4k monitor 27+inch voor programmeren/internetten/photoshop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zoek een?
4k 27 inch (of groter) monitor voor dagelijks gebruik (coden, internetten, photoshop, email, soms een filmpje of een game). Ik wil mijn laptop (pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord) en 2011 imac 21.5" aansluiten. Welke connectoren kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Wat is je budget?
<500, maar minder is beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet zoveel uit

Ik zie veel LGs voorbij komen, en er zit een groot verschil in de prijs (van 260 tot over de 500 euro). In principe leek de pricewatch: LG 27UD59-B Zwart (goedkoopste) mij prima, maar ik zie dat die geen usb-c heeft (is dit essentieel?), en niet in hoogte verstelbaar is (wat wel jammer is). Is deze verder bruikbaar i.c.m. met mijn laptop en imac?
Zit de meerprijs (zo'n 200 euro) van bijvoorbeeld een pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart hem nu in deze extra poorten en de ingebouwde usb-hub? Of krijg je ook betere kwaliteit? Het is wel de bedoeling dat de monitor een paar jaar mee gaat.
Tussen deze twee prijsstellingen zijn er enorm veel andere opties, en ik zie door de bomen het bos niet meer. Tips voor een specifiek model of aspecten om op te letten worden gewaardeerd.
categorie: Monitoren

Beste antwoord (via jeorne op 15-06-2018 16:14)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

amas schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:56:
Voordat je naar 4K monitoren gaat kijken, bedenk je wel dat je Asus laptop slechts een HDMI 1.4 aansluiting heeft. Die is op 4K resolutie beperkt to 30Hz! USB3 -> HDMI gaat vaak ook maar tot 1440p. En voor zover ik kan vinden trekt de thunderbolt aansluiting van je iMac 4k@60Hz ook niet.
De USB 3.1 Type C poort op de laptop lijkt support voor Displayport te hebben, een USB C naar DP adapter zou voor zover ik weet gewoon 4K 60Hz support hebben.

LG is wel de beste keus voor een IPS display in deze prijsklasse. Kijkend naar reviews van bijvoorbeeld Hardware.info komt de 27UD68P-B er erg goed uit. Mocht je echt fanatiek met kleurcorrectie aan de gang gaan kan je een Adobe RGB scherm overwegen, deze zijn vrij prijzig, een van de meest voordelige opties is de pricewatch: Lenovo P27U Zwart

Maargoed dan moet je meer doen dan hobbymatig fotobewerken, en zelfs voor semi pro toepassingen is de vraag of je dat nodig hebt. De LG is een hele goede keus naar mijn mening.

Edit: de pricewatch: LG 27UD59-B Zwart is ook een goede optie, en een stuk goedkoper.

De Acer S277HK is ook een overweging waard, en op amazon DE aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.

Edit 2: De Lenovo heeft een USB type C aansluiting, dit maakt aansluiten nog wat makkelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door HKS-Skyline op 15-06-2018 12:13 ]

Alle reacties

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:21

amas

Law of Nature: Chaos

Voordat je naar 4K monitoren gaat kijken, bedenk je wel dat je Asus laptop slechts een HDMI 1.4 aansluiting heeft. Die is op 4K resolutie beperkt to 30Hz! USB3 -> HDMI gaat vaak ook maar tot 1440p. En voor zover ik kan vinden trekt de thunderbolt aansluiting van je iMac 4k@60Hz ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door amas op 15-06-2018 11:57 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • Beste antwoord

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

amas schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:56:
De USB 3.1 Type C poort op de laptop lijkt support voor Displayport te hebben, een USB C naar DP adapter zou voor zover ik weet gewoon 4K 60Hz support hebben.

LG is wel de beste keus voor een IPS display in deze prijsklasse. Kijkend naar reviews van bijvoorbeeld Hardware.info komt de 27UD68P-B er erg goed uit. Mocht je echt fanatiek met kleurcorrectie aan de gang gaan kan je een Adobe RGB scherm overwegen, deze zijn vrij prijzig, een van de meest voordelige opties is de pricewatch: Lenovo P27U Zwart

Maargoed dan moet je meer doen dan hobbymatig fotobewerken, en zelfs voor semi pro toepassingen is de vraag of je dat nodig hebt. De LG is een hele goede keus naar mijn mening.

Edit: de pricewatch: LG 27UD59-B Zwart is ook een goede optie, en een stuk goedkoper.

De Acer S277HK is ook een overweging waard, en op amazon DE aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.

Edit 2: De Lenovo heeft een USB type C aansluiting, dit maakt aansluiten nog wat makkelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door HKS-Skyline op 15-06-2018 12:13 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
voorzover ik begrijp is adobeRGB vooral zinvol als je veel afdrukt.

omdat het gros natuurlijk geen wide gamut scherm heeft is het sowieso de vraag of een wide gamut scherm per se nodig is.. Een goed gecalibreerd en kleurecht uniform srgb scherm kan prima..

Door nieuwe standaarden zoals "hdr"-versies krijg je wel steeds meer betaalbare wide gamut schermen met een hoog % dci-p3 dekking

specs

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-12-2025
Bedankt voor de antwoorden. Perfecte kleurweergave is niet nodig, het gaat niet om printwerk.

Wat betreft aansluiten op de asus:
In de handleiding heet het een 'USB Type-C poort / DisplayPort combo-poort' Kan ik er ervan uitgaan dat deze 4k ondersteunt?

De pricewatch: LG 27UD59-B Zwart heeft nu mijn vookeur (want goedkoop), maar deze heeft geen USB-C (wel 2x HDMI en displayport). Dus met een een USB C -> displayport kabeltje ben ik er?

De imac ondersteund max 2k via thunderbolt / displayport. Dat gaat er wat wazig uitzien bij downscalen begrijp ik?

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

jeorne schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:14:

In de handleiding heet het een 'USB Type-C poort / DisplayPort combo-poort' Kan ik er ervan uitgaan dat deze 4k ondersteunt?
Ja, 4K 60Hz zou ondersteund moeten worden, helaas heeft asus het in de handleiding niet over resoluties, maar andere merken met deze combinatie poort ondersteunen 4K op 60Hz.
De pricewatch: LG 27UD59-B Zwart heeft nu mijn vookeur (want goedkoop), maar deze heeft geen USB-C (wel 2x HDMI en displayport). Dus met een een USB C -> displayport kabeltje ben ik er?
Klopt
De imac ondersteund max 2k via thunderbolt / displayport. Dat gaat er wat wazig uitzien bij downscalen begrijp ik?
Klopt, het is niet optimaal, maar ook niet onwerkbaar. Overigens voor fotobewerking naar mijn mening niet prettig, maar mocht je dat op de laptop en het hoofdscherm van de imac doen is het prima werkbaar.
Pagina: 1