Vervanging na overlijden HD6990

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• darkangel456
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart voor me huidige systeem. Een die fatsoenlijke de komend 2 jaar weer even vooruit kan met alle games die komen gaan. Ik streef naar goeie FPS in games.

Wat is je budget?
€1200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd de radeon series gehad 5990 / 6990 e.c.t, en zoek nu een single gpu kaart.
Want een dual gpu kaart hoor ik hier en daar is het toch net niet voor games.
Heb hier verder dus geen voorkeur in.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

CPU: I7 980 X
Geheugen: crossair 6x2GB DDR3, 1600 Mhz
Moederbord: Asus rampage 3 extreme
Voeding: Be quiet! Dark power pro 1200 watt
SSD: Vortext 4, 2.5 inch 129 GB (windows 7 ultimate)
HDD: Hitachi deskstart 320 GB
Monitors (setup):
3x 24" benQ Eyefinity setup

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuis gebruik voor veel/actief gaming.

Verder info
1.) Zelf zat ik te denken aan een 1080 Ti, 11 GB.
Dit is een zware overkill dat weet ik, maar ga met de tijd me pc upgrade.

2. Loont het zich om van een bepaalde serie "voorbeeld" de 1080 Ti een bepaald merk te pakken omdat die qua Nominale snelheid videochip / Maximale turboklokfrequentie iets verschilt? Of kun je dan beter gaan kijken naar uiterlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door darkangel456 op 14-06-2018 18:02 ]

Beste antwoord (via darkangel456 op 17-06-2018 20:51)

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MrDucky schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:13:
Ik zou die 1200 euro anders besteden,
Koop een 1060 6GB die is al sneller dan wat je nu had en upgrade eerst je systeem. Wanneer Nvidia met de nieuwe gen komt kan je dan een top tier kaart kopen. Nu investeren in een 1080Ti lijkt me redelijk zonde.
Waarom wachten terwijl het totaal niet duidelijk is wanneer de nieuwe kaarten er aankomen? De TS geeft ook aan nu te willen inversteren in een GPU en later in de rest.

Dus als je daadwerkelijk €1200 te besteden hebt en je hebt ongeveer datzelfde bedrag te besteden voor je upgrade van je systeem, dan zou ik gewoon voor de 1080 TI gaan. Je gaat er sowieso op voorruit, al wordt de 1080 TI nu nog wel gebottlenecked

Alle reacties

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
1080ti is veel te sterk voor je huidige pc. Voor 1200euro kan je heel wat moois samenstellen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Een GTX 1060/RX580 is al een stuk sneller dan een 6990 zonder het geouwehoer van dual gpu maar wel met veel betere driverondersteuning en veel lager verbruik. Sneller zou ik ook niet adviseren in een dermate oud systeem.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 14:07
Koop een 1060 6GB die is al sneller dan wat je nu had en upgrade eerst je systeem. Wanneer Nvidia met de nieuwe gen komt kan je dan een top tier kaart kopen. Nu investeren in een 1080Ti lijkt me redelijk zonde.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Ardjee
  • Laatst online: 23:01
Bij die CPU is het al zonde om een rx 570 of 1060 3GB te gebruiken omdat je CPU enorm bottlenecked. Voor 1200 kan je ook prima een leuk nieuw systeem in elkaar zetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• eXtink
  • Niet online
MrDucky schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:13:
Waarom wachten terwijl het totaal niet duidelijk is wanneer de nieuwe kaarten er aankomen? De TS geeft ook aan nu te willen inversteren in een GPU en later in de rest.

Dus als je daadwerkelijk €1200 te besteden hebt en je hebt ongeveer datzelfde bedrag te besteden voor je upgrade van je systeem, dan zou ik gewoon voor de 1080 TI gaan. Je gaat er sowieso op voorruit, al wordt de 1080 TI nu nog wel gebottlenecked

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 14:07
@eXtink Omdat je nu tegen een nieuwe gen aan loopt te hikken en de huidige 1080ti architectuur alweer een tijdje oud is. Daarnaast heeft hij momenteel veel meer aan een CPU upgrade etc, op CPU gebied verwacht ik ook minder spectaculaire dingen dan op GPU gebied. AMD heeft zijn slag geslagen in CPU land en Intel heeft gereageerd.

Maargoed de TS moet zelf een keuze natuurlijk maken. Mocht hij inderdaad perse nu al zijn geld in een GPU willen steken dan is de 1080Ti inderdaad de beste keus.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Die processor kan een 1080TI nooit bijbenen. Je zal door dat de processor de videokaart "afremt" rond de prestaties van een 1060 komen ongeveer, en dan houd het wel op.
Dus een snellere kaart als een 1060 kopen heeft voor dit systeem absoluut geen zin.

Ik zou of iets meer uitgeven, en dat systeem compleet upgraden... Jij moest ook wel zien dat dat er aan zat te komen? ;) Die processor is al ongeveer 8 jaar oud!

Of gewoon voor een midrange kaartje gaan, 1060 bijvoorbeeld, en het systeem gewoon zo gebruiken.

Edit, lees nu dat je eyefinity gebruikt. Dat is wel een belangrijk punt. Wat voor aansluitingen hebben de monitoren?

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 14-06-2018 18:48 ]

• darkangel456
WEBGAMING schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:46:
Die processor kan een 1080TI nooit bijbenen. Je zal door dat de processor de videokaart "afremt" rond de prestaties van een 1060 komen ongeveer, en dan houd het wel op.
Dus een snellere kaart als een 1060 kopen heeft voor dit systeem absoluut geen zin.

Ik zou of iets meer uitgeven, en dat systeem compleet upgraden... Jij moest ook wel zien dat dat er aan zat te komen? ;) Die processor is al ongeveer 8 jaar oud!

Of gewoon voor een midrange kaartje gaan, 1060 bijvoorbeeld, en het systeem gewoon zo gebruiken.

Edit, lees nu dat je eyefinity gebruikt. Dat is wel een belangrijk punt. Wat voor aansluitingen hebben de monitoren?
Dacht dat de CPU met 12 kernen zon videokaart toch wel kon bijhouden :X
Blijkbaar dus niet meer :(
Monitors hebben HDMI, dvi - i, vga.

Verwijderd

Gecondoleerd

• eXtink
  • Niet online
MrDucky schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:23:
@eXtink Omdat je nu tegen een nieuwe gen aan loopt te hikken en de huidige 1080ti architectuur alweer een tijdje oud is. Daarnaast heeft hij momenteel veel meer aan een CPU upgrade etc, op CPU gebied verwacht ik ook minder spectaculaire dingen dan op GPU gebied. AMD heeft zijn slag geslagen in CPU land en Intel heeft gereageerd.

Maargoed de TS moet zelf een keuze natuurlijk maken. Mocht hij inderdaad perse nu al zijn geld in een GPU willen steken dan is de 1080Ti inderdaad de beste keus.
Over de volgende gen is toch nog helemaal niks bekend? Verwacht eigenlijk dat het nog wel meer dan een jaar gaat duren voordat dit daadwerkelijk op de markt komt. Gezien de TS nu een GPU nodig heeft heb je ook niet veel keus :)
darkangel456 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:14:
[...]

CPU heeft weliswaar 12 threads, maar met 'alleen' 6 fysieke cores. Beestje is ook best oud en de architectuur is daardoor ook oud, waardoor hij toch minder efficient is met al zijn MHz'en.

Als je nu (meer) budget hebt om je volledige systeem te upgraden dan zou ik dat zelf wel doen.
Gebruik je trouwens alle drie de monitoren tijdens het gamen?

• WEBGAMING
darkangel456 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:14:
[...]

Het zijn een hoop cores. Maar ze zijn laag geklokt, en zijn ook gewoon niet zo snel. (meer)

https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard

Dat even doorlezen, dan kan je duidelijk zien wat ik bedoel. Vooral de game benchmarks.
Je ziet dat met een 1080TI, de moderne processor in een hoop situaties gewoon bijna 2x zo snel is.
Dat noem je een bottleneck, en dat is wat ik (we) bedoelen, de processor kan die videokaart gewoon niet bijhouden.

Met zo'n scherm setup heb je waarschijnlijk al 1 actieve adapter liggen? Van displayport naar.... neem ik aan?
Dan zou het wel goed moeten komen. Bij Nvidia werkt dat net wat anders als bij Amd.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 14-06-2018 19:30 ]

• darkangel456
eXtink schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:25:
[...]

Over de volgende gen is toch nog helemaal niks bekend? Verwacht eigenlijk dat het nog wel meer dan een jaar gaat duren voordat dit daadwerkelijk op de markt komt. Gezien de TS nu een GPU nodig heeft heb je ook niet veel keus :)

[...]

CPU heeft weliswaar 12 threads, maar met 'alleen' 6 fysieke cores. Beestje is ook best oud en de architectuur is daardoor ook oud, waardoor hij toch minder efficient is met al zijn MHz'en.

Als je nu (meer) budget hebt om je volledige systeem te upgraden dan zou ik dat zelf wel doen.
Gebruik je trouwens alle drie de monitoren tijdens het gamen?
Ja alle 3 de schermen zijn onder het game in gebruik.

• darkangel456
WEBGAMING schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:26:
[...]

Met zo'n scherm setup heb je waarschijnlijk al 1 actieve adapter liggen? Van displayport naar.... neem ik aan?
Dan zou het wel goed moeten komen. Bij Nvidia werkt dat net wat anders als bij Amd.
Hoe bedoel je net wat anders? Dacht dat je met display port geen active adapters meer nodig had?

• WEBGAMING
darkangel456 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:30:
[...]

Hoe bedoel je net wat anders? Dacht dat je met display port geen active adapters meer nodig had?
Om 3 schermen fatsoenlijk te laten werken in eyefinity moet je 1 actieve adapter gebruiken. Dus die moet je 1 hebben ;)
De 6990 heeft ook maar 1 DVI aansluiting, dus er moeten wel adapters tussen zitten.

Op modernere kaarten (vanaf de 200 serie bij amd) zit dat ingebouwd op de kaart, en heb je geen actieve adapters meer nodig.
Bij nvidia is dat net even anders, en heb je volgens mij voor 3 schermen wel 1 actieve adapter nodig, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Dan heb ik het wel over eyefinity, en nvidia surround, dus de schermen als 1 paneel op zetten. (5760x1080 bijv)
Als je gewoon 3 schermen als losse schermen wil gebruiken gaat dat allemaal niet op.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 14-06-2018 19:52 ]

• WEBGAMING
Dubbel..

[ Voor 97% gewijzigd door WEBGAMING op 14-06-2018 19:33 ]

• darkangel456
Is het tegenwoordig beter voor AMD of Intel te gaan met een game systeem?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Kwa gaming is Intel beter (single core performance) enkel is AMD ook helemaal geen slechte keuze (Ryzen 5 bijv)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• darkangel456
WEBGAMING schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:32:
[...]

Om 3 schermen fatsoenlijk te laten werken in eyefinity moet je 1 actieve adapter gebruiken. Dus die moet je 1 hebben ;)
De 6990 heeft ook maar 1 DVI aansluiting, dus er moeten wel adapters tussen zitten.

Op modernere kaarten (vanaf de 200 serie bij amd) zit dat ingebouwd op de kaart, en heb je geen actieve adapters meer nodig.
Bij nvidia is dat net even anders, en heb je volgens mij voor 3 schermen wel 1 actieve adapter nodig, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Dan heb ik het wel over eyefinity, en nvidia surround, dus de schermen als 1 paneel op zetten. (5760x1080 bijv)
Als je gewoon 3 schermen als losse schermen wil gebruiken gaat dat allemaal niet op.
Hier nog even de vraag & opmerking bij.
Ik had dus een HD6990, en deze had voor het 3e scherm in eyefinity maar ook normaal bij het 3e scherm een active adapter nodig.
Hoe zit dat dan zoals bij een nvidea kaart zoals de 1080 ti?

• WEBGAMING
darkangel456 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:01:
[...]

Hier nog even de vraag & opmerking bij.
Ik had dus een HD6990, en deze had voor het 3e scherm in eyefinity maar ook normaal bij het 3e scherm een active adapter nodig.
Hoe zit dat dan zoals bij een nvidea kaart zoals de 1080 ti?
Volgens mij precies hetzelfde. Maar ik heb persoonlijk weinig ervaring met nvidia surround, en de ervaring die ik er mee heb is al een paar jaartjes oud.
Er moet hier op Tweakers vast iemand zijn die je wel een zeker antwoord kan geven. Lees online ook een beetje gemixte berichten.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik weet niet of er nog behoefte aan info is, maar in het kort: volgens mij heeft mijn HD6990 geen DP, alleen miniDP. Heb hem inmiddels al een jaar of twee in de kast op de boekenplank liggen en draai (naar tevredenheid) op een 1080. Ik moest dus nieuwe adapter(s) kopen. Mbt die adapters is er verder niks veranderd. Twee kunnen passief, de derde heb je een actieve adapter voor nodig. Maar mijn monitors zijn old-skool DVI-D, dus ik had twee adapters nodig en heb toen voor het gemak twee actieve gekocht.

Edit: NVidia is trouwens net zo bijzonder als AMD als het op triple monitor setups aankomt. Bij NVidia ervaar ik: een taakbalk die zomaar naar een ander scherm springt en vage artefacts op een monitor met adapter (heb de adapters al gewisseld, blijft voordoen op dezelfde monitor, alleen in Surround)

[ Voor 40% gewijzigd door GeneralX op 17-06-2018 20:31 . Reden: Typo's en meer ]

• darkangel456
GeneralX schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:26:
Ik weet niet of er nog behoefte aan info is, maar in het kort: volgens mij heeft mijn HD6990 geen DP, alleen miniDP. Heb hem inmiddels al een jaar of twee in de kast liggen en draai (naar tevredenheid) op een 1080. Ik moest dus nieuwe adapter(s) kopen. Mbt die adapters is er verder niks veranderd. Twee kunnen passief, de derde heb je een actieve adapter voor nodig. Maar mijn monitors zijn old-skool DVI-D, dus ik had twee adapters nodig en heb toen voor het gemak twee actieve gekocht.
Je zins opbouw is nogal onduidelijk. Wat jij zegt is dat een HD6990 op een 1080 draait...

Maar verder als ik je dus goed begrijp is de kabel benodigd heden en adapters voor een Nvidea het zelfde als bij een AMD?

[ Voor 8% gewijzigd door darkangel456 op 17-06-2018 20:31 ]

• GeneralX
Twee passief, een actief. Is hetzelfde. Mand. ;)

EDIT: tenzij je VGA wilt gebruiken, dan moet je extra super dure hebben die analoog signaal maken. En dan heb je er drie nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door GeneralX op 17-06-2018 20:36 ]

• darkangel456
GeneralX schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:32:
Twee passief, een actief. Is hetzelfde. Mand. ;)

EDIT: tenzij je VGA wilt gebruiken, dan moet je extra super dure hebben die analoog signaal maken. En dan heb je er drie nodig.
Gelukkig niet nodig.
3x hdmi naar display dan, en 1 dan met adapter.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:46
First of all: welke games?
Het is nogal wat om gelijk een 1080Ti te adviseren als blijkt dat je vooral oudere games speelt (>3 jaar oud), of iets als Fortnite.
Ik zou altijd adviseren om nu een 1070/Vega56 te halen en over 2 jaar een 1170/Navi, boven het scoren van een 1080Ti die over 2 jaar gewoon minder krachtig is dan die 1170.

Zou het niet lonen om te upgraden naar een 21:9 monitor? 3x 1080p is niet heel gebruikelijk meer tegenwoordig, minder games krijgen er support voor en bovenal heb je erg weinig pixels in de hoogte.

Je 980X heeft ook z'n beste tijd gehad, maar ook daarvoor geldt: welke games speel je?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• GeneralX
Richh schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:47:
First of all: welke games?
Het is nogal wat om gelijk een 1080Ti te adviseren als blijkt dat je vooral oudere games speelt
Gezien de resolutie kom je inderdaad al gauw op een 1070 uit voor fatsoenlijke FPS op Ultra bij een resolutie van 5760x1080. Lager dan dat is waarschijnlijk niet genoeg om het uit te houden tot de 1170 als je Ultra wilt spelen. Maar met die ouwe i7 lukt dat toch niet.
Zou het niet lonen om te upgraden naar een 21:9 monitor? 3x 1080p is niet heel gebruikelijk meer tegenwoordig, minder games krijgen er support voor en bovenal heb je erg weinig pixels in de hoogte.
Tja, opnieuw geldt dus: welke games. Battlefield werkt uitstekend, CoD heeft dat nooit (native) gedaan. Pixels in de hoogte heb je niks aan. Ja, voor een grotere monitor wel, of als je heel dichtbij zit, maar gameplay-technisch niet.
Pagina: 1