Hoe heet deze techniek?

Pagina: 1
Acties:

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Ik las een hele tijd geleden (1,5 jaar) over een techniek waarbij ver verwijderde objecten in een 3d omgeving minder gedetailleerd verwerkt worden door de videokaart. Ik heb het NIET over tile based rendering. Het gaat hier namelijk om objecten die je WEL kan zien.

Is dit een techniek die in de videokaart zit of in de graphics engine van een spel?
Tegenwoordig zijn er namelijk spellen die veel beter in grote outdoor omgevingen lopen dan oudere spellen.

Als het een techniek is die door de videokaart wordt toegepast, zijn er dan al kaarten die dit ondersteunen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Dat heeft LOD (Level of Detail). Het polygonen-model van objecten die verder weg staan worden vervangen door simpelere versies met minder polygonen. Op grotere afstand is het verschil tussen deze 2 modellen niet te zien.
BTW, je kan meerdere LODs hebben.

Dit is een software feature, geen hardware feature. Een vidkaart kan niet on-the-fly een simpeler model verzinnen...

Volgens mij wordt deze techniek in vrijwel elke huidige 3D render engine gebruikt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Dankjewel,

Het is jammer dat ze dat niet hebben ingebakken in Earth 2150 of andere 3d RTS games. Dan kan je tenminste flink uitzoomen en een goed overzicht krijgen over het slagveld.

Als ik nu uitzoom met de uitzoom-hack dan heb ik op een gegeven moment nog maar 3 fps.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Op dinsdag 17 juli 2001 10:21 schreef broes_willems het volgende:
..
Het is jammer dat ze dat niet hebben ingebakken in Earth 2150 of andere 3d RTS games. Dan kan je tenminste flink uitzoomen en een goed overzicht krijgen over het slagveld.

Als ik nu uitzoom met de uitzoom-hack dan heb ik op een gegeven moment nog maar 3 fps.
Tja, het aantal polygonen is niet afhankelijk van je resolutie, dus een lagere resolutie kiezen verbeterd de performance vrijwel niet.
Wat wel kan helpen is om een vidkaart met T&L te nemen, zodat de vidkaart de polygonen transformatie (de "T" uit de T&L) afhandelt ipv de proc.
Daarvoor heb je een RadeOn of een GeForce nodig. BTW, GF2 (dus ook de GF2MX, de MX200 en de MX400) heeft sneller T&L dan GF1 en GF3 heeft weer snellere T&L dan GF2

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wat doet anisotropische filtering dan?
als ik met mijn Radeon die filtering op 128 zet is in bv. Counterstrike het beeld in de verte veel scherper en mooier.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 10:31 schreef hjs het volgende:
Wat doet anisotropische filtering dan?
als ik met mijn Radeon die filtering op 128 zet is in bv. Counterstrike het beeld in de verte veel scherper en mooier.
Dat heeft te maken met de textures, die worden beter gefilterd ofso waardoor ze scherper zijn. (ik weet het zelf ook niet helemaal precies)

Verwijderd

Dat klopt wel ongeveer hoor

Verwijderd

LOD haalt punten uit het polygonenraster waardoor de vormen iets hoekiger worden, maar minder rekenkracht gebruiken. Bijv. bij Messiah.

Het ander wordt geloof ik ook wel eens culling of polygon-culling genoemd. Hierbij worden de polygonen die achter het object liggen weggesneden.

Edit: te vlug gelezen, schuiven met text

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

In de Voodoo5 drivers zit dat standaard LOB :) en deze kan je dus aanpassen in betere image kwaliteit of betere performance

www.tradealliance.nl

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Dat zit in iedere halve zole driver die ik gezien heb :P

Breek je nek voorzichtig

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Op dinsdag 17 juli 2001 12:56 schreef Ridge het volgende:
In de Voodoo5 drivers zit dat standaard LOB :) en deze kan je dus aanpassen in betere image kwaliteit of betere performance
als je het nou hebt over de Geometry Assist die op de Voodoo 5 zit dan worden de Voodoo 5 owners misschien niet zo voor gek gezet! |:(

Geometry Assist op de Voodoo 5 is een soort Afgeslankte T&L engine, die zorgt bij 3D mark 2000 voor een increase van 700(!!!!) punten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dus gewoon een fluttruukje om je 3D Mark score onnatuurlijk en zekers onrealistisch op te peppen.

Beetje 3D Mark zitten foppen, Bah :r

:)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Op dinsdag 17 juli 2001 13:45 schreef Wekkel het volgende:
Dus gewoon een fluttruukje om je 3D Mark score onnatuurlijk en zekers onrealistisch op te peppen.

Beetje 3D Mark zitten foppen, Bah :r

:)
Nee jij snapt er dus weer helemaal niets van :P
Wat doet iedere Geforce eigenaar dan als ie 3D mark test met t&L? Juist! hetzelfde.

3D mark is gewoon een stomme bench.

Geometry Assist werkt namelijk ook in andere (normale) spellen die officieel geen T&L ondersteunen! :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 21:22

Alpine

Twisted animator

In Black & White wordt zo'n techniek gebruikt. Je ziet duidelijk dat de omgeving een stuk minder gedetailleerd word van veraf.
Pagina: 1