Canon blokkeert functies bij gebruik imitatie cartridges?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een Canon MG7750 all-in-one printer, welke ik eigenlijk altijd met originele cartridges gebruik. Laatst een keer op zondagmiddag een paar nieuwe cartridges nodig, dus even naar de HEMA die 500m verderop zit. Daar hadden ze een setje imitatie-cartridges.
Werkt alweer een paar weken prima, totdat ik gisteren een document naar Google Drive wilde scannen. Hierbij kreeg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FF4k8rXX5j0Z5LK4seDxU3Qo/thumb.jpg

Een erg onplezierige verrassing, gezien ik deze functie best vaak gebruik.
Mijn vraag is eigenlijk; mag Canon zomaar functies blokkeren? Is hier nog iets aan te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ze presenteren het een beetje verkapt: https://www.canon.nl/printen/
Blijkbaar krijg je (gratis) extra services als je originele cartridges aanschaft, genaamd 'CREATIVE PARK PREMIUM'

Vergelijk het met een auto, daar zit bijvoorbeeld een motor in van 140 pk, die word begrenst op 120 pk. Voor een paar € extra krijg je dan 'toegang' tot het volledige vermogen.
Of bijvoorbeeld stoelverwarming wat al ingebouwd is en en voor een bepaald bedrag geactiveerd wordt.

Ik denk(!) dat het wettelijk wel is toegestaan, ik snap de onplezierige verassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:47
Of het toegestaan is hangt een beetje af van hoe ze de printer aanprijzen. Als dat is inclusief de extra functionaliteit dan mogen ze die niet zomaar weg halen. Als vanaf het begin duidelijk gecomuniceerd is dat dat alleen als service bij de originele cartridges komt dan mag het waarschijnlijk wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:26
Cheesy schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:32:
Vergelijk het met een auto, daar zit bijvoorbeeld een motor in van 140 pk, die word begrenst op 120 pk. Voor een paar € extra krijg je dan 'toegang' tot het volledige vermogen.
Of bijvoorbeeld stoelverwarming wat al ingebouwd is en en voor een bepaald bedrag geactiveerd wordt.
Een betere vergelijking als dat als je je auto naar de dealergarage brengt voor onderhoud je wel pechhulp krijgt, maar als je hem naar de beun op de hoek brengt je zelf een anwb abo moet afsluiten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:37:
[...]

Een betere vergelijking als dat als je je auto naar de dealergarage brengt voor onderhoud je wel pechhulp krijgt, maar als je hem naar de beun op de hoek brengt je zelf een anwb abo moet afsluiten.
Da's inderdaad een nog betere vergelijking d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ware het niet dat die Pechhulp in noodgevallen komt, en dit een -in mijn ogen- basisfunctie is voor even all-in-one met cloud functies.

Meer een cabrio die niet meer open gaat als je het onderhoud niet bij de dealer laat doen.

Overigens is dat creative park volgens mij iets anders...

Hier staat het wel vermeld:
https://www.canon.nl/printers/wifi-connectivity/
**Scannen naar de cloud is uitsluitend beschikbaar voor gebruikers van originele Canon-inkt.
Linksom of rechtsom zit ik nu met vier cartridges die ik weg kan gooien :X

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 13-06-2018 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:26
MikeyMan schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:47:
Ware het niet dat die Pechhulp in noodgevallen komt, en dit een -in mijn ogen- basisfunctie is voor even all-in-one met cloud functies.
Het mooie is dat op de website van Canon er wel een * bij staat. Maar nergens staat het * uitgelegd 8)7
Voordelen
[...]
Ervaar de creatieve vrijheid van printen en scannen via de cloud dankzij PIXMA Cloud Link*
[...]

Cloud-connectiviteit

Ga rechtstreeks naar de cloud. Profiteer van de vrijheid om te printen van en te scannen naar internet - rechtstreeks via het scherm van de printer. Dankzij de verbeterde PIXMA Cloud Link print je binnen enkele seconden foto's van Facebook, Twitter en onlinefotoalbums. Ook kun je documenten printen vanaf en scannen naar cloudservices zoals Google Drive, OneDrive en Dropbox. Je kunt zelfs gescande bestanden en foto's rechtstreeks in een e-mailbericht bijvoegen en verzenden, en dat allemaal zonder gebruik te maken van een pc.*
[...]
Printen vanuit en scannen naar de cloud*

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die cartridges die je kocht bij de HEMA; staat daar op/bij dat ze compatibel zijn?
Zo ja --> terug naar de winkel en aangeven dat het product niet aan de verwachting voldoet.
Zo nee --> wellicht eens googlen of er niet een detour mogelijk is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wacht maar. De hele scan functie raakt onbruikbaar als de inktkop "versleten" is.

En je bent niet de eerste.
My Canon printer won't let me scan a document and save it to Google Drive because it doesn't have Canon ink in it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:00:
Die cartridges die je kocht bij de HEMA; staat daar op/bij dat ze compatibel zijn?
Zo ja --> terug naar de winkel en aangeven dat het product niet aan de verwachting voldoet.
Zo nee --> wellicht eens googlen of er niet een detour mogelijk is.
https://www.hema.nl/winke...8399222)?variant=38399222

Staat niet bijster veel bij natuurlijk. En printen doen ze prima ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:45

Mickey77

Allround ICT-er

IK begrijp dat het heel onhandig is om twee sets patronen te gebruiken en dan te wisselen als je wilt scannen. Maar ik heb bij mijn vorige printer van HP ook wat gedoe gehad. Ik weet niet hoe Canon de echtheid controleert, maar als ze dezelfde manier hanteren dan heb je misschien iets aan mijn ervaringen.

Via Google kwam ik er achter dat HP de check op originele cartridges doet met chips, te vinden aan de buitenkant van de toner/cartridges. Die kon je er af halen en op een andere module plakken. Je kon zelfs de chip van de drum op een toner zetten, als hij een eigen chip las dan vond hij het prima.

Overigens heb ik bij het kiezen van een nieuwe all-in-one printer heel goed gekeken naar de kosten van de cartridges. Met nog wat andere criteria kwam ik uit op Brother. Mogelijk niet de scherpste printer maar goede prijs/kwaliteit verhouding en de merk cartridges zijn merkbaar goedkoper. Daardoor is er minder noodzaak voor imitatie.

Succes!
Pagina: 1