Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Beste forumleden,

Onlangs ben ik met mijn nieuwe D500 (voorheen D7100) en een groep enthousiastelingen naar Kinderdijk geweest. Aldaar heb ik gebruik gemaakt van de bracketingmodus op de D500. Thuis heb ik nog eens gekeken naar het hoe en wat van deze bracketingmodus en nu blijkt dat de foto's die ik thuis gemaakt heb, de eerder gemaakt foto's in Kinderdijk hebben overschreven, hoe the fuck kan dit? Ik moet er niet aan denken dat ik op een bruiloft of ander evenement sta en hierdoor belangrijke foto's mis. Ik had nog geen XQD kaart, echter ben ik van mening dat het plaatsen van een tweede geheugenkaart de volgorde van wegschrijven niet had belemmerd. Bij twee geheugenkaarten gebruik ik namelijk altijd de kopiemodus.

Het enige vreemde gedrag wat ik van de camera ervaren heb tijdens het fotograferen is dat deze niet volledig uitschakelde ondanks dat de schakelaar op OFF stond. Hiervoor heb ik thuis de accu verwijderd en opnieuw geplaatst waarna dit zich herstelde.

Het gaat om DSC_0091 tot en met DSC_0104.

Een afbeelding ter verduidelijking hier en hier.

Alvast bedankt voor de tips of eventuele antwoorden op mijn vraag.

Groet,
Robert

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Peutpeut Heb je de kaart geformatteerd toen je hem in de D500 stak, of ben je doorgegaan alsof er niks veranderd was?

Heb je de SD-kaart moeten repareren toen je hem in de computer stak? Windows vraag nog wel eens om een check uit te voeren op FAT-bestandssystemen. Mogelijk dat er wat mis was.

Heb je al een file recovery gedraaid? Misschien dat de originele foto's ook nog op de kaart staan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Ik zie geen rare dingen qua bestandsnamen en tijden. De tijden staan gewoon goed. Als je overschrijft, krijg je een nieuwere tijd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:39:
Ik zie geen rare dingen qua bestandsnamen en tijden. De tijden staan gewoon goed. Als je overschrijft, krijg je een nieuwere tijd.
Ja, precies. Dat versterkt ook mijn vermoeden van een mislukte scandisk/repair.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:03
Gaat het ook fout als je de NEF's importeert? Je kijkt nu alleen naar een thumbnail. Wellicht dat daar wat corrupt is geraakt? Overigens vind ik de datum/tijd een beetje vreemd. Kloppen die data/tijden wel met de foto's die je hebt gemaakt? Tussen je thuisfoto's en de Kinderdijk foto's lijkt vrijwel geen tijd te zitten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Room42 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:36:
@Peutpeut Heb je de kaart geformatteerd toen je hem in de D500 stak, of ben je doorgegaan alsof er niks veranderd was?

Heb je de SD-kaart moeten repareren toen je hem in de computer stak? Windows vraag nog wel eens om een check uit te voeren op FAT-bestandssystemen. Mogelijk dat er wat mis was.

Heb je al een file recovery gedraaid? Misschien dat de originele foto's ook nog op de kaart staan.
Ik heb de kaar geformateerd nadat deze de camera in is gegaan, voordat ik begon met fotograferen, niet tussendoor. Windows gaf geen foutmelding voor het repareren van de kaart.

Na de ontdekking heb ik Recuva gebruikt, helaas. Ik kan ze niet terughalen. Foto's van jaren geleden wel.
Room42 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Ja, precies. Dat versterkt ook mijn vermoeden van een mislukte scandisk/repair.
De tijden staan goed inderdaad, echter was ik rond 1915u in Kinderdijk en niet thuis dus de reeks zou gewoon door moeten lopen. Ik mis foto's die ik in Kinderdijk rond dat tijdstip gemaakt heb. Nou nét die foto's zijn overschreven (althans, dat vermoed ik) waar ik het meest benieuwd naar ben was.
BugBoy schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:40:
Gaat het ook fout als je de NEF's importeert? Je kijkt nu alleen naar een thumbnail. Wellicht dat daar wat corrupt is geraakt? Overigens vind ik de datum/tijd een beetje vreemd. Kloppen die data/tijden wel met de foto's die je hebt gemaakt? Tussen je thuisfoto's en de Kinderdijk foto's lijkt vrijwel geen tijd te zitten...
Na importeren in Lightroom of Photoshop krijg ik dezelfde foto. Voor wat betreft de tijden, zie hierboven. Rond 1915u was ik in Kinderdijk, niet thuis. Juist dát maakt het vreemd want ik verwacht die foto's juist áchter de reeks gemaakt in Kinderdijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Peutpeut op 15-06-2018 21:14 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Thuis wellicht instellingen gereset (per ongeluk bedoel ik dan), tijd gewijzigd (zomer/wintertijd?) of ergens ingesteld dat de camera opnieuw moest gaan nummeren? Dit moet haast wel namelijk...

Jammer van de foto’s, maar het is een leermoment én een goede reden om nog eens terug te gaan. Volgende keer bij testshots even een schoon sd kaartje gebruiken
Pagina: 1