Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Freelance Developer Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 15:41
Dus, ik ben op zoek naar een laptop }:O

Wat ga je met je laptop doen?
Werken, er wordt niet op gegamed/gestreamed/foto's, daarvoor heb ik een andere PC.
Dat is dan vooral programmeren, denk grote projecten compilen, testen lopen, dat soort ongein, het mag vooruitgaan en dat is een hele opgave voor de CPU als er eventjes een (sub)project gebouwd en getest moet worden, ook de disk krijgt er goed van langs als er een paar duizend files gecompiled worden en sinds wanneer is java gekend om zuinig te zijn met geheugen? Ook draaien er wel wat VM's en docker containers, dus Chrome krijgt amper kans RAM te eten.
Kort gezegd, 16GB RAM krijg ik vol, m'n 512GB SSD'tje loopt ook aardig vol, dus de nieuwe mag wel richting het dubbele gaan: 32GB RAM en 1TB SSD.
Windows en Linux moeten erop werken, belangrijk! Geen laptop met half gare linux support.

Wat is je budget?
Niet echt een limiet, mss proberen ergens onder de 5k te blijven, kwestie van extreme custom builds even uit te sluiten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik werk freelance op projecten en dit is mijn primair werkmiddel. Dit ding gaat mee te voet, per trein, per auto, soms per fiets en heel af en toe per vliegtuig.
Momenteel heb ik een 15" Macbook Pro, dat is perfect qua gewicht en screen real estate. Ik besef dat dit moeilijk zal worden om te evenaren en een 14" 16:9 lijkt mij ook best OK.
13"lijkt mij wat te klein te worden om nog comfortabel te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mwah, niet echt. Kwaliteit is belangrijk, daarom ben ik weggebleven van pure consumermerken (acer, medion, asus, ...) en heb ik meer gekeken naar de business merken zoals Dell, Lenovo, MS Surface lijn.

Puntjes wat ik belangrijk vind
Goed toetsenbord
Goed touchpad
Betrouwbaarheid (beetje stevige build)
Geen piepjes en kraakjes tijdens gebruik
Iets van een goede naam / support
Stabiele wireless / netwerk
Goed thermal design
Geen random crashes (laptop goes to sleep, laptop wakes up, no problem...)
Screen plugs in, screen plugs out, screen plugs in, screen plugs out, ... (2x 1440p op locatie A, 2x 4k screen op locatie B), je zou versteld staan hoeveel keer dat misloopt bij laptops..
Ik kan niks geven om touch-screen, finger-print, optische drive, IR/windows hello webcam, surround sound stuff

Zoektocht tot nu toe
Macbook Pro 15: heb nu een macbook pro (late 2014 ofzo) en ben er blij van, maar de huidige versie laat zoveel steken vallen dat het de serieus hoge prijs (4000e voor mijn config) niet verantwoord. vorige generatie processoren, 16gb RAM maximus, een nutteloze touchbar en een toetsenbord waar al genoeg over gezegd is...

Dell XPS 15: Zag er goed uit, 32GB RAM, 8th gen i7 (of i9 zelfs), Linux support, ... Maar toen kwamen de reviews... wireless valt meerdere keren per dag weg, 10% battery drain overnight, coil whine op voorgaande edities, de VRM blijkt 1 van de slechtste designs te zijn in deze categorie (maakt de i9 optie volledig nutteloos).

Surface Book 2: zie Tweakers review, veel geld voor een throttlende/spruttelende 2-in-1 met max 16GB RAM. Linux support is onzeker to say the least en de surface lijn heeft in het verleden wel al eens kwaliteit issues gehad.

Razer Blade 15: Wegens gebrek aan opwindende opties bij de gekende business merken dacht ik eens te kijken naar een Razer Blade. Echter is de nieuwe versie nog niet te verkrijgen in Belgie (eind deze maand misschien), zijn er bij de vorige versies redelijk wat kwaliteits issues en support issues opgedoken en is het niet helemaal duidelijk of het thermisch design wel goed zit. Wel een mooi ding in een leuke form factor.

Lenovo X1 Carbon: 16GB RAM limiet, maar voor de rest eigenlijk bijna alles wat ik wil, UTP is via een dongle, maar de rest heeft ook een dongle problematiek en meer dan deze zelfs. Trackpad is niet geliefd bij iedereen en de bouw kwaliteit is niet die van de P/T series. Grootste probleem was dat ik geen (web)shop vind die mijn gewenste config heeft en dat de lenovo site wat lastig doet.

Lenovo T480: Omdat de X1 bijna goed was leek het mij de moeite eens te kijken naar wat andere modellen, en tegelijk werd mij deze ook aangeraden. Dus deze is tot nu toe de winnaar. 32GB RAM, 8th gen i7, 1TB SSD, UTP, USB A, USB C, HDMI. Linux support is OK, wifi zou stabiel moeten zijn, gebouwd als een huis en toch lichter als mn huidige macbook. What's not to love? Wel, een paar details: 1/ batterij steekt uit, of je moet genoegen nemen met de 24wh batterij. Van de USB C poorten is er maar 1 met TB3 en die is ook nog maar 2x lanes, ik ben er nog niet uit of mij dit echt impacteerd, ik denk het niet. Ook de SSD is verbonden via 2x PCIe ipv 4x en dat brengt wel een prestatieverschil mee, en ik vraag mij af of dat voelbaar wordt wanneer je een paar duizend kleine bestandjes gaat aanmaken/verwijderen (wat dus geregeld gebeurd wanneer we compileren).

Jup, ik ben nogal veeleisend voor mn nieuwe laptop. Maar dit is m'n primair werkgereedschap, zonder dit komt er geen geld binnen.

PS: bij voorbaat excuses voor de dt fouten.

Alle reacties

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Weet niet welke Dell XPS 15 je dit over hebt gelezen, maar ik heb met mijn 9560 maar max 2 procent battery drain over nacht en geen last van wegvallend wifi onder zowel linux als ubuntu. Wel een batterijtijd van 12 uur met wat gebrowse en licht editorwerk met de grotere batterij. Het klopt wel dat er hier en daar wat coilwhine in de vorige versies zat. Had ik ook last van, maar de eerste XPS is omgeruild omdat hij zo erg wiebelde (interne frame bleek scheef te zijn) en de nieuwe heb ik er geen last mee gehad.

• Dred
Zoals ik begreep is de 9570 uitgerust met een nieuwe 'modus' in de BIOS, heeft iets te maken met S3 sleep vs os controlled ofzo, het noemt ook wel eens connected standby. Het terug zetten naar de oude modus triggered dan weer andere issues (vooral onder linux), kan zijn dat die wireless issue daar aan gerelateerd was. Ik probeer na het eten even die review terug te zoeken.

Edit: wifi probleem oa. https://www.reddit.com/r/..._xps_15_9570_3day_review/
Battery drain onder BIOS kopje: https://www.ultrabookrevi...-xps-15-9570-review-live/
Ik heb zelf al een paar Dells gehad en had bijna blindelings deze XPS besteld en mss doe ik het alsnog in de hoop dat ik er net zoals jou gewoon geen issues mee heb.

[ Voor 33% gewijzigd door Dred op 13-06-2018 18:58 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Over dat wireless issue.
Als dat echt het enigste struikelblok is, kijk dan even of je een andere wlan module erin kan zetten. Voor een paar euro heb je zo'n ding.
Voor een paar euro heb je ook een nano WLAN usb stickje. Als het irriteert heb je dan een oplossing.

Ja, dat is achterlijk voor zo'n duur apparaat, maar het lost wel je probleem op.

Verwijderd

Van de modellen die je voorstelt is de Lenovo T480 het meest degelijke en flexibele werkpaard. Typt ook nog eens heel lekker weg.

Vind je het desgin belangrijk, dan is de Dell XPS een overweging.

Mac zuigt in support en loopt vandaag de dag te veel achter op de concurrentie.
De MS Surface word nog wel eens (te) warm.
De razor ken ik niet, maar weet niet of dit een werkpaard is die geschikt is voor veel open en dicht klappen en transporteren.

EDIT:

nieuws: Lenovo presenteert ThinkPad-laptop met 6TB opslag en 128GB geheugen

Dan heb je voorlopig niets meer te wensen. ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 21:07 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dred
Het gaat inderdaad tussen de Dell XPS 15 (9570) of de Lenovo T480. Tenzij iemand nog met iets anders aan komt lopen.

Dell support is misschien wel hetgeen mij over de streep gaat trekken, de support bij Lenovo is precies beetje een tegenvaller.
Plus de kleine steekjes die de T480 laat vallen, de TB3 poort op 2x PCIe lanes, de SSD van hetzelfde.

de P52 wil ik eerst reviews van zien, dan zijn we weer 2 maand verder... goede kans dat ze hetzelfde issue hebben, blijkbaar is het SSD ding een adapter issue en die is exact dezelfde in enkele T4xx/T5xx modellen en ik dacht zelfs X1 en zal m'n adem niet inhouden voor het USB-C/TB lane gedoe.
Ik heb eigenlijk niet gekeken naar de huidige P52s, maar de eerste review die ik lees geeft al aan dat ook deze reeks problemen heeft met PCIe lanes. Hier en daar duiken ook wat issues op met de koeling. Om dan met een zwaardere machine te gaan lopen zeulen die dezelfde nadelen heeft is een beetje nutteloos.

Verwijderd

Dred schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:12:
Dell support is misschien wel hetgeen mij over de streep gaat trekken, de support bij Lenovo is precies beetje een tegenvaller.
Grappig, mijn ervaring is precies contra. Dell die zuigt en Lenovo deed het wel redelijk. HP nog beter overigens.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Lenovo support is echt uitstekend! Ik heb vier jaar geleden als zzp'er een T440s gekocht met drie jaar on-site garantie. In die periode is twee keer een monteur op locatie geweest om problemen te verhelpen: het scherm is vervangen en het moederbord.

Natuurlijk zou het in de eerste plaats niet nodig moeten zijn om gebruik te maken van support, de laptop zou gewoon goed moeten blijven werken, maar die zekerheid heb je bij geen enkel merk.

Ik heb nu een MacBook omdat ik ook iOS development doe, maar ik zou zo weer een Lenovo kopen.

De monteur die bij mij op locatie kwam vertelde dat hij niet exclusief voor Lenovo werkt maar ook Dells en HP's on-site repareert en dat Lenovo als opdrachtgever met afstand het soepelst was in de reparatie-/vervangingsvoorwaarden richting de klant.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dred
Bedankt voor alle antwoorden, mijn voorkeur is lichtjes richting de dell omdat deze een 15" scherm heeft en ik heb er gewoon eerdere goeie ervaringen mee. Hoewel ik nog heel even aan het twijfelen ben over de Lenovo (ik was helemaal over naar de Dell, tot de laatste twee commentaren...). 1 puntje, ik kan bij geen enkele T480 on-site support configureren zie ik net :o op de nederlandse versie gaat het wel, op de belgische versie niet, daar is enkel depot-garantie.

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 13:08
Dred schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:30:
Bedankt voor alle antwoorden, mijn voorkeur is lichtjes richting de dell omdat deze een 15" scherm heeft en ik heb er gewoon eerdere goeie ervaringen mee. Hoewel ik nog heel even aan het twijfelen ben over de Lenovo (ik was helemaal over naar de Dell, tot de laatste twee commentaren...). 1 puntje, ik kan bij geen enkele T480 on-site support configureren zie ik net :o op de nederlandse versie gaat het wel, op de belgische versie niet, daar is enkel depot-garantie.
Als je de Dell overweegt zou ik voor de Dell Precision 5520 of de nieuwe 5530 gaan met nieuwe generatie intel cpu’s.
Geen killer wifi
Xeon processor mogelijk
windows 10 pro > bitlocker is daarmee mogelijk wat mij wel verstandig lijkt in jouw geval.
Volgens mij zou die ook iets dikker zijn dan de xps paar mm voor beter thermal.
Maar feit blijft dat de fans ws regelmatig aan staan met deze modellen.

Ik heb een 5520, i7, 16gb, 512 SSD, 4k scherm.
Lekker compact en licht en het scherm ben ik erg te spreken over.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het verschil tussen 14 en 15" is vaak ook gelijk geen/wel numeriek deel. Ik ben geen fan van een numeriek deel (a.g.v. hiervan toetsenbord en trackpad uit het midden). Er zijn maar weinig 15" laptops zonder numeriek deel. De XPS 15 is zonder, de Lenovo T580 (die er nog niet is, maar vast binnenkort zal komen) heeft w.s. wel een numpad (de T570 heeft het in ieder geval wel en de P52 ook).

Maar als je een P52 overweegt, dan is de de Precision van Dell de tegenhanger (en HP de z-book, maar dat weet ik niet zeker).

• Dred
Ik heb nog wat verder gekeken, ook naar de P51 en de Precision. De P51 bied mij meer nadelen dan voordelen, het hoge gewicht nekt hem in vergelijking met de rest en hij heeft dezelfde nadelen als de T480 (PCIe 2x op z'n TB3 en SSD).

De Precision, die lijn is nogal veranderd, is nu dezelfde omhuizing als een XPS! En dat brengt natuurlijk direct ook de vraag: wat is dan nog het voordeel van een Precision?
De XPS wordt ook geleverd met Windows Pro, en met wat geluk gaat dat er ook weer zo af om er Ubuntu op te zetten, en gezien dat er wel eens XPS Developer edities uitkomen is linux support normaliter wel redelijk OK.
ECC geheugen is voor mijn use-case niet echt belangrijk, en daarmee zie ik dan ook direct geen nut voor een Xeon processor. Een Quadro GPU kan mij enkel meer problemen geven met Linux vrees ik.
Blijkbaar is mijn vrees voor het thermisch design niet gegrond, eerste testen bij notebookcheck (16/6) van de XPS 9570 met een i7 8750H geven een goede indruk.

Dus ik denk dat ik uiteindelijk de XPS ga bestellen. Die heeft dan ook idd een gewoon toetsenbord in het midden met een trackpad in het midden. Ik had er nog niet aan gedacht, maar zo'n offcenter dingen, daar ga ik mij misschien wel aan storen.

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een beetje dezelfde zoektocht gehad. Tevreden over een mac, maar hardware loopt achter. Dell die niet altijd al te beste support lijkt te hebben (zelf geen ervaring, maar berichten op trustpilot waren niet best).

Uiteindelijk heb ik voor een tweedehands mac (via mac voor minder) gekozen. Wel een zakelijke factuur, en al een stukje afschrijving gedaan. Hierdoor is het minder erg om op kortere termijn een nieuwer model aan te schaffen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Ik ben zelf binnenkort ook freelancer en mn laptop is vorig week binnengekomen. Het is een Dell Precision 5530 met de volgende specs:
Intel I7 8850H
2x 8GB
1TB Toshiba NVMe drive (3GB/s read en 2GB/s write)
Nvidia Quaddro P2000
1080p scherm
6 cell batterij
Thunderbolt port replicator.

In totaal 2850 ex BTW kwijt.
Hij is super degelijk en ziet er gelikt uit.Vooral dat de buitenkant van metaal is en binnenkant van carbon.

Je hebt ook dat klassieke werkpaard model maar het oog wilt ook wat.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon een Dell E5590 (i7 kaby lake) met wat extra ram en extra opslag?
Ik bedoel: dr gaat toch Linux op. Niks makkelijker dan er een klein SSD'tje in bestellen, en als ie geleverd is dat ding er uit trekken en er zelf een 1T SSD i kuntselen. Mocht Dell dan zeggen "stuur maar op", dan knal je de originele weer terug en mogen ze testen wat ze willen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Phyt_
@Dred goede keuze sowieso, ik ben zelf voor de precision gegaan omdat dit de "zakelijke" variant is en er een andere i7 in zat t.o.v. de XPS.
De Xeon processor vernoemde ik omdat je zelf naar de i9 refereerde in je startpost :).
O en het touchpad is echt super fijn, las ik in de reviews al maar dit kan ik alleen maar onderschrijven

@The Eagle zie hierboven het oog wil ook wat :).
En zelf dingen erin knutselen, zeker voor werk gereedschap moet het gewoon goed werken en geen gedoe imho.

Veel plezier met je XPS die er vast gaat komen ;).

[ Voor 32% gewijzigd door Phyt_ op 19-06-2018 20:02 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Op mijn precision 5530 kan nog geen linux op omdat de nieuwste intel cpu nog niet ondersteund wordt. De nieuwe kernel is pas uitgebracht dus dat duurt nog wel even.
Tevens zou ik als zakelijke gebruiker niet kloten met het vervangen van onderdelen. Het is het geld niet waard en je behoud je aangekochte garantie.

• Dred
@nnomiS Mja, ik heb even gedacht aan een tweedehands/refurbished macbook, maar dat vond ik toch te veel geld voor hetgeen het is.

@The Eagle Dat kunst en vlieg werk wil je net niet in een professionele omgeving, daar moet je gewoon kunnen rekenen op je materiaal en laten repareren zonder extra geknutsel. Je krijgt er ook geen 32gb geheugen in (en heb niet meer verder gekeken naar de rest van de specs)

@com2,1ghz Aha, thanks for the heads-up, dat maakt het kiezen ook weer makkelijker!

Verder, XPS vs Precision... Ik kan echt niks met die Quadro aanvangen, die SSD spreekt me wel aan... Godja... Morgen gewoon even bellen voor die XPS te bestellen!

[ Voor 7% gewijzigd door Dred op 19-06-2018 22:10 ]

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 13:26
Bij ons op het werk word er ontwikkeld op MS Surface producten. Waar de Surface Book 1 tekort schoot (met name op de dual core processor) is de Surface Book 2 een fantastisch apparaat. Er worden grote projecten gedraaid op die machine, en alles loopt vlekkeloos. De mobiliteit en afwerking is zeer goed te noemen, waardoor de SB2 erg geschikt is voor ontwikkelen op locatie. Verder heeft de SB2 als heel groot pluspunt het enorm fijne toetsenbord. Persoonlijk (ikzelf werk met een SB1) vind ik het de fijnste laptop toetsenborden die er zijn.

Leuke anekdote over de SB2: Vandaag mijn collega in paniek, omdat hij bij een klant zat de developen, en zijn lader was vergeten. Heeft alsnog bijna de hele dag zonder lader kunnen werken (c# icm met een 3d Cad pakket)

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 13:30
Ik ben freelance developer en heb zelf een, inmiddels bijna 2 jaar oude, Dell Precision 5510.
Daar ben ik best tevreden over. Bouwkwaliteit is prima en hij's meer dan vlot genoeg voor waar ik 'm voor gebruik - ontwikkelen van web applicaties (Java) en wat virtualisatie (Ubuntu als host OS).

Specs:
CPU: i7-6820HQ
Mem: 16GB
SSD: 500 GB M.2 PCI-E NVMe
Vid: Nvidia Quadro M1000M

• Phyt_
Dred schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:08:
@nnomiS Mja, ik heb even gedacht aan een tweedehands/refurbished macbook, maar dat vond ik toch te veel geld voor hetgeen het is.

@The Eagle Dat kunst en vlieg werk wil je net niet in een professionele omgeving, daar moet je gewoon kunnen rekenen op je materiaal en laten repareren zonder extra geknutsel. Je krijgt er ook geen 32gb geheugen in (en heb niet meer verder gekeken naar de rest van de specs)

@com2,1ghz Aha, thanks for the heads-up, dat maakt het kiezen ook weer makkelijker!

Verder, XPS vs Precision... Ik kan echt niks met die Quadro aanvangen, die SSD spreekt me wel aan... Godja... Morgen gewoon even bellen voor die XPS te bestellen!
Let wel dat je op de XPS de killer wifi kaart hebt en op de precision Intel wifi.
Maar lastige keuze blijft het :)

Pagina: 1