Gros van de verkopers zijn eerlijke verkopers, maar ik sluit me aan bij de rest dat je altijd voorzichtig moet blijven. Soms is er ook sprake van particuliere "handel", maar er zijn ook een aantal zakelijke verkopers legitieme (web)winkels die je ook echt kunnen voorzien van een factuur zoals je die bij elke winkel zou krijgen en daar is niets schimmigs aan.
Er worden voornamelijk zakelijke laptops aangeboden, omdat zakelijke laptops na circa 3 jaar afgeschreven worden en buiten de fabrieksgarantie zijn (end of life), vervolgens worden deze laptops via projecten opgekocht door grote IT opkopers waarna ze gewiped worden met een gecertificeerde software zoals Blancco. Vervolgens worden ze vaak door de opkopers of geheel refurbished of in batches verkocht aan andere handelaren (Trading, Wholesale, Retail etc.) en zodoende komen zulke apparaten weer op de markt als gebruikte/refurbished laptops. Het voordeel hiervan is dat zo een apparaat een "tweede leven" krijgt in plaats van dat die naar de schroot wordt gebracht en nog meer vervuiling veroorzaakt voor onze planeet. Daarnaast hoeft er voor elke gebruikte laptop geen nieuwe laptop geproduceerd te worden. Deze gebruikte zakelijke laptops zijn vaak ook nog zeer goed bruikbaar voor particulieren en het MKB en kunnen vaak nog jaren mee. Een leuke maar nutteloze weetje is dat de gebruikte/refurbished IT hardware markt een miljarden markt is wereldwijd...
Wat betreft nieuwe of bijna nieuwe laptops die worden aangeboden in V&A zou ik je aanraden om altijd voorzichtiger mee te zijn, maar desondanks kunnen ze een legitieme afkomst hebben. Fabrikanten en retailers hebben namelijk ook wel eens overstock, retouren en apparaten met doos schade die ze tegen bodemprijzen verkopen aan handelaren en zo weer op de markt komen.Echter vaak is de garantie niet meer geldig op zulke apparaten.Bewering dat je vaak een bon nodig hebt om aanspraak te maken op garantie is overigens niet waar, naar mijn weten vraagt alleen Dell om dat de garantie op jouw naam staat om er aanspraak op te maken. De andere grote merken kan je aanspraak maken op garantie via serienummer, meer heb je niet nodig.
Ik hoop je wat opheldering te hebben gegeven hiermee. Onthou wel als het te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo