Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit met een klein dillema. Ik ben als deeltijdstudent via een detacheringsbureau de afgelopen twee jaar bij een bedrijf geplaatst. Via mijn detacheerder heb ik telkens een jaarcontract getekend. Nu ben ik ingegaan op een aanbieding en heb ik per september een nieuwe werkgever. De opzegtermijn van mijn huidige contract is één maand, hoewel mijn contract per september afloopt ik daarmee niet in de problemen kom. Echter heeft het bedrijf waar ik gedetacheerd zit zo blijkt ook een maand opzegtermijn met mijn detacheerder.

Bij mijn detacheerder heb ik al aangegeven dat ik ergens anders ga werken en deze heeft mij geïnstrueerd één maand voor mijn laatste werkdag dit aan te geven bij mijn huidige werkgever. Ik voel me hier niet helemaal lekker bij, aangezien ik nu nog ruim anderhalve maand moet achterhouden dat ik weg ga en ik betrokken raak bij (nieuwe) projecten die nog lang na september doorgaan.

Het komt er op neer dat mijn detacheerder bang is dat mijn huidige werkgever mij de deur wijst (met een maand opzegtermijn) als ik aangeef dat ik mijn contract bij de detacheerder niet ga verlengen.

What to do?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:54
Raar dat jouw detacheerder dit zo wil aanpakken. Als je van tevoren het aangeeft bij je opdrachtgever en met detacheerder èn opdrachtgever samen in gesprek gaat kun je veel beter tot een oplossing komen. Bijvoorbeeld dat jouw detacheerder vervanging voor jou regelt en jij deze persoon in augustus kan inwerken. Win-win situatie lijkt mij. Nu wordt jou die last op de schouders gelegd om het te vertellen, precies 1 maand voor je vertrek, terwijl ik het toch echt aan de detacheerder vind om dit netjes af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Hoi,

Zakelijk gezien heb je een contract met de detacheerder en is aan jou de plicht om het hun te vertellen. Het bedrijf waar je zit is de klant van de detacheerder en de detacheerder heeft een overeenkomst met die klant. Dus de detacheerder hoort dat aan de klant te vertellen.
Inderdaat wat @Piet_Piraat7 zegt, als je om de tafel gaat zitten kan het beter geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd Bedoelen ze niet, minimaal 1 maand van te voren aangeven, dat woordje minimaal is best bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

In principe huurt het bedrijf waar je werkt niet jou in, maar mankracht volgens bepaald specificaties. Het is aan de detacheerder om voor vervanging te zorgen bij ziekte of vertrek.

Als jij dus betrokken raakt bij projecten die na september doorlopen dan kan de detacheerder ervoor zorgen dat ze jou per september vervangen op die projecten.

Ik vind het niet zo heel vreemd dat de detacheerder jou vraagt om nog even je mond te houden bij de klant - in principe heeft de klant namelijk niets met jouw vertrek te maken, zolang de detacheerder maar voor continuïteit zorgt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jij gaat naar je baas (de detacheerder) en geeft aan per datum X te vertrekken, netjes zoals ze dat van je mogen verwachten. Het is daarna aan mr. de detacheerder om te bepalen hoe en wanneer hij dit naar zijn klanten gaat communiceren. Dat is een zakelijke beslissing waar jij niet tussen moet gaan zitten. Uiteindelijk ben jij straks uit beeld en moet mr. de detacheerder het zelf met zijn klant uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:58
Dat je iets geheim moet houden voor de klant van het detacheringsbureau getuigd niet echt van een gezonde relatie tussen die twee. Ik zou het bij het bij je manager bij het detacheringsbureau aankaarten dat je je er niet lekker bij voelt om het geheim te houden. Misschien willen ze wel eerst kijken of ze een collega van je beschikbaar kunnen maken om je werk over te nemen en willen ze de verandering pas aan de klant melden zodra dat gelukt is zodat de klant niet het gevoel heeft in een gat te vallen. Maar misschien doen ze het om zichzelf beter voor te doen komen over de rug van jou. Kortom, vraag naar de reden bij je manager en meld dat je je er niet prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Thy... schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:19:
Dat je iets geheim moet houden voor de klant van het detacheringsbureau getuigd niet echt van een gezonde relatie tussen die twee.
Dat vind ik een vergaande conclusie die ik niet zo maar zou durven trekken.
Er zijn prima redenen te bedenken om dit soort mededelingen op een gepast moment te doen, en het is sowieso aan de detacheerder om de mededeling te doen, niet aan de gedetacheerde. Het lijkt me dan volledig voor de hand liggen dat de detacheerder ook bepaalt hoe en wanneer de mededeling gedaan wordt, onafhankelijk van een goede of slechte relatie tussen detacheerder en klant.

Je gaat als gedetacheerde ook niet bij de klant zitten bomen over de interne cijfers of bedrijfsstrategie van je detacheerder, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dido schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:11:
Ik vind het niet zo heel vreemd dat de detacheerder jou vraagt om nog even je mond te houden bij de klant - in principe heeft de klant namelijk niets met jouw vertrek te maken, zolang de detacheerder maar voor continuïteit zorgt.
Deels is het niet zo vreemd vanwege de redenen die jij schetst. Maar deels zijn het veelal ook meer je collega's dan het detacheringsbureau (praktisch omdat je er meer uren mee doorbrengt) en wil je het blijde nieuws vertellen...

Ik zou gewoon aan de detacheerder vragen om even om tafel te gaan zitten en het even goed door te praten.
Want "Het komt er op neer: lees ik meer als een interpretatie van jouw kant dan dat de detacheerder het echt gezegd heeft.

Oftewel ik zou zeggen ga even een goed gesprek met je detacheerder aan en overleg daarin wat je wanneer tegen de klant kunt zeggen. Want deels zal je even je mond moeten houden, want de detacheerder zit er niet op te wachten dat de klant gaat bellen wat het plan is als jij weg bent terwijl zij nog geen plan hebben.
Maar ergens zal je toch iemand inwerken oid en dat valt toch best wel op als er 2 man bij de klant zit terwijl die er maar 1 verwacht.

Oftewel gewoon even met de detacheerder een plan van aanpak verzinnen hoe en wanneer jullie het de klant gaan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Dido schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Dat vind ik een vergaande conclusie die ik niet zo maar zou durven trekken.
Er zijn prima redenen te bedenken om dit soort mededelingen op een gepast moment te doen, en het is sowieso aan de detacheerder om de mededeling te doen, niet aan de gedetacheerde. Het lijkt me dan volledig voor de hand liggen dat de detacheerder ook bepaalt hoe en wanneer de mededeling gedaan wordt, onafhankelijk van een goede of slechte relatie tussen detacheerder en klant.

Je gaat als gedetacheerde ook niet bij de klant zitten bomen over de interne cijfers of bedrijfsstrategie van je detacheerder, neem ik aan.
Op een gepast moment? Absoluut. Zo dicht mogelijk op de deadline? Nee, dat is in mijn ogen niet gepast als je ook in de toekomst nog medewerkers bij die klant wil wegzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Thy... op 13-06-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
Ik zou bij je detacheerder aangeven dat je het niet prettig vindt om dat geheim te houden en kijken of je er samen uit kunt komen. Leg daarbij ook situaties voor waar jij bang voor bent omdat je je daar in het nauw gedreven zou kunnen voelen, bijvoorbeeld als er gevraagd zou worden of je aan een langdurig project wilt deelnemen.

Nog even voor de goede orde, omdat ik even moeite had om te doorgronden welke move jij nou ging maken:

Werkgever = het detacheringsbureau, daar ben je in dienst en die betaalt jouw salaris
Opdrachtgever = de organisatie waar jij gedetacheerd wordt door het detacheringsbureau, zij betalen aan jouw werkgever

Het duurde bij mij even voordat ik doorhad dat je ze door elkaar gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Thy... schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:27:
Op een gepast moment? Absoluut. Zo dicht mogelijk op de deadline? Nee, dat is in mijn ogen niet gepast als je ook in de toekomst nog medewerkers bij die klant wil wegzetten.
Waarom zou een medewerker moeten liegen? De klant huurt niet de medewerker in, maar arbeidscapaciteit om een bepaalde klus te klaren. En die capaciteit wordt door de detacheerder geleverd in de vorm van de TS, tot september, en mogelijk daarna in de vorm van iemand anders, of misschien wel twee personen, wie weet.

Of de timing netjes is of niet, het is sowieso aan de detacheerder. Zoals BassH al zei, dat is een zakelijk besluit waar je als werknemer helemaal niet tussen wilt gaan zitten.

Ik begrijp dat je je nieuws graag zo snel mogelijk met je collega's wilt delen, maar met een goede verstandhouding bij je huidige werkgever vertrekken is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 08:26
Ik snap het wel van jou detacheerder. Ik denk dat hij bang is dat het bedrijf waar jij nu werkt het contract met detacheerder per 1 juli gaat opzeggen waardoor jij in de maand augustus op de bank komt te zitten. Kostenpost voor detacheerder dus.

Bij een beetje gezonde relatie tussen het bedrijf en de detacheerder zal dit in heel goed overleg besproken kunnen worden, maar ik ben bang dat dat in dit geval niet zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:40:
[...]
Ik begrijp dat je je nieuws graag zo snel mogelijk met je collega's wilt delen, maar met een goede verstandhouding bij je huidige werkgever vertrekken is ook wat waard.
Die goede verstandhouding beschadig ik mijn inziens alleen maar door komende anderhalve maand te doen alsof mijn neus bloedt. Het nieuws delen interesseert mij eigenlijk niks, het gaat mij erom dat het voor mijn opdrachtgever (en wellicht voor mij) beter zou zijn als ze deze informatie hadden en mij bijvoorbeeld niet op langdurige projecten plaatsen.
gooddaddy schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:40:
Ik snap het wel van jou detacheerder. Ik denk dat hij bang is dat het bedrijf waar jij nu werkt het contract met detacheerder per 1 juli gaat opzeggen waardoor jij in de maand augustus op de bank komt te zitten. Kostenpost voor detacheerder dus.
Mijn contact bij de detacheerder heeft het inderdaad op deze manier op mij overgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
Dido schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:40:
[...]

Waarom zou een medewerker moeten liegen?

...
Klant: "wausie, kan jij de komende maanden dit project oppakken?"
wausie: "ehh... ja hoor dat moet wel lukken."

^ zie ik als liegen.

En nee zeggen en er vervolgens een heel verhaal omheen ouwehoeren is ook liegen.

Ik ben zelf 7 jaar gedetacheerd geweest. Problemen tussen het detacheringsbureau en de klant mogen ze lekker tussen de managers uitvechten, dat hoeft niet via de medewerker. Ik zou in ieder geval niet prettig naar mijn werk gaan als ik willens en wetens informatie achter hou waardoor de klant benadeeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Thy... schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:
[...]

^ zie ik als liegen.

En nee zeggen en er vervolgens een heel verhaal omheen ouwehoeren is ook liegen.
Eens, ik zou een leugen van dergelijke strekking zelf niet uitspreken. Dit is echter wel iets anders dan op eigen houtje naar de opdrachtgever en vertellen dat je over 2.5 maand weggaat.

Ik zou ten eerste melden aan jouw werkgever dat je het niet actief gaat melden, maar ook niet actief gaat verzwijgen. Actief verzwijgen is hier een eufemisme voor liegen. Ook zou ik hierbij melden dat jij niet degene bent die een maand voordat het contract tussen jouw werkgever en jouw opdrachtgever afloopt jouw vertrek dient aan te kondigen. Dit is een kwestie tussen opdrachtgever en werkgever, en dient dus vanuit werkgever geregeld te worden. Hiermee voorkom je dat jij de boeman bent die jouw vertrek laat gemeldt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou het met je werkgever bespreken. Zij willen het liefste de klant behouden. Misschien moeten jouw huidige werkgever eerst vervanging voor je zoeken. Vraag het ze waarom het (nog) niet mag en geef aan dat je het niet actief gaat verwijgen zoals hier boven genoemd.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Thy... schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:

^ zie ik als liegen.
Ik niet.

Want als wausie weg is zit er iemand anders die zijn plek inneemt. Dat is het idee van detacheren. Het is aan de detacheerder om te zorgen dat de beloofde capaciteit geleverd wordt. Als ik iemand inhuur van een detacheerder om project X uit te voeren dan interesseert het me niet of de persoon die dat doet Jan, Piet of Klazien heet, maar als het Jan is, en Jan vertrekt, verwacht ik dat Klazien het naadloos overneemt. Als daar inwerktijd voor nodig is, is dat het probleem van de detacheerder - daar betaal ik immers voor.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:52:
Die goede verstandhouding beschadig ik mijn inziens alleen maar door komende anderhalve maand te doen alsof mijn neus bloedt.
Jij doet daarmee niets fout naar je opdrachtgever, maar door wel iets te zeggen loop je kans op een conflict met je werkgever. Vergis je niet, jouw werkgever is niet degene waar je werkt, maar de detacheerder.
het gaat mij erom dat het voor mijn opdrachtgever (en wellicht voor mij) beter zou zijn als ze deze informatie hadden en mij bijvoorbeeld niet op langdurige projecten plaatsen.
Waarom zou dat beter zijn? Als jij weg bent wordt je vervangen, dus daar merkt je opdrachtgever weinig van. Tenzij je vervanging niet komt of niet goed is, maar dan heeft je werkgever gewoon een zakelijk conflict met jouw opdrachtgever, waar jij niets mee van doen hebt. Hetzelfde zou gebeuren als jij zou zijn ingezet om iemand anders te vervangen terwijl die ander veel beter was dan jij in dat werk. Niet jouw schuld en niet jouw probleem.

[ Voor 40% gewijzigd door Dido op 13-06-2018 15:13 ]

Pagina: 1