Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zonnepanelen en omvormers, wat moeten wij kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• salgera
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-10 04:16
Ik woon met 5 andere huishoudens in een nieuwbouwpand in Amsterdam. Het pand heeft twee platte daken en een zonnepanelen-leverancier heeft berekend dat hier 25 zonnepanelen oppassen rekening houdend met pijpjes, obstakels en schaduwwerking.

Google maps ligging zuidoost
Google Maps view

Legplan 25 zonnepanelen
Ontwerp 25 panelen

Voor deze 25 zonnepanelen hebben we 2 of 3 omvormers nodig. Het huidige verbruik is als volgt (van hoog naar laag):
Huishouden A 4.000 kWh per jaar
Huishouden B 3.250 kWh per jaar
VvE 2.850 kWh per jaar

Vanuit de 25 panelen geredeneerd zouden we dan 3 omvormers moeten nemen. Echter, we verwachten op niet al te lange termijn dat er 1 of 2 (semi-)elektrische auto's komen waardoor het verbruik in kWh per jaar van de VvE flink zal stijgen.

We hebben nu een aantal leveranciers benaderd en hebben de volgende calculaties ontvangen:

ZonnepanelenAantalOmvormerAantalWp per paneelWp totaalTotaalprijs excl. btwEuro/Wp
Trina TSM 270 Poly25Solax X1 Air X1-3.3 Wifi227067506.827 EUR1,01
JA JAM6K-60-300-PR-B25Solax X1 Boost X1-3.6 2-MPPT & Wifi230075008.097 EUR1,08
LG300S1C-A5 Mono25Solax X1 Boost X1-3.6 2-MPPT & Wifi230075008.741 EUR1,17
BenQ Sunforte PM096B00 335 Wp25Solax X1 Boost X1-4.2 2-MPPT & Wifi2335837510.405 EUR1,24
Q-Cells Q.PEAK BFR-G4.1 300 Wp25SB 3.0 TL2300750012.513 EUR1,38
Sunpower 360 Wp252x SB 3.0 TL en 1x SB 2.53360900019.812 EUR1,82
Sunpower 360 Wp251x SB 3.0 TL en 1x STP 5000TL 202360900019.099 EUR1,75
S-Energy (Samsung) 270 Poly BlackFrame25Goodwe 3000-NS (1mpp)227067509.345 EUR1,14
Q-Cells Quantum 320 Wp Mono252 x Solis 3.6K - 4G (2 x MPPT)232080008.596 EUR1,30

Tja, en nu zien we door de bomen het bos niet meer. Grote verschillen tussen type panelen en omvormers en ook in de totaalprijzen.
- Wat vinden jullie een goede aanbieding?
- Valt mij op dat de terugverdientijd bij goedkope panelen met weinig Wp korter is dan bij de panelen met hoge Wp.
- Zitten er aanbiedingen bij waar we echt niet verder mee moeten gaan? Bijvoorbeeld omdat ze veel te duur zijn of de kwaliteit van de panelen/omvormers niet goed is?

(O ja, de verrekening van de opbrengst en gebruik van de opgewekte energie regelen we onderling)
(Schoonheid van de zonnepanelen is niet relevant, dus blauw of zwart maakt niet uit)

salgera wijzigde deze reactie 15-06-2018 13:12 (4%)
Reden: Euro/Wp berekening toegevoegd aan tabel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-10 10:42
Goed initiatief.

Het legplan is niet verkeerd, maar het kan ook anders.

Ik kan het nu niet voor rekenen maar een NW/ZO opstelling met goedkopere panelen is denk ik relatief goedkoper dan dure panelen op ZW zoals in je huidige legplan. Het kost meer maar brengt ook meer op.

Hoe gaat het verrekenen precies? 3 huishoudens krijgen een omvormer aangesloten in de meterkast en die verrekenen met de overige 2?

Edit: breid je tabel even uit met euro/Wp

busscherski wijzigde deze reactie 15-06-2018 02:58 (5%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• salgera
quote:
busscherski schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 02:55:
Ik kan het nu niet voor rekenen maar een NW/ZO opstelling met goedkopere panelen is denk ik relatief goedkoper dan dure panelen op ZW zoals in je huidige legplan. Het kost meer maar brengt ook meer op.
Thanks, zal ik eens naar kijken.
quote:
Hoe gaat het verrekenen precies? 3 huishoudens krijgen een omvormer aangesloten in de meterkast en die verrekenen met de overige 2?
Ja, klopt. Idee is om alles wat opgewekt wordt in euro's te storten op de VvE-rekening. Hierdoor zullen de VvE-servicekosten per huishouden kunnen dalen. Het gaat in totaal trouwens om 6 huishoudens.
quote:
Edit: breid je tabel even uit met euro/Wp
Done.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:55

Theo

moederbord

Met een NW-ZO opstelling kun je meer panelen op het dak kwijt omdat ze dan tegen elkaar geplaatst kunnen worden. Plus; ze zijn dan beter beschermd tegen de wind die onder de panelen kan komen. Hier kun je met je onderconstructie rekening mee houden waarmee deze ook weer iets goedkoper uit zal vallen.
Ik denk dat je wel zo'n 30-32 panelen kwijt kunt op het dak als ze(deels) in NW-ZO staan.
Even een quick and dirty paint plaatje:
https://tweakers.net/ext/f/bvJplNyzPKjEHDgDVaIkP0MT/thumb.png

Persoonlijk zou ik gaan voor panelen van <300Wp gezien deze een heel stuk goedkoper zijn per Wp dan de >300Wp panelen.

Waar komen de omvormers te hangen? Is er een gemeenschappelijke ruimte onder het dak waar ze kunnen hangen? Eventueel kun je zelf al een nette stroomkabel leggen naar dit punt, dit kan ook schelen in de installatiekosten.

Ik denk dat je hiermee je prijs per Wp nog wel onder de euro kan krijgen, terwijl je wel 9.000Wp kan halen.

7400 Wp op het dak

• salgera
quote:
Theo schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:16:
Waar komen de omvormers te hangen? Is er een gemeenschappelijke ruimte onder het dak waar ze kunnen hangen? Eventueel kun je zelf al een nette stroomkabel leggen naar dit punt, dit kan ook schelen in de installatiekosten.
De omvormers komen onder het rechter platte dak te hangen aan de noordoost kant. Het dak steekt ongeveer een meter uit, dus daar hangen ze beschut van neerslag.
quote:
Ik denk dat je hiermee je prijs per Wp nog wel onder de euro kan krijgen, terwijl je wel 9.000Wp kan halen.
Dat klinkt goed; bedankt voor de uitwerking. Dit ga ik zeker aan de leveranciers voorleggen.

Heb jij/hebben jullie ook nog een voorkeur voor 1 van de geleverde offertes, of moet ik gewoon voor de goedkoopste kosten per Wp gaan?

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-10 10:42
Hoe meer omvormers (dus aangesloten op meer meterkasten), hoe hoger het directe eigen verbruik, dat helpt weer als de salderingsregeling straks is afgeschaft en je waarschijnlijk minder dan 18 cent krijgt per terug geleverde kWh.

Als de VVE overdag minder verbruik heeft dan het gemiddelde huishouden zou je die meterkast er eventueel buiten kunnen laten.

Ik weet dat het niet gaat gebeuren maar in de toekomst zou het het best zijn om het afgenomen vermogen dmv domotica live te meten in alle 7 meterkasten en de omvormers bijvoorbeeld 1x per uur over te schakelen op de 2 of 3 aansluitingen die op dat moment het meest verbruiken.

edit:
quote:
salgera schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:28:
[...]
Heb jij/hebben jullie ook nog een voorkeur voor 1 van de geleverde offertes, of moet ik gewoon voor de goedkoopste kosten per Wp gaan?
Zelf ben ik voor 310 Wp panelen gegaan. Ze zijn (incl bevestigingsmateriaal) welliswaar 10% duurder per Wp dan 270 Wp maar je zult denk ik in de toekomst ook wat minder snel de neiging voelen om te upgraden.

busscherski wijzigde deze reactie 15-06-2018 17:21 (26%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Eens met @busscherski en @Theo
Inderdaad Oost-West, panelen (bijna) zonder tussenruimte, en dan echt vol leggen. Hogere totaal opbrengst, beter gespreid over de dag. Panelen met dagdeel schaduw gewoon accepteren. Desnoods op micro-omvormers. Kan je ook meer huishoudens direct aansluiten, met meer direct eigen verbruikt. Altijd voordeliger.
En bij zeg ~30 panelen kunnen er ook op iedere 5 panelen een omvormer voor 6 omvormers totaal.
Dit geeft het hoogste directe eigen verbruik, en daarmee aan de netstroom kant het hoogste financiŽle voordeel. Ook is je gevoeligheid voor gemorrel aan de salderingsregeling het laagst.

En op de foto is ook een schuin dak met dakkapellen te zien. Daar past ook het nodige op. Op het schuine dak en zeker ook op de dakkapellen.

Ik heb kennissen waar volgens de benaderde leveranciers geen panelen konden worden geplaatst ook laten weten dat dat onzin was. Er liggen nu iets van 15 panelen...

Met de dakkapellen erbij kom je zeker aan de 36 panelen... (DM voor meer detail info...)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True