Ik check regelmatig de specifieke Dell pagina van mijn laptop op updates. En vorige week zag ik twee nieuwe updates, namelijk nieuwe Intel HD graphics drivers en een nieuwe BIOS update die al enkele weken uit is.
Ruim een dag later in de avond een blue screen en een half uur later weer, maar beide verschillende meldingen. Vervolgens de Intel HD drivers uninstalled en teruggegaan naar de vorige versie. Maar daar lag het niet aan, want heb inmiddels al een stuk of 7/8x een BSOD gekregen en meestal dus ook telkens totaal verschillende stopcodes en het gebeurd ook echt volledig random. Gewoon als ik aan het browsen ben en niet eens iets cpu intensiefs doe.
Wat ik tot nu toe al gedaan heb per keer na een BSOD:
- Intel HD graphics driver rollback
- Volledige AV en spyware scans.
- gekeken onder Apps en Onderdelen welke programma's rond vorige week voor de eerste BSOD waren geupdate/geinstalleerd. Bleek een Antivirus onderdeel op de dag van de BSOD zichzelf geupdate. Heb ik dus uninstalled.
- chkdisk /f
- dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
- mdsched
- crystaldiskinfo - alles in orde
- enhanced pre-boot System Assessement Diagnostics laten lopen
- gister naar de laatste W10 cumulatieve update gegaan. (kb4284819)
Allemaal schoon of geen problemen gevonden.
Enkele BSODs die ik tot nu toe gehad (ben niet bij allemaal geweest omdat ze soms gebeuren terwijl ik afk was):
- driver irql not less or equal (dxgmms2.sys)
- kernel security check failure (2x)
- system service exception (win32kbase.sys)
- bad pool caller
- driver irql not less or equal (tcpip.sys)
Zou het aan het BIOS kunnen liggen? Weet niet hoe ik terug kan gaan naar de vorige versie en ben ook bang dat ik de hele boel om zeep help.
Edit: Overigens zijn de wijzigingen tussen de oude BIOS en de nieuwe BIOS helemaal niks behalve een verhoging van de versienummer. Ik hou namelijk screenshots bij van het schermpje telkens voordat ik een upgrade uitvoer.
Ruim een dag later in de avond een blue screen en een half uur later weer, maar beide verschillende meldingen. Vervolgens de Intel HD drivers uninstalled en teruggegaan naar de vorige versie. Maar daar lag het niet aan, want heb inmiddels al een stuk of 7/8x een BSOD gekregen en meestal dus ook telkens totaal verschillende stopcodes en het gebeurd ook echt volledig random. Gewoon als ik aan het browsen ben en niet eens iets cpu intensiefs doe.
Wat ik tot nu toe al gedaan heb per keer na een BSOD:
- Intel HD graphics driver rollback
- Volledige AV en spyware scans.
- gekeken onder Apps en Onderdelen welke programma's rond vorige week voor de eerste BSOD waren geupdate/geinstalleerd. Bleek een Antivirus onderdeel op de dag van de BSOD zichzelf geupdate. Heb ik dus uninstalled.
- chkdisk /f
- dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
- mdsched
- crystaldiskinfo - alles in orde
- enhanced pre-boot System Assessement Diagnostics laten lopen
- gister naar de laatste W10 cumulatieve update gegaan. (kb4284819)
Allemaal schoon of geen problemen gevonden.
Enkele BSODs die ik tot nu toe gehad (ben niet bij allemaal geweest omdat ze soms gebeuren terwijl ik afk was):
- driver irql not less or equal (dxgmms2.sys)
- kernel security check failure (2x)
- system service exception (win32kbase.sys)
- bad pool caller
- driver irql not less or equal (tcpip.sys)
Zou het aan het BIOS kunnen liggen? Weet niet hoe ik terug kan gaan naar de vorige versie en ben ook bang dat ik de hele boel om zeep help.
Edit: Overigens zijn de wijzigingen tussen de oude BIOS en de nieuwe BIOS helemaal niks behalve een verhoging van de versienummer. Ik hou namelijk screenshots bij van het schermpje telkens voordat ik een upgrade uitvoer.
[ Voor 6% gewijzigd door Username3457829 op 15-06-2018 07:25 ]