Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Secundaire (mini)groepenkast

Pagina: 1
Acties:

• Bramboos
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-06 18:58
Situatieschets: In een (opslag)loods waar ik ook een deel huur komt binnenkort een huurder erbij die veel stroom gaat gebruiken. Momenteel was ik de enige huurder die stroom verbruikte waardoor ik kon doen wat ik wou zonder mij druk te maken om stoppen te laten knallen.

Er is een hoofdaansluiting van 3x35A, er zijn 3 losse groepen voor verlichting en de losse stopcontacten door het gebouw en een krachtstroom deel voor de CEE-stopcontacten welke zijn afgezekerd op 3x16A. Ik gebruik de stroom voor servers/routers/straalverbindingen die gewoon geen uitval mogen hebben. Overigens heb ik zelf ook grote verbruikers zoals 2 electrische boilers, een airco/warmtepomp, koffieautomaat, krachtstroom compressor, enz.

In het deel van de nieuwe huurder zit maar 1 normaal stopcontact en geen krachtstroom dus hij zou het sowieso zelf aan moeten leggen. Aangezien de huidige meterkast vol zit en vernieuwen/upgraden geen optie is. Blijft er naar mijn mening maar een optie over: de nieuwe huurder een eigen groepenkast geven die apart afgezekerd wordt om uitval te voorkomen. De nieuwe huurder heb ik zelf maar gecontacteerd over zijn eisen en die waren heel duidelijk. Minimaal een 16A 220 volt groep en een 3 fase 16A groep. Ik heb gezegd dat hij 3 fases op 16A kon krijgen.

Mijn idee: Van de hoofdmeterkast naar de subgroepenkast met een 5 polige 2,5mm≤ kabel welke direct aan de polen van de hoofdschakelaar geschroefd worden. Van daar naar een 3 fase aardlekschakelaar en dan door een 16A krachtgroep. Vanuit daar sluit ik dan 1 of 2 normale 16A groepen aan en de CEE stopcontacten.

Het klinkt in mijn oren nogal vies om de normale groepen achter de krachtgroep te plaatsen maar op die manier weet ik wel zeker dat de nieuwe huurder nooit de 3x16A voorbij gaat en dus ook nooit de hoofdstoppen kan laten knallen.

• FataMan
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:10
Je kan nooit een 16A automaat na een 3x16 groep maken, dat is niet selectief.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

• Bramboos
quote:
FataMan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:31:
Je kan nooit een 16A automaat na een 3x16 groep maken, dat is niet selectief.
Dacht ik al. Wat zou dan de betere optie zijn? Ik wil gewoon dat hij nooit voorbij de 3x16A kan komen.

• Erik O
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-06 23:22
In de mini groepenkast een hoofdschakelaar maken met daarachter 3x een aardlekautomaat misschien een idee? Voor elke fase 1 aardlekautomaat. Of je dan 10A of 16A pakt maakt niet uit. Het is maar waar je op wilt beperken.

Vanaf je eigen meterkast moet je hem wel achter je hoofdschakelaar hangen ipv voor de hoofdschakelaar.

• Bramboos
quote:
Erik O schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:37:
In de mini groepenkast een hoofdschakelaar maken met daarachter 3x een aardlekautomaat misschien een idee? Voor elke fase 1 aardlekautomaat. Of je dan 10A of 16A pakt maakt niet uit. Het is maar waar je op wilt beperken.

Vanaf je eigen meterkast moet je hem wel achter je hoofdschakelaar hangen ipv voor de hoofdschakelaar.
Moet ik dan achter die aardlekautomaten nog een krachtgroep aansluiten of hoeft dat niet?

Wat betreft de hoofdschakelaar, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de post even aangepast.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:06

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou als er plek is naast de hoofdzekerkast een klein kastje er naast hangen met een 3x 25A schakelautomaat na de hoofdschakelaar. En dan van daar naar de subgroepenkast met een 5 polige 2,5mm≤ kabel die is afgezekerd op 3x 16A. Zo kan je huurder gewoon alle mogelijke apparaten aansluiten en is hij niet beperkt tot 10A.

All your women are belong to me.

• Erik O
  • Laatst online: 15-06 23:22
Eens met TheBorg. Alleen wel even goed kijken naar je eigen max vermogen ivm je 3x35A aansluiting. Anders zit je nog als hij 16A verbruikt en jij zelf met al je apparatuur de 25A aantikt.

Ik heb zelf in mijn schuur een 3x25A aansluiting aan laten leggen op advies van de netbeheerder ipv mijn eigen aansluiting verhogen naar 3x35. Op die manier heb ik een win/win. Minder kosten voor de aansluiting en maar wel gewoon 3x25A in de schuur. Aanlegkosten waren wel iets meer. Maar binnen 1 jaar terug verdiend.

• Bramboos
quote:
TheBorg schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:58:
Ik zou als er plek is naast de hoofdzekerkast een klein kastje er naast hangen met een 3x 25A schakelautomaat na de hoofdschakelaar. En dan van daar naar de subgroepenkast met een 5 polige 2,5mm≤ kabel die is afgezekerd op 3x 16A. Zo kan je huurder gewoon alle mogelijke apparaten aansluiten en is hij niet beperkt tot 10A.
Hoezo zou de huurder beperkt zijn tot 10A? En waarom zou je het bij de hoofdkast afzekeren op 25A en later nogmaals op 16A?
quote:
Erik O schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:10:
Eens met TheBorg. Alleen wel even goed kijken naar je eigen max vermogen ivm je 3x35A aansluiting. Anders zit je nog als hij 16A verbruikt en jij zelf met al je apparatuur de 25A aantikt.

Ik heb zelf in mijn schuur een 3x25A aansluiting aan laten leggen op advies van de netbeheerder ipv mijn eigen aansluiting verhogen naar 3x35. Op die manier heb ik een win/win. Minder kosten voor de aansluiting en maar wel gewoon 3x25A in de schuur. Aanlegkosten waren wel iets meer. Maar binnen 1 jaar terug verdiend.
Zelf heb ik mijn spul afgezekerd op 3x16A dus als de nieuwe huurder ook 3x16A vol gebruikt dan zou het er 'maar' 32A gebruikt worden wat nog een mooie 3A aan speling geeft per fase.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 21:14

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Bramboos schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:29:
In het deel van de nieuwe huurder zit maar 1 normaal stopcontact en geen krachtstroom dus hij zou het sowieso zelf aan moeten leggen.
Even vanuit een ander punt geredeneerd: waarom ben jij hier mee bezig?

Zoals ik het inschat moet er qua elektra verbouwd worden in de ruimte van de nieuwe huurder. Dat is dan toch iets tussen hem en de eigenaar van de loods. Hoe ze dat aanpakken is aan hun, zolang jij je huidige verbruikers maar kunt blijven gebruiken.

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met de huidige eigenaar en je zorgen uiten.

Daarnaast moet je uiteraard zorgen voor een goede noodstroomvoorziening als jij apparatuur gebruikt die absoluut niet mag uitvallen.

Question Mark wijzigde deze reactie 15-06-2018 08:26 (16%)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeŮor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-06 16:17

SeŮor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Met ^^^

Maak jij gebruik van de hoofdinstallatie? Of heeft de loods meerdere huisnummers/groepenkasten? Waarom regelt de verhuurder dit niet? Anders wat, als jullie de stroom moeten delen en hetzelfde oppervlakte gebruiken, dan kan je niet zonder meer hem beperken of wil opleggen inzake elektraverbruik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bramboos
quote:
SeŮor Sjon schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:51:
Met ^^^

Maak jij gebruik van de hoofdinstallatie? Of heeft de loods meerdere huisnummers/groepenkasten? Waarom regelt de verhuurder dit niet? Anders wat, als jullie de stroom moeten delen en hetzelfde oppervlakte gebruiken, dan kan je niet zonder meer hem beperken of wil opleggen inzake elektraverbruik.
quote:
Question Mark schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:25:
[...]

Even vanuit een ander punt geredeneerd: waarom ben jij hier mee bezig?

Zoals ik het inschat moet er qua elektra verbouwd worden in de ruimte van de nieuwe huurder. Dat is dan toch iets tussen hem en de eigenaar van de loods. Hoe ze dat aanpakken is aan hun, zolang jij je huidige verbruikers maar kunt blijven gebruiken.

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met de huidige eigenaar en je zorgen uiten.

Daarnaast moet je uiteraard zorgen voor een goede noodstroomvoorziening als jij apparatuur gebruikt die absoluut niet mag uitvallen.
Omdat de verhuurder doodleuk zegt: je regelt het maar (zowel tegen mij als de nieuwe huurder). Plus dat de nieuwe huurder echt totaal geen kaas heeft gegeten van electra wat ik kon opmaken uit mijn telefoongesprek met hem. De verhuurder dacht dat hij wel even een extra kabeltje in een bestaande groep kon drukken en klaar (kan echt niet, vol = vol) en de nieuwe huurder dacht dat hij wel zo'n krachtstroomverdeler kon inzetten (kan niet want de huidige krachtstroomstopcontacten hebben geen nul draad)

Achter de belangrijkste apparatuur staat noodstroom maar bijvoorbeeld ook de vaste pc's van ons zitten er aan en we zouden ook toch wel graag willen doorwerken. Daarnaast wil ik gewoon dat het goed en brandveilig gebeurt. Ik heb vaker een groepenkast geinstalleerd (en ook door een installateur laten keuren) en dat gaat prima. Het enige waar ik nu dus mee zit is hoe ik dit even zo efficient mogelijk kan doen zonder bakken met geld te gaan gooien

Overigens, de sub-groepenkast komt een meter van de huidige meterkast af te hangen (dichterbij is geen plek), betekent dit dat ik de bedrading ook nog los moet afzekeren in de hoofdmeterkast?

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:24
quote:
Situatieschets: In een (opslag)loods waar ik ook een deel huur komt binnenkort een huurder erbij die Ik gebruik de stroom voor servers/routers/straalverbindingen die gewoon geen uitval mogen hebben.
Sowieso moet dan alles achter een UPS. Wij kunnen hier van alles bedenken, maar NIKS gaat je de garantie geven dat er niet gewoon iets uitvliegt. Zeker met jouw zware verbruikers en zijn vraag naar krachtstroom is het echt vragen om ellende.
Je kunt ook 2 UPS-en gebruiken, waarbij eentje echt bedoeld is om alles veilig af te schakelen en eentje bedoeld is om, als er intern een zekering klapt, je ook even de tijd hebt om het te fixen.

Ik zou sowieso geen oplossing bieden als jouw hoofdaansluiting is voorzien van smeltpatronen. Die kun je niet zelf vervangen en daarmee is elk probleem meteen een GROOT probleem. Heb je een automaat als hoofdaansluiting, dan kun je, in het geval van problemen ZELF het probleem oplossen.
Lullig dat je 5 minuten in het donker zit en misschien moet je wat dingen opstarten, maar dat is een totaal ander verhaal dan moeten wachten op een monteur... die bij het verkeerde adres staat... daarna niet het juiste ding bij zich heeft... nog even een bakje koffie moet halen... onderweg een ongeluk krijgt... en daarna krijg je een bloemetje van je energieleverancier ter compensatie en een dikke claim/vertrekkende klanten.

Wat je kunt doen is gewoon direct vanaf je hoofdaansluiting naar zijn secundaire groepenkast. Om het te kunnen afschakelen kun je daar een 3 fase aardlekschakelaar tussen zetten. De hoofdzekering is gewoon een zekering die die kabel beveiligd.

• Bramboos
quote:
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Sowieso moet dan alles achter een UPS. Wij kunnen hier van alles bedenken, maar NIKS gaat je de garantie geven dat er niet gewoon iets uitvliegt. Zeker met jouw zware verbruikers en zijn vraag naar krachtstroom is het echt vragen om ellende.
Je kunt ook 2 UPS-en gebruiken, waarbij eentje echt bedoeld is om alles veilig af te schakelen en eentje bedoeld is om, als er intern een zekering klapt, je ook even de tijd hebt om het te fixen.

Ik zou sowieso geen oplossing bieden als jouw hoofdaansluiting is voorzien van smeltpatronen. Die kun je niet zelf vervangen en daarmee is elk probleem meteen een GROOT probleem. Heb je een automaat als hoofdaansluiting, dan kun je, in het geval van problemen ZELF het probleem oplossen.
Lullig dat je 5 minuten in het donker zit en misschien moet je wat dingen opstarten, maar dat is een totaal ander verhaal dan moeten wachten op een monteur... die bij het verkeerde adres staat... daarna niet het juiste ding bij zich heeft... nog even een bakje koffie moet halen... onderweg een ongeluk krijgt... en daarna krijg je een bloemetje van je energieleverancier ter compensatie en een dikke claim/vertrekkende klanten.

Wat je kunt doen is gewoon direct vanaf je hoofdaansluiting naar zijn secundaire groepenkast. Om het te kunnen afschakelen kun je daar een 3 fase aardlekschakelaar tussen zetten. De hoofdzekering is gewoon een zekering die die kabel beveiligd.
De hoofdaansluting er door gaat wat lastig als ik zelf 3x16 heb en de nieuwe huurder dan ook 3x16 krijgt. Dan zou het bij elkaar 3x32 zijn en er zit een 3x35 smeltpatroon in. Daarnaast mag het best uitvallen (het net valt ook wel eens uit zoals we een tijdje geleden rond Amsterdam weer gezien hebben) maar ik wil gewoon geen uitval omdat de nieuwe huurder weer net wat teveel aangesloten heeft of iets met kortsluiting aansluit. Of in het ergste geval: dat iets verkeerd aangesloten zit en ineens mijn apparatuur fase-fase aangesloten wordt of wat voor stom iets dan ook.

Misschien ben ik gewoon een beetje een controlfreak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:35:
[...]
Omdat de verhuurder doodleuk zegt: je regelt het maar (zowel tegen mij als de nieuwe huurder). Plus dat de nieuwe huurder echt totaal geen kaas heeft gegeten van electra wat ik kon opmaken uit mijn telefoongesprek met hem.
Dan moet de nieuwe huurder een elektriciŽn inhuren om de werkzaamheden op een juiste manier uit te voeren. Kort door de bocht is het nog steeds niet jouw probleem....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TheGhostInc
quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:02:
[...]

De hoofdaansluting er door gaat wat lastig als ik zelf 3x16 heb en de nieuwe huurder dan ook 3x16 krijgt. Dan zou het bij elkaar 3x32 zijn en er zit een 3x35 smeltpatroon in.
Ik weet niet hoe jouw kast is aangesloten, maar als je zelf al 3x16 krachtstroom hebt EN je hebt daarnaast nog een of meer losse 16A groepen op een of meerdere fases, dan zit je zelf al dik over die 3x35A.
Het is niet ongebruikelijk om 4x16A per fase te hebben achter een aardlek, tel daarbij je krachtstroom, dan zit je op 80A die je op een fase kunt verbruiken.
Door je gelijktijdigheidsfactor heb je geen problemen. Je hebt nooit alles aan staan op hetzelfde moment.

Maar stuur even een foto van je kast, dan hoeven we minder aannames te maken.
quote:
Question Mark schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Dan moet de nieuwe huurder een elektriciŽn inhuren om de werkzaamheden op een juiste manier uit te voeren. Kort door de bocht is het nog steeds niet jouw probleem....
Als @Bramboos onevenredig veel energie verbruikt, dan kan de nieuwe huurder daar ook een probleem van maken,
Ik begrijp dat er nu een paar bedrijven deze installatie delen, maar als de TS zoveel verbruikt dat dat niet meer lukt, dan kan het zijn dat de verhuurder van de TS gaat eisen dat hij zijn energieverbruik tempert of maar gewoon een volledig eigen aansluiting regelt & betaald.

Het is niet ongebruikelijk dat zakelijke huurders dit soort problemen zelf oplossen, maar daarvoor ook de kosten zelf dragen. Als een verhuurder hier als 'scheidsrechter' tussen moet gaan zitten, dan zullen die kosten gewoon verhaald worden, met uiteraard een vergoeding voor de uren die het kost en met een oplossing die de verhuurder 'goed genoeg' vindt.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 15-06-2018 11:30 (38%)
Reden: verhuurder

• larsg
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22-06 11:44
Vraag gewoon een 2e energieaansluiting aan?

Met aparte meters en installaties ben je beide het veiligst.
Hoe ga je trouwens meten wie wat verbruikt of zit dan incl de huur?

• martijnr17
  • Laatst online: 22-06 19:24
Ik snap je insteek wel. Niet alles hoeft altijd via de officiŽle kanalen als je het zelf onderling kan oplossen en je dit geen probleem vindt.
Ik zou zelf denk ik een kleine kast naast de bestaande hangen met 3 fase 16a op c.Selectief of niet. ( volgens mij bij wet niet verplicht) dan kabel naar de nieuwe kast en daar kan hij aan sluiten wat ie wil.

• S0epkip
  • Laatst online: 10:32
quote:

Er is een hoofdaansluiting van 3x35A,
Daar moet je iets aan (laten) knopen. Niet vanaf het 16A deel.

2430Wp ZW

• Bramboos
quote:
Question Mark schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:07:
[...]

En hoe ga ik als huurder eisen dat het door een elektriciŽn gedaan wordt? De verhuurder zei dat de nieuwe huurder het zelf wel kon maar aan het telefoongesprek wat ik met hem gehad heb bleek dat hij er niet veel verstand van had. Daarom doe ik het liever zelf.

Overigens is dit niet de eerste keer dat er een huurder is geweest die wijzigingen heeft gedaan. De 32A-5P CEE die naast de meterkast hangt is met 5x2,5m2 bedraad en daar zaten 3x25A smeltpatronen in geschroefd. 8)7 Ondertussen heb ik die verwisseld met 16A's waarachter mijn deel ook zit
quote:
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:09:
[...]

Ik weet niet hoe jouw kast is aangesloten, maar als je zelf al 3x16 krachtstroom hebt EN je hebt daarnaast nog een of meer losse 16A groepen op een of meerdere fases, dan zit je zelf al dik over die 3x35A.
Het is niet ongebruikelijk om 4x16A per fase te hebben achter een aardlek, tel daarbij je krachtstroom, dan zit je op 80A die je op een fase kunt verbruiken.
Door je gelijktijdigheidsfactor heb je geen problemen. Je hebt nooit alles aan staan op hetzelfde moment.

Maar stuur even een foto van je kast, dan hoeven we minder aannames te maken.

[...]

Als @Bramboos onevenredig veel energie verbruikt, dan kan de nieuwe huurder daar ook een probleem van maken,
Ik begrijp dat er nu een paar bedrijven deze installatie delen, maar als de TS zoveel verbruikt dat dat niet meer lukt, dan kan het zijn dat de verhuurder van de TS gaat eisen dat hij zijn energieverbruik tempert of maar gewoon een volledig eigen aansluiting regelt & betaald.

Het is niet ongebruikelijk dat zakelijke huurders dit soort problemen zelf oplossen, maar daarvoor ook de kosten zelf dragen. Als een verhuurder hier als 'scheidsrechter' tussen moet gaan zitten, dan zullen die kosten gewoon verhaald worden, met uiteraard een vergoeding voor de uren die het kost en met een oplossing die de verhuurder 'goed genoeg' vindt.
We verbruiken bij afwezigheid (buiten 9 tot 5 zegmaar) constant rond de kilowatt met af en toe een boiler of koffiautomaat die nog aan springt. Tijdens kantooruren met airco, fulltime koffietappen, vrijdagmiddag frituur, enz. komt het af en toe tot pieken van de 8-10kw. Daarnaast gaat de nieuwe huurder ook niet constant 16A trekken met zijn gereedschap. Het is meer dat ik de zekerheid wil dat hij nooit de stroom er niet perongeluk af kan (kortsluiting, wijziging aan zijn eigen installatie, enz.).

Daarnaast worden de 2 losse 16A groepen bijna niet gebruikt. Hier zitten misschien 5 TL balkjes op die af en toe gebruikt worden door andere huurders en een paar stopcontacten die eigenlijk zo goed als altijd leeg zijn.

Overigens heb ik goed contact met zowel de nieuwe huurder als de verhuurder en die vonden het prima dat ik even een losse kast zou regelen. Over kosten hebben we het niet echt gehad maar daar moeten we ook zeker wel uit komen.

De foto's:
https://tweakers.net/ext/f/fzU8m86uLFLMlBIXVMbA4RjM/thumb.jpg

Huidige situatie:
https://tweakers.net/ext/f/QhjImcxaSJCXLKyLQJ4faYgT/thumb.png

Gewenste situatie:
https://tweakers.net/ext/f/hEiqanLWKR9u6QPoimSFY7GO/thumb.png

• TheGhostInc
quote:
Uhm.... dat wordt een compleet nieuwe groepenkast ben ik bang.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een elektricien hier nog verder aan bouwt.

Kun je meteen ook even kijken of je wat kWh meters erbij hangt, kun je de energie ook meteen afrekenen.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:33 (11%)

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
Als je een uitbreiding maakt aan die kast of een wijziging er aan brengt dient de kast volgens mij geheel aangepakt te worden en dient hij te voldoen aan de huidige normen als ik mij niet vergis.

• Bramboos
Een nieuwe groepenkast is wel wat teveel voor mijn tijd/budget wat ik voor een ander (de verhuurder) over ga hebben.

Dit is trouwens ook de reden waarom ik dus vanaf de hoofdschakelaar de groepenkast wil ontwijken voor een sub meterkast.

Overigens is de stroom all-inclusive dus stroommeters zijn niet echt een must.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
quote:
Mijn idee: Van de hoofdmeterkast naar de subgroepenkast met een 5 polige 2,5mm≤ kabel welke direct aan de polen van de hoofdschakelaar geschroefd worden.
Die kabel dient beveiligt te worden met een zekering. Aan het begin van de leiding (enkele uitzonderingen daargelaten). Je zult dus toch die bestaande groepenkast moeten uitbreiden of vervangen.

Buiten het feit wat mag, snap ik ook niet dat je die kabel zou willen aanleggen zonder extra beveiliging. Als er dan eens een keer iets mis gaat weet je zeker dat de hoofdzekering er uit ligt...
quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:21:
Overigens is dit niet de eerste keer dat er een huurder is geweest die wijzigingen heeft gedaan.
Ook niet de laatste keer geloof ik, gezien dit topic. :+
quote:
De 32A-5P CEE die naast de meterkast hangt is met 5x2,5m2 bedraad en daar zaten 3x25A smeltpatronen in geschroefd. 8)7
Waarom is dat zo " 8)7 " dan? Een kort stukje 5x2,5mm≤ is prima voor 25A? Wat had je precies anders verwacht??

Jij bent van plan om zo'n zelfde kabel rechtstreeks achter de hoofdschakelaar te schroeven, enkel beveiligd door de hoofdzekeringen van 35A. Dat verdient dan zeker een " 7(8)7 ".
quote:
Ondertussen heb ik die verwisseld met 16A's waarachter mijn deel ook zit
[...]

De foto's:
[afbeelding]
Dat zijn trouwens 20A zekeringen (blauwe verklikker) in die krachtgroep, geen 16A (grijze verklikker).
quote:
Gewenste situatie:
[afbeelding]
De beveiliging van die kabel naar de andere huurder zul je naar het begin van de kabel moeten halen.

Daarnaast hebben die bovenste automaten geen enkel nut meer, je plaatst 16A automaten achter een 16A automaat... Die gaan er bij een kortsluiting waarschijnlijk tegelijkertijd uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pvink
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-06 18:22
In welke omgeving woon je? Misschien kan ik je wel helpen.

Bij Enexis waar ik werk kun je sinds kort een 2e Allocatiepunt aanschaffen. In principe zijn dit twee meters op ťťn 3x25A aansluiting. Het voordeel hiervan is als er twee mensen van de aansluiting gebruik moeten kunnen maken en dat deze apart worden afgerekend of wanneer er gebruik wordt gemaakt van derden die PV-panelen op je dak gaan leggen.

Zie: https://imgur.com/a/2Bkwt4c

pvink wijzigde deze reactie 15-06-2018 15:42 (4%)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:21:
[...]

En hoe ga ik als huurder eisen dat het door een elektriciŽn gedaan wordt?
Jullie moet gewoon gezamenlijk naar de verhuurder stappen...

Jullie energie requirements zijn meer wat die huidige groepenkast kan leveren. Als alleen je buurman al 1x een 16A groep, en een krachtstroomgroep, en jij ook nog wat wil verbruiken,dan gaat dat nooit passen op die kast.

Elke aanpassing aan die kast betekend dat die kast eigenlijk vervangen moet gaan worden. Dat moet je echt niet zelf gaan uitvoeren.

• TheGhostInc
quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:03:
Een nieuwe groepenkast is wel wat teveel voor mijn tijd/budget wat ik voor een ander (de verhuurder) over ga hebben.

Dit is trouwens ook de reden waarom ik dus vanaf de hoofdschakelaar de groepenkast wil ontwijken voor een sub meterkast.
Sorry dat ik het zeg, maar dit gaat je echt amper iets besparen.

Je gaat sowieso een (mini)groepenkast nodig hebben met al zijn componenten. Dus de meerprijs die je betaald is echt puur en alleen voor een hoofdschakelaar, 2 automaten en een krachtstroomautomaat. Misschien nog een beetje aansluitwerk, maar dat betwijfel ik, want die meter kabel e.d. sluit ook niet zichzelf aan.

Dus gewoon niet eigenwijs zijn, groepenkastje uitzoeken die voldoet en een elektricien bestellen die het er voor een normale prijs in schroeft.
En kijk meteen of die meter ook vervangen kan worden en je automaten kan krijgen als hoofdzekering. Want je zult altijd zien dat je de week na het vervangen van die groepenkast een brief krijgt met de mededeling dat de meter vervangen gaat worden. Mag je nogmaals al je servers/apparatuur platgooien. En de week daarna besluit je hoofdzekering eruit te klappen.. .gewoon omdat dat ook weleens gebeurd.
quote:
Bramboos schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:03:
Overigens is de stroom all-inclusive dus stroommeters zijn niet echt een must.
Tijd voor wat plantjes? :+

• Bramboos
quote:
Question Mark schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:40:
[...]

Jullie moet gewoon gezamenlijk naar de verhuurder stappen...

Jullie energie requirements zijn meer wat die huidige groepenkast kan leveren. Als alleen je buurman al 1x een 16A groep, en een krachtstroomgroep, en jij ook nog wat wil verbruiken,dan gaat dat nooit passen op die kast.

Elke aanpassing aan die kast betekend dat die kast eigenlijk vervangen moet gaan worden. Dat moet je echt niet zelf gaan uitvoeren.
Duidelijk verhaal, dan wordt het tijd voor een nieuwe kast.
quote:
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:53:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dit gaat je echt amper iets besparen.

Je gaat sowieso een (mini)groepenkast nodig hebben met al zijn componenten. Dus de meerprijs die je betaald is echt puur en alleen voor een hoofdschakelaar, 2 automaten en een krachtstroomautomaat. Misschien nog een beetje aansluitwerk, maar dat betwijfel ik, want die meter kabel e.d. sluit ook niet zichzelf aan.

Dus gewoon niet eigenwijs zijn, groepenkastje uitzoeken die voldoet en een elektricien bestellen die het er voor een normale prijs in schroeft.
En kijk meteen of die meter ook vervangen kan worden en je automaten kan krijgen als hoofdzekering. Want je zult altijd zien dat je de week na het vervangen van die groepenkast een brief krijgt met de mededeling dat de meter vervangen gaat worden. Mag je nogmaals al je servers/apparatuur platgooien. En de week daarna besluit je hoofdzekering eruit te klappen.. .gewoon omdat dat ook weleens gebeurd.

[...]

Tijd voor wat plantjes? :+
All inclusive (fair use), teminste ik denk wel dat er aangeklopt gaat worden als er ineens een giga rekening is.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*