Build voor energiezuinige FreeNas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 06:53

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Situatieschets:
Ondergetekende heeft nu een Synology416 2x3TB in RAID draaien, effectief 3TB. Daarnaast een 2de backup op een Timecapsule van 2TB. De Timecapsule loopt vol en moet vervangen worden en gewenst is om een off-site backup te doen. Voor de hand ligt enerzijds een 2de Synology, maar na Synolocker (nieuws: Ransomware richt zich op Synology-opslagsystemen overweeg ik om juist een 2de besturingssysteem te doen. Als dan zo'n gevalletje zich weer voordoet is 1 van de 2 backups naar de spreekwoordelijke haaien, anders zou je alsnog (hoewel offsite) ineens alles kwijt kunnen zijn.

Eerste voorkeur qua besturingssysteem gaat uit naar FreeNAS. Omdat deze bij schoonouders komt, moet hij energiezuinig zijn en herrie mag hij niet maken. Ruzie met schoonmoeders schijnt om bepaalde redenen vermeden te moeten worden...

Ik zoek een?
Energiezuinige build voor FreeNAS voor offsite backup

Wat is je budget?
Ongeveer € 450

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Offsite backup te maken. Huidige omvang van de bestanden is ca. 2TB. Schat in dat 4TB voldoende moet zijn voor 4-5 jaar extra; zien we daarna wel weer verder. Ga geen spannende streams of zo laten lopen dia dit ding; via Synology-apps heb ik al voldoende toegang tot mijn bestanden.

Wat heb je zelf al gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J5005-ITX€ 115,90€ 115,90
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 94,-€ 94,-
1Raijintek Metis Blauw€ 48,40€ 48,40
1Intel Dual Band Wireless-AC 3165€ 10,07€ 10,07
2Team Group Elite TED44G2133C15-S01€ 39,50€ 79,-
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 42,29€ 42,29
1Kingston A400 120GB€ 31,53€ 31,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,19

Onderbouwing van de keuzes
- SSD is voor besturingssysteem. Kost de kop niet en ontlast de HDD.
- Kast heeft express geen externe bays en ziet 'r redelijk uit. Toekomstige uitbreiding wordt lastig; maar voor 4-5 jaar zou ik dit ook niet nodig moeten hebben
- moederbord + CPU: 10watt TDP is lekker zuinig :) en fanless. Gok dat echt veel CPU power ook niet nodig is voor 1 gebruiker die louter back-ups erop zet
- geheugen is max wat 'r op kan. verder zo'n beetje 't goedkoopste gekozen
- HDD is qua omvang voldoende voor enige tijd. Zag bij Backblaze dat deze HDD's (in ieder geval het merk) redelijk betrouwbaar waren
- wifi-module is omdat ik bij de schoonouders geen extra kabel wil trekken. is niet geweldig qua snelheid, maar ze hebben ook slechts gaar internet. Dan maar 'n extra nachtje draaien :)... Kost toch bijna geen stroom

Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat dit werken? Hebben jullie nog tips ter verbetering?

remember your end, someone owns us

Alle reacties

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
Als er ergens is iets waar je niet op moet besparen bij FreeNAS dan is het geheugen. Ik heb een lange tijd gedraaid op 4GB en dat werkt gewoonweg slecht. Ook is het zéér aangeraden om ECC geheugen te hebben.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 06:53

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Geheugen is 8GB. Heb ergens gelezen dat dit het minimum is en dat daarnaast aangeraden wordt om 1GB per TB aan te houden. Qua hoeveelheid zou het in theorie goed gaan.

ECC combineert niet met deze CPU cq. moederbord. Het is zeer aangeraden, is het daarmee ook een no-go om het niet te doen? :)

remember your end, someone owns us

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
ChangeLife4Ever schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:08:
Geheugen is 8GB. Heb ergens gelezen dat dit het minimum is en dat daarnaast aangeraden wordt om 1GB per TB aan te houden. Qua hoeveelheid zou het in theorie goed gaan.

ECC combineert niet met deze CPU cq. moederbord. Het is zeer aangeraden, is het daarmee ook een no-go om het niet te doen? :)
Die recommendation '1 GB per TB' vind ik onzin, dat is een recommendation die alleen maar voor verwarring zorgt. Naast poolsize hangt het bijvoorbeeld ook af van wat je met de NAS doet, welke overdrachtssnelheid gewenst is etc. Dat gezegd hebbende: FreeNAS/ZFS houdt van ram, bespaar hier dus niet op. Ik vind 8GB overigens wel echt het minimum voor een beetje actieve thuisNAS.

Wat betreft je vraag over ECC: it depends who you ask. Als je het mij vraagt is ECC noodzakelijk voor elk systeem waar een belangrijke functie dataopslag en dataintegriteit is en is het zeer onverstandig om dit zonder ECC te doen, tenzij het bijvoorbeeld een extra offsite backup is waar je de checksums los van kan vergelijken. Dit is overigens niet ZFS-specifiek, ook met een NTFS/FAT32/EXT234/XFS storage server vind ik ECC noodzakelijk.

Maar hier zijn de meningen over verdeeld, dus wellicht kan nog iemand reageren die de 'ECC is optioneel want fuck jouw data'-kant ( ;) ) kan toelichten.

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Trouwens, als je een energiezuinige FreeNAS-build zoekt dan zijn er zat opties.

- Intel C2000-platform (met vier schijven 40 watt idle)
- Intel C3000-platform (met vier schijven 35 watt idle)
- SuperMicro LGA1151/C236 + i3 7100 (met vier schijven 47 watt idle)

Aan de andere kant, het idle stroomverbruik is tegenwoordig zo goed dat het wat dat betreft minder uitmaakt welk platform je kiest. De '10 watt idle' waar jij het over hebt is denk ik een uitdaging in combinatie met server hardware. Dit komt onder andere door de aanwezigheid van IPMI/iDRAC/ILO omdat efficiëntie bij servers minder belangrijk is dan stabiliteit.

i3's ondersteunen wel ECC overigens, dus je kunt ook nog kijken naar een consumenten-/workstationmobo met ECC-support (vroeger waren die er, ik weet niet of het nog steeds zo is, Intel zal het wel weer verziekt hebben like always). Dan heb je zowel een laag stroomverbruik als ECC-geheugen.

Zat opties :-).