Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Welke NUC voor VM's?

Pagina: 1
Acties:

• maartuhr
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-06 11:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag verschillende VM's draaien (Windows & Linux). Ook meerdere tegelijk (5 a 6)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 450,- minder mag natuurlijk altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een scherm is niet nodig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD van 500GB en minimaal 16GB RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een NUC

Wat verwacht je van ons?
Gaat het lukken met dit systeem of kan ik beter nog een aanpassing doen. En/of geef ik onnodig veel uit voor mijn doel

Wat ik zelf al heb bedacht is deze:

Optie 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC7I3DNHE€ 251,50€ 251,50
1Corsair ValueSelect CMSO8GX4M2A2133C15€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,95

• jugger naut
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:28
Met een dual-core laptop CPU 6 VM's draaien gaat niet lukken gok ik, misschien toch je budget wat bijstellen

• maartuhr
quote:
jugger naut schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:43:
Met een dual-core laptop CPU 6 VM's draaien gaat niet lukken gok ik, misschien toch je budget wat bijstellen
En als ik het aantal VM’s bijstel naar 4 VM’s tegelijk dan helpt dat zeker niet veel?

• jugger naut
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:28
quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:59:
[...]

En als ik het aantal VM’s bijstel naar 4 VM’s tegelijk dan helpt dat zeker niet veel?
Wat heb je daarover eigenlijk zelf al gevonden?

• maartuhr
quote:
jugger naut schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 01:01:
[...]

Wat heb je daarover eigenlijk zelf al gevonden?
Wat ik gelezen heb is dat 1 CPU tot 3 VM’s kan makkelijk, 4 redelijk. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee op deze processor. Op m’n i7 quad heb ik er max twee laten lopen. Dat ging prima. Buiten dat, de VM’s zullen niet al te veel doen behalve Windows draaien.

maartuhr wijzigde deze reactie 15-06-2018 01:12 (9%)

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22-06 15:20
CPU power kun je delen onder de VM's. Met andere woorden, wanneer een VM minder nodig heeft gebruikt hij minder en is er meer beschikbaar voor de overige VM's.

Voor het RAM geheugen is dit niet het geval. Ik denk persoonlijk dat 16GB te weinig is. Verder heb ik geen ervaring met NUC's. Maar de CPU die je in je voorbeeld geeft is erg zwak om stabiel meerdere vm's te draaien. (Intel Core i3-7100U).

Ik denk dat je voor 450,- weinig gaat vinden wat geschikt genoeg is om stabiel een meerdere VM's te draaien.

Misschien kun je beter kijken naar een zelfbouw mini PC. Ik denk dat je dan goedkoper uit bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 21:50

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
[...]

Neem aan dat je zelf wel weet hoeveel load de VM's per stuk op de resources leggen? En op basis daarvan ga je dan iets kopen. Die waarden mis ik even dus het is niet duidelijk of je voldoende hebt aan een NUC of Dell moet gaan bellen voor een R-serie server.

Als je in de Intel 7-serie wil blijven qua CPU, dan adviseer ik zeker een i5.

Add and message me on XBL for FM7: OctagonQontrol

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-06 18:47
quote:
[...]

Ik heb hier een quadcore cpu staan en er draaien zo'n 15 vm's op. Daar is Virtualisatie voorbedoeld het delen van resources zodat je jou hardware efficienter kan inzetten. CPU power is overigens meestal niet je probleem, maar je geheugen en de snelheid van je storage.

Welke hypervisor ga je gebruiken ? Ga je gebruik maken van proxmox dan zou je ervoor kiezen om containerbased vm's te gebruiken i.p.v. full virtualization vm's. Die eerst zijn nl. een stuk resource vriendelijker.

• coolkil
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:07
quote:
powerboat schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:10:
[...]

Welke hypervisor ga je gebruiken ? Ga je gebruik maken van proxmox dan zou je ervoor kiezen om containerbased vm's te gebruiken i.p.v. full virtualization vm's. Die eerst zijn nl. een stuk resource vriendelijker.
Op het moment dat hij Windows VM's gaat draaien kun je containers in ieder geval daarvoor niet meer gebruiken.

Eigenlijk staat of valt het met wat maartuhr gaat doen met de VM's. tot die tijd is het gissen. ik ben persoonlijk nog nooit tegen een CPU limiet aangelopen met virtualisatie. Veel vaker was het geheugen op of de schijf te traag.

• maartuhr
quote:
powerboat schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:10:
[...]

Ik heb hier een quadcore cpu staan en er draaien zo'n 15 vm's op. Daar is Virtualisatie voorbedoeld het delen van resources zodat je jou hardware efficienter kan inzetten. CPU power is overigens meestal niet je probleem, maar je geheugen en de snelheid van je storage.

Dit (dat storage & RAM) belangrijker zijn dan CPU had ik ook begrepen. Vandaar m’n keus voor 16GB en een SSD.

Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven omdat ik het alleen als test computertje ga gebruiken. Ik wil wat programmeer werk testen en interfaces maken. Dat is niet gek zwaar. Het is niet zo dat er volop op gewerkt gaat worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coolkil
Ik heb even getest door van mijn I7-4700HQ een dualcore te maken (virtueel)

Daarna 5 Debian 9.4 machines opgebouwd met ieder 512MB ram. draait nu 5 minutjes idle CPU verbruik tussen 20% en 40%

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-06 18:47
quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:53:
[...]

Dit (dat storage & RAM) belangrijker zijn dan CPU had ik ook begrepen. Vandaar m’n keus voor 16GB en een SSD.

Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven omdat ik het alleen als test computertje ga gebruiken. Ik wil wat programmeer werk testen en interfaces maken. Dat is niet gek zwaar. Het is niet zo dat er volop op gewerkt gaat worden.
Voor welk OS ga je ontwikkelen ?

• WPN
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 23:17
Ik heb die NUC in gebruik en er 16GB inzitten en kan je zeggen dat je erg snel tegen geheugen oploopt zeker als je meerdere windows machines wilt draaien tegelijk.

Ik draai het volgende op dat ding
sophos home firewall (test om in een andere machine echt in te gaan zetten)
dns server (linux)
download bak (linux)
pi-hole (linux)
unify-controller (linux)
windows client
domoticz (linux)

De windows client is veruit de grootste geheugen slurper, de linux bakken zijn allemaal server installs dus geen GUI (op de webinterfaces na).
Traagheid nog geen last van maar ik gebruik de windows bak eigenlijk nagenoeg nooit, is om af en toe iets te testen

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Jory167
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-06 15:03
Er wordt hier over 16GB RAM gesproken, maar de geselecteerde kit is 2 x 4GB. Aangezien de NUC in kwestie maar 2 RAM slots heeft kun je ook niet 2 x die kit kopen.

Ik zou eerder naar pricewatch: Corsair ValueSelect CMSO16GX4M1A2133C15 of iets dergelijks kijken - dan heb je 1 x 16GB, zodat je in de toekomst nog kan uitbreiden naar 32GB mocht dat nodig blijken zonder dat het voelt als weggegooid geld.

Maar als het alleen gaat om wat VM's voor development werk, dan zou ik denk ik gaan voor iets als virtualbox (Windows VMs) of docker (Linux containers), om die VM's gewoon op je desktop (of laptop) te draaien. Afhankelijk van wat je doet hoeven die VM's waarschijnlijk ook helemaal niet tegelijkertijd aan te staan en ook zeker niet 24/7.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:24
quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:33:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een NUC
Ik zou hier nog even over nadenken.

Een NUC is echt ideaal als het ding op je bureau moet staan, of eventueel zelfs achter je scherm hangt. Zo heb ik mijn ouders allebei zoiets gegeven en dat werkt echt super. Maar als het ding gewoon ergens in een hoek kan worden gedumpt is het eigenlijk een beetje zonde.

Persoonlijk heb ik ook een PC staan voor dit soort werk en dat is een MicroATX systeempje, als ik nu iets zou halen dan zou ik kijken naar zoiets:
Desktop Best Buy Guide (Maart 2018)
En dan zou ik het moederbord vervangen door een exemplaar met M.2 en 4x geheugenslot. (Dat is maar een paar tientjes meer, zoiets bijvoorbeeld) Zodat je kunt beginnen met 16GB geheugen en daarna er nog 16GB kunt bijprikken.

Bedenk ook goed dat hier 'maar' Gbit netwerk opzit. Dat klinkt heel snel, maar dat is effectief nog geen 100MB/s. Ik heb vaak VM's ook op mijn NAS staan en dan is 100MB/s niet echt heel snel meer.
Zodra mijn NAS een upgrade krijgt wordt dat een 10Gbit NAS en dan wil ik uiteraard ook mijn bak een 10Gbit kaartje geven... aangezien ik toch geen GPU kaart erin wil hebben prik ik dan voor 80 op dit moment een kaartje erin... tegen die tijd waarschijnlijk eerder voor 50.

Ik heb zelf ook naar NUC's gekeken voor mijn situatie, maar ze lopen (IMHO) altijd net iets te ver achter. Nu bijvoorbeeld weer geen USB C. En dat klinkt allemaal wat irrelevant voor je huidige situatie. Maar over een paar jaar is het ding gewoon echt out-dated en kun je er dan ook gewoon weinig meer mee. Zul je altijd zien dat het ding dan als mediacenter weer net iets mist. En dan prik je er ook niet even iets in om dat te verhelpen.

• maartuhr
Bedankt voor de tips/opmerkingen en vragen allemaal.
quote:
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:20:
[...]

Ik zou hier nog even over nadenken.

Een NUC is echt ideaal als het ding op je bureau moet staan, of eventueel zelfs achter je scherm hangt. Zo heb ik mijn ouders allebei zoiets gegeven en dat werkt echt super. Maar als het ding gewoon ergens in een hoek kan worden gedumpt is het eigenlijk een beetje zonde.

Persoonlijk heb ik ook een PC staan voor dit soort werk en dat is een MicroATX systeempje, als ik nu iets zou halen dan zou ik kijken naar zoiets:
Desktop Best Buy Guide (Maart 2018)
En dan zou ik het moederbord vervangen door een exemplaar met M.2 en 4x geheugenslot. (Dat is maar een paar tientjes meer, zoiets bijvoorbeeld) Zodat je kunt beginnen met 16GB geheugen en daarna er nog 16GB kunt bijprikken.

Bedenk ook goed dat hier 'maar' Gbit netwerk opzit. Dat klinkt heel snel, maar dat is effectief nog geen 100MB/s. Ik heb vaak VM's ook op mijn NAS staan en dan is 100MB/s niet echt heel snel meer.
Zodra mijn NAS een upgrade krijgt wordt dat een 10Gbit NAS en dan wil ik uiteraard ook mijn bak een 10Gbit kaartje geven... aangezien ik toch geen GPU kaart erin wil hebben prik ik dan voor 80 op dit moment een kaartje erin... tegen die tijd waarschijnlijk eerder voor 50.

Ik heb zelf ook naar NUC's gekeken voor mijn situatie, maar ze lopen (IMHO) altijd net iets te ver achter. Nu bijvoorbeeld weer geen USB C. En dat klinkt allemaal wat irrelevant voor je huidige situatie. Maar over een paar jaar is het ding gewoon echt out-dated en kun je er dan ook gewoon weinig meer mee. Zul je altijd zien dat het ding dan als mediacenter weer net iets mist. En dan prik je er ook niet even iets in om dat te verhelpen.
Als ik dan jouw suggestie/opmerkingen verwerk dan kom ik op het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 93,90€ 93,90
1ASRock A320M Pro4€ 65,75€ 65,75
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 36,42€ 36,42
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 187,40€ 187,40
1be quiet! System Power 9 400W€ 40,47€ 40,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,44

Zit ik dan een beetje (goed/beter) in de richting voor wat ik wil. Het kleine formaat van de NUC is eigenlijk ook niet een vereiste. Een vereiste is dat ik het werk wat ik erop wil doen kan doen. Daarbij een beetje handzaam is wel handig.

Minpunt van m'n nieuwe setup is dat de prijs een stukje hoger is dan wat ik eraan wilde uitgeven: 571,44

Pluspunt is natuurlijk dat er daadwerkelijk 16GB in zit, meer uitbreidingsmogelijkheden en de quad-core processor.

Ik twijfel. Een NUC waarop het net niet gaat werken is helemaal zonde geld. 120,- meer dan moet het waarschijnlijk wel lukken... Echter, zoals coolkil al getest heeft kan het dus misschien welllicht wel...

• coolkil
maarthur kun je misschien iets verder specificeren wat er exact op komt te draaien? Moet ik denken aan Java Development? of een andere taal? waarvoor heb je Windows nodig en welke versie ga je gebruiken win10 of de server variant? als je puur de Linux vm's nodig hebt om je software een enkele keer te laten draaien en dan weer weg te gooien kun je beter met containers aan de slag daarvan draai je er met gemak 20 tegelijk op een NUC.

Het systeem hierboven is ook mooi. alleen kost dat je waarschijnlijk wel meer stroom dan een simpele NUC. ook iets om over na te denken.

• maartuhr
quote:
coolkil schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:15:
maarthur kun je misschien iets verder specificeren wat er exact op komt te draaien? Moet ik denken aan Java Development? of een andere taal? waarvoor heb je Windows nodig en welke versie ga je gebruiken win10 of de server variant? als je puur de Linux vm's nodig hebt om je software een enkele keer te laten draaien en dan weer weg te gooien kun je beter met containers aan de slag daarvan draai je er met gemak 20 tegelijk op een NUC.

Het systeem hierboven is ook mooi. alleen kost dat je waarschijnlijk wel meer stroom dan een simpele NUC. ook iets om over na te denken.
Het begint met Java development. Wellicht later ook Python.

Ik wil Windows Server 2012 erop zetten en daarin Windows 7, Windows 8, Windows 10 en een Linux.

Die Windozen die willen natuurlijk helaas wel wat meer dan de linuxen. Het is wel mijn voorkeur om het niet met containers te doen, maar als ik me daarmee genoeg geld bespaar dan is het wel een optie.

Ik heb ook in m'n achterhoofd dat ik na m'n testwerk op het moment nog niet iets geplanned heb voor m'n systeem.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-06 12:21
ik heb thuis vm's draaien op een Celeron met een SSD en dat werkt prima. CPU wordt nauwelijks aangesproken. Ik heb alleen steeds geheugen problemen (16GB) dus ik zou je aanraden echt het dubbele te pakken.

• eXtink
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Wat is de reden dat je (volledige) VM's wilt draaien? Je gaf aan om te programeren, maar naar mijn mening heb je daarvoor zeker geen volledige VM's nodig en kan dit ook gemakkelijk in een docker container.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:24
quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Minpunt van m'n nieuwe setup is dat de prijs een stukje hoger is dan wat ik eraan wilde uitgeven: 571,44

Pluspunt is natuurlijk dat er daadwerkelijk 16GB in zit, meer uitbreidingsmogelijkheden en de quad-core processor.

Ik twijfel. Een NUC waarop het net niet gaat werken is helemaal zonde geld. 120,- meer dan moet het waarschijnlijk wel lukken... Echter, zoals coolkil al getest heeft kan het dus misschien welllicht wel...
Tja, als je 50 extra aan de CPU uitgeeft en 90 extra aan geheugen, dan geef je eigenlijk zo'n 140 'meer' uit dan strict noodzakelijk. En zelfs dan heb je met de isntap dual core AMD waarschijnlijk meer 'umph' door de hogere clock en hogere geheugenbandbreedte dan de Intel variant.

Als je nog wat wilt besparen, dan kan je overwegen om een goedkopere kast met voeding te pakken. Het systeem is verder toch niet 'mission critical'. Kun je nog een paar tientjes eraf schaven, wel even zorgen dat de voeding zwaar genoeg is. Maar zonder GPU is dat al snel het geval.
En misschien dat je nog wat hebt rondzwerven aan hardware. Een 500GB SSD is best een aardig stuk je van je budget. Als je nog een HDD hebt liggen kun je mogelijk wat combineren met een kleinere SSD.

Overigens zou ik zo jouw voorgestelde systeem bestellen, dan heb je echt wel een partij power tot je beschikking. En dat is toch lekker met development werk.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:18 (5%)

• maartuhr
Ik ben er uit; het weekend even overwerken en dan ga ik toch voor deze:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,44

Bedankt allen voor de tips en goede vragen.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:34
quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:29:

Ik wil Windows Server 2012 erop zetten..
Let dan even goed op de onboard NIC, zo uit mijn hoofd worden de veelgebruikte consumenten controllers zoals de i219-V niet goed ondersteunt door Server 2012/2016.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11:34

Tortelli

mixing gas and haulin ass

quote:
maartuhr schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:37:
Ik ben er uit; het weekend even overwerken en dan ga ik toch voor deze:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,44

Bedankt allen voor de tips en goede vragen.
Waarom geen Intel gebaseerd systeem?. Grote voordeel is dat het idle verbruik van die CPU's behoorlijk wat gunstiger is. 1x16GB is met een desktop systeem (uitgaande dat moederbord 4 sloten heeft) niet perse nodig. Je zou kunnen kijken voor 2x8GB om kosten te besparen.

Heb geen enorme ervaring met relatief beperkt vermogen voedingen, maar misschien zou ik een wat betere (80+ gold) model nemen.

Tortelli wijzigde deze reactie 18-06-2018 13:06 (4%)

i7 4790k @ 4,6Ghz | Asus VII HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 16G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:38
quote:
Tortelli schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:03:
[...]

Waarom geen Intel gebaseerd systeem?. Grote voordeel is dat het idle verbruik van die CPU's behoorlijk wat gunstiger is. 1x16GB is met een desktop systeem (uitgaande dat moederbord 4 sloten heeft) niet perse nodig. Je zou kunnen kijken voor 2x8GB om kosten te besparen.

Heb geen enorme ervaring met relatief beperkt vermogen voedingen, maar misschien zou ik een wat betere (80+ gold) model nemen.
Het idle verbruik van een Ryzen 2200G verschilt niet zoveel van dat van een Intel CPU: https://www.anandtech.com/bench/CPU/1860

Total package idle verbruik wordt daar voor een Pentium G4560 op 11,89W gemeten, en 13,16W voor een Ryzen 3 2200G, dat is bijna verwaarloosbaar. Verschil in idle verbruik (maar ook onder load) is ook heel sterk afhankelijk van het moederbord en de rest van het systeem. Je kunt echt niet zomaar zeggen dat een Intel systeem idle zuiniger is. Ondervolt/klok de Ryzen en die is misschien weer zuiniger.

Maar goed, in dit geval zou een Pentium G4560 ook snel genoeg zijn en een stuk goedkoper (de helft...) dan de 2200G, dus dan zou ik die nemen.

En wat betreft de voeding, 80+ gold is niet zo geweldig verschillend van 80+ bronze als je toch ook maar een fractie van het totale vermogen verbruikt. Ik zou hier eerder een richting 300W voeding nemen, al is dit ongeveer de beste met laag vermogen die je kunt krijgen: pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*