Performance m.2 ssd lager dan verwacht (samsung 960 evo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 21:27
Mijn vraag

Een flinke tijd terug heb ik bij bto.eu een laptop gehaald, en eigenlijk heeft het altijd goed gewerkt.

Nu viel me alleen op dat ik eigenlijk geen gigantisch snelheidsverschil denk te merken tussen deze m2 ssd, en een "gewone" sata ssd.

Even een benchmark gedaan met DD, maar welke blocksize en aantallen ik ook neerzet, het komt nooit boven de 500 nogwat MB/s uit. Ik verwacht boven de 1000 te komen toch zeker, als er met 1500 geadverteerd wordt.

Is de firmware gewoon brak? Mis ik een instelling? Is de linux ondersteuning er nog gewoon niet? Ik heb even geen idee waar ik deze moet zoeken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: https://bto.eu/product/bto-x-book-17cl18/
16 GB Ram
De m2 ssd uit mijn opmerking hierboven
In de laptop lijkt het volgende moederbord te zitten, al krijg ik hier weinig over gevonden: N85_N87HCHNHZ
Er draait nu maar saai linux mint op. (de laatste)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dd met bs=1M in intervallen naar zon 100M gegooid, in combinatie met de count die ook in intervallen van 2-500 naar paar duizend is gegooid.

Bekeken of de SSD het zelf niet gewoon aan het begeven is, smartmontools werkt even niet mee, kan zijn dat ik ergens gigantisch overheen kijk.

Beste antwoord (via Ijstheefles op 15-06-2018 11:52)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45
dd is singlethreaded. Ik vermoed dat je met 1 thread niet het maximale uit die SSD kunt trekken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al gekeken welke PCIe spec je laptop heeft en hoeveel lanes er werkelijk beschikbaar zijn voor de m.2 aansluiting? En denk ook even aan je geheugensnelheid en hoeveel je erin hebt zitten. Dat heeft allemaal invloed op je SSD snelheid.

Owja, ik pas ook nog even de topictitel aan, want het gaat niet om een NVMe schijf (die meestal in een PC wordt geplaatst en direct in een PCIe slot zit), maar om een m.2 SSD.

[ Voor 27% gewijzigd door Hero of Time op 13-06-2018 21:37 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is je schijf wel als /dev/nvme* ?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
DJMaze schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:35:
Is je schijf wel als /dev/nvme* ?
Jep.
Hero of Time schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:34:
Heb je al gekeken welke PCIe spec je laptop heeft en hoeveel lanes er werkelijk beschikbaar zijn voor de m.2 aansluiting? En denk ook even aan je geheugensnelheid en hoeveel je erin hebt zitten. Dat heeft allemaal invloed op je SSD snelheid.
Dat zou ik heel graag willen doen, ik krijg het genoteerde moederbord alleen nergens gevonden. Als ik het nu google krijg ik deze forum post in de 1e 10 resultaten.

Qua memory zit er 2x 8GB DDR4 in, merk onbekend (bto selected), 2133 Mhz
Chris_tiaan schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:42:
Je zou Samsung Magician kunnen runnen, misschien geeft dat je meer info over de ssd zelf of over drivers.
Een enterprise editie hiervan draait op Linux.
Deze herkent mijn m2 ssd niet. Ik zie geen optie om te zeggen 'Hier moet je zoeken'. Helaas.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Downloads/magician -L
================================================================================================
Samsung(R) SSD Magician DC Version 2.0
Copyright (C) 2015 SAMSUNG Electronics Co. Ltd. All rights reserved.
================================================================================================
----------------------------------------------------------------------------
| Disk   | Model   | Serial  | Firmware  | Capacity | Drive  | Total Bytes |
| Number |         | Number  |           |          | Health | Written     |
----------------------------------------------------------------------------
No Samsung SSD found!

[ Voor 48% gewijzigd door Ijstheefles op 13-06-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:03
Je zou Samsung Magician kunnen runnen, misschien geeft dat je meer info over de ssd zelf of over drivers.
Een enterprise editie hiervan draait op Linux.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dd is singlethreaded. Ik vermoed dat je met 1 thread niet het maximale uit die SSD kunt trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50

Aganim

I have a cunning plan..

Hero of Time schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:34:
Owja, ik pas ook nog even de topictitel aan, want het gaat niet om een NVMe schijf (die meestal in een PC wordt geplaatst en direct in een PCIe slot zit), maar om een m.2 SSD.
NVME is het gebruikte protocol en zegt niets over de aansluiting, NVME kan zowel over PCIe als m.2. De aanduiding 'NVME schijf' lijkt mij (op het feit na dat er van een schijf geen sprake meer is :P ) gewoon correct, al is m.2 of PCIe duidelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Aganim op 13-06-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
_JGC_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:48:
Klopt deels.

Als ik een paar dd's paralell draai (geprobeerd met dezelfde bestandsnaam en 4 verschillende), is het pakweg een seconde inderdaad richting de 1100mb/s, daarna weer ouderwets springen tussen ~120-520 mb/s.

We komen dichter in de buurt hiermee, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijk onhandige info; er zou een Intel HM175 chipset inzitten en het is aan de OEM-manufacturer om daar PCIe ondersteuning op te activeren voor een M2 NVME aansluiting.

Als ik jouw BTO natrek, vind ik die in verschillende configuraties inclusief geen NVME-ondersteuning maar alleen een SATA-600 aansluiting waarbij dan weer moet worden opgemerkt dat er niet staat beschreven of het een M2 keyout is.

Anyhow, Intel heeft ooit een guide geschreven voor dit soort zaken; is de disk-partition wel voorzien/geformatteerd middels een sluitende 4K blocksize?

/edit: mogelijk dat ik eroverheen lees maar over welk OS gaat het? Kernel?
Een flinke tijd terug heb ik bij bto.eu een laptop gehaald, en eigenlijk heeft het altijd goed gewerkt.
Dit snap ik niet? Hoe lang zit de 960 EVO er nou in? Heeft dat ding langer goed/sneller gewerkt dan de gemeten snelheden tot nu toe in dit topic?

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 13-06-2018 22:03 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens, welke kernel draai je? Er is destijds een regressie geweest waarbij raw block device I/O altijd werd opgedeeld in 4K of 512 bytes, ongeacht wat je aan dd opgeeft. Heb daar destijds een ticket voor geopend bij TransIP omdat de SSD opslag maar 10-15MB/s deed, bleek het die bug in de 3.16 kernel van Debian 8 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
MAX3400 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:59:
Mogelijk onhandige info; er zou een Intel HM175 chipset inzitten en het is aan de OEM-manufacturer om daar PCIe ondersteuning op te activeren voor een M2 NVME aansluiting.

Als ik jouw BTO natrek, vind ik die in verschillende configuraties inclusief geen NVME-ondersteuning maar alleen een SATA-600 aansluiting waarbij dan weer moet worden opgemerkt dat er niet staat beschreven of het een M2 keyout is.

Anyhow, Intel heeft ooit een guide geschreven voor dit soort zaken; is de disk-partition wel voorzien/geformatteerd middels een sluitende 4K blocksize?

/edit: mogelijk dat ik eroverheen lees maar over welk OS gaat het? Kernel?

[...]

Dit snap ik niet? Hoe lang zit de 960 EVO er nou in? Heeft dat ding langer goed/sneller gewerkt dan de gemeten snelheden tot nu toe in dit topic?
Alignment wil ik best checken, ik heb nu alleen even geen idee hoe. Zodra ik uitvind hoe ik dat doe, doe ik 't voor je.

De m2 ssd zit er sinds dag 2 in zo'n beetje. de SSD die er origineel inzat heb ik alleen gebruikt om een 'basis beeld' te hebben.
_JGC_ schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:05:
Overigens, welke kernel draai je? Er is destijds een regressie geweest waarbij raw block device I/O altijd werd opgedeeld in 4K of 512 bytes, ongeacht wat je aan dd opgeeft. Heb daar destijds een ticket voor geopend bij TransIP omdat de SSD opslag maar 10-15MB/s deed, bleek het die bug in de 3.16 kernel van Debian 8 te zijn.

Kernel: 4.8.0-53-generic #56~16.04.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ijstheefles schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:11:
[...]

De m2 ssd zit er sinds dag 2 in zo'n beetje. de SSD die er origineel inzat heb ik alleen gebruikt om een 'basis beeld' te hebben.
Maar dan heb ik nu meer de vraag: als het altijd "goed" gewerkt heeft en nu in 1x niet meer... Wat is er dan in de tussentijd gebeurd? Of de afgelopen dagen?

- kernel-updates?
- ander OS geinstalleerd?
- geen read/write errors ergens in je logs?
- kan je temperaturen checken onder load (CPU / GPU / SSD)?

Of heb je er sinds dag 2 geen aandacht aan besteed en je bent net pas gaan meten en ziet dat de SSD niet zo snel is als theoretisch door Samsung wordt opgegeven?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
MAX3400 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:15:
[...]

Maar dan heb ik nu meer de vraag: als het altijd "goed" gewerkt heeft en nu in 1x niet meer... Wat is er dan in de tussentijd gebeurd? Of de afgelopen dagen?

- kernel-updates?
- ander OS geinstalleerd?
- geen read/write errors ergens in je logs?
- kan je temperaturen checken onder load (CPU / GPU / SSD)?

Of heb je er sinds dag 2 geen aandacht aan besteed en je bent net pas gaan meten en ziet dat de SSD niet zo snel is als theoretisch door Samsung wordt opgegeven?
*Ahem* Gevalletje "zal wel goed wezen" vanaf dag 2.. ben het sinds vandaag dus pas gaan testen. Ik merk nu dat ik net 1/3de van de geadverteerde schrijfsnelheid haal. Vandaar dit topic.

Met mijn huidige snelheden kan ik er in het vervolg gewoon net zo goed een sata ssd'tje in duwen, scheelt nog wat tientjes ook.

Zie dit topic dus als een "Dit moet ongetwijfeld sneller kunnen, maar ik zie niet hoe, want dit lijkt stiekem nergens op voor dit product."

[ Voor 7% gewijzigd door Ijstheefles op 13-06-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ijstheefles schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:38:
[...]

Dat zou ik heel graag willen doen, ik krijg het genoteerde moederbord alleen nergens gevonden. Als ik het nu google krijg ik deze forum post in de 1e 10 resultaten.

Qua memory zit er 2x 8GB DDR4 in, merk onbekend (bto selected), 2133 Mhz
Er zijn andere manieren om het te achterhalen naast je moederbord opzoeken. Het is gewoon uit je hardware te trekken, alleen moet je even weten hoe. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
bonnie++ laat wel gewoon de verwachtte resultaten zien. Opgelost dus... vals alarm!
Pagina: 1