Switch specs glasvezel / wel of geen PoE?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 727946

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik probeer me in te lezen over de aankoop van een switch, maar kan niet echt vaststellen waar ik goed aan doe. Wellicht hebben jullie hier een idee/mening bij?

Situatie:
Glasvezel (Xs4all 500mibt down&up) verdeeld vanuit de meterkast (extra stopcontact beschikbaar) en gaat op 3 poorten via CAT6 naar een Apple Airport (geen PoE apparatuur)

Mijn vraag is welke specificaties ik minimaal moet hebben, welk merk kwalitatief het beste is in jullie ervaring en of een PoE de moeite waard is. Mijn budget is max €200,-

Tips en adviezen zijn welkom!

Grtz!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 727946 ik kan uit je verhaal hierboven niet helemaal halen waarvoor je de switch wilt gebruiken en hoeveel poorten deze zou moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Betreft een thuissituatie, woning heeft 3 data aansluitpunten die samenkomen bij de glasvezel aansluiting in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zoals je eisen nu zijn (geen ;)) is elke 1Gb/s switch prima behalve de belachelijk goedkope Sweex/etc rommel. Moet de switch managed zijn (VLANs?) Hoeveel poorten verwacht je de komende jaren nodig te hebben (3 passen meestal al gelijk in de router, dan heb je geen switch nodig) en of je PoE nodig hebt kan je het beste zelf bepalen: heb je PoE apparatuur en ben je het zat tig losse PoE injectors te hebben? Dan kan je naar een PoE switch gaan kijken, als je geen PoE apparatuur hebt heeft een PoE switch ook geen zin natuurlijk :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:59:
Hoeveel poorten verwacht je de komende jaren nodig te hebben (3 passen meestal al gelijk in de router, dan heb je geen switch nodig)
Niet eens aan gedacht :) zal waarschijnlijk een Fritzbox zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je op die plek een router nodig hebt maar dat is ook afhankelijk van wat je verder wilt. Misschien is een tekening duidelijker voor wat je wilt bereiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is echt meer informatie nodig eerlijk gezegd. Als je denkt meerdere PoE apparaten te gaan aansluiten dan kun je overwegen de unmanaged TP-link switch met PoE te nemen. Die vind je wel in de pricewatch.

Maar indien dat niet het geval is, dan is een simpele unmanaged switch van TP-link misschien wel afdoende. Zonder de vereisten beter te specificeren kunnen we je niet echt verder helpen, maar 3 kabels gaan wel direct in je modem die je van Xs4all krijjgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 727946 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:54:
Betreft een thuissituatie, woning heeft 3 data aansluitpunten die samenkomen bij de glasvezel aansluiting in de meterkast.
Zoals andere ook al aangeven kun je nu drie kanten op:
1. Niks kopen, waarschijnlijk kunnen die drie kabels gewoon direct aangesloten worden op je modem/router van de provider.
2. Iets simpels kopen: Een simpele switch met minimaal 4 poorten, zodat je voorruit kan. Denk dan aan bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch of pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) (wanneer je een managed versie wilt)
3. Iets minder simpels kopen: Je bent dan toekomst vaster, maar voor nu duurder.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 of 2 gaan, tenzij je nu al weet dat je binnen nu en één jaar iets met POE, VLANS of andere dingen gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 16:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Vergeet je ook niet je IP TV? Die zou je met de genoemde gemanagde switch ook kunnen doorgeven op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

superduper schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:32:
Vergeet je ook niet je IP TV? Die zou je met de genoemde gemanagde switch ook kunnen doorgeven op je netwerk.
XS4ALL maakt als ik mij niet vergis gebruik van het KPN platform en daar is het niet meer nodig om TV en internet gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06
rens-br schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:48:
[...]

XS4ALL maakt als ik mij niet vergis gebruik van het KPN platform en daar is het niet meer nodig om TV en internet gescheiden te houden.
hoe bedoel je dat?
IPTV = VLAN 4
Internet = VLAN 6
Telefonie = VLAN 7

de signalen komen gewoon seperaat binnen.
Bij routed heb je o.a. ondemand onder de knop.
Bij briged heb je alleen toegang tot de KPN ITv- streams en geen toegang tot aps als Netflix/youtube.,

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

To_Tall schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:37:
[...]

hoe bedoel je dat?
IPTV = VLAN 4
Internet = VLAN 6
Telefonie = VLAN 7

de signalen komen gewoon seperaat binnen.
Bij routed heb je o.a. ondemand onder de knop.
Bij briged heb je alleen toegang tot de KPN ITv- streams en geen toegang tot aps als Netflix/youtube.,
XS4ALL kent geen VLAN7 voor VoIP. ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 12:51
XS4All kent geen vlan voor VOIP inderdaad, verder worden de vlans door de fritz die je bij je abo krijgt gestript. IPTv clients zitten gewoon in je eigen lan en krijgen ook een ip binnen dat lan. Dat noemen ze routed tv. Mocht je een switch achter je fritz zetten ivm poorten tekort, bedenk dan wel dat je iets met igmp moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
BMW_Gizzmo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:10:
XS4All kent geen vlan voor VOIP inderdaad, verder worden de vlans door de fritz die je bij je abo krijgt gestript. IPTv clients zitten gewoon in je eigen lan en krijgen ook een ip binnen dat lan. Dat noemen ze routed tv. Mocht je een switch achter je fritz zetten ivm poorten tekort, bedenk dan wel dat je iets met igmp moet doen.
_mag_ doen. Het _kan_ volledig werken zonder IGMP Snooping, maar dit _kan_ problemen geven wanneer er poorten naar bijvoorbeeld 10Mbit/s half gaan. Een ander bijkomend nadeel is dat alle aangesloten apparaten de TV stream ontvangen ipv alleen de TV Ontvanger maar dat kunnen bijna alle apparaten wel aan.

Kortom, mocht je nog een switchje hebben liggen: Testen kan altijd.
Pagina: 1