Toon posts:

laptop PCMCIA controller IRQ zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop PCMCIA controller (een intel ding draaiende met de module i82365) heeft een IRQ conflict met de USB controller op mijn laptop (usb-uhci) - kortgezegd doet de PCMCIA netwerkkaart (zo'n goedkoop e-tech 10/100 mbps ding, inclusief linux module, en0100r_cb) helemaal niks. Ik zie zelfs egen lampje branden op die kaart. Er is dus ook geen netwerkverkeer tussen de laptop en de rest van het netwerk... Mijn idee is dat dat komt omdat er dus geen data richting de controller gaat vanwege het IRQ conflict. Maar ik krijg zowel de usb-uhci als de i82365 niet op een ander IRQ....

Na de PCMCIA HOWTO te hebben gelezen over IRQ conflicten word ik er niet al te veel wijzer van, als ik "do_pci_probe=0 pci_irq_list=9,10" meegeef tijdens modprobe i82365, dan weigert de module te laden..... Als ik "do_scan=0 irq_list=9,10" meegeef (ISA IRQs?) dan gaat ie gewoon op IRQ 11 zitten :? Hier stopt mijn understanding zo'n beetje...

Iemand een idee hoe ik die PCMCIA controller op een ander IRQ krijg (en "modprobe i82365 irq=9" werkt dus niet :) )?

Overigens terzijde, de netwerkkaart gaat daarna ook nog eens op IRQ 11 zitten, klopt het dat PCMCIA kaartjes op hetzelfde IRQ als de controller gaan zitten? Lijkt me niet.... Hoe los ik dat dan weer op? :?

Verwijderd

Kun je niets instellen in de BIOS ?

Verwijderd

Kijk eens in de config van pcmcia (volgens mij /etc/pcmcia/config.opts) hierin kun je irq exclude irq xx aangeven.

:)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Mijn laptop PCMCIA controller (een intel ding draaiende met de module i82365) heeft een IRQ conflict met de USB controller op mijn laptop (usb-uhci) - kortgezegd doet de PCMCIA netwerkkaart (zo'n goedkoop e-tech 10/100 mbps ding, inclusief linux module, en0100r_cb) helemaal niks. Ik zie zelfs egen lampje branden op die kaart. Er is dus ook geen netwerkverkeer tussen de laptop en de rest van het netwerk... Mijn idee is dat dat komt omdat er dus geen data richting de controller gaat vanwege het IRQ conflict. Maar ik krijg zowel de usb-uhci als de i82365 niet op een ander IRQ....

[SNIP]
speel eens met pcimask=0x....

We hadden hier het probleem dat de PCMCIA controller op 12 ging hangen, en dat bekende dat het toetsenbord zichzelf ophing :(

die waarde is een 2 bytes waarde, is een waarde 0 dan hangt het PCI subsysteem daar geen PCI op.

In ons geval was :

pci=irqmask=0xafff voldoende. Dit maskeert IRQ 12 en 14 (IDE)

Verwijderd

Topicstarter
exclude irq 11 geprobeerd....

Echter, het lijkt alsof hij die negeert, hij blijft IRQ 11 nemen :(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

exclude irq 11 geprobeerd....

Echter, het lijkt alsof hij die negeert, hij blijft IRQ 11 nemen :(
pci=irqmask=0xf7ff

zou het moeten doen. Dit is een gewone LILO parameter. Werkt het idd, dan kun je 'm standaard appenden.

Verwijderd

Topicstarter
0xf7ff..?
Wat doet dat precies? Welke IRQs maakt die beschikbaar? (of juist niet)?

Overigens is mijn PCMCIA controller en netwerkkaart allemaal modules, dus ik kan die neem ik aan gewoon op de commandline meegeven tijdens modprobe.. Is dat voor de controller of de kaart zelf?

Verwijderd

usb al een keer uitgezet.

Verwijderd

Topicstarter
ja, ook dat.... sorry voor de dubbelpost trouwens |:(
Pagina: 1