Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aankoopadvies: iMac 27 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mprkooij
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 01:05
Beste mede-Tweakers,

Binnenkort gaat het nieuwe schooljaar beginnen. Nu ben ik voor een kennis opzoek naar een 27 inch iMac. Haar budget ligt tussen de 750-850 euro en daardoor ben ik wat rond gaan kijken op Tweakers V&A en Marktplaats.

Hij zal voornamelijk gebruikt worden om office op te gebruiken, af en toe films kijken e.d. Nu weet ik dat de iMacs die ouder zijn dan 2012 geen softwareupdates meer binnenkrijgen (vanaf Mojave) en om toch nog een beetje up to date te blijven ben ik opzoek gegaan naar modellen tussen late 2012 en late 2013 (Alleen deze vallen binnen budget).

Zelf heb ik deze iMac gevonden voor ¤825,-:

Specificaties:

Processor: 3,2 GHz Intel Core i5
Werkgeheugen: 8GB 1600 MHz DDR3
Opslag: 1000 GB SATA
Videokaart: NVIDIA GeForce GT 755M 1024MB

Ik heb ook een wat nieuwere iMac gevonden op Ebay.co.uk die na de hoge verzendkosten op zo'n ¤846,- uitkomt. Weet niet of je dan te maken krijgt met douane e.d. Ik geloof van niet aangezien de UK nog in de EU zit?

Specificaties:

Processor: 3,4 GHz Intel Core i5
Werkgeheugen: 16GB 1600 MHz DDR3
Opslag: 1000 GB SATA FUSION

Wat raden jullie aan qua iMac? Of is het helemaal niet verstandig om een late 2013 model te kopen? Mocht ik er één aanschaffen vanuit de UK, ik heb een stekker UK > NL.

Beste antwoord (via mprkooij op 15-06-2018 12:18)

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:53

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
eric.1 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:51:
[...]

Maar waarom dan een iMac 27" (zie ik nergens terugkomen). 27" specifiek nodig? MacOS vereist? Is een tweedehands Macbook geen optie? Of een niet-Apple machine met een mooi schermpje?

Rond de 800 euro uitgeven voor een 5+ jaar oud systeem, ieder zijn ding maar volgens mij kan je beter iets anders kopen voor dat geld.
Dit dus, wat is de reden dat je persé een 27" nodig hebt? Gaat deze fungeren als vervanger voor de TV? Voor Office heb je aan een 13" MacBook Pro meer dan genoeg. Sterker nog, voor je studie kun je dat ding zelfs meenemen.

@mprkooij Ik zelf zou geen ¤800 voor systeem uit 2012 is gewoon veel geld, een gemiddelde Windows Laptop kost nieuw niet eens ¤800, dus waarom zou je het voor een 2e hands Mac wél gaan uitgeven. Bgrijp me niet verkeerd, ik heb pasgeleden voor eenzelfde dilemma gestaan maar dan met de aanschaf van een MacBook. Ga je voor Budget en koop je een oud systeem, of ga je voor nieuw, met de wetenschap dat je het systeem over een paar jaar voor een goede prijs kunt verkopen.

Een andere benadering is; je koopt nu een 21,5" iMac (nieuw ¤1199 bij de Mediamarkt, scheelt weer ¤100 tov Apple zelf). Je hebt Office, je hebt je film, je hebt je iMac. Over 5 vjaar kun je deze 2e hands van de hand doen, vraagt er ¤700 voor en je hebt 1199 - 700 = ¤499 een splinternieuw iMac in je bezig gehad.
Met de iMac die je nu gaat kopen, je betaalt ¤800,- over 5 jaar kan deze de nieuwste versie van MacOS ws niet meer draaien, dus op de lange termijn ben je meer geld kwijt :).

Maar met de eisen die jij geeft, wat maakt een iMac meer geschikt dan een windows?

edit; ik zie de update nu, was mijn bericht aan het typen :)

MacOS werkt op een iMac hetzelfde als op een MacBook of Mac Mini. In dit geval zou je zelfs kunnen overwegen om een Mac Mini aan te schaffen, 1.4 Ghz instap of 2.6 Ghz midden model. Alleen de Mac Mini heeft al lange tijd geen update meer gehad, dus ook niet meer je van het, maar een budget alternatief voor als je persé MacOS wilt hebben draaien. Hang daar een 27" scherm aan en je bent klaar.
(maar een 27" scherm kost ook geld, dan nog de randapparatuur en voor je het weet kun je beter de Mac 21.5 kopen) ;)

Calitomnication wijzigde deze reactie 15-06-2018 12:21 (14%)

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zou hem niet uit Engeland halen en eigenlijk helemaal niet opgestuurd willen hebben. Het is veel geld en ik zou willen weten of het allemaal ok is. Verder is het glazen bol kijken

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:35

Detmer

Professioneel prutser

Het moet absoluut en zeker een Apple zijn en dan ook zeker een iMac 27 inch model?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• jeorne
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18:06
Houd er rekening mee dat je er waarschijnlijk nog een SSD in wil zetten. Ik heb zelf een iMac uit 2011. Zonder SSD was hij frustrerend traag, maar na een SSD upgrade (wel een klusje) is het een prima machine voor browsen, films kijken en tekstverwerking.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:14
Vlak ook onze gouwe ouwe V&A niet uit. Komt vaak zat Apple spul voorbij ;)

categorie: PC's

• mprkooij
SSD'tje heb ik nog liggen. Heb zojuist met iemand kunnen afspreken ¤800,- te betalen voor een model met de volgende specificaties:

Denk dat dit wel een mooie deal is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:59
Scherm zit wel vastgelijmd vanaf 2012 modellen. kan een rotklus zijn als je de hdd wilt vervangen voor een ssd

• martijnmartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:50
Als je die SSD ombouwt naar een externe SSD hoef je de machine niet te openen en behoud je toch de snelheid. Dat zou ik doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-09 16:09

Saven

Administrator

quote:
Mr.Joker schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 03:05:
Scherm zit wel vastgelijmd vanaf 2012 modellen. kan een rotklus zijn als je de hdd wilt vervangen voor een ssd
Dat.
quote:
mprkooij schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:51:
SSD'tje heb ik nog liggen. Heb zojuist met iemand kunnen afspreken ¤800,- te betalen voor een model met de volgende specificaties:

Denk dat dit wel een mooie deal is?
En als jij denkt dat 800 euro voor een computer die 6 jaar oud is, een mooie deal is :P Ik zou als ik haar was toch zwaar overwegen om iets dergelijks als nieuwe Windows computer samen te stellen.

Weet je iig dat 'ie het nog een paar jaar blijft doen. Daar kun je bij zulke oude mac's niet echt op vertrouwen

Pak je een scherm als deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2518D Zwart heb je nog 600 euro voor een leuke PC

Saven wijzigde deze reactie 15-06-2018 09:11 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:59
quote:
martijnmartijn schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:04:
Als je die SSD ombouwt naar een externe SSD hoef je de machine niet te openen en behoud je toch de snelheid. Dat zou ik doen.
beperkt usb de ssd snelheid niet?

je zou een externe thunderbolt ssd kunnen proberen maar die zijn ook niet goedkoop..

• martijnmartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:50
quote:
Mr.Joker schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:12:
[...]

beperkt usb de ssd snelheid niet?
jup, het scheelt wel, maar goed dat is aan de TS om te bepalen of dat het waard is:

https://eclecticlight.co/...hunderbolt-3-performance/

martijnmartijn wijzigde deze reactie 15-06-2018 10:36 (11%)

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 01:41
quote:
Saven schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:09:
En als jij denkt dat 800 euro voor een computer die 6 jaar oud is, een mooie deal is :P Ik zou als ik haar was toch zwaar overwegen om iets dergelijks als nieuwe Windows computer samen te stellen.

Weet je iig dat 'ie het nog een paar jaar blijft doen. Daar kun je bij zulke oude mac's niet echt op vertrouwen

Pak je een scherm als deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2518D Zwart heb je nog 600 euro voor een leuke PC
Precies dit. Ik snap dat mensen graag een iMac willen, maar zo'n oud model is het gewoon niet waard om zoveel geld voor neer te tellen.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 3 LTE 42MM

• MightyJort
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-09 21:47
Als ze echt geen windows wilt, en blijft vasthouden aan macOS, zou een goedkope hackintosh dan geen idee zijn?

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:31
quote:
mprkooij schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:58:
Hij zal voornamelijk gebruikt worden om office op te gebruiken, af en toe films kijken e.d.
Maar waarom dan een iMac 27" (zie ik nergens terugkomen). 27" specifiek nodig? MacOS vereist? Is een tweedehands Macbook geen optie? Of een niet-Apple machine met een mooi schermpje?

Rond de 800 euro uitgeven voor een 5+ jaar oud systeem, ieder zijn ding maar volgens mij kan je beter iets anders kopen voor dat geld.

• mprkooij
Iedereen bedankt voor de feedback ;-)

Ze blijft volhouden dat ze een iMac wilt omdat ze hier al jaren op gewerkt heeft en niets anders meer wil. Ik heb haar kunnen overtuigen mede dankzij jullie om niet voor zo'n oud model te gaan maar toch voor een wat nieuwer model te gaan kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:53

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
eric.1 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:51:
[...]

Dit dus, wat is de reden dat je persé een 27" nodig hebt? Gaat deze fungeren als vervanger voor de TV? Voor Office heb je aan een 13" MacBook Pro meer dan genoeg. Sterker nog, voor je studie kun je dat ding zelfs meenemen.

@mprkooij Ik zelf zou geen ¤800 voor systeem uit 2012 is gewoon veel geld, een gemiddelde Windows Laptop kost nieuw niet eens ¤800, dus waarom zou je het voor een 2e hands Mac wél gaan uitgeven. Bgrijp me niet verkeerd, ik heb pasgeleden voor eenzelfde dilemma gestaan maar dan met de aanschaf van een MacBook. Ga je voor Budget en koop je een oud systeem, of ga je voor nieuw, met de wetenschap dat je het systeem over een paar jaar voor een goede prijs kunt verkopen.

Een andere benadering is; je koopt nu een 21,5" iMac (nieuw ¤1199 bij de Mediamarkt, scheelt weer ¤100 tov Apple zelf). Je hebt Office, je hebt je film, je hebt je iMac. Over 5 vjaar kun je deze 2e hands van de hand doen, vraagt er ¤700 voor en je hebt 1199 - 700 = ¤499 een splinternieuw iMac in je bezig gehad.
Met de iMac die je nu gaat kopen, je betaalt ¤800,- over 5 jaar kan deze de nieuwste versie van MacOS ws niet meer draaien, dus op de lange termijn ben je meer geld kwijt :).

Maar met de eisen die jij geeft, wat maakt een iMac meer geschikt dan een windows?

edit; ik zie de update nu, was mijn bericht aan het typen :)

MacOS werkt op een iMac hetzelfde als op een MacBook of Mac Mini. In dit geval zou je zelfs kunnen overwegen om een Mac Mini aan te schaffen, 1.4 Ghz instap of 2.6 Ghz midden model. Alleen de Mac Mini heeft al lange tijd geen update meer gehad, dus ook niet meer je van het, maar een budget alternatief voor als je persé MacOS wilt hebben draaien. Hang daar een 27" scherm aan en je bent klaar.
(maar een 27" scherm kost ook geld, dan nog de randapparatuur en voor je het weet kun je beter de Mac 21.5 kopen) ;)

Calitomnication wijzigde deze reactie 15-06-2018 12:21 (14%)

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True