Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev80
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-10-2020
Beste Tweakers,

Mijn laptop slaat af en toe vast, en met name wanneer deze meer berekeningen moet maken.
Na een aantal kleine checks bleek dat mijn processor te warm is, varieert tussen de 48 en 75 graden.

Nu heb ik de fan vervangen want die bleek kapot te zijn, ik hoor deze nu ook dan ook weer draaien, maar toch blijft mijn processor te warm(niet onder de 45 graden in ruststand) en liep de laptop gister alsnog vast.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, is is de warmte van de processor het probleem want ik krijg bij het uitlezen van het systeem geen andere defecten.
Een andere vraag is, zit er een aparte fan op de processor gemonteerd en word er koelpasta gebruikt?

Mijn laptop is een Acer Aspire S7

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat bedoel je precies met vastlopen? Fabrikanten van laptops kunnen zelf bepalen bij welke warmte de processor terugklokt op helemaal stopt. Kijk eens of dat gebeurt met tools zoals CPU-Z en HWMonitor. Draai een tool die continu maximale belasting veroorzaakt en kijk of de processorfrequentie terugloopt bij bepaalde temperaturen.

Het is handiger als je het volledige typenummer geeft. Acer maakt series met verschillende processoren en uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

De meeste laptops hebben niet direct een fan op de CPU, het blok op de CPU/GPU is met heatpipe(s) verbonden met lamellen verderop waar de fan lucht doorheen blaast.
En ja tussen een blok en CPU/GPU zit (waarschijnlijk preapplied in vorm van een "sticker") koelpasta.

Heb je, toen je de fan verving gekeken of er geen stof tegen/op/tussen de lamellen zat, het is de moeite waard daar eens te kijken als je dat destijds niet gedaan hebt.

Afhankelijk van de leeftijd van de laptop en je eigen kunde, kan je overwegen de koelpasta te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Even vanuit gaande dat de specs kloppen, zit er een Intel i7 4500U processor in, die mag, volgens de specs van Intel zelf, 100ºC worden voordat die gaat thermal throttelen / uitschakelen.

Dus die 75ºC zit nog ruim van die 100ºC grens vandaan, en zal dan ook zeer onwaarschijnlijk de oorzaak zijn van de vastlopers. Overigens, is 75ºC niet heel apart voor laptops, heb wel erger gezien (ook niet verwonderlijk met de gebrekkige koeling wat ze er tegenwoordig instoppen...).

Probleem met vastlopen is, dat het vanalles kan zijn, bijvoorbeeld een probleem met het RAM, of met je drive (HDD/SSD), bug in een driver/firmware, of het OS zelf.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het de CPU temperatuur is.
Maar kan ook zijn dat een ander component (zonder thermische sensor) oververhit raakt, is alleen moeilijk te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van 75*C gaat hij never nooit vastlopen, trouwens hoort hij boven 95-100*C te throttlen ipv. vastlopen.
Je probleem zit in de software/RAM/HDD of het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev80
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb de laptop wel open gemaakt en de koelpasta ook vervangen voor nieuwe.

Ik heb de laptop verder nog niet getest onder stress.
Wel doet ineens de draadloze netwerkkaart het niet meer na het sluiten, alles voorzichtig losgemaakt en weer aangesloten, daardoor nog een keer open gemaakt, ik zie geen rare dingen/beschadigingen, kortom weer een probleem erbij.

Iemand ideeen hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Losse antennekabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev80
Zo op het zicht kon ik er niet echt iets aan zien, alleen de platte kabel die aangesloten word op het moederbord heeft fabriek-af vrij weinig bewegingsruimte.
Ik zal deze proberen nog van het weekend te maken(vrij krap in de tijd) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:38
Ik heb ook een paar Acer laptops gehad. Telkens was het moederbord die het eerst begeeft van de warmte dan de CPU... De laatste Acer laptop die ik nu heb na 2 jaar ook weer het moederbord moeten vervangen.
Maar deze keer draait die al 4 jaar zonder problemen.

Ik zou eerst kijken om al het mogelijk vuil en stof uit de fans te krijgen. Dit kan een paar graden schelen.
Ik heb wel voor de zekerheid nu zo'n koelerstand waar de laptop op staat. Dit helpt zeker.
(Moest je ook zo iets kopen. Kijken voor een met 1 grote fan. Niet die goedkope dingen waar je 2-3 kleine fans hebt) pricewatch: Zalman ZM-NC11
Pagina: 1