Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Kan een BIOS update voor random BSOD's zorgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Username3457829
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16-10 06:09
Ik check regelmatig de specifieke Dell pagina van mijn laptop op updates. En vorige week zag ik twee nieuwe updates, namelijk nieuwe Intel HD graphics drivers en een nieuwe BIOS update die al enkele weken uit is.

Ruim een dag later in de avond een blue screen en een half uur later weer, maar beide verschillende meldingen. Vervolgens de Intel HD drivers uninstalled en teruggegaan naar de vorige versie. Maar daar lag het niet aan, want heb inmiddels al een stuk of 7/8x een BSOD gekregen en meestal dus ook telkens totaal verschillende stopcodes en het gebeurd ook echt volledig random. Gewoon als ik aan het browsen ben en niet eens iets cpu intensiefs doe.

Wat ik tot nu toe al gedaan heb per keer na een BSOD:
- Intel HD graphics driver rollback
- Volledige AV en spyware scans.
- gekeken onder Apps en Onderdelen welke programma's rond vorige week voor de eerste BSOD waren geupdate/geinstalleerd. Bleek een Antivirus onderdeel op de dag van de BSOD zichzelf geupdate. Heb ik dus uninstalled.
- chkdisk /f
- dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
- mdsched
- crystaldiskinfo - alles in orde
- enhanced pre-boot System Assessement Diagnostics laten lopen
- gister naar de laatste W10 cumulatieve update gegaan. (kb4284819)

Allemaal schoon of geen problemen gevonden.

Enkele BSODs die ik tot nu toe gehad (ben niet bij allemaal geweest omdat ze soms gebeuren terwijl ik afk was):
- driver irql not less or equal (dxgmms2.sys)
- kernel security check failure (2x)
- system service exception (win32kbase.sys)
- bad pool caller
- driver irql not less or equal (tcpip.sys)

Zou het aan het BIOS kunnen liggen? Weet niet hoe ik terug kan gaan naar de vorige versie en ben ook bang dat ik de hele boel om zeep help.

Edit: Overigens zijn de wijzigingen tussen de oude BIOS en de nieuwe BIOS helemaal niks behalve een verhoging van de versienummer. Ik hou namelijk screenshots bij van het schermpje telkens voordat ik een upgrade uitvoer.

Username3457829 wijzigde deze reactie 15-06-2018 07:25 (6%)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Theoretisch zou dat kunnen... Maar dat lijkt mij stug. Je bsods duiden ook op een driver probleem.
Probeer memtest86 voor 12 of 24 uur.

Lip wijzigde deze reactie 15-06-2018 01:38 (3%)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• skipe
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04:49
Verschillende bleuscreens word vaak veroorzaakt door RAM dus inderdaad memtest maar eens draaien.

• Username3457829
Een 12 of 24u durende memtest doen WTFFFF? Wat bereik ik daar dan mee aangezien ik voor de BIOS update en de Intel graphics install helemaal geen problemen ondervond? RAM kan toch niet spontaan daardoor opeens gesloopt zijn?

Hoe kom ik erachter welke driver(s) dan mogelijk kaduuk zijn, want mijn inziens is het veel efficiŽnter om gewoon drivers te herinstalleren dan een volledige dag aan tijd en energie te verspillen mocht er geen RAM probleem zijn?

Maar goed, stel dat ik RAM ga testen, hoe lang moet ik die test minimaal z'n gang laten gaan, want zoveel tijd heb ik niet.

Overigens wel toevallig dat ik zojuist op de site kijk en er staat alweer een nieuwe BIOS update klaar die vandaag is uitgebracht, een urgent met daarin Intel microcode updates.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Wat stond er in de release notes van de bios update?

• Trouble
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Trouble

Meisje!

Je kunt ook dit tooltje gebruiken: https://linx.en.lo4d.com/

2u laten draaien, geheugen op vol zetten, kun je nagaan of je systeem stabiel is of niet.

Trouble wijzigde deze reactie 15-06-2018 13:58 (6%)

Gezocht: woonruimte in omgeving Zwolle, appartement of studio max. 600 euro kale huur

• Username3457829
- Updated CPU microcode to address security advisory Intel Security Advisory INTEL-SA-00115 (CVE-2018-3639 & CVE-2018-3640).
- Updated Intel ME Firmware to address security advisory INTEL-SA-00118(CVE-2018-3627).
- Fixed the TPM configuration on a TPM startup error during S3 resume.

Heb ik nog niet geinstalleerd hoor, zit nog te wachten of/tot de volgende BSOD. Beetje stap voor stap troubleshooten. Aangezien mijn laatste bsod toen iets te maken had met tcpip.sys dacht ik van. Laat ik maar eens de WIFI/bluetooth drivers herinstalleren.

Username3457829 wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:02 (3%)

• Username3457829
Of bedoel je de releasenotes van de BIOS update van die ik heb geinstalleerd een dag voordat de problemen begonnen?
Die ik net hierboven heb gepaste zijn de nieuwe van vandaag namelijk (die ik nog niet heb geinstalleerd).

Username3457829 wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:32 (10%)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:47

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, dat bedoelde @jeroen3

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Crossfire1987
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:57
@Username3457829 Al een keer Dell diagnostics gedraaid (test alle hardware )

Heb je nog garantie op je laptop dan kan je contact opnemen met Dell en de code uit de Dell Diagnostics door geven aan de helpdesk en sturen ze je nieuw geheugen.

geheugen er uit halen en een voor een proberen om te kijken welke module het veroozaakt

Crossfire1987 wijzigde deze reactie 15-06-2018 18:22 (15%)

• nhanssen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 11:53

nhanssen

Gaarne, Jolijt!

quote:
Username3457829 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:48:
Wat bereik ik daar dan mee aangezien ik voor de BIOS update en de Intel graphics install helemaal geen problemen ondervond?
Waarom zou je een update doen als alles werkt? Never kill an running system! Het gaat er echt niet voor zorgen dat je systeem er 10% sneller door loopt, eerder 10% meer problemen zoals je ze nu ondervind.

nhanssen wijzigde deze reactie 15-06-2018 18:25 (16%)

Spec's PC

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:14
@nhanssen gepost vanaf Windows XP zeker?

En ja, de release notes van de eerste bios update. Soms zijn de fixes irrelevant, daarom is het verstandig deze te lezen.
Voor bios heb je niet veel “security updates”.

Behalve de recente intel bugs, waar de bios wel iets kon betekenen volgens mij.

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-10 19:58
Natuurlijk kan een bios update meer bugs introduceren dan fixen en bugs in het bios kunnen erg vervelend zijn en zeker bsods/instabiliteit etc veroorzaken. Downgrade is niet altijd mogelijk, maar zeker de moeite waard om te proberen nietwaar?

ToFast wijzigde deze reactie 15-06-2018 18:36 (22%)

• Username3457829
@Crossfire1987 uiteraard heb ik dat gedaan :) en natuurlijk ook ePSA zoals ik had aangegeven.

@jeroen3 Tsjah wat zal ik zeggen ... ik blijf graag updated :) En ging/ga er ook vanuit dat Dell haar gereleasede BIOSupdates uitvoerig test voor ze deze plaatst.

@ToFast Ik wist niet hoe dat moet, nog steeds niet eigenlijk, maar kom ik vast wel achter. Alleen toch even een beetje huiverig daarvoor, omdat ik niet weet of het helemaal gaat leiden tot ellende.

Username3457829 wijzigde deze reactie 16-06-2018 00:51 (5%)

• Username3457829
Even een update: Misschien nog iets te vroeg om te zeggen, maar het heeft waarschijnlijk toch aan de BIOS gelegen, want ik heb de nieuwste BIOS update van vorige week enkele dagen geleden geÔnstalleerd en inmiddels dus geen bsod meer gehad.

Na mijn laatste post van vorige week vrijdag had ik er namelijk wel nog 3 gehad na herinstallatie van verschillende drivers. Het heeft me gelukkig ook weer een onzinnige urenlang durende memtest gescheelt ! Blij dat ik dat advies niet opgevolgd heb haha :+ , want volgens mij heeft dat echt uberhaupt bijna nooit nut. En al helemaal niet zo plotseling.

Heb een flauw vermoeden dat het hiermee te maken heeft gehad (afkomstig uit releasenote nieuwste BIOS update):
- Fixed the TPM configuration on a TPM startup error during S3 resume.
Alleen gebruik ik de TPM volgens mij geen eens. Alleen bij 'TPM beheer op lokale computer' staat onder status dat ie gereed is, that's it. Misschien iemand die er meer over kan vertellen of het zo zou kunnen zijn?

Maargoed, ik hoop maar dat ik het niet hiermee gejinxed heb.

Edit: Te vroeg gesproken helaas dus :(
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True