Toon posts:

8700k Temperatuur jumpt omhoog voor 1 seconde bij load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort nieuwe onderdelen gekocht waaronder de 8700k met:

EVGA GeForce GTX1070 FTW Gaming 8GB
G.Skill Ripjaws 3200Mhz 2x8GB
ASRock Z370 Extreme4
Scythe Mugen5 PCGH Edition

Alleen XMP setting voor RAM en de standaard turbo OC tot 4,6 Ghz in BIOS.

De temperaturen lijken redelijk laag te blijven, alleen zodra ik iets probeer te starten zoals Chrome of een map van een game dan springen de temperaturen tot wel +10 - +20 in HWmonitor / Afterburner. Dit blijft 1 seconde, daarna gaan de temperaturen weer heel laag.

Een voorbeeld op idle en starten van Chrome:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nJ3WM0d.jpg

En dan nog een voorbeeld ingame (Quake Champions: Maxed) en het opstarten van Chrome of een ander programma op de achtergrond. Het laden van een map heeft ook hetzelfde effect over de temps:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eE810c1.jpg

Moet ik mijzelf hier zorgen gaan maken? Temperaturen kunnen toch niet voor 1 seconde 10 - 20 graden stijgen met simpel starten van bepaalde applicaties of handelingen?

Groeten Resky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dit is normaal gedrag voor Intel CPU's. Al vanaf Ivy bridge (3xxx series) is dit zo. Vanaf dat punt schoten de "mijn CPU wordt erg heet, moet ik me zorgen maken?" topics als paddestoelen uit de grond.

Hoe komt dit?

Vanaf Ivy bridge is intel gestopt met het solderen van de CPU op de IHS en maakt in plaats daarvan gebruik van simpele koelpasta. Omdat de IHS de CPU nooit perfect raakt krijg je daarmee in feite een laagje wat thermisch isoleert. Het gevolg daarvan is dat bij veel thermische output de koelpasta als het ware verzadigd raakt en de temperatuur van de CPU enorm hard stijgt om het vermogen alsnog gedissipeerd te krijgen (grotere delta T betekent meer vermogensafgifte).

De enige manier om hier vanaf te raken is je CPU delidden, waarin je de IHS van de cpu afhaalt en de koelpasta vervangt door een galliumlegering welke thermisch net zo effectief is als solderen. Daarmee zie je dat die piekjes vele malen kleiner worden en dat de max temps van de CPU's dalen met soms wel 20 graden.

Het is echter wel een delicaat klusje. Er sterven nog wel eens CPU's als dit te lomp gedaan wordt.

TLDR; dit is normaal en onschadelijk voor de CPU zelf. Wil je hier vanaf? Dan zal je moeten delidden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

SpamLame

niks

Inhakend op @Blaat zijn suggestie van delidden.
In V&A zijn er meerder tweakers die delid services aanbieden > https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=delid
Je kan van hun diensten gebruik maken als je het niet zelf aandurft en toch iets aan doen wilt.

Mogelijk kan je afspreken dat je een gedelidde CPU opgestuurt krijgt en dan je eigen CPU terugstuurt om de tijd wat te verkorten, al dan niet gesteund door de geldstroom om risico's te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
60 graden is prima en niks om je druk over temaken delid is als je niet zelf nog gaat overclocken dus niet nodig, maar je koopt natuurlijk niet voor niks een K cpu dus ik zeg delidden en naar de 5ghz ermee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Heb ook Battlefield 1 (Maxed) geprobeerd en daar tikte hij -max- toch wel 81 graden aan. Realtime haalt hij dat niet eens, dan blijft het netjes in de 70 - 75 range. Dus zolang het niet consistent hoog blijft hoef ik hier niets aan te doen. Hier een voorbeeld in weer een andere game:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2S4e19R.jpg

Echter lijkt het voltage voor sommige clocks under load toch wel hoog te zijn, dan zegt hij dat het max 1.4 is geweest. Normaal gesproken hangt het voltage rond de 1.3 - 1.350 of lager. Ik dacht namelijk dat dit een reden zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 18:25
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:25:
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Heb ook Battlefield 1 (Maxed) geprobeerd en daar tikte hij -max- toch wel 81 graden aan. Realtime haalt hij dat niet eens, dan blijft het netjes in de 70 - 75 range. Dus zolang het niet consistent hoog blijft hoef ik hier niets aan te doen.

Echter lijkt het voltage voor sommige clocks under load toch wel hoog te zijn, dan zegt hij dat het max 1.4 is geweest. Normaal gesproken hangt het voltage rond de 1.3 - 1.350. Ik dacht namelijk dat dit een reden zou zijn.
Moederborden jagen het voltage vaak hoog op met zo'n auto OC stand. Ik weet niet of dat bij deze ASRock ook een bekend fenomeen is, maar het kan best lonen om eens te gaan spelen met een handmatig voltage in de hoop een stuk lager uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonder de auto turbo OC gaan de clocks / voltages / temps nog steeds hard. Zoals eerder aangegeven dus iets wat bij deze processor hoort? Als je kijkt naar de meting van mijn vorige bericht vind ik een max van 87 graden op een core toch wel veel. (ookal is dit een piek van 1 seconde, realtime ligt het altijd een stuk lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 18:25
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:00:
Zonder de auto turbo OC gaan de clocks / voltages / temps nog steeds hard. Zoals eerder aangegeven dus iets wat bij deze processor hoort? Als je kijkt naar de meting van mijn vorige bericht vind ik een max van 87 graden op een core toch wel veel. (ookal is dit een piek van 1 seconde, realtime ligt het altijd een stuk lager).
87 is Dan ook wel echt hoog zonder OC. Mijn 8700K komt zonder OC tijdens gamen niet boven de 65 graden uit, ook bij een CPU stress test bleef hij onder de 70.
Als je CPU cooler goed zit en de koelpasta goed is, je CPU fan curve fatsoenlijk is en je ook redelijke airflow hebt, is het waarschijnlijk dat je een relatief slecht exemplaar hebt wat betreft IHS pasta en je vrij veel baat zou hebben van een delid.

Ik lees je berichtje nog eens en zie dat hij nog steeds naar 1.4V gaat, dat is echt meer dan nodig zou moeten zijn met stock clocks.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 14-06-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je voltages zijn veel tehoog dat verklaart temps disable multi core enchantment (mce) in je bios en je temps zijn al een stuk beter waarschijnlijk... all core 47multi heeft ongeveer 1.25v nodig ;)
81 graden met BF1 is gewoon veel tewarm zeker als je cores pas voor 50% belast worden?

[ Voor 18% gewijzigd door maks11223344 op 14-06-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Gelukt om op 4,5Ghz te draaien met 1.15v. Daarnaast ook 2de fan van mugen aangesloten en gpu een slot naar beneden gedaan zodat case fan aan de voorkant daar niet tegen blaast. Temperaturen zijn prima.

Echter wel het idee dat af en toe in games er een kleine hiccup or stutter is. Niet constant maar elke x minuten. FPS dropt niet wanneer het gebeurt zo ver ik weet. Kan ook een kwestie zijn van de games die ik speel... :P

Ik heb wel gelezen dat een nieuwe installatie van het besturingssysteem wel eens wonderen wil doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
Altijd wen nieuwe install doen met nieuwe cpu en moederbord. Sowieso zou ik dat doen.

Plus windows 10 is niet vrij van hick ups helaas ook, tenminste dat merk ik met mijn 8700k ook , in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens met afterburner een tijdje de frametimes in de gaten gehouden. Blijkt dus bij veel games toch wel af en toe een stutter te geven (om de x minuten). Dit gebeurt ook in Windows. Toch maar eens het besturingssysteem herinstalleren.
Pagina: 1