Situatieschets:
Ondergetekende heeft nu een Synology416 2x3TB in RAID draaien, effectief 3TB. Daarnaast een 2de backup op een Timecapsule van 2TB. De Timecapsule loopt vol en moet vervangen worden en gewenst is om een off-site backup te doen. Voor de hand ligt enerzijds een 2de Synology, maar na Synolocker (nieuws: Ransomware richt zich op Synology-opslagsystemen overweeg ik om juist een 2de besturingssysteem te doen. Als dan zo'n gevalletje zich weer voordoet is 1 van de 2 backups naar de spreekwoordelijke haaien, anders zou je alsnog (hoewel offsite) ineens alles kwijt kunnen zijn.
Eerste voorkeur qua besturingssysteem gaat uit naar FreeNAS. Omdat deze bij schoonouders komt, moet hij energiezuinig zijn en herrie mag hij niet maken. Ruzie met schoonmoeders schijnt om bepaalde redenen vermeden te moeten worden...
Ik zoek een?
Energiezuinige build voor FreeNAS voor offsite backup
Wat is je budget?
Ongeveer € 450
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Offsite backup te maken. Huidige omvang van de bestanden is ca. 2TB. Schat in dat 4TB voldoende moet zijn voor 4-5 jaar extra; zien we daarna wel weer verder. Ga geen spannende streams of zo laten lopen dia dit ding; via Synology-apps heb ik al voldoende toegang tot mijn bestanden.
Wat heb je zelf al gevonden?
Onderbouwing van de keuzes
- SSD is voor besturingssysteem. Kost de kop niet en ontlast de HDD.
- Kast heeft express geen externe bays en ziet 'r redelijk uit. Toekomstige uitbreiding wordt lastig; maar voor 4-5 jaar zou ik dit ook niet nodig moeten hebben
- moederbord + CPU: 10watt TDP is lekker zuinig
en fanless. Gok dat echt veel CPU power ook niet nodig is voor 1 gebruiker die louter back-ups erop zet
- geheugen is max wat 'r op kan. verder zo'n beetje 't goedkoopste gekozen
- HDD is qua omvang voldoende voor enige tijd. Zag bij Backblaze dat deze HDD's (in ieder geval het merk) redelijk betrouwbaar waren
- wifi-module is omdat ik bij de schoonouders geen extra kabel wil trekken. is niet geweldig qua snelheid, maar ze hebben ook slechts gaar internet. Dan maar 'n extra nachtje draaien
... Kost toch bijna geen stroom
Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat dit werken? Hebben jullie nog tips ter verbetering?
Ondergetekende heeft nu een Synology416 2x3TB in RAID draaien, effectief 3TB. Daarnaast een 2de backup op een Timecapsule van 2TB. De Timecapsule loopt vol en moet vervangen worden en gewenst is om een off-site backup te doen. Voor de hand ligt enerzijds een 2de Synology, maar na Synolocker (nieuws: Ransomware richt zich op Synology-opslagsystemen overweeg ik om juist een 2de besturingssysteem te doen. Als dan zo'n gevalletje zich weer voordoet is 1 van de 2 backups naar de spreekwoordelijke haaien, anders zou je alsnog (hoewel offsite) ineens alles kwijt kunnen zijn.
Eerste voorkeur qua besturingssysteem gaat uit naar FreeNAS. Omdat deze bij schoonouders komt, moet hij energiezuinig zijn en herrie mag hij niet maken. Ruzie met schoonmoeders schijnt om bepaalde redenen vermeden te moeten worden...
Ik zoek een?
Energiezuinige build voor FreeNAS voor offsite backup
Wat is je budget?
Ongeveer € 450
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Offsite backup te maken. Huidige omvang van de bestanden is ca. 2TB. Schat in dat 4TB voldoende moet zijn voor 4-5 jaar extra; zien we daarna wel weer verder. Ga geen spannende streams of zo laten lopen dia dit ding; via Synology-apps heb ik al voldoende toegang tot mijn bestanden.
Wat heb je zelf al gevonden?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock J5005-ITX | € 115,90 | € 115,90 |
| 1 | Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Raijintek Metis Blauw | € 48,40 | € 48,40 |
| 1 | Intel Dual Band Wireless-AC 3165 | € 10,07 | € 10,07 |
| 2 | Team Group Elite TED44G2133C15-S01 | € 39,50 | € 79,- |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 300W | € 42,29 | € 42,29 |
| 1 | Kingston A400 120GB | € 31,53 | € 31,53 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 421,19 | |
Onderbouwing van de keuzes
- SSD is voor besturingssysteem. Kost de kop niet en ontlast de HDD.
- Kast heeft express geen externe bays en ziet 'r redelijk uit. Toekomstige uitbreiding wordt lastig; maar voor 4-5 jaar zou ik dit ook niet nodig moeten hebben
- moederbord + CPU: 10watt TDP is lekker zuinig
- geheugen is max wat 'r op kan. verder zo'n beetje 't goedkoopste gekozen
- HDD is qua omvang voldoende voor enige tijd. Zag bij Backblaze dat deze HDD's (in ieder geval het merk) redelijk betrouwbaar waren
- wifi-module is omdat ik bij de schoonouders geen extra kabel wil trekken. is niet geweldig qua snelheid, maar ze hebben ook slechts gaar internet. Dan maar 'n extra nachtje draaien
Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat dit werken? Hebben jullie nog tips ter verbetering?
remember your end, someone owns us