Win10: meerdere usecases voor dezelfde pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 07:54
Mijn oude situatie was:
- 1 game pc, aangesloten op monitor / geluidsset op mijn bureau
- 1 nuc fungerend als htpc, aangesloten op mijn tv die op zijn beurt aangesloten is op een externe versterker + speakers

De nieuwe situatie:
Ik ben recent overgestapt naar een 4k tv. De NUC heeft alleen een HDMI 1.4 poort en is verder niet krachtig genoeg om de TV fatsoenlijk aan te kunnen. Daarom heb ik de tv maar aangesloten op mijn game pc.

Het probleem:
Ik gebruik de tv puur in combinatie met de aangesloten pc om bijv. series te kijken, het nieuws, youtube etc. Echter wil ik als ik TV kijk het geluid via de TV hebben en als ik "achter de pc zit" moet het geluid via de versterker aangesloten op de pc. Verder wil ik graag als ik de tv gebruik de desktop alleen op de tv hebben en niet verspreid over de tv en de monitor (anders kunnen schermen zich openen op de monitor bijv.).

Eigenlijk wil ik dus 2 verschillende configuraties hebben op mijn pc:
Gaming:
- geluid via versterker
- monitor aan

HTPC:
- geluid via TV
- monitor uit / niet gebruikt

Dit kan natuurlijk handmatig gedaan worden maar dat wil ik liever automatisch.

Mijn potentiële oplossing:
- ik maak een 2e account aan op de pc
o 1 account voor als ik wil gamen
o 1 account voor als ik de htpc wil gebruiken

Ik ga er van uit dat ik prima per account kan configureren welke hardware ik wel en niet wil gebruiken.

Met het commando tscon kan je snel switchen tussen accounts wat weer op te nemen is in een script (bijv een script die doet: tv aan, pc aan, switch naar juiste account).

Ik zou dan nog een stapje verder willen door met de pstools kit pssuspend te gebruiken om in het account dat niet actief is zoveel mogelijk applicaties te suspenden om zo onnodig cpu gebruik te voorkomen (scheelt weer onnodig idle stroom verbruik).

Mijn vragen:
Ik weet dat als ik eenmaal een bepaalde oplossingsrichting heb gekozen ik niet meer kijk naar alternatieven. Mijn eerste vraag is daarom: zou wat ik wil ook op een andere, makkelijkere manier kunnen?

En mijn tweede vraag: zie ik misschien iets over het hoofd / is er iets wat beter kan met mijn oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 07:54
Jammer maar helaas. Windows 10 accounts delen blijkbaar heel veel instellingen met elkaar. Zoals welke audio device of welke monitor opstelling wordt gebruikt. Dit gaat dus niet werken.