Type deurscharnier en hoeveel? Berekenen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik ben bezig een flinke 'kast' te bouwen, en kom nu bij de deuren aan. Het is mij een raadsel hoe ik er nu achter kom wat voor type scharnieren en hoeveel ik er nodig ga hebben.
De deuren zullen 99% van de tijd gewoon dicht zijn en alleen geopend worden om iets uit de kast te halen.
Het gaat om 2 deuren, elke deur bestaat uit de volgende materialen:

- 12 mm multiplex 194x64 cm (plaat voor de voorkant)
- 12 mm multiplex 179x56 cm (plaat voor de achterkant)
- circa 460 cm vurenhout van 5x5cm (frame voor de deur)
- crica 0,78 m2 PUR isolatieplaat van 5cm dik

Kan ik nu gewoon de eerste de beste kogellager scharnier bij de Gamma halen? Is 2 stuks dan voldoende, of toch liever 3 of zelfs 4 ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:43
Hoe breed zijn de deuren? Gewicht zal allemaal wel meevallen. Ik vind die standaard kogellager scharnieren van de Gamma met 9cm vrij smal. Maar als je deuren ook vrij smal zijn, lijkt me dat prima. Dan zou ik er drie doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-06 14:18
Als eerste... waarom geen specifiek bedoelde plaat voor de deuren gebruiken? Deze blijven veel beter recht door een aluminium tussenlaag.
https://www.houthandelonl...1AHw-yEAAYAiAAEgK1cvD_BwE

En een deur draait het beste op een gelagerd scharnier, meestal niet veel duurder als een ongedateerde, doordat deze vaker gebruikt worden.
Bij grote deuren is 4 de standaard. 2 bovenin, midden en onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rob-T6 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:31:
Als eerste... waarom geen specifiek bedoelde plaat voor de deuren gebruiken? Deze blijven veel beter recht door een aluminium tussenlaag.
Het klinkt me als een technische ruimte deur o.i.d. met PIR voor de geluidsdemping. Dan zijn de eisen wellicht lager dan een leefruimte deur (en de kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:30:
Hoe breed zijn de deuren? Gewicht zal allemaal wel meevallen. Ik vind die standaard kogellager scharnieren van de Gamma met 9cm vrij smal. Maar als je deuren ook vrij smal zijn, lijkt me dat prima. Dan zou ik er drie doen.
Zie TS voor de maten ;) Elke deur heeft een overlap naar de andere, voor luchtdichte afsluiting. Maar de eigenlijke maak kun je als 179x56 aanhouden.
Rob-T6 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:31:
https://www.houthandelonl...1AHw-yEAAYAiAAEgK1cvD_BwE

En een deur draait het beste op een gelagerd scharnier, meestal niet veel duurder als een ongedateerde, doordat deze vaker gebruikt worden.
Bij grote deuren is 4 de standaard. 2 bovenin, midden en onder.
Omdat ik sowieso niet van het bestaan er van wist, en de kast volledig custom made is.
De maten van die site komen totaal niet overeen met mijn situatie en vind ik ook stevig aan de prijs eerlijk gezegd.
CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:33:
[...]

Het klinkt me als een technische ruimte deur o.i.d. met PIR voor de geluidsdemping. Dan zijn de eisen wellicht lager dan een leefruimte deur (en de kosten).
Ik ben een klimaatkast aan het bouwen, vandaar de 5 cm PUR isolatie om zoveel mogelijk de koude lucht in de kast te houden. Dat is ook de reden dat de deur een wat vreemd verschil tussen de voor en achterkant heeft.
1 deur heeft aan de voorkant een soort flap/lip van boven naar beneden uitsteken. De andere heeft dat aan de achterkant.
Als beide deuren dan dicht zijn sluiten ze elkaar af zonder dat er tussen de 2 deuren lucht kan ontsnappen.

edit : Totale buitenafmeting van de kast is 184 breed, 194 hoog en 102 diep. Alle wanden zijn 68mm dik met 5 cm PUR isolatie er tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 13-06-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Koffie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:38:
[...]
Zie TS voor de maten ;) Elke deur heeft een overlap naar de andere, voor luchtdichte afsluiting. Maar de eigenlijke maak kun je als 179x56 aanhouden.
Wist niet of dat de buitenmaat was of binnenmaat vandaar. Lijkt me smal genoeg voor de kogellager scharnieren.
Als beide deuren dan dicht zijn sluiten ze elkaar af zonder dat er tussen de 2 deuren lucht kan ontsnappen.
Met die scharnieren gaan de deuren alleen 'in' je frame dicht. Dan moet je dus binnen dat frame zorgen voor soort rand met tochtstrips waar de deuren tegenaan komen voor je luchtdichte afsluiting. Andere optie zijn die keukenkastjes scharnieren. Dan gaan je deuren tegen het frame aan de voorkant dicht (tegen de smalle kant van je hout). Dan zou je iets met tochtstrips tegen die smalle rand van je frame aan de voorkant kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Wist niet of dat de buitenmaat was of binnenmaat vandaar. Lijkt me smal genoeg voor de kogellager scharnieren.

[...]

Met die scharnieren gaan de deuren alleen 'in' je frame dicht. Dan moet je dus binnen dat frame zorgen voor soort rand met tochtstrips waar de deuren tegenaan komen voor je luchtdichte afsluiting. Andere optie zijn die keukenkastjes scharnieren. Dan gaan je deuren tegen het frame aan de voorkant dicht (tegen de smalle kant van je hout). Dan zou je iets met tochtstrips tegen die smalle rand van je frame aan de voorkant kunnen doen.
Klopt, aan de binnen wil ik rondom de deuren iets met tochtstrip gaan doen. Hoe en wat ben ik nog niet over uit, zoals al uit dit blijkt is de bouw gewoon een beetje on the go bedenken. Ik heb in grove lijnen bepaalde ideeën maar zie wel hoe het praktisch uitpakt :+

Ik ben bang dat de deuren te zwaar zullen zijn voor keukenkast scharnieren, los van het feit dat ik niet de juiste gereedschap en kennis heb om deze mooi in te bouwen/frezen.
Hoewel het geen lelijk gedrocht hoeft te worden, gaat functie boven vorm bij deze kast.

Als de deuren dicht zijn, doe ik de eerste deur (die met zijn uitstekende flap de andere tegenhoud) boven en onder dicht met een inboorgrendel. Dit zal er voor zorgen dat beide deuren dicht zijn en blijven en ook op de juiste positie om tegen de tochtstrip aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Koffie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:49:
[...]
Ik ben bang dat de deuren te zwaar zullen zijn voor keukenkast scharnieren, los van het feit dat ik niet de juiste gereedschap en kennis heb om deze mooi in te bouwen/frezen.
Dat hangt van het aantal af. Je ziet genoeg keukenkastjes van die hoogte en breedte.

Ik zou lekker voor 3 van die kogellagerscharnieren gaan. Makkelijk te bevestigen en stevig genoeg voor die breedte. Maar goed, ik ben ook maar een hobby klusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-06 07:23
Koffie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:49:
[...]

los van het feit dat ik niet de juiste gereedschap en kennis heb om deze mooi in te bouwen/frezen.
Hoewel het geen lelijk gedrocht hoeft te worden, gaat functie boven vorm bij deze kast.
dan zou ik kiezen voor simpele opbouw paumellen

https://lecot-raedschelde...deurscharnieren/paumellen

de goedkoopste modellen hebben al een draagkracht van 12 kg per scharnier, 2/3 scharnieren per deur zou ruim voldoende moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
Koffie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:18:
Kan ik nu gewoon de eerste de beste kogellager scharnier bij de Gamma halen?
3 scharnieren is zat en die kan je inderdaad bij de Gamma halen. Voor dat geld *snip* hou het beschaafd kan je elders veel betere scharnieren krijgen voor minder geld. Ik heb deze.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 14-06-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Update : vandaag de eerste deur gemaakt. Ik kwam uit op 20 kilo voor de deur.
Scharnieren nog niet gehaald, maar ik denk dat ik inderdaad voor 3 ga :Y)

Pagina: 1