Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung RC730 Notebook raakt oververhit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JescoB
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 29-07 09:52
Hi,

Ik heb een Samsung Rc730 Notebook die de laatste tijd heel slecht koelt. Mijn CPU en GPU schieten na 5 minuten naar de 80 tot 90 graden... En dan heb ik nog niet eens een programma of spel opgestart.

Dus ik had de Notebook weggebracht naar een reparateur en die heeft hem gereinigd en nieuwe koelpasta aangebracht.

Eenmaal weer thuis raakte hij weer oververhit en bracht hem opnieuw terug waar hij de koelpasta weer had verwijderd en opnieuw had aangebracht.

En nu koelt ie nog steeds heel slecht want gisteren zat ik zelfs rond de 87 graden (gemeten met speedfan en Intel XTU).

Voor de rest zijn er geen zware achtergrond processen en draait ie op windows 7.

Ik heb echt geen idee waarom ie zo oververhit raakt en vandaar mijn vraag: Hoe los ik dit op?!

Mvg Jesco

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:10

Nemesizz

Untouchable

quote:
Voor de rest zijn er geen zware achtergrond processen
Veel virussen/malware (bijvoorbeeld 'miners') draaien op de achtergrond maar zijn nergens terug te vinden in taakbeheer/processen. Dus kan nog steeds wel wat op de achtergrond draaien zonder dat je er van weet.

Ook als het ding fanatiek updates binnen haalt en/of installeert kan een laptop behoorlijk opwarmen.

Zelf draaide ik bij zulke 'verdachte' laptops/PC's even Adwcleaner van Malwarebytes, die vond vaak nog best wel troep waar sommige virusscanners niks op uit deden.

MSI Z77 G43, Core i5 3470, CM Hyper 412s, 8GB Dual Channel, GeForce GTX 1070 8GB

• JescoB
Thanks voor de reactie!

had inderdaad nog geen virus/malware check gedaan dus ga ik zo gelijk even doen.

Maar stel dat het de oververhitting niet veroorzaakt wat zou dan nog eventueel het probleem kunnen veroorzaken?

Hij hoort qua temperatuur rond de 40 50 graden te hangen lijkt mij...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Koelribben vol stof (komt vaak voor bij laptops), ventilator kapot (maar dat hoor je wel), heatpipe lek (komt gelukkig bijna nooit voor, maar heb wel eens foto's gezien waar het wel is gebeurt en dan koelt zo'n ding 0,0 meer).

Of de koeling zit niet goed vast, je moet vaak behoorlijk drukken willen die schroefjes goed pakken (zit vaak een veertje tussen, dus je moet behoorlijk drukken voordat de schroef goed tegen het draad komt) en goed aandraaien (uiteraard oppassen dat je de core van de processor niet 'crushed' ).

MSI Z77 G43, Core i5 3470, CM Hyper 412s, 8GB Dual Channel, GeForce GTX 1070 8GB

• JescoB
Thanks.

ik had Adwcleaner gedownload en die vond er 7 en heb ze verwijderd.

Daarna de laptop nog eens opengemaakt en alles gecheckt. Koeling zit perfect vast en geen stof te vinden. Voor de rest ziet alles er ook gewoon goed uit.

Heb nu windows taakbeheer open staan en die geeft 49 processen aan en hij gebruikt 29% fysiek geheugen en 0% processor.

Temperaturen zijn nu:

GPU 0 graden

HD0 35 graden

Temp 1. 45 graden
Temp 2. 45 graden

Cores 1 tot 4. 46 graden

En dan staat alleen Speedfan open.

Ik ga nu testen hoe het in-game is!

• JescoB
Tijdens het opstarten van het spel (League of Legends) schoot de CPU temperatuur al naar de 78 graden... Geen succes dus...

Nog andere suggesties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

quote:
JescoB schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:49:
Tijdens het opstarten van het spel (League of Legends) schoot de CPU temperatuur al naar de 78 graden... Geen succes dus...

Nog andere suggesties?
Je idle temperaturen zijn normaal (45șC terwijl je in je opening post aangaf dat die idle al 80șC werd), en als je een game start is het niet verwonderlijk dat die dan naar de 78șC schiet, laptops worden meestal gewoon erg warm vanwege het minimale formaat wat ze aan koeling hebben.

Als ik er een review op nasla bij Notebookcheck (hele handige site voor notebook reviews), word ook aangegeven dat onder load de CPU en GPU vrij snel boven de 80 of 90șC uitkomen, en dat langdurige belasting zelfs thermal throttle optreed (cores klokken terug van 2Ghz naar 1,4Ghz).

Komt er dus eigenlijk op neer dat de koeling van het ding ondermaats is. Zo lang je dus 'gemiddeld' gebruik (even van een gemiddelde gebruiker uitgaande, dus Office, beetje internetten) werkt het wel, maar ga je bijvoorbeeld gamen of renderen, valt de koeling door de mand.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:29
Open deur wellicht maar et het aanbrengen van nieuwe koelpasta, is toen ook de fan connector los geweest en mogelijk niet (goed) terug vastgemaakt?

Wanneer je CPU/GPU temps omhoog schieten;
-hoor je dan de fan ook (sneller) gaan draaien
-voel je warme/hete lucht uit de bij de uitgang

Indien nee, dan kan of de fan (bijna) stuk zijn of de airflow is geblokeerd, meestal stof voor of tussen de lamellen.

Kan je de laptop aanzetten zonder case (top/bottom of beide)?
Voel dan eens (tenzij je een temp probe oid hebt) aan de lamellen of deze ook warmer worden.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers

• JescoB
Ik weet inderdaad dat laptops en notebooks sowieso slechtere koeling hebben en vaak beperkte airflow.

Had vanochtend nog eens gekeken en merkte wel dat de fan draait maar er word niet echt lucht verplaats... Wel warmte maar het voelt niet als of het er uit geblazen word.

Fan connector zit trouwens goed vast en heb m opnieuw vast geklikt om zeker te zijn.

Maar had vorige maand nog geen problemen met koeling en Idle temperatuur was altijd rond de 25 tot 30 graden.

En in games werd ie vaak niet heter dan 65 tot 70 graden.

Had trouwens inderdaad de notebook even zonder bottom gedraaid en hoor/zie dat fan draaien maar voel geen daadwerkelijk luchtstroom. De hitte was er wel maar word om de een of andere reden dan niet verplaats

• SpamLame
quote:
JescoB schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:20:
Ik weet inderdaad dat laptops en notebooks sowieso slechtere koeling hebben en vaak beperkte airflow.

Had vanochtend nog eens gekeken en merkte wel dat de fan draait maar er word niet echt lucht verplaats... Wel warmte maar het voelt niet als of het er uit geblazen word.
..
Had trouwens inderdaad de notebook even zonder bottom gedraaid en hoor/zie dat fan draaien maar voel geen daadwerkelijk luchtstroom. De hitte was er wel maar word om de een of andere reden dan niet verplaats
En voelen de lamellen zelf koud/warm/heet aan?

En je kan je nog wel herinneren uit het verleden dat er een luchtstroom was?
Zo ja dan lijkt het ergens een blokkade te zijn of je fan draait niet hard genoeg (meer).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kijk eens met CPU-z op wat voor snelheid de CPU draait als je niks doet (idle desktop), als die dan bijvoorbeeld op een hoge frequentie blijft draaien kan het zijn dat er wat verkeerd ingesteld staat in het powermanagement (Windows eigen energiebeheer kan soms in conflict komen met een energiebeheer programma van een laptop zelf, als die meegeleverd word).

Ook kan de aansturing van de fan kapot zijn (in het moederbord, of de fan zelf), dit zie je ook wel eens bij videokaarten gebeuren waar een fan niet, of nauwelijks meer in beweging komt ondanks dat de temperaturen stijgen.

• JescoB
De lamellen zelf voelen koud. Ik weet niet precies of ie vroeger wel blies want hij was altijd behoorlijk stil.

Heb bij energiebeheer gekeken en processor koelings beleid staat sowieso op actief.

Maar heb net gebeld naar dat repariebedrijf dat de koelpasta had vervangen en de fan haf schoongemaakt en ze willen het voor me onderzoeken omdat dat binnen hun garantie valt. Dus op hoop van zege.

Als ik hem eenmaal weer terug heb zal ik sowieso even cpu-z downloaden en de rpm checken.

Ik hou jullie op de hoogte en thanks voor de hulp! Waardeer ik echt!

• SpamLame
Indien de lamellen koud voelen ( en dat is dus niet wetenschappelijk maar ja ) dan lijkt het nu of een contact issue of een lekke heatpipe.

Contact issue zou kunnen, maar vreemd omdat je dit oververhitting issue ondervond voordat je de laptop ter reperatie aanbood. Enige uitleg die ik dan zou hebben, is pasta uitgedroogt dus oververhitting, pasta vervangen maar koelblok onjuist terug geplaatst.

Heatpipe lek is je andere mogelijkheid, maar verwacht ik eigenlijk alleen bij beschadiging en niet zomaar uit zichzelf. Voor reperatie aanbod lek lijk me dan ook onwaarschijnlijk, maar het kan wel gebeurt zijn tijdens reparatie bij het vernieuwen van de koelpasta.

• JescoB
Ik denk inderdaad dat hun misschien een foutje hebben gemaakt met het terugplaatsen van het koelblok.

In iedergeval zijn ze bereid het te onderzoeken en het te fixen.

Hoop niet dat ie lek is in iedergeval maar dat is vrij zeldzaam hoorde ik.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

quote:
Heb bij energiebeheer gekeken en processor koelings beleid staat sowieso op actief.
Ging meer om het minimale processor status (en maximaal), als die bijvoorbeeld op 100% staat klokt je processor nooit terug en blijft die constant op maximum staan. Wanneer de maximum processor status bijvoorbeeld eerst lager dan 100% stond, kan zijn dat onder belasting dat ding niet warm werd omdat die nooit naar z'n maximale snelheid ging.

Goed, komt niet vaak voor, maar heb het wel eens gezien dat die 2 settings verkeerd stonden.

Als de koelribben (of lamellen) koud/koel blijven terwijl de CPU en/of GPU heet worden is er ergens geen goed contact, of inderdaad een lekke heatpipe.

• JescoB
Ik heb mn instellingen staan op maximale prestaties met minimum en maximum allebij op 100%. Hij hangt alleen aan netstroom vanwege kapotte accu.

In BIOS instellingen zijn de enige fan opties trouwens Auto en Low en hij draait dus nooit zo hard dat ik hem ook echt duidelijk hoorde. Dus de reparateur zei dat ie hem ook kon laten draaien op de maximale 5 volt om te zien of ie dan wel z'n werk doet.
Maar hij zei dat Samsung geen echte support meer geeft omdat ze gestopt zijn in nederland met het produceren van laptops en notebooks dus hij kan wel de Fan bestellen maar niet de heatsink die er bij hoort. Dus vandaar dat ie met deze oplossing kwam.

Sowieso is de notebook nog maar tijdelijk want in september ga ik kijken voor een game pc.

Als ik de notebook terug heb laat ik weten hoe die het doet.

• SpamLame
quote:
JescoB schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:29:
Ik heb mn instellingen staan op maximale prestaties met minimum en maximum allebij op 100%. Hij hangt alleen aan netstroom vanwege kapotte accu.
Even los van de de koeling, lees ik nu hier dat je (in control panel > power option > advanced > cpu power management > minimum power state op 100% staat?

Lijkt me niet handig als je koelinsproblemen hebt.
Dit forceerd de CPU zijn max Ghz aan te houden (thermal throtteling daar gelaten).
Zet dat gewoon op 5% of iets, de CPU gaat vanzelf sneller indien nodig EN mogelijk.
Of zet je balanced power plan aan (en reset deze naar de defaults)

En als je mazzel hebt lost dit je initiele probleem ook op.

SpamLame wijzigde deze reactie 15-06-2018 16:57 (10%)

• JescoB
Die instelling stond standaard zo. Bij aangesloten op netstroom en in de instelling Maximale Prestaties stond dit al zo ingesteld. Maar snap dat het niet slim is nu ik koelingsproblemen heb nee.. Maar wanneer ik hem terug krijg van reparatie zal ik eerst ff kijken wat ie dan doet qua temperatuur

• SpamLame
quote:
JescoB schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:36:
Die instelling stond standaard zo. Bij aangesloten op netstroom en in de instelling Maximale Prestaties stond dit al zo ingesteld. Maar snap dat het niet slim is nu ik koelingsproblemen heb nee.. Maar wanneer ik hem terug krijg van reparatie zal ik eerst ff kijken wat ie dan doet qua temperatuur
Die instelling is alleen noodzakelijk indien je apps draait die daar niet fijn op reageren.
Op een desktop zou ik me voor kunnen stellen dat er mensen zijn die dit zo ingestelt hebben (ik niet overigens).
Voor een laptop die wbt koeling meestal niet ruim bemeten zijn is het gewoon onhandig.
Je laptop moet dan echt zijn best doen de warmte af te voeren.

• JescoB
Heb de laptop weer terug en de fan draait nu constant op max snelheid (5 volt).

Max performance instelling terug gezet naar gebalanceerd.

En nog steeds word de gpu 80 graden en de cpu 84 graden... Lamellen zijn nu wel heet en hij blaast nu wel hitte uit

JescoB wijzigde deze reactie 25-06-2018 19:54 (15%)

• SpamLame
en wat is de cpu/gpu utilization dan?
vind het proces wat zoveel claimt en kijk of het gerechtvaardigt is

• JescoB
Hij heeft 63 processen waarvan 0% processor en 33% fysiek geheugen in gebruik is. Grootste processen zijn Steam.exe en Nvcontainer.exe
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True