Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 00:16
In ons nieuw te bouwen kantoor wil ik lichtschakelaars aan de muur die ik met domoticz kan aansturen/uitlezen.
De schakelaars worden op de meeste plaatsen als opbouw uitgevoerd. (Dus buis op de muur en dan een opbouwdoos , met schakelaars en stopcontact erin)
De schakelaars zouden óók moeten werken als er geen domotica ingesteld is.
Er komt een nuldraad op de plaats waar de schakelaars komen!

Het installatiebedrijf waarmee wij samenwerken stelt homematic-schakelaars voor. Maar voor zover ik kan vinden is dat een vrij gesloten eigen systeem. Die schakelaars kan ik volgens mij niet toevoegen in domoticz.

Ik ben dus op zoek naar domoticz-compatible-lichtschakelaars die in een standaard opbouwdoos passen.
Het installatiebedrijf geeft aan dat ze dit gebruiken: https://photos.app.goo.gl/AHPzcUPhfGDgtGWw7

Zelf vond ik de xiaomi aqaqa schakelaars erg mooi én die werken samen met domoticz:
https://nl.aliexpress.com...b020ccb&priceBeautifyAB=0

Deze zouden niet passen om 2 redenen:
1) UK-(vierkante) uitvoering aan de achterkant
2) De afdekrand zit geintegreerd

Als ik deze xiaomi's zou willen gebruiken, zou ik een vierkante opbouwdoos kunnen nemen: https://www.elektroshop.n...bouw-s1-wit-glanzend.html (aangenomen dat dit past)
Maar dan kunnen er geen andere dingen bijgezet worden, en zou ik 2 buizen op de muur krijgen, met daaraan 2 verschillende opbouwdozen

Ik heb ook naar z-wave-schakelaars gekeken. Maar dat zijn ook allemaal schakelaars met de afdekplaat vast in het ontwerp.

Het enige (waarschijnlijk) werkende dat ik heb kunnen vinden zijn Zigbee Light Link-schakelaars van Busch Jeager: https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/
Echter.. deze zijn ontzettend duur. 120 euro per schakelaar (sokkel + bedieningselement)

Kortom: Ik zoek een betaalbare oplossing voor ons nieuwe kantoor. Heeft iemand tips? Of kent iemand een systeem dat compatible is met domoticz (via een hue-bridge of z-wave of xiaomi-bridge, etc.. dat maakt me niet uit. Als het maar werkt)

Alle hulp en tipz zijn welkom. Mijn spoor loopt nu dood.

Beste antwoord (via softmatic2 op 23-06-2018 00:38)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:04

Exigence

dnkroz

Ik denk dat je iets zoekt zoals de Fibaro of Qubino inbouwmodules. Zijn zowel als dimmer als als schakelaar verkrijgbaar. Te combineren met impulsdrukkers van je eigen schakelmateriaal. Eenvoudig in 50mm diepe dozen te verwerken achter een impulsdrukker. En met wat meer moeite soms ook wel in een 40mm diepe doos (afhankelijk van de dikte van het schakelmateriaal en hoe vol de doos zit of moet).

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 15-06-2018 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:56
Sonoff AC90? Daar zit de rand ook geïntegreerd. Kun je zelf flashen met bv. Tasmota en zo aan Domoticz hangen. Heeft hiervoor wel wifi nodig.

Of zoek je meer iets in de richting van Klik-Aan-Klik-Uit AWMR-230. Deze komt achter je schakelaar te zitten. Dit is eventueel ook aan Domoticz te hangen met een RF-Link of RF-COM maar dan heb je geen terugkoppeling of de schakelaar je commando ook ontvangen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
Sonoff ac90 gaat ook niet passen lijkt me omdat die rand er direct aan vast zit.

Ik heb het liefst een bidirectioneel systeem. Dus ZZL of z-wave ofzo.
Achter de normale schakelaars zou volgens het installatiebedrijf geen ruimte zijn voor een inbouwmodule.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:04

Exigence

dnkroz

Ik denk dat je iets zoekt zoals de Fibaro of Qubino inbouwmodules. Zijn zowel als dimmer als als schakelaar verkrijgbaar. Te combineren met impulsdrukkers van je eigen schakelmateriaal. Eenvoudig in 50mm diepe dozen te verwerken achter een impulsdrukker. En met wat meer moeite soms ook wel in een 40mm diepe doos (afhankelijk van de dikte van het schakelmateriaal en hoe vol de doos zit of moet).

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 15-06-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Exigence schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:54:
Dit is ook mijn advies: Z-wave met Fibaro of Qubino inbouwmodules.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
Die inbouwmodules van Fibaro of Qubino lijken me idd wel een optie. Het installatiebedrijf zei eerder dat er geen ruimte zou zijn achter de schakelaars. Maar ik heb het nog een keer nagevraagd. Ik wacht hun antwoord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
maarre, je gaat iets draadloos doen, maar dan ga je ALSNOG (laten) draden trekken?

lijkt me beetje zonde van de investering in het installatiewerk, ik zou toch kiezen voor iets batterijgevoed, of anders enocean ofzo...

//laat maar, half gelezen

en je hebt het over "standaard opbouw", dat bestaat niet. opbouw is allemaal fabrikant afhankelijk

als je geluk hebt past het redelijk, maar geweldig wordt het nooit.

de beste kans maak je nog met gira systeem 55 opbouw omdat er best wat fabrikanten zijn die 55mm inzetplaatjes maken...
maar met dat PEHA wat je krijgt zal het lastig worden...

[ Voor 51% gewijzigd door Japidoff op 16-06-2018 02:47 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
@Japidoff Ik wil inderdaad dat alles 'bedraad' werkt. Dan is het bedrijfspand toekomstzeker en werkt het altijd ook als er iets mis is met domoticz of wat dan ook.

Wat ik bedraad laat uitvoeren is puur de 'basis'. Geen toeters en bellen. Die voeg ik wel toe met extra draadloze schakelaars, deursensoren, bewegingssensoren, etc..

Die inbouwmodules zijn wellicht zo gek nog niet. En wat ik me bedenk: mogen die ook in een centraaldoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
ja, dat mag (mits er voldoende ruimte is)

en als je domotica goed is geinstalleerd met componenten van goede kwaliteit zal je installatie sowieso functioneren zonder domoticz omdat je sensoren direct de actoren aansturen.. en domoticz daar alleen extra sturingen aan toevoegt... (over het algemeen)...

gang is alles

Pagina: 1