Ervaringen ultrawide monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:50
De zoektocht naar een nieuwe monitor loopt al een tijdje, ik werk momenteel thuis op 2 erg oude TN panelen welke ik wil gaan upgraden, dit zijn 22 inch samsung syncmasters. Ben toe aan schermen met een betere kleurweergave, en wellicht ook wat groter.

Enfin, de grootste twijfel zit hem momenteel in Ultrawide vs Qhd. Ik zou graag wat (korte) ervaringen willen horen van tweakers die overgestapt zijn van dual monitor setup naar ultrawide, of juist teruggegaan zijn van ultrawide naar dual monitor..

Scherm(en) zal ik aan gaan sluiten op een Dell XPS 15 met een ik meen GTX 1050 met hdmi 2.0

Een aantal punten over het gebruik:
  • Er wordt niet op gegamed, inputlag hecht ik minder waarde aan
  • Ontwikkelen is het voornaamste doel
  • Verder ga ik er op video en foto bewerken
  • En nog wat standaard taken zoals internet, office etc.
  • Veel schermruimte is dus wenselijk
Vanmiddag ben ik even in de mediamarkt gaan kijken, echter staat hier op elke monitor een standaard reclamefilmpje waardoor ik ze niet echt kon testen, het is me wel duidelijk dat een UWD van 25 inch te klein is, 29 geniet dan toch de voorkeur.

Budget is ongeveer 350 euro, minder zou ik niet erg vinden.
Voorkeur is er wel om terug te gaan naar één scherm. Hieronder heb ik 2 monitoren staan welke me aanspreken, ik mis dus (nog) de overtuiging om voor uwd / single monitor / dual monitor te kiezen

pricewatch: LG 29UM59-P Zwart
pricewatch: Dell S2417DG Zwart

Kleine note:
Het oog wil ook wat.. Blijf tenslotte ontwerper...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-07 09:23

amas

Law of Nature: Chaos

Ik heb zelf een pricewatch: LG 34UC87C-B Zwart, komend van een dual setup van 2 23" 1080p schermen. Ultrawide is echt een verademing! Je hebt namelijk echt een werkruimte. Wat ik merkte bij twee schermen is dat ik vaak eigenlijk maar echt twee scherm full screen open had (1 op elk scherm). Bij mijn ultrawide kun je alle windows zo breed maken als je wilt en in de praktijk kun je veel meer informatie kwijt op je scherm. Als je productiviteit belangrijk vind dat ik een ultrawide echt heel fijn.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een kort lijstje want goed getest door HWi en binnen je budget:
pricewatch: AOC Q3279VWF Zwart
pricewatch: BenQ EW3270ZL Zwart
pricewatch: Iiyama XB3270QS-B1 Zwart

Ben zelf een aantal jaar geleden van 2x 1080p 22" naar 1x 1440p 27" gegaan (van LG naar HP in dit geval) en heb er geen moment spijt van. Zeker in dit geval vind ik de hoogte zoveel fijner terwijl de totale breedte natuurlijk even anders is maar heel snel went.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Wat ik mis aan ultrawide is pixels in de hoogte. Daarom gebruik ik een QHD die binnenkort vervangen gaat worden door een 31,5 inch exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas

amas

@Uszka Je moet het niet zien als het missen van hoogte, maar het krijgen van breedte. Een 29" 2560x1080 scherm is eigenlijk een 24" 1920x1080 scherm met extra ruimte aan de zijkanten. Zelfde voor een 34" 3440x1440 vergeleken met een 27" 2560x1440.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Ik weet het, heb hier ook nog een 29" LG ultrawide staan. Voor gamen prima maar voor desktop apps heb ik liever een 16:9, nog liever een 16:10 maar die zijn erg duur, beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:50
Om te beginnen dank voor de input iedereen
amas schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:30:
Ik heb zelf een pricewatch: LG 34UC87C-B Zwart, komend van een dual setup van 2 23" 1080p schermen. Ultrawide is echt een verademing! Je hebt namelijk echt een werkruimte. Wat ik merkte bij twee schermen is dat ik vaak eigenlijk maar echt twee scherm full screen open had (1 op elk scherm). Bij mijn ultrawide kun je alle windows zo breed maken als je wilt en in de praktijk kun je veel meer informatie kwijt op je scherm. Als je productiviteit belangrijk vind dat ik een ultrawide echt heel fijn.
Dit lijkt inderdaad wel best of 2 worlds te zijn. een monitor die dus wel 1440p hoog is maar tevens nog een stuk breder. Kun je mij vertellen icm wat voor een pc je deze monitor gebruikt? Als mijn laptop dit aan kan zou het wel een serieuze optie zijn om wat meer te investeren, zijn tenslotte vooral zzp werkzaamheden die erop plaats vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas

amas

@Ambianz Ik gebruik het in combinatie met een desktop PC. Omdat het vooral voor gamen wordt gebruikt zit er vrij krachtige hardware in. Maar als je alleen ZZP werkzaamheden op doet dan is een laptop meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
amas schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:30:
Wat ik merkte bij twee schermen is dat ik vaak eigenlijk maar echt twee scherm full screen open had (1 op elk scherm). Bij mijn ultrawide kun je alle windows zo breed maken als je wilt en in de praktijk kun je veel meer informatie kwijt op je scherm.
Dat had ik op mijn 2x 24" 1920x1200 schermen ook: 2x full screen. Ik ben nu over naar 2x 32" 4K en merk dat ik veel meer met vensters doe. FHD heeft voor mij gewoon te weinig pixels om veel aan een venster te hebben.

Met designen en foto/videobewerking bestaat iets als "teveel pixels" niet :+ Ik zou FHD en UHD overslaan en naar 4K gaan. Ik heb zelf de pricewatch: AOC U3277PWQU Zwart maar het lijkt er op (als ik de specs naast elkaar leg) dat de pricewatch: AOC U3277FWQ Zilver, Zwart hetzelfde paneel is.

Af fabriek staan vrijwel alle monitoren te fel en te verzadigd, afhankelijk van hoe fanatiek of professioneel dat je met die foto's, video's en designs bezig bent zou je ook een calibratietool (zoals de pricewatch: Datacolor Spyder 5 Express ) aan kunnen schaffen om je schermen te calibreren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf een pricewatch: Dell Ultrasharp U2717D Zwart (27") - de Dell in je startpost lijkt me met 24" wat klein voor 2560 x 1440. Je gaat er qua schermgrootte ook nauwelijks op vooruit (tenzij je uiteindelijk voor 2x 2560 x 1440 gaat).

4K heb ik naar zitten kijken, maar lijkt me dat je een fysiek groter scherm nodig hebt om daar echt iets aan te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 14-06-2018 11:32 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 10:55
Momenteel heb ik voor mijn werk thuis 2 aparte monitoren van elk 21 inch. Ze kosten elk maar 150 - 200 euro. Ik irriteer me wel aan de scheiding tussen 2 monitoren.
Ik zou heel graag ultrawide monitor willen aanschaffen maar de prijzen voor minimaal 40 inch vind ik nog te gortig.
De keuze voor ultrawide monitors van 40+ inch zijn wel heel beperkt, vind ik. En daarom zijn ze wellicht duur.
Denk je dat de prijzen van 40+ inch in de nabije toekomst zullen zakken en dus betaalbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34

Pykow

Angelo OTR

Ik heb 3 weken terug een ultrawide monitor gehaald. Geweldig in windows , maar na 2 dagen toch maar weer een tweede monitor aangesloten.

Tijdens werken of browsen op het internet. Zet ik wel eens een film of youtube op. Lekker fullscreen ernaast. Tijdens gamen kan ik op het andere scherm zaken openen als discord of guides van het spel. Bijvoorbeeld destiny 2 raid puzzels, division 2 overzicht chests etc.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Pagina: 1