Data overbrengen tussen Excel 2010 en Access 2016

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs23
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2022
Mijn vraag
Ik probeer om Access te gebruiken als opslagplek van data tussen verschillende Excel bestanden.

Mijn eerste poging om mijn doel duidelijk te beschrijven:

1)Ik heb een Excel bestand die functioneert als to-do lijst met daarin taken die gedaan moeten worden, waar deze taken een bepaalde score kunnen krijgen en waarin zij gegroepeerd zijn in pakket nummers.

2)Nu wil ik dat deze taken(met bijbehorende score en pakketnummers) met een simpele handeling in het Excel bestand(macro knop ofzo) geëxporteerd kunnen worden naar een Access database.

3)Vervolgens moet een ander persoon op een makkelijke manier in Excel de taken(en hun score) van een bepaald pakket weer kunnen importeren vanuit die database.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010, Access 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben niet bekend met VBA of Access en weet ook niet of Access een handige keuze is als tussenstap in dit proces maar volgens mij is het wel gemaakt voor dit soort dingen.
Het enige wat mij tot nu toe zou lukken is het maken van een macro voor het importeren van data vanuit Access en deze data daarna te filteren op basis van het pakket nummer van interesse(zoals in 3). Ik denk echter dat deze aanpak niet heel praktisch is op langere termijn(als de database steeds voller wordt is het wat inefficiënt om iedere keer alles te moeten importeren).

Mijn vraag dus eigenlijk:
1) Is Access een handige keuze om dit systeem mee op te zetten of kan ik beter iets anders gebruiken?
2) Zou een Excel novice en Access/VBA newbie dit systeem op kunnen zetten? en zo ja, heeft iemand advies/tips om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast dank voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-10 14:50

snmght

imho dan he

In het kader van domme vragen bestaan niet: waarom wil je een tussenstap in Access terwijl je ook nog twijfelt of Access het juiste programma is - wat is de meerwaarde van de tussenstap an sich? Waarom kies je niet gewoon voor het delen van een Excel bestand?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs23
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2022
De tussenstap is vooral nodig omdat de to-do lijst constant verandert en gebruikt wordt om taken bij te houden. Dus alles wat in de to-do lijst staat en een score heeft gekregen(taken die dus afgehandeld zijn) moeten eigenlijk die lijst uit. Daarbij duurt het vaak een paar weken tussen het afhandelen van de taken en het moment waarop die taken en hun scores weer nodig zijn. Om gedurende die tijd alles in die to-do lijst te laten staan is nogal onhandig. Daarnaast wil ik ook graag 1 centraal punt die bijhoudt welke taken er in het verleden gedaan zijn(en hun scores).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Eigenlijk zeg je dat je Excel wilt gebruiken als front end voor Access. Dat is niet logusch: gebruik dan access als back end en front end. Voor sinpele todo lijstjes biedt Excel als front end geen enkele meerwaarde.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland