Toon posts:

Gas/buis zekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door een stommiteit heb ik een cd speler die ik heb gekocht in Amerika aangesloten op een Europees stopcontact. Zoals ik had moeten weten hanteren ze daar 110V en geen 220 zoals hier. Ik heb de speler open gedaan en zag dat de glas/buis zekering zo een klein ronde zekering met een fijn draadje in dat deze helemaal doorgebrand is. Ik zou al heel blij zijn als dit het enige is dat moet vervangen worden. Zo kom ik nu bij mijn vraag want zelf heb ik daar allemaal niet veel kaas van gegeten. Bij deze zekering staat geschreven 1A/125v. Ik denk dus 1ampere en 125Volt. Kan iemand mij een duwtje in de rug geven waar ik zoiets kan kopen aub.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
Conrad/reichelt/farnell.

Kijk ook goed naar de maatvoering, de buiszekeringen zijn er in tich verschillende maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Spanning maakt niet uit gewoon 1A aanhouden, wel opletten of er nog een letter bijstaat (T) , (F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een elektronische voeding is zal die nu wel stuk zijn, zit er een gewone transformator in heb je misschien nog geluk dat alles het overleeft heeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat de kans klein is dat er niet meer kapot is.
Tegen een te hoge spanning zijn apparaten in de regel erg slecht beveiligd, en dat de zekering stuk gaat is een maatregel tegen brand.

In principe geeft de zekering een indicatie dat 'het apparaat' een flink te hoog vermogen verbruikt heeft, meestal omdat er een component begeven heeft, de zekering zorgt er vervolgens voor dat dat component niet opbrandt.

Je kan dus vrij zeker ervan uitgaan dat er meer stuk is, tenzij de fabrikant er rekening mee hield (maar die kans is klein, meestal als een fabrikant er rekening mee houdt werkt ie prima op 100-250V, wat de laatste 20-25 jaar nauwelijks extra kost in een ontwerp).