Beste,
eventjes schetsen....
ik heb zonet een laptop gekocht. (Dell inspiron 5570) voor mijn wederhelft.
Na lang wikken en wegen koos ik de optie "Harddisk" en toch niet SSD.
onder andere omdat mijn wederheflt de SSD upgrade van haar vorige laptop als "nutteloze kosten" beschouwde, want ze merkte er niets van.. Ik wilde een punt maken.
achterliggende gedachte: voor de meerprijs van een SSD van 256 Gbyte koop ik even vlot zelf eentje van 500.... en ik veronderstelde dat, aangezien er een hdd in zat dat ook de ssd wel een sata connector zou hebben.
de service manual van dell http://topics-cdn.dell.co..._service-manual_en-us.pdf
spreekt echter van een NVME ssd...
die zijn duurder dan sata's..
echter: volgende vragen komen nu op bij mij:
* wat voor schijf zou ik nu kopen?
1) een Sata SSD, afmeting 500 gbyte
2) een NVME ssd , afmeting 500 gbyte
3) een NVME ssd , afmeting 256 gbyte, en de harddisk laten zitten.
* welke schijf zou ik kiezen, als het een NVME schijf is, (merk / model) ik krijg "nvme" precies niet geselecteert in de pricewatch, en de verdere specs van het dell mobo vind ik niet...
ik had eigenlijk gedacht voor pakweg 100 euro's een 500 gbyte disk te kunnen vinden.... maar daar zit wel wat rek op.. 'k ga ze toch eerst enkele weken laten sudderen...
eventjes schetsen....
ik heb zonet een laptop gekocht. (Dell inspiron 5570) voor mijn wederhelft.
Na lang wikken en wegen koos ik de optie "Harddisk" en toch niet SSD.
onder andere omdat mijn wederheflt de SSD upgrade van haar vorige laptop als "nutteloze kosten" beschouwde, want ze merkte er niets van.. Ik wilde een punt maken.
achterliggende gedachte: voor de meerprijs van een SSD van 256 Gbyte koop ik even vlot zelf eentje van 500.... en ik veronderstelde dat, aangezien er een hdd in zat dat ook de ssd wel een sata connector zou hebben.
de service manual van dell http://topics-cdn.dell.co..._service-manual_en-us.pdf
spreekt echter van een NVME ssd...
die zijn duurder dan sata's..
echter: volgende vragen komen nu op bij mij:
* wat voor schijf zou ik nu kopen?
1) een Sata SSD, afmeting 500 gbyte
2) een NVME ssd , afmeting 500 gbyte
3) een NVME ssd , afmeting 256 gbyte, en de harddisk laten zitten.
* welke schijf zou ik kiezen, als het een NVME schijf is, (merk / model) ik krijg "nvme" precies niet geselecteert in de pricewatch, en de verdere specs van het dell mobo vind ik niet...
ik had eigenlijk gedacht voor pakweg 100 euro's een 500 gbyte disk te kunnen vinden.... maar daar zit wel wat rek op.. 'k ga ze toch eerst enkele weken laten sudderen...