Probleem externe HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fader
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-01 11:43
Hallo iedereen

Enkele jaren geleden heb ik een WD Elements 1TB aangeschaft. Deze heeft altijd goed gewerkt tot vorig weekend. Toen ik de externe HD aan de laptop koppelde, startte de schijf op, maar gaf zo'n 30 sec lang pieptonen en nadien viel de schijf stil. Waarschijnlijk zal deze schijf (mechanisch) kapot zijn. Is het nog mogelijk om hiervan data te recupereren?
In windows verkenner is de schijf niet zichtbaar, maar wel in schijfbeheer en apparaatbeheer.
In apparaatbeheer is de USB device zichtbaar, maar niet de HD zelf en in schijfbeheer zie ik enkel Schijf 2 staan met daaronder Onbekend en Niet geïnitialiseerd...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Als de schijf ratelend en piepend ten onder gegaan is geef ik je weinig kans om dit zelf te doen. Als je echt gehecht bent aan de data die er op stond, zijn er wel bedrijven die dit voor je kunnen. Exacte bedragen moet ik je schuldig blijven, maar volgens mij was t redelijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fader
Ratelen doet de schijf niet, het piepgeluid komt precies elektronisch over, niet dat er onderdelen schuren of blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 17:20
Zowel de schijf als de controller zouden stuk kunnen zijn. Je zou een poging kunnen doen de schijf uit de behuizing te halen en direct aan een SATA poort te hangen of in een andere externe behuizing.

Is de data zo belangrijk dat je er 1000 euro voor wilt neerleggen (dat kost recovery vaak ongeveer), zou ik dat niet doen, want elke handeling die jij doet kan het moeilijker maken voor het recovery bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fader
Ik heb de HD al uit de behuizing gehaald maar WD heeft op de plaats van de SATA aansluiting een USB connector geplaatst zoals je kan zien op deze afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://obrazki.elektroda.pl/7853506200_1303823762.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06
@X-Fader En een usb kabel aansluiten en dan aan je computer? Doet hij het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Draait de schijf wel? Een vaak voorkomend probleem met dit soort disks is dat de koppen op de plaat zijn blijven staan na een spin-down. Door de stiction komt de schijf dan niet meer op gang.
Het SATA signaal tussen de USB-SATA chip en de HD controller aftappen heeft overigens geen zin; er wordt encryptie toegepast door de USB-SATA chip, je krijgt dus alleen encrypted data te zien.
Pagina: 1