Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik zie geregeld online bronnen over traineeships die een salaris rond de €2600-3000 aanbieden. Ook hoor je vaak over starterslonen die rond €3k liggen bij developers.

Ik verwachtte dan ook dat je bij traineeships richting de €2500 pm kon onderhandelen met een WO Inf. graad. Ik zou dan de ondergrens leggen bij €2400 pm met gunstige voorwaarden. Bovendien zou reisvergoeding (NS business kaart) een must zijn.

In de GOT zie ik toch reacties die rond de €2000-2200 aangeven voor developers met 0-2 jaar werkervaring. Toevallig zijn het dezelfde mensen die zich afvragen of ze genoeg verdienen. Reacties geven vaak aan dat ze te weinig verdienen.

Vraag: Welk bedrag kun je reëel verwachten als starter dev (bijv. Java)? Bij welk salaris mag je in je vuistjes knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een reactie als niet ICT'er:
Het is een startsalaris. Natuurlijk moet je geen genoegen met te weinig salaris. Maar wat die grens is, dat bepaal jij. In de eerste paar jaar kan je beter een hoop ervaring opdoen en cursussen volgen. Het salaris volgt daarna wel.
Ben je geen hoogvlieger en wil je geen cursussen doen, tja dan zou ik inderdaad proberen in te zetten op een hoog startsalaris. Want als jij jezelf straks niet goed / minder goed kan laten zien wat jouw toegevoegde waarde is, dan zal je de salarisstappen ook niet krijgen om hogerop te komen.

Maar als jij nu al traineeships voorbij ziet komen met salarissen tussen de 2600-3000 euro, waarom niet daar solliciteren dan? Dan kan je van die 100-500 euro (bruto) zelf ook wel die NS business card afnemen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:14
Dev salarissen zijn nogal locatie afhankelijk. Startsalarissen van 2000-2400 zie je vaker voorkomen in het noorden en oosten van het land en in Limburg. In de randstad en brabant moet je toch wel ergens tussen de 2500-3000 uit kunnen komen als starter als je gewoon goed in je werk bent een een beetje mondig kunt onderhandelen. Die lage startsalarissen zie je ook vaak bij de grote detacheerders maar dan komt daar vaak nog een leaseauto bij ter compensatie.

In de randstad zou ik bij aanbiedingen <2500 sowieso verder gaan zoeken tenzij de secundaire voorwaarden goed genoeg zijn omdat de compenseren. Ben zelf na mijn afstudeerstage in de randstad in dienst gekomen van dat bedrijf voor 2800. Als je een goede indruk kunt achterlaten en een beetje kunt onderhandelen moet zo een bedrag echt wel mogelijk zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:18
Na mijn hbo ict opleiding begonnen in Gelderland als C# programmeur.
Mijn startsalaris was 2400 en prima arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Werk nu sinds februari 2017. Destijds gesolliciteerd bij 3 partijen:

1. 2400 + lease-auto (of bugdet)
2. 2500
3. 2500 + lease-auto (later verhoogd naar 2700 vanwege aanbod van #1).

Ben gaan werken voor #1, zit inmiddels ietsje boven wat #3 mij had geboden destijds. #2 bood geen lease-auto, tenzij woon-werk met OV niet te doen was. Verdere secundaire voorwaarden waren vrijwel hetzelfde.

Locatie Eindhoven e.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Davidshadow13 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:49:
Dev salarissen zijn nogal locatie afhankelijk. Startsalarissen van 2000-2400 zie je vaker voorkomen in het noorden en oosten van het land en in Limburg. In de randstad en brabant moet je toch wel ergens tussen de 2500-3000 uit kunnen komen als starter als je gewoon goed in je werk bent een een beetje mondig kunt onderhandelen. Die lage startsalarissen zie je ook vaak bij de grote detacheerders maar dan komt daar vaak nog een leaseauto bij ter compensatie.
Precies dit.

Daarnaast is wat ik hoor van de grote detacheerders, dat een goede developer snel in loon stijgt. Ze willen graag eerst kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben voordat ze een hoog salaris bieden :P Je kan bij salarisonderhandelingen ook doorvragen waar je naar toe kan groeien.
Sowieso zal een traineeship vaak lager betalen, maar als het goed is staat daar ook een stuk verdiepende opleiding tegenover..

Bovenal: kies een plek waar je 40 uur per week met plezier heen gaat! 100 euro bruto per maand is leuk, netto zijn het maar een paar tientjes. Met plezier naar je werk gaan is belangrijker dan dat, als je het mij vraagt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 15-06-2018 20:32 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Afhankelijk van regio + wo/hbo/mbo. Als WO probeer richting de 3000.

Dat mensen hoger starten door grotere studieschulden zie ik helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Richh schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Daarnaast is wat ik hoor van de grote detacheerders, dat een goede developer snel in loon stijgt. Ze willen graag eerst kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben voordat ze een hoog salaris bieden :P
Ik hoor van de grote detacheerders wel meer manieren om dezelfde boodschap te verpakken. De boodschap komt neer op "volgend jaar meer geld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
t_captain schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:39:
[...]

Ik hoor van de grote detacheerders wel meer manieren om dezelfde boodschap te verpakken. De boodschap komt neer op "volgend jaar meer geld".
Ik werk samen met gedetacheerde mensen en bij goede collega's klopt het volgens mij ook wel :P maar je hebt natuurlijk wel gelijk, laat je niet te gek maken door beloftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MittaM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07 21:20
Uit eigen ervaring weet ik dat inderdaad vooral de detacheerders wat lager bieden maar daar vaak wel een flink aantal opleidingen + lease auto bij geven (dat is dan wel vaak iets van een VW up oid).

De wat kleinere werkgevers of consultancy bedrijven bieden daarin tegen wel hogere bedragen vooral als je direct met ze in contact komt ipv via een recruiter die nog wat geld vangt voor jouw.

Zelf ben ik naar mijn hbo voor 2500 bruto per maand gestart (was in 2010) en dit terwijl ik al tijdens mijn studie voor deze werkgever werkte. Ik vondt echter dat ik meer waard was en direct bij het eerste sollicitatie gesprek met een andere partij naar de 3250 + fatsoenlijke lease auto/telefoon/onkosten vergoeding/laptop gegaan. Vaak is het dus een kwestie van even wat partijen naast elkaar neerleggen. Zelfs als startende developer ben je in de huidige markt goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Richh schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:40:
[...]

Ik werk samen met gedetacheerde mensen en bij goede collega's klopt het volgens mij ook wel :P maar je hebt natuurlijk wel gelijk, laat je niet te gek maken door beloftes.
Je moet er altijd nog zelf achteraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik zie bij veel reacties dat mensen een startsalaris + vervoer hebben onderhandeld. Zijn de kosten voor de werkgever ongeveer hetzelfde tussen een leaseauto en zo'n NS Business vrij reizen abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
WollenTrui schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:54:
Ik zie bij veel reacties dat mensen een startsalaris + vervoer hebben onderhandeld. Zijn de kosten voor de werkgever ongeveer hetzelfde tussen een leaseauto en zo'n NS Business vrij reizen abonnement?
Ik zou zeggen dat een auto een stuk duurder is. Bedenk dat de auto zelf geld kost, maar brandstof ook verre van gratis is. En dan nog (mocht je 'm ook prive willen gebruiken, wat ik vermoed) het verhaaltje 'bijtelling' voor jezelf :P Bovendien is dat een object wat voor een paar jaar redelijk 'vast' ligt, een NS-abo is zo ongeveer maandelijks opzegbaar.
Bij detacheerders reis je naar klanten af, daar is een auto vrij gebruikelijk. Bij een vaste kantoorbaan niet zo.

Maar hoe dan ook, mobiliteit is ook een kostenpost die de boel misschien nog wel lastiger te vergelijken maakt. Het is ook wat je zelf wil. Voor alle mobiliteitsopties valt wat te zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
WollenTrui schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:54:
Dat ligt aan het aantal kilometers dat je onderweg bent. NS Business vrij reizen abonnement heeft een vaste prijs, dus als het aantal kilometers stijgt, blijven de kosten hetzelfde. Bij een lease-auto is dit uiteraard niet zo.

Overigens als je als startend developer een vaste standplek krijgt, kom je vaak niet in aanmerking voor een lease-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 17:21
Grote detacheerders als waar ik was begonnen bieden ca 2100-2200 + B-klasse auto, de eerste 2 jaar steeg ik zo'n 20-25% maar daarna was gelijk de rek eruit.

De kleinere waar ik later naar toe ben gegaan geeft starters volgens mij een paar honderd meer met milde bonusregeling en A-klasse auto.

Als starter doe je er meestal goed aan om na 2-4 jaar over te stappen naar een ander bedrijf, want je vervalt al snel tot 2-3% loonstijgingsniveau.

Een van de redenen dat ik na totaal 5 jaar ben gaan zzp-en.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Precies dit.

Daarnaast is wat ik hoor van de grote detacheerders, dat een goede developer snel in loon stijgt. Ze willen graag eerst kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben voordat ze een hoog salaris bieden :P Je kan bij salarisonderhandelingen ook doorvragen waar je naar toe kan groeien.
Sowieso zal een traineeship vaak lager betalen, maar als het goed is staat daar ook een stuk verdiepende opleiding tegenover..

Bovenal: kies een plek waar je 40 uur per week met plezier heen gaat! 100 euro bruto per maand is leuk, netto zijn het maar een paar tientjes. Met plezier naar je werk gaan is belangrijker dan dat, als je het mij vraagt ;)
Ik zit zelf bij een wat kleinere detacheerder, en die komt met dezelfde beloftes, maar na het eerste jaar gaan de salarisstijgingen alweer rap naar beneden. Eerste jaar zat ik rond de 20%, maar dit jaar kom ik maar tot 10% als ik mijn certificaten haal en verwacht dat het volgend jaar nog minder zal worden. Natuurlijk zijn het procentueel gezien nog steeds forse stijgingen, maar juist in de beginfase maak je wat niveau betreft ook de grote stijgingen door en zou het salaris dat ook moeten reflecteren.

Daarnaast moet je van die traineeships soms niet te veel verwachten, ik heb een maand inwerktijd/training gehad aan het begin, maar daarna heb ik vrij weinig training en tijd gehad, terwijl mijn salarisstijging wel gekoppeld is aan het behalen van certificeringen en bijwonen van meetings die na werktijd zijn, wat dus neerkomt op het feit dat ik mijn salarisgroei dus eigenlijk in eigen tijd moet realiseren. En doordat mijn salarisstijgingen op dit moment niet gekoppeld zijn aan het daadwerkelijke functioneren, zit ik nu in de mooie situatie dat iedereen van mening is dat ik meer waard ben, maar dat mijn vraag voor meer salaris buiten de gemaakte afspraken om toch wel een heel lastig gezicht opleverde bij mijn manager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Beste @WollenTrui

Het is een risico'tje want je moet jezelf eerst zien te bewijzen (betrouwbaarheid en continuïteit). En of je dan lid bent van de BN'er familie of van de WO soortgenoten club, dat maakt de 'marktwaarde calculatie' er niet anders op. Misschien 100 bruto tov HBO'ers (tenzij je bij een niche club gaat waar exclusief naar WO'ers gezocht wordt, die zijn er ook).

Ter vergelijking, zelf begonnen bij het bedrijf waar ik afstudeerde (HBO) en heb dit te weten onderhandelen naar 2450,- met lease auto (anno 2008). Maar wel IT gestudeerd + al bijna een jaar daar in 'afstudeer dienst' gezeten en mezelf al weten te bewijzen. Heb dit nooit naar 2018 geëxtrapoleerd, maar dat was relatief gezien echt een vetpot voor een HBO'er.

Misschien dat je het met inflatie doorberekend naar 2700,- vind ik mezelf waard, dat zou ook kunnen en ik zeker ook proberen (soft skills ftw).

Het enige wat ik je als advies mee kan geven: Carrière maken is geen sprint maar een marathon. Verlies hetgeen wat je drijfveer is niet uit het oog, want anders zit je snel aan de max van wat je kan (het spreekwoordelijke "trucje") en sta je vast.
De grootste klappen en vooruitgangen gebeuren pas na 3 / 5 jaar bezig zijn. Je kent je dagelijkse ding, je hebt kennis van de ins en outs. En of het wordt gewaardeerd OF je voelt je niet gewaardeerd en stapt op met een bak ervaring 8)

PS: Java is relatief een niche en kan goed verdienen ... vreemd genoeg wilt iedereen het liefst een Junior java developer met 10 jaar werkervaring. Zelf ook java developer hier en verdien nu prima ... als ZZP'er net als @Metaalhoofd :w .

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-06-2018 21:45 ]

Pagina: 1