m.2 sdd niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desper91
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11-2023
Hi all!

Sedert lange tijd heb ik nog eens een eigen toestel samengesteld (uit de betere NL store ;) ) en thuis laten leveren. Na aanraden van de verkoper de 'gewone ssd' vervangen door een m.2 ssd van 256GB.
Alles liep vrij vlekkeloos, montage gelukt, kabels aangesloten en toestel start op.
So far so good...

Vervolgens Windows 10 geïnstalleerd op de m.2 ssd schijf en toestel perfect kunnen booten.
Hierna gestart met installeren van drivers, waaronder eerst de moederbord drivers.

Vervolgens de installatie van de 'Intel Optane Memory' driver gestart maar hierbij liep het fout...
Het toestel start na de installatie opnieuw op en krijg ik de melding: 'Boot device not found'.
Wanneer ik ga kijken in BIOS blijkt de m.2 module ook niet meer gedetecteerd te kunnen worden.

Vervolgens de installatie van Windows 10 opnieuw gestart via boot, maar ook daar is de schijf niet meer vindbaar.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Vermoedelijk had ik de 'Intel Optane Memory' driver niet mogen installeren?

Enkele technische gegevens:
Moederbord: MSI H370 GAMING PLUS
M.2 module: Samsung 970 EVO M.2 2280

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de BIOS al niet meer herkent, heeft de driver geen invloed.

Zit de SSD nog wel goed vast met het borgschroefje? Hoe staan je BIOS-settings qua SATA/AHCI/etc ingesteld? Welke BIOS-versie heb je en staat de 970 wel op de QVL?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Beginnen met de M.2 module eruit te halen en opnieuw erin te doen?

Mocht dat niet werken, ander M.2 slot proberen?

Recent nog een BIOS update gedaan na de installatie van de M.2?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:25
Dat is vervelend! Maar zoals MAX3400 zegt, zal de driver waarschijnlijk geen invloed hebben.

Verder eens proberen een factory reset van je BIOS te doen.

Als de BIOS hem niet ziet, is de schijf waarschijnlijk gesneuveld. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit komt door de installatie van die drivers, maar het is ook net iets te toevallig.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:57

SpamLame

niks

Optane installer lijkt BIOS settings aan te passen (wanneer ondersteund door het BIOS).
If the system BIOS supports SATA mode switching, the installer will automatically switch the system
from AHCI to ‘Intel® RST Premium and System Acceleration with Intel® Optane™ Technology’. If
the system BIOS does not support this, there will be error indicating the system BIOS is
unsupported.
Bron: https://www.intel.com/con...ory-user-installation.pdf

Dus kijk eerst even in het BIOS of de settings nog juist zijn voor jouw toepassing.
De Optane driver hoefde je niet te installeren, je hebt immers geen Optane modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desper91
Huidige BIOS versie is:
7B22v11

Release Date
2018-02-24

Dit is de versie die op het moederbord zat bij ontvangst. Ik zie wel dat er reeds 2 updates beschikbaar zijn maar weet niet of dit nu het juiste moment is om te flashen?
Bij een BIOS update moet je die dan ook update na update uitvoeren, of kan je gewoon direct de laatste nemen?

De werking van zo'n m.2 ssd lijkt mij toch wat verwarrend... Je kan het als slot gebruiken voor SSD opslag maar je kan het ook gebruiken als 'fast speedup module'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 17:05
Desper91 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:15:
Huidige BIOS versie is:
7B22v11

Release Date
2018-02-24

Dit is de versie die op het moederbord zat bij ontvangst. Ik zie wel dat er reeds 2 updates beschikbaar zijn maar weet niet of dit nu het juiste moment is om te flashen?
Bij een BIOS update moet je die dan ook update na update uitvoeren, of kan je gewoon direct de laatste nemen?

De werking van zo'n m.2 ssd lijkt mij toch wat verwarrend... Je kan het als slot gebruiken voor SSD opslag maar je kan het ook gebruiken als 'fast speedup module'?
Klopt. Door de optane drivers te installeren heb je dus waarschijnlijk geswitcht van "SSD opslag" naar "Optane" modus. Je BIOS probeert dus van een ander device te booten. Kun je in je BIOS een optie vinden om Optane uit te zetten of de modus van het M.2 slot terug te zetten naar non-optane?

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, een Optane disk is een cache-schijf. Die driver (en BIOS settings) moet je dus NIET gebruiken voor je boot schijf, want dan verdwijnt ie als een soort "RAM" geheugen.

Een BIOS reset zou wonderen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 12:21

BiLo

PSN: toiletcleaner

SpamLame schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:13:
Optane installer lijkt BIOS settings aan te passen (wanneer ondersteund door het BIOS).

[...]

Bron: https://www.intel.com/con...ory-user-installation.pdf

Dus kijk eerst even in het BIOS of de settings nog juist zijn voor jouw toepassing.
De Optane driver hoefde je niet te installeren, je hebt immers geen Optane modules
'Intel Optane Memory' ik snap de link ook niet helemaal, je hebt immers een Samsung NVME schijf

Heb je wel de samsung software geinstalleerd?

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:57

SpamLame

niks

Desper91 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:15:

Hmm valt wel mee toch een M2.SSD is een SSD (voor opslag/boot) in M2 formaat (en danwel SATA of NVMe)
Wat je bedoelt met fast speedup module weet ik niet , de manual van de board kent het niet https://www.msi.com/Mothe...0-GAMING-PLUS#down-manual
Je board support wel Optane zou je dat ooit willen
DylanE schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:29:
[...]

'Intel Optane Memory' ik snap de link ook niet helemaal, je hebt immers een Samsung NVME schijf
Klopt TS had nooit de optane driver moeten installeren omdat zijn systeem dat niet support (door gebrek een zo'n module), hij heeft het toch gedaan waarbij de driver installer dus mogelijk de BIOS settings heeft aangepast. De link is naar het de bron van die informatie die ik gequote had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Uit de handleiding:

* Press Delete key to enter BIOS Setup menu during POST.
* Disable M.2/Optane Genie by clicking M.2/Optane Genie item.
* Click Ok in the dialog.
* Press F10 to save configuration and exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desper91
DJFliX schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:52:
Uit de handleiding:

* Press Delete key to enter BIOS Setup menu during POST.
* Disable M.2/Optane Genie by clicking M.2/Optane Genie item.
* Click Ok in the dialog.
* Press F10 to save configuration and exit.
Reeds geprobeerd maar die knop is gedisabled.
Bij hover toont die ook aan 'empty' te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
Desper91 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:58:
[...]

Reeds geprobeerd maar die knop is gedisabled.
Bij hover toont die ook aan 'empty' te zijn.
En de volledige bios reset? Heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desper91
DJFliX schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:00:
[...]

En de volledige bios reset? Heb je die al geprobeerd?
BIOS reset naar default instellingen was de oplossing!
Blijkbaar had setup de mode verzet naar optane waardoor schijf niet meer detecteerbaar was.

Thanks voor de hulp!

[ Voor 33% gewijzigd door Desper91 op 16-06-2018 07:17 ]

Pagina: 1