Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mITX gaming syteem zonder GPU

Pagina: 1
Acties:

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:48
Mijn huidige game PC is te groot voor onze woonkamer, en ik wil m vervangen door een klein en mooi m-ITX systeem. De huidige PC is gebaseerd op een I5-3570k, 2x HD7950 en een 512GB SSD in een Corsair Carbide 500R draaiend op Windows 7. En dat is een flinke kast op het bureau dus.
De huidige PC wordt gebruikt voor generieke PC dingen + games zoals met name Factorio, Kerbal Space Program, Subnautica, Wolfenstein. Deze PC voldoet voor de meeste taken heel goed, al zou ik best in de toekomst de graphische instellingen van moderne games wel iets hoger willen schroeven.

Wat zoek ik?
Een rappe "basis" voor een mITX game PC waar ik 1 van mijn huidige HD7950's in gebruik neem totdat ik de videokaart upgrade. Hoe kleiner en meer 'design' de kast hoe beter. Een DAN case A4 (oid) zou ultiem zijn, maar slecht leverbaar en niet in het budget helaas. Verder wil ik ook zoveel mogelijk kabels gaan wegwerken ivm de looks omdat het bureau met PC in de woonkamer staat.
Ik ben van plan Linux Ubuntu te gaan draaien met een Windows 7/8/10 in VM voor de software of games die echt graag Windows willen hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 1250 euro beschikbaar voor de PC, maar uit dit budget wil ik ook nog wat randapparatuur aanschaffen (draadloze headset, nieuwe 2.0 speakerset, draadloze muis). Er blijft dus ongeveer €900 over voor het systeem afhankelijk van de keuzes in randapparatuur

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 2x een Club 3D Radeon HD 7950 waarvan ik er 1 dus meeneem naar het nieuwe systeem.
Verder nog 2x een Dell u2412m
Een Filco Majestouch 2

Wat ik wél heb maar wil vervangen:
Een bluetooth speaker die de defecte 2.1 speakerset heeft vervangen (en echt slecht geluid geeft).
Logitech G502, ik ben de draad zat, en hij is eigenlijk net te klein voor mijn grote handen.
Logitech G230 headset. Ik ben tevreden met het geluid, maar het gedoe met de draad ben ik helemaal zat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een rappe Intel processor. Overklokbaar; het spel wat ik het meeste speel (Factorio) heeft baat bij een Intel processor met een zo hoog mogelijke frequentie.
Nu nog geen videokaart,mijn huidige HD7950 voldoet nog net. Maar ik denk dat ik in de toekomst een tweedehands 1060 6gb of een 1050ti zal voldoen, of wat verder in de toekomst een nieuwe "1150ti" of een goedkope Navi kaart (hah, fat chance.. :+ ).
Een m2 SSD van 500GB tot 1TB lijkt me wel prettig, geen noodzaak voor een extra HDD en geen extra kabels of SATA SDD in een krappe mITX case.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor: Intel vanwege met name Factorio.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, "strak" design, stil tijdens idle en licht gebruik.

Ga je overklokken?
Mijn huidige syteem is overklokt zowel CPU als GPU en dat heeft de levensduur toch wel ten goede gedaan, zeker bij bepaalde games (Factorio bij CPU, Wolfenstein/Subnautica bij GPU). Bij voorkeur een overklokbare CPU ondanks de beperkingen van mITX.

Wat verwacht je van ons?
Check alsjeblieft mijn lijst hieronder. Het is echt 5 jaar geleden dat ik me er voor het laatst in verdiept heb, en misschien kies ik zo suboptimale combinaties. Dus heb je betere ideëen voor CPU/Mobo/koeler of RAM, of kies ik een te dure SSD of PSU, laat het me alsjeblief weten.
Als je nog tips over randapparatuur hebt, die hoor ik ook graag. De keuze voor de muis, headset en 2.0 speakerset maak ik puur op reviews en beschikbaarheid in de pricewatch. Tips zijn welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 153,-€ 153,-
1Fractal Design Node 202€ 68,95€ 68,95
1Bose Companion 2 Series III€ 94,-€ 94,-
1Noctua NH-L12S€ 49,50€ 49,50
1Logitech MX Master 2S Grafiet€ 80,50€ 80,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 180,60€ 180,60
1Logitech G933 Zwart€ 145,-€ 145,-
1Corsair SF450€ 81,51€ 81,51
1Samsung 960 EVO 500GB€ 166,-€ 166,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.258,06

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:15
De cpu koeler die je nu kiest past niet in die kast. (56mm is de maximale hoogte die past.) De beste koeler die wel past is volgens mij de NH-L9i, maar daar wordt een cpu met meer dan 65W tdp niet op aangeraden. Dat betekend dat je aan een non-K cpu vast zou zitten.
Andere optie is om voor de boxed koeler te gaan, maar die zal je meer gaan horen, en ik denk dat oc-en tegenvalt. Met de NH-L9i zal je overigens ook niet ver komen qua overklok.

Mijns insziens kan je het beste kiezen voor een i5-8400 (dan kan je ook naar een goedkoper mobo) of een kast met plek voor een grotere cpu koeler. Een optie is allicht ook de i7-8700 (non-K) met een goedkoper mobo. Zal ongeveer even duur zijn (als de i5-8600k met Z-series mobo) maar dan heb je gegarandeerd stabiel een hogere klok, alleen kan je zelf niet meer oc-en.

Voor de Node 202 heb je de goeie voeding en de goeie formfactor ssd gekozen. Eventueel kan je qua ssd prima bezuinigen naar een pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB
Verschil in de performance zal je real world niet (of iig nauwelijks) merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 15-06-2018 10:53 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Gigabyte Z370N-WIFI heeft geen power over om een eventuele overclock te doen vanwege een vrij krappe vrm, daarnaast kan je ook de warmte niet kwijt zoals je hierboven ziet kwa eventuele koeler.

Ik ga mee met hierboven b350 bordje en een 8400

Mocht je wel over willen clocken kijk dan eens naar de asrock bordjes die schijnen kwa mini itx de beste vrm te hebben.

Als je een iets meer traditionele kast eventueel wilt overwegen welke toch nog klein is kijk dan eens naar de,
reviews: Fractal Design Define Nano S: grote mini-itx-uitvoering

Hier past wel een full tower koeler in en is nog redelijk beperkt kwa maat.

[ Voor 33% gewijzigd door TRAXION op 15-06-2018 11:01 ]

• Zumbrink
Dank voor de feedback. CPU koeler die dus niet past wordt geschrapt. En als overklokken met dit bord en de krappe koeling in de behuizing een slecht idee is, dan inderdaad maar naar de non-K + mobo.
Ik ben wel gecharmeerd van het kleine volume van de 202. Dus die blijft denk ik wel in de lijst staan.
Dank voor deze suggesties. Dan zou mijn lijst er ongeveer zo uit komen te zien, er zou eventueel budget over zijn om naar een 1TB SSD te gaan...

PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 174,65€ 174,65
1ASRock H370M-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1Fractal Design Node 202€ 68,95€ 68,95
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 175,50€ 175,50
1Corsair SF450€ 81,51€ 81,51
1Samsung 960 EVO 500GB€ 166,-€ 166,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,83

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1Bose Companion 2 Series III€ 94,-€ 94,-
1Logitech MX Master 2S Grafiet€ 80,50€ 80,50
1Logitech G933 Zwart€ 143,51€ 143,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,01

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
PC ziet er goed uit en zou ikzelf niks meer aan veranderen.

Qua luidsprekers zou ik eerder gaan voor een Edifier 2.0 setje. Die hebben net wat meer body, waardoor er toch net wat fijner geluid uit komt: pricewatch: Edifier R1280T (Bruin).

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
met een klein beetje mod-werk kun je een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B kwijt in de Node 202. Je moet dan wel de bevestigingsclip van je stoffilter losbreken.
Dat heb ik ook gedaan en het filter zit al ~2 jaar vast met duct-tape, werkt prima

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 23:45
Dank voor de feedback. CPU koeler die dus niet past wordt geschrapt. En als overklokken met dit bord en de krappe koeling in de behuizing een slecht idee is, dan inderdaad maar naar de non-K + mobo.
Ik ben wel gecharmeerd van het kleine volume van de 202. Dus die blijft denk ik wel in de lijst staan.
het volume van de 202 is idd erg klein maar je hebt wel een enorme pizzadoos op je bureau liggen of staan. Je weet dat er ook kasten zijn die wat meer model 'schoenendoos' hebben? die hebben een groter volume maar vallen mogelijk wel een stuk minder op op je bureau.
En daar past wel gewoon een normale koeler in dus dan kan je wel overklokken
categorie: Behuizingen

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:15
Rrob schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:15:
[...]

het volume van de 202 is idd erg klein maar je hebt wel een enorme pizzadoos op je bureau liggen of staan. Je weet dat er ook kasten zijn die wat meer model 'schoenendoos' hebben? die hebben een groter volume maar vallen mogelijk wel een stuk minder op op je bureau.
En daar past wel gewoon een normale koeler in dus dan kan je wel overklokken
categorie: Behuizingen
Goed punt. Keuze van een kast zal uiteindelijk een compromis zijn tussen ruimte en koelmogelijkheden.

Enorme pizzadoos is wel een stevig statement. De footprint op je bureau is zeker een stuk groter, maar de zeer geringe hoogte van de Node 202 heeft ook z'n charme zou ik zeggen.
Ik kocht eerst een CM Elite 110, maar toen ik zag hoe groot die was heb ik die snel omgeruild voor een Node 202. Ik ben nog geen kast tegen gekomen waar ik mee zou willen ruilen, terwijl ik 'm niet eens optimaal benut. (Mijn videokaart is niet zo gek lang.)

De Node 202 is (van de gewone gangbaar beschikbare kasten, dus dan reken ik de Dan A4-SFX niet mee) wel vrij uniek qua efficiency. De kast is kleiner dan veel andere kasten, waar dan vaak niet eens zo'n grote videokaart in past.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 15-06-2018 13:51 ]

• Zumbrink
Wat ik hier lees zijn goede punten. Ik had vandaag inderdaad ook al gevonden dat een Scythe Big Shuriken 2 net aan past in de Node 202 en daarmee dus een stuk beter koelt. Dat maakt een Z-mobo en een unlocked processor weer een optie (goed voor wat extra performance/levensduur).

Maar een andere optie is inderdaad een kast met meer een shoenendoos formaat. Ik heb lang getwijfeld tussen de Node 202, de Node 304 en de CM Elite 110. Al valt de laatste eigenlijk af omdat ik m zowel niet klein genoeg vind als niet mooi.
Een Node 304 maakt koeling een heel stuk makkelijker, en een standaard PSU en een SATA SSD is dan ook makkelijk te plaatsen.
Ik ga nog wat lijstjes bedenken om met elkaar te vergelijken. En bedenken welke kast het beste op het bureau zou staan.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
Ben zelf wel gecharmeerd van de Kolink Rocket als kast...lijkt een betje op de dan a4, maar wat beter verkrijgbaar

• J Z V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-08 10:16
productreview: Phanteks Evolv Shift Zwart review door pclinde

Deze kast lijkt me ook een mooie Mini-Itx case te zijn.
Kan rechtop op liggend gebruikt worden.
Met high-end parts kan airflow wel een probleem zijn.
maar lees zeker eerst eens de review.

Veel lees en keuze plezier
Pagina: 1