Toon posts:

acculader voor een kratradio aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 12v acculader aangeschaft, echter werkt deze met een extra blok aan de stekker :'( Dit blok is de trafo die 12v 0,5A levert, daarna zit er een vierkant blokje tussen met de power en charge led, oftewel de druppellader.

Echter heb ik natuurlijk al een 12v 4,2A voeding in de kast zitten, kan ik dit blok bij de stekker er van af knippen, en de druppellader aan de voeding aansluiten? 12V is 12V lijkt mij? of gaat dit dan toch mis om een of andere reden.

en een tweede vraag, er staat op, switch mode battery charger, 12v 0,8A 3,8A, echter geeft de trafo aan 12v 0,5A te geven, hoe kan dit nou weer? even een fotootje toegevoegd voor de duidelijkheid.

[afbeelding]

Mocht dit blok blijven zitten, zaag ik gewoon de stekkers er af en soldeer hem vast aan mijn 230 ingang, maar liever dat blok er af dus...

Mogelijk niet het beste topic hiervoor, had hem in het krat en kistradio topic al gesteld hier kwam er echter geen antwoord op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52
je moet wel even goed kijken, wrs is het alleen een trafo en levert hij wisselspanning aan de lader. In dat geval kun je beter niet de bestaande lader daarop aansluiten. Zit wel met de vraag; Wat is de functie van die extra lader, je hebt met die voeding toch al laadcapaciteit? Of is het puur stroomregeling?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:03:
je moet wel even goed kijken, wrs is het alleen een trafo en levert hij wisselspanning aan de lader. In dat geval kun je beter niet de bestaande lader daarop aansluiten. Zit wel met de vraag; Wat is de functie van die extra lader, je hebt met die voeding toch al laadcapaciteit? Of is het puur stroomregeling?
puur stroomregeling inderdaad, de voeding levert 4,2A, als ik dat rechtstreeks aan de accu hang (7AH) dan is het snel gedaan met de pret.

De trafo levert 12v DC, op 0,5A, dat staat er op altands. lijkt me sterk dat er na de trafo nog wissel op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15

Cheezus

Luiaard

Het lijkt me sterk dat er gelijkstroom uit een trafo komt ;) Die regelaar zal ook de spanning wat verhogen, van 12 volt raakt een loodaccu niet echt vol namelijk.. Blijft over de vraag waarom er een 0,5A adapter is geknoopt aan een regelaar die zegt 3,8A te kunnen laden.. dat is inderdaad vreemd.

Maar goed, het zou geen kwaad moeten kunnen om een zwaardere adapter met gelijke spanning er op aan te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheezus op 15-06-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M8WI2HRN0FfGOD6wLjHrhBBf/medium.jpg

In het boekje wordt dan wel weer de max 0.5 Ampere genoemd. Het blokje wat na dit blok zit is dan wel weer belachelijk klein, dus ben benieuwd wat ie gaat doen als ik hem aan de grotere voeding hang. Zou me ook niet verbazen als het kleine blokje enkel de onder en overspanningsbeveiliging bevat, en dat de accu dus met de volledige amperage van de voeding geladen gaat worden als ik er iets anders aan hang..

Het 2de blokje is maar 3 bij 3 cm en een cm dik namelijk.. veel kleiner dan de gemiddelde accu lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15

Cheezus

Luiaard

Dat zegt niet zoveel, in 9 cm³ past een hoop elektronica. Omdat een (lood)accu nog lang niet is opgeladen met 12v verwacht ik sowieso een dat dat blokje er bijna 14v van maakt en er nog wat extra laad functionaliteit in zit (anders zou een adapter van 13,8v voldoende zijn, deze heb ik ook wel eens bij een apparaat gekregen om een loodaccu op te laden).

Gewoon aan die andere voeding hangen zou ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reactie, ik ga het gewoon proberen, hang hem aan de andere voeding en hang er een multimeter tussen om te kijjken hoe die de accu oplaad. Als hij kort met een te hoog Amperage wordt opgeladen overleeft ie dat wel.
Pagina: 1