moeten roamen of niet. Het verschil met seamless ga je, correct me if i'm wrong, alleen merken bij bv een VOIP gesprek en toepassingen waar latency zeer belangrijk is.

De belangrijkste verbetering zat, qua roamen, bij mij in het verlagen van het zendvermogen van de AP's.
Om even een aantal open deuren in te trappen:
- Repeaters kun je beter niet gebruiken als je waarde hecht aan snelheid (had je gelukkig zelf al ontdekt)
- Sluit waar je de mogelijkheid hebt, zoveel mogelijk aan op de kabel. Wifi is een gedeeld medium en alles wat niet door de lucht hoeft is mooi meegenomen.
- Zorg dat wanneer je APs plaatst dat deze niet te veel/zo weinig mogelijk overlap hebben. Dit kun je eventueel bijsturen door goede plaatsing en het (naar beneden) bijstellen van je zendvermogen.

Verder roamen tussen meerdere APs van andere merken kan prima werken. Dit wanneer alle instellingen identiek zijn. Dit is ook meteen het mooie van Ubiquiti, je stelt alles centraal op een controller in en alle APs nemen identieke instellingen over waardoor het voor je clients makkelijker wordt om te switchen. Verder worden clients als je dit instelt met een lage link-rate gebounced waardoor ze sneller overschakelen naar een ander AP.

TP-Link kan dit waarschijnlijk ook/net zo goed/beter dan Ubiquiti, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik zou als je het geld er voor over hebt gewoon meerder accespoints van hetzelfde merk kopen en de wifi van je router uitschakelen. De meterkast is zelden tot nooit de beste plek voor wifi, die beperking stap je dan ook meteen over heen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Signs schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:47:
Mijn vraag
In ons huis van zeg 10 jaar oud, wel nieuwbouw, hebben wij in de woonkamer een perfecte WiFi signaal.
Ditzelfde willen wij op de eerste verdieping (wegvallend signaal), in de tuin en eventueel makkelijk uit te breiden naar de 2e verdieping. Wens is 2 ssid's, 1 x 2.4GHz en 1x 5 GHz (seamless)
Wat bedoel je met "Wens is 2 ssid's, 1 x 2.4GHz en 1x 5 GHz (seamless)"
Is dat een gast en eigen gebruik splitsing obv SSID of wil je 2.4 en 5Ghz hun eigen SSID geven?
Wat versta jij onder seamless
Voornamelijk gebruik voor browsen,netflix, PS4 en wat licht kantoor werk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
In de meterkast:
Modem van provider is een Cisco EPC3925 waarbij WiFi uit staat.
Hierachter staat een TP-Link C58 AC1350 (ook in de meterkast)
https://tweakers.net/pric...oze-dual-band-router.html

In de woonkamer:
PS4
Chromecast
2x iPhone (5s, 6s)
2x Laptop
1x Ipad
1x Philips Hue
1X Soundbar voor internet radio
En natuurlijk voor eventuele visite.

1e verdieping
Chromecast

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat een repeater niet lekker werkt :)
We hebben nu een netwerkkabel doorgetrokken naar de slaapkamer.
Daar komt een AP o.i.d.

En dat o.i.d is juist het punt.
De TP-Link in de meterkast laten staan, op de 1e verdieping een EAP225 of Ubiquiti AP-AC-Lite of andere AP.
Of alleen maar EAP225/Ubiquiti gebruiken, ik lees dat deze goed seamless kunnen roamen. Of andere suggesties natuurlijk.
Heb je al geprobeerd je huidige TP-link elders in huis te plaatsen om te testen of het wifi bereik voor je devices dan acceptabel is op de plekken waar je het gebruiken wilt?

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:02
Heb je b.v. geen trapkast om de TP-link op te hangen?
Als ik de router in de meterkast plaats is het bereik ook drama boven (en in de tuin), maar vanuit de trapkast een stuk beter, gezien deze veel centraler in het huis zit.

• Signs
gastje01 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:00:
Heb je echt seamless nodig? Ik heb meerder AP's en de verbonden devices bepalen zelf of ze moeten roamen of niet. Het verschil met seamless ga je, correct me if i'm wrong, alleen merken bij bv een VOIP gesprek en toepassingen waar latency zeer belangrijk is.

De belangrijkste verbetering zat, qua roamen, bij mij in het verlagen van het zendvermogen van de AP's.
Om even een aantal open deuren in te trappen:
- Repeaters kun je beter niet gebruiken als je waarde hecht aan snelheid (had je gelukkig zelf al ontdekt)
- Sluit waar je de mogelijkheid hebt, zoveel mogelijk aan op de kabel. Wifi is een gedeeld medium en alles wat niet door de lucht hoeft is mooi meegenomen.
- Zorg dat wanneer je APs plaatst dat deze niet te veel/zo weinig mogelijk overlap hebben. Dit kun je eventueel bijsturen door goede plaatsing en het (naar beneden) bijstellen van je zendvermogen.

Verder roamen tussen meerdere APs van andere merken kan prima werken. Dit wanneer alle instellingen identiek zijn. Dit is ook meteen het mooie van Ubiquiti, je stelt alles centraal op een controller in en alle APs nemen identieke instellingen over waardoor het voor je clients makkelijker wordt om te switchen. Verder worden clients als je dit instelt met een lage link-rate gebounced waardoor ze sneller overschakelen naar een ander AP.

TP-Link kan dit waarschijnlijk ook/net zo goed/beter dan Ubiquiti, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik zou als je het geld er voor over hebt gewoon meerder accespoints van hetzelfde merk kopen en de wifi van je router uitschakelen. De meterkast is zelden tot nooit de beste plek voor wifi, die beperking stap je dan ook meteen over heen.
Dank voor je snelle reactie. Seamless is niet perse nodig. Wat voor ons belangrijk is dat we niet van ssid hoeven te verwisselen. Als de optie dat bij lage link-rate de client gekicked wordt en daarna de snelle AP het oppakt er in zit, dan zou dat geweldig zijn. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of de C58 dit standaard kan, moet ik even in de settings kijken

• Signs
SpamLame schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Wat bedoel je met "Wens is 2 ssid's, 1 x 2.4GHz en 1x 5 GHz (seamless)"
Is dat een gast en eigen gebruik splitsing obv SSID of wil je 2.4 en 5Ghz hun eigen SSID geven?
Wat versta jij onder seamless

[...]

Heb je al geprobeerd je huidige TP-link elders in huis te plaatsen om te testen of het wifi bereik voor je devices dan acceptabel is op de plekken waar je het gebruiken wilt?
Mwa, voor als iemand met een apparaat komt dat nog alleen 2.4Ghz aan kan.
Bij default alleen 5Ghz aan. Met seamsless bedoel ik dat we door het hele huis 1 ssid hebben zonder dat we moeten switchen tussen ssid's omdat het Wifi signaal brak wordt.

De suggestie van hierboven dat bij lage link-rate de client gekicked wordt en dat de snelle AP van de 1e het overneemt, is wat ik zoek. Maar elke keer switchen tussen netwerken zie ik niet zitten :+

Het verplaatsen kan ik nog even proberen. Trapkast is het makkelijkst, kijken wat het oplevert.
Weekend wat te klussen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Signs op 15-06-2018 13:28 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
verschil tussen de ubiquiti en de tp-link is iig dat de tp-link geen 802.11[kr] ondersteunt, waardoor je geen fastroaming hebt. Doorgaans heeft 2.4GHz een groter bereik, doordat de lagere frequentie een groter penetrerend vermogen bij bv muren heeft. Ik zou daarom eerder voor 1 essid gaan, zodat je niet hoeft te switchen.

Repeaters zou ik zo ver mogelijk weg van blijven, die maken de problemen alleen maar groter. IMHO ben je het beste af met 2 goeie AP's die bekabeld zijn aangesloten, en op een goeie plek zijn opgehangen, zodat ze elkaar niet in de weg zitten, maar wel overal dekking geven.

Zoals eerder gesuggereerd, staar je niet blind op zendvermogen. Minder vermogen wil nog wel eens helpen om juist roaming tussen AP's goed te laten werken. het zorgt teven voor minder interferentie tussen je AP's.
Pagina: 1