Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude abbo constructie blijft bestaan na afloop contract

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ogboss
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:06
In juni 2016 een abonnement afgesloten incl nieuwe mobiel voor 55 euro per maand. Nu is het abonnement afgelopen week afgelopen en had ik verwacht dat hij automatisch overgaat op een sim-only voor 25 euro per maand, wat nu ook de kosten zijn voor exact hetzelfde aantal MB's en minuten. Wat blijkt dus.. abonnement loopt gewoon door met dezelfde kosten van 55 per maand tenzij ik hem opzeg OF (minimaal voor een jaar) verleng. Omdat er destijds geen kenbaar onderscheid werd gemaakt tussen lease en provider kosten. Blijkbaar ben ik nu ook te laat met opzeggen dus loopt hij automatisch nog een maand door met deze kosten. Dit is toch belachelijk? Hebben meer mensen hetzelfde meegemaakt?

[Voor 11% gewijzigd door ogboss op 14-06-2018 14:52. Reden: provider benoemen]

Beste antwoord (via ogboss op 14-06-2018 15:42)

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:46
ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:45:
Destijds was dat inderdaad volledig abonnementskosten, omdat je het toestel er "gratis" bij kreeg.
Tjah wat dacht je van toestel inleveren en geld terugkrijgen

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
@ogboss welkom op het Forum.

Het is vrij gebruikelijk om abonnementen na hun looptijd automatisch weer te verlengen met één maand. Dat is maar goed ook, want anders zouden een hoop mensen zonder water / energie / licht / TV / etc. zitten.

De vraag is nu eventjes wat er in de voorwaarden stonden van je abonnement, dat zou je eenvoudig moeten zien in je contract.

En hoe de 55 euro zijn opgebouwd. Zijn die opgebouwd uit een deel abonnementskosten en deel telefoon of is het volledig abonnementskosten?

• ogboss
Destijds was dat inderdaad volledig abonnementskosten, omdat je het toestel er "gratis" bij kreeg. Maar de rechter heeft niet voor niets besloten om deze schijnconstructie meer inzichtelijk te maken voor de koper. Ik heb de voorwaarden zelf niet doorgekeken, maar volgens de medewerker was dat destijds wel in de voorwaarden opgenomen. Maar redelijkerwijs is dit belachelijk en hadden ze hier uiteraard ook op moeten bedenken. Ik voel me nu namelijk gedwongen mijn abonnement te verlengen en dat is niet erg prettig.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Als het goed is staat op je factuur of ergens in de digitale klantomgeving van je provider hoe je factuur is opgebouwd. Verder zullen daar waarschijnlijk ook de voorwaarden staan, zodat je zelf ook weet waar je precies mee akkoord bent gegaan.

[Voor 2% gewijzigd door Stoelpoot op 14-06-2018 15:00. Reden: Provider is weggehaald, hier dus ook]

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:01

Richh

HODL

Ik voel me nu namelijk gedwongen mijn abonnement te verlengen en dat is niet erg prettig.
Guttegut :P je hebt hier uiteindelijk zelf voor getekend hoor; je handtekening staat gewoon onder die 55 euro. Vind het een beetje flauw om daar dan nu een probleem van te maken. Vind het zelf dan ook helemaal niet belachelijk.

Ik weet niet of een rechter inderdaad heeft besloten dat dit tegenwoordig niet meer mag. Misschien heb je wel gelijk. Maar is toen ook besloten dat dit met terugwerkende kracht niet meer mag op alle andere abonnementen?

De vraag is hoe belangrijk deze principekwestie voor je gaat worden. Als ik jou was, was ik allang overgestapt. Het lijkt me erg sterk dat je voor 25 euro zo'n goede deal hebt dat je die wil houden in het huidige telecomlandschap. Bij Tele2 krijg je unlimited data voor dat geld om maar iets te noemen.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:48
Richh schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:06:
Guttegut :P je hebt hier uiteindelijk zelf voor getekend hoor; je handtekening staat gewoon onder die 55 euro. Vind het een beetje flauw om daar dan nu een probleem van te maken. Vind het zelf dan ook helemaal niet belachelijk.
Consumenten misleiden met illegale constructies is ook flauw van bedrijven.
Ik weet niet of een rechter inderdaad heeft besloten dat dit tegenwoordig niet meer mag. Misschien heb je wel gelijk. Maar is toen ook besloten dat dit met terugwerkende kracht niet meer mag op alle andere abonnementen?
Sterker nog: het mocht toen ook al niet, daar is het besluit van de rechter op gebaseerd.

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12:59
RemcoDelft schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:09:
[...]

[...]

Sterker nog: het mocht toen ook al niet, daar is het besluit van de rechter op gebaseerd.
Dat klopt ook wel, maar het is volgens mij nooit zo dat een abonnement automatisch wordt omgezet naar een ander abonnement (in dit geval een sim-only met dezelfde tegoeden), dat is denk ik gewoon onwetendheid van de TS. Als ik de TS was zou ik mijn abonnement lekker opzeggen en elders gaan kijken.

• ogboss
Ik heb mijn abonnement opgezegd inmiddels, vind het gewoon erg raar dat ze hier niet iets anders op bedacht hebben in plaats van lekker laten doorlopen met dezelfde kosten. Tegenwoordig vervallen de leasekosten en blijven je abonnementskosten doorlopen, dat is redelijk en wat ik zou verwachten.

Ik weet lang niet meer wat er in de voorwaarden stond, deze kan ik ook niet meer terugvinden helaas. Ik heb in ieder geval een klacht ingediend, volgens mij is er ook een aparte team voor opgezet aangezien ik reactie krijg van een specifieke mailbox. Ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken en zal jullie wel op de hoogte houden. Ze weten zelf namelijk ook heel goed dat dit flauw is.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:55

mvdam

EV-Gekkie

Verona27 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:11:
[...]

Dat klopt ook wel, maar het is volgens mij nooit zo dat een abonnement automatisch wordt omgezet naar een ander abonnement (in dit geval een sim-only met dezelfde tegoeden), dat is denk ik gewoon onwetendheid van de TS. Als ik de TS was zou ik mijn abonnement lekker opzeggen en elders gaan kijken.
Volgens mij is het ALTIJD zo dat je abbo "omgezet" wordt. Echter is het vaak wél zo dat je een korting op je abbo hebt. Ik ga even uit van het kopen van je telefoon ipv het leasen wat KPN deed. In geval van leasen kan ik me voorstellen dat zolang jij je toestel niet terug inlevert, zij gerust je lease blijven rekenen?

Fictief voorbeeld wél gebaseerd op echte abbo's

Abbo = €50,- in de maand, hier krijg je 24 mnd €15,- korting op.
Telefoon à €360, betaal je af in 24 mnd à €15 in de maand.

Na 2 jaar betaal je dan exact hetzelfde. Immers loopt je korting af, en je toestel is afbetaald.

[Voor 6% gewijzigd door mvdam op 14-06-2018 15:18]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:09:
[...]

[...]
Zelf vergeten om op tijd actie te ondernemen als het einde in zicht komt en dan klagen als je het vergeet is toch flauw? Je hebt 2 jaar de tijd gehad om in je agenda te zetten (1 maand opzegtermijn) wanneer je voor verlenging moest kijken. Het is vrij normaal dat contracten maandelijks verlengd worden na een langere termijn. Het is dan niet ineens goedkoper, dat maak je er zelf van omdat het jou beter uit komt.

Pak je verlies, je bent te laat met nadenken, betaal die maand en stap over naar een €25 abo :+ _/-\o_

lol+lol=hihi

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
.SnifraM schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:17:
[...]

Zelf vergeten om op tijd actie te ondernemen als het einde in zicht komt en dan klagen als je het vergeet is toch flauw? Je hebt 2 jaar de tijd gehad om in je agenda te zetten (1 maand opzegtermijn) wanneer je voor verlenging moest kijken. Het is vrij normaal dat contracten maandelijks verlengd worden na een langere termijn. Het is dan niet ineens goedkoper, dat maak je er zelf van omdat het jou beter uit komt.

Pak je verlies, je bent te laat met nadenken, betaal die maand en stap over naar een €25 abo :+ _/-\o_
Als een deel van de maandelijkse kosten bedoeld waren voor afbetaling telefoon dan is het gewoon illegaal wat de provider hier doet. Dan kan je wel zeggen had je maar op moeten letten maar de provider heeft hier ook een bepaalde zorgplicht in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:46
Destijds was dat inderdaad volledig abonnementskosten, omdat je het toestel er "gratis" bij kreeg.
Tjah wat dacht je van toestel inleveren en geld terugkrijgen

• ogboss
Waarom zou ik mijn verlies pakken? Ik heb het volle recht om hier voor een klacht in te dienen. Ik durf te wedden dat >90% van de mensen niet weten wat er precies in de voorwaarden staat van waar ze voor tekenen. Op basis van verwachtingen ga je dan meestal iets aan. Ik ging er inderdaad niet van uit dat het zo zou aflopen, dat heb ik inmiddels bij ze kenbaar gemaakt. Gelukkig was de KPN medewerker het wel met mij eens ;). En daarnaast neem ik ook niet aan dat ze in de voorwaarden geanticipeerd hebben op zo een uitspraak van de rechter, vraag me af hoe ze zich daar dan destijds voor ingedekt hebben. Mocht iemand nog voorwaarden uit 2016 hebben, ontvang ik ze graag..

• Richh

Richh

HODL

ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:16:
Ik heb mijn abonnement opgezegd inmiddels
Let op dat het direct opzeggen van je abo problemen kan geven met nummerbehoud, mocht je je nummer willen houden.
vind het gewoon erg raar dat ze hier niet iets anders op bedacht hebben in plaats van lekker laten doorlopen met dezelfde kosten. Tegenwoordig vervallen de leasekosten en blijven je abonnementskosten doorlopen, dat is redelijk en wat ik zou verwachten
Het zijn bedrijven met een winstoogmerk he :P en het staat sowieso in het door jou ondertekende contract.
Ik weet lang niet meer wat er in de voorwaarden stond, deze kan ik ook niet meer terugvinden helaas.
Welk abonnement had je bij welke provider? Je kan alle abonnementsvoorwaarden nog terugvinden voor zover ik weet.
Edit: KPN zie ik. 1x googlen brengt me op deze pagina: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven.htm eventjes scrollen naar 'oude abonnementen'.
Ik durf te wedden dat >90% van de mensen niet weten wat er precies in de voorwaarden staat van waar ze voor tekenen.
Buiten dat ik dat betwijfel... wat heeft dat er mee te maken? Omdat 90% de moeite er niet voor neemt is het dus maar ongeldig? Met zo'n instelling zouden alle contracten ongeldig worden, handig (y)

[Voor 21% gewijzigd door Richh op 14-06-2018 15:27]

• ogboss
Let op dat het direct opzeggen van je abo problemen kan geven met nummerbehoud, mocht je je nummer willen houden.
Sorry, heb hem inderdaad verlengd
Welk abonnement had je bij welke provider? Je kan alle abonnementsvoorwaarden nog terugvinden voor zover ik weet.
KPN 2015 Zorgeloos Standaard HS3

• Richh

Richh

HODL

ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:26:
KPN 2015 Zorgeloos Standaard HS3
Vermoed dat je dan deze moet hebben (pdf) https://www.kpn.com/w3/fi...380e682fc&contentid=11607

Sidenote: als je verlengt naar simpel.nl heb je voor 15 euro per maand dezelfde databundel en eveneens onbeperkte belminuten. Ben je verknocht aan het KPN netwerk, dan kan je bij Youfone hetzelfde krijgen voor 17,50/maand.
Overstappen was sowieso het meest verstandig, dus ;)

[Voor 30% gewijzigd door Richh op 14-06-2018 15:31]

• ogboss
In het contract staat:
Contractsduur: Contracten kunnen worden afgesloten voor een minimumduur van 1 of 2 jaar. Na afloop van deze minimumduur wordt de overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd en kan het contract maandelijks beëindigd worden. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand
Uitspraak van rechter is samengevat (NOS):
Door een uitspraak van de Hoge Raad zijn abonnementscontracten met een gratis telefoon ongeldig, als in het contract niet duidelijk staat wat je voor het toestel hebt betaald. De hoogste rechter in Nederland oordeelde dat een 'gratis' toestel feitelijk een persoonlijke lening was. Daarom gelden voor die abonnementen de strenge eisen van een persoonlijk krediet. Eisen waar de abonnementen veelal niet aan voldeden.

Als je een oud toestel hebt dat ooit bij een 'gratis'-toestel-abonnement hoorde, kun je dat terugsturen naar de telecomprovider. Je zegt dan dat je het bijbehorende contract met terugwerkende kracht nietig verklaart en dat je de waarde van het toestel wil ontvangen.
https://nos.nl/artikel/21...-voor-gratis-toestel.html

Snap nu ook wel dat KPN een apart team daarvoor opgezet heeft. Mochten ze moeilijk doen hierover, zal ik hetzelfde doen en mijn toestel terugsturen

• ogboss
Sidenote: als je verlengt naar simpel.nl heb je voor 15 euro per maand dezelfde databundel en eveneens onbeperkte belminuten. Ben je verknocht aan het KPN netwerk, dan kan je bij Youfone hetzelfde krijgen voor 17,50/maand.
Overstappen was sowieso het meest verstandig, dus ;)
Klopt inderdaad, maar ik heb KPN Compleet (dubbele data, 5 euro korting, Fox Sports) vandaar dat ik graag klant had willen blijven.

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 10:26
Heb je nou wel of niet opgezegd? In de ene post zeg je dat je de boel opgezegd hebt, in de andere zeg je dat je verlengd hebt?

Huawei P30 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS4 Slim

• ogboss
Heb je nou wel of niet opgezegd? In de ene post zeg je dat je de boel opgezegd hebt, in de andere zeg je dat je verlengd hebt?
Verlengd bij een andere provider (YouFone) zodat ik mijn nummer zou behouden!! Sorry erg verwarrend inderdaad..

• Richh

Richh

HODL

ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Klopt inderdaad, maar ik heb KPN Compleet (dubbele data, 5 euro korting, Fox Sports) vandaar dat ik graag klant had willen blijven.
Mijn persoonlijke mening is dat die vendor lock-in van KPN veel strafbaarder zou moeten zijn dan dit verlengings-truukje :X

Nu nog overstappen naar NLE of Telfort (zelfde lijn, zelfde hardware) en tel uit je winst ;)

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Verlengd bij een andere provider (YouFone) zodat ik mijn nummer zou behouden!! Sorry erg verwarrend inderdaad..
Dan heb je niet verlengd, maar opgezegd.
En met behoud van nummer een nieuw abo afgesloten.

Dus nu heb je geen korting, geen dubbele data en geen foxsports meer ( op dit abo ).

Je had ook een Zorgeloos standaard Sim Only kunnen nemen, dan had je alle voordelen behouden, en geen aansluitkosten betaald.

Nu ben je ( waarschijnlijk ) 23€/m kwijt aan youfone, maar hebt wel 15€ aansluitkosten betaald.
Dus over een 2jarig abo heb je 'maar' 9€ voordeel t/o KPN

• ogboss
Ik betaal nu 16 bij YouFone, maandelijks opzegbaar. Kan binnenkort zakelijke telefoon krijgen waardoor abonnement overbodig wordt. Wilde dus niet minimaal een jaar ergens aan vast zitten.

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
n3othebest schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Als een deel van de maandelijkse kosten bedoeld waren voor afbetaling telefoon dan is het gewoon illegaal wat de provider hier doet. Dan kan je wel zeggen had je maar op moeten letten maar de provider heeft hier ook een bepaalde zorgplicht in.
Als als als... hij zegt net zelf dat dat niet het geval is.

lol+lol=hihi

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:02
.SnifraM schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:06:
[...]
Als als als... hij zegt net zelf dat dat niet het geval is.

[...]
Maar de rechter heeft bepaald dat als je het toestel er 'gratis' bijkrijgt er alsnog sprake is van abonnementskosten + kosten voor afbetaling telefoon. Dit laatste is een lening en moet ook als zodanig benoemd worden. Zolang dit opgesplitst genoemd wordt in het contract/nota's is het ok, is dat niet het geval (zoals hier) is het illegaal.

Oftewel het is dus wel degelijk het geval :)

[removed]

• Richh

Richh

HODL

Jawel, hij betaalt nu 16 euro in plaats van 55 euro (of 24 euro tov een nieuwe Sim Only). Best een leuke korting ;)
geen dubbele data
Dat is ook niet nodig omdat deze bundel standaard al zo groot is.
en geen foxsports meer
Dan is het nog maar de vraag of TS dat graag wil.
Mocht hij dat wel willen, dan zijn er talloze andere providers die dat wellicht goedkoper aanbieden dan KPN 8)
maar hebt wel 15€ aansluitkosten betaald.
Als TS slim is geweest heeft 'ie met een cashbacksite zoals cashbackXL besteld, dan heb je de aansluitkosten al snel terugverdiend ;)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik heb een HN simonly van 15 euro en daar werkt het net anders om: als ik niet actie onderneem vervalt de actie prijs en betaal ik het dubbele staat gewoon trouwens op de website als je het afsluit.

Dus zorg ik er gewoon voor om te verlengen zodra dat kan. Kan ik wel een slapende klant worden en hopen dat het allemaal goed komt en hier een topic openen dat ik heb lopen slapen als ik het niet doe.

Maar de enige schuldige ben ik dan zelf.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:30:

Als TS slim is geweest heeft 'ie met een cashbacksite zoals cashbackXL besteld, dan heb je de aansluitkosten al snel terugverdiend ;)
Ik denk het niet, aangezien hij om 14:37 een topic opent, en om 15:39 weet te melden dat hij is overgestapt.

En volgens eigen woorden :
ogboss schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Wilde hij graag de dubbele data, TVpakket en 5€ korting behouden.
Met een KPN Simonly had dat 24€ geworden, en geen 15€ extra kosten.

Mij komt het meer over als paniekvoetbal, en een schreeuw om aandacht, en TS zal hoogstwaarschijnlijk niet eens met KPN gebeld hebben hierover, om te 'onderhandelen'

• Richh

Richh

HODL

FreshMaker schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:39:
[...]

Ik denk het niet, aangezien hij om 14:37 een topic opent, en om 15:39 weet te melden dat hij is overgestapt.

En volgens eigen woorden :

[...]

Wilde hij graag de dubbele data, TVpakket en 5€ korting behouden.
Met een KPN Simonly had dat 24€ geworden, en geen 15€ extra kosten.

Mij komt het meer over als paniekvoetbal, en een schreeuw om aandacht, en TS zal hoogstwaarschijnlijk niet eens met KPN gebeld hebben hierover, om te 'onderhandelen'
Point taken; heb je wel gelijk in.
Desalniettemin is het prijsverschil, zelfs icm Fox Sports, zeer minimaal en krijgt TS er wel een stukje vrijheid voor terug, buiten dat de beste manier van onvrede uiten toch echt is om bij zo'n toko weg te gaan.

Ik ben wellicht wat vooringenomen. Als je langs de deuren gaat om 50% glasvezel te bereiken, maar veel (oudere) mensen liever bij hun slappe 8mbit ADSL-abonnementje blijven 'omdat ze dan 5 euro korting krijgen' op het mobiele abonnement, terwijl het letterlijk €100+ per jaar scheelt als je de hele mikmak bij KPN-dochters parkeert... dan pas zie je hoe krachtig dat marketingstruukje is :+

Het beste is het opstellen van een eerlijk Excel-spreadsheetje waarin je alle kosten naast elkaar zet (en dat heb ik dan ook bij tientallen mensen gedaan). Eigenlijk de enige juiste oplossing ;)

• ogboss
Momenteel weer in gesprek met KPN (voor de 4e keer). Weer gevraagd naar tegemoetkoming voor de toestelkosten die doorlopen, kreeg te horen dat ik alleen kon opzeggen of verlengen. Heb aangegeven dat ik toestel zou terugsturen om waarde daarvan terug te krijgen ivm niet transparante kosten. Gerefereerd naar uitspraak rechter en artikel NOS. Ineens kon ik (bijna magisch) de toestelkosten van mijn abonnement wél terugkrijgen...

Toch nog geïnformeerd naar hoe ik mijn toestel kan terugsturen voor de totale kosten, blijkbaar zijn ze daar toch bang voor. Kreeg te horen dat dat in uitzonderlijke gevallen inderdaad wel mogelijk is. Medewerker is nu al lang aan het typen... Ben benieuwd.

Zo zie je maar weer.. De aanhouder wint ;) .Dank voor alle reacties

Update. Ik krijg een aanzienlijk bedrag terug

[Voor 3% gewijzigd door ogboss op 14-06-2018 21:02]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True