Uitgeschreven NL, waar belasting betalen over online werk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1083967

Topicstarter
Ik ben al 5jaar uitgeschreven in Nederland, zonder vaste verblijfsplaats. Reis veel in ZO Azie, voornamelijk binnen De Filipijnen, Thailand en Vietnam. Werk online voor een helpdesk in NL zonder kvk inschrijving. Betaling per paypal of NL bankrekening. Waar moet ik belasting betalen?

Wat als ik in plaats van NL voor een bedrijf in het buitenland ga werken (youtube/crypto mining)?

Tot nu nooit een cent belasting betaald nadat ik uit NL ben vertrokken. Enig idee wat de consequenties mogelijk kunnen zijn?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Hangt van de regels van je verblijfslanden af.

Als je nergens lang blijft, kan het zijn dat je nergens belastingplichtig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je bent altijd ergens belastingplichtig. Opletten dus want achteraf kan dit lelijk worden. If all fails dan is dit het land wat op je paspoort staat. Maar goede kans dat andere landen ook optie zijn.

Je kunt hier zelf dus wat in sturen, het ligt voor de hand een land te kiezen met gunstige regelingen. Met een beetje handigheid zo gunstig als 0%. Je gaat hier wel hulp bij nodig hebben want ingewikkelde materie.

Je kan de gok wagen en hopen dat je tussen wal en schip valt, mocht het opgemerkt worden dan is achteraf incl boete betalen altijd nog een optie.

Als ik je situatie zo lees heb je nu een belastingschuld ter grootte van 5jaar. In algemeenheid verschuldigd aan het land waar je meer dan 180 dagen hebt gewoond danwel de sterkste band mee hebt gehad in de afzonderlijke jaren. Als dit niet vast te stellen is dan val je terug naar NL vanwege nationaliteit.

Het risico dat je loopt is dat je op Schiphol wordt aangehouden en dus moet aantonen elders belasting te hebben betaald wat je niet kunt. Daarna kun je dan nog even inkomstenbelasting over afgelopen 5jr afdragen (En dat kan aantikken).

[ Voor 102% gewijzigd door Sethro op 13-06-2018 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Sethro schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:34:
Je bent altijd ergens belastingplichtig. Opletten dus want achteraf kan dit lelijk worden. If all fails dan is dit het land wat op je paspoort staat.
...
Nee, je bent niet altijd ergens belastingplichtig.

[ Voor 11% gewijzigd door Conono op 13-06-2018 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:04:
Ik ben al 5jaar uitgeschreven in Nederland, zonder vaste verblijfsplaats. Reis veel in ZO Azie, voornamelijk binnen De Filipijnen, Thailand en Vietnam. Werk online voor een helpdesk in NL zonder kvk inschrijving. Betaling per paypal of NL bankrekening. Waar moet ik belasting betalen?

Wat als ik in plaats van NL voor een bedrijf in het buitenland ga werken (youtube/crypto mining)?

Tot nu nooit een cent belasting betaald nadat ik uit NL ben vertrokken. Enig idee wat de consequenties mogelijk kunnen zijn?

Thx!
Houdt de helpdesk waar je voor werkt niet allemaal premies voor je in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:31

jgj82

Ja, maar = nee

Inkomen uit werk uit Nederland >90% van het totaal? Kwalificerend als NL belastingplichtig. In theorie.

Bedrijf zonder KvK inschrijving? Dus eigenlijk werk je zwart? En hoe en waar heb je je verzekeringen geregeld? Pensioenopbouw waarschijnlijk niet? Ik zou een gezond buffertje aanhouden. Verder kun je geluk hebben natuurlijk, in het ergste geval krijg je een naheffing. Verder is het wel de meest gunstige tijd om dit te doen, de afdeling belastingdienst buitenland krijgt op dit moment de aangiften van 2015 nog nauwelijks weg naar eigen zeggen. Ik wacht als binnenlands belastingplichtige woonachtig in het buitenland al een paar jaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@matty___: net als ze vinden dat je als zelfstandige werkt.

Een van de gevolgen van niet in Nederland wonen, is dat je recht op AOW met 2% vermindert voor ieder jaar dat je buiten Nederland woont. Dit kun je voorkomen door vrijwillig premie af te dragen tijdens je verblijf in het buitenland en dat kun je ook doen door de gehele premie binnen 3 of 6 maanden na terugkeer alsnog te betalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het zou interessant kunnen zijn om uit te zoeken of je valt onder de noemer digitale nomade.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het bedrijf houdt niets in en ik heb geen inschrijving inderdaad. Ze geven aan dit zelf met de belastingdienst te regelen. Ik zit voor meer dan 180 dagen per jaar in De Filipijnen. Zij hebben voor zover ik weet voor ''buitenlanders'' de regel dat over al het geld binnen de Filipijnen verdient belasting moet worden betaald, buiten De Filipijnen niet. In dat geval zou ik dus goed zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je bent altijd ergens belastingplichtig. Opletten dus want achteraf kan dit lelijk worden. If all fails dan is dit het land wat op je paspoort staat. Maar goede kans dat andere landen ook optie zijn.

Je kunt hier zelf dus wat in sturen, het ligt voor de hand een land te kiezen met gunstige regelingen. Met een beetje handigheid zo gunstig als 0%. Je gaat hier wel hulp bij nodig hebben want ingewikkelde materie.

Je kan de gok wagen en hopen dat je tussen wal en schip valt, mocht het opgemerkt worden dan is achteraf incl boete betalen altijd nog een optie.

Als ik je situatie zo lees heb je nu een belastingschuld ter grootte van 5jaar. In algemeenheid verschuldigd aan het land waar je meer dan 180 dagen hebt gewoond danwel de sterkste band mee hebt gehad in de afzonderlijke jaren. Als dit niet vast te stellen is dan val je terug naar NL vanwege nationaliteit.

Het risico dat je loopt is dat je op Schiphol wordt aangehouden en dus moet aantonen elders belasting te hebben betaald wat je niet kunt. Daarna kun je dan nog even inkomstenbelasting over afgelopen 5jr afdragen (En dat kan aantikken).
En nu met bron?
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHDHA:2015:531

Je valt helemaal niet terug op je nationaliteit. Het is veel complexer dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad digitale Nomade. Volgens mij zou dat van toepassing zijn. Uitschrijving NL zonder vaste verblijfsplaats, al de inkomsten online. Maar alsnog zou je dan een offshore moeten opstarten om het officieel te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inderdaad bericht ontvangen dat mijn recht op AOW vermindert, in MijnOverheid krijg ik daar netjes een overzicht van, per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke nog eentje dan:

https://dignomads.wordpress.com/wonen-2/belastingen/

Besluit jij om je banden met Nederland (tijdelijk) te doorbreken en schrijf jij jezelf voor vertrek uit bij een Nederlandse gemeente, dan zijn er op jou andere regels van toepassing. Op het moment dat je jezelf inschrijft in een andere land, wordt dat het land waar jij belasting zult betalen (ook al werk je uitsluitend voor Nederlandse klanten en/of word je uitbetaald op een Nederlandse bankrekening)
------
Dan de situatie in De Filipijnen:
Tax Free Philippines. The Philippines has territorial taxation. In this case it means that non-resident and resident foreign aliens are only taxed on income generated locally. Citizens are taxed on worldwide income.
----

Dus zou ik geen belasting hoeven te betalen als ik het zo lees? Ik ben niet ingeschreven in De Filipijnen, maar wel meer dan 180 dagen per jaar in De Filipijnen. Waardoor ik beschik over een I Card, (long term tourist visa) die je krijgt na 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:50
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:03:
Dus zou ik geen belasting hoeven te betalen als ik het zo lees? Ik ben niet ingeschreven in De Filipijnen, maar wel meer dan 180 dagen per jaar in De Filipijnen. Waardoor ik beschik over een I Card, (long term tourist visa) die je krijgt na 2 maanden.
Ik vind niet direct iets terug over de voorwaarden voor dat visum, maar kom je dan niet in moeilijkheden als wordt aangetoond dat je werkt terwijl je met een toeristenvisum in de Filipijnen verblijft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:02

Qwerty-273

Meukposter

Je zal de complexe belastingregels en wetten van elk land door moeten lezen. Ook wat zijn de regels wanneer je wel als "toerist/gastarbeider" in het land mag blijven zonder in te schrijven, en wanneer je wel in moet schrijven als een inwoner. Gelukkig houdt elk land er aparte regels op na :)

Je loopt de kans dat als je je nu ergens gaat vestigen, de nationale belastingdienst bij jouw belastingaangifte een certificaat van jouw vorige belastingaangifte verwacht. Die kan je niet overleggen, en vervolgens wordt je hele financiële situatie doorgelicht, met een grote kans dat de belastingdiensten van de andere landen daar ook een seintje over krijgen, met allerlei naheffingen / boetes tot gevolg.

Je zal het dus goed uit moeten zoeken, per land! En niet de algemene kreten over digitale nomades blind aannemen en er vanuit gaan dat het allemaal wel goed komt. De 'digitale nomade' situatie is relatief nieuw, de evangelisten daarvan lopen waarschijnlijk enkele jaren zonder belasting te betalen en problemen rond. Maar het langere termijn effect is wel een risico waar je rekening mee moet houden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://werkenvanuithetbui...veral-vandaan-kunt-werken

Wie dankzij online werk in het buitenland kan wonen of rond kan reizen, gaat niet puur als toerist naar een land. Betekent dit dan ook dat je een werkvisum nodig hebt?

Deze veelgestelde vraag is moeilijk te beantwoorden. Ten eerste zit je met een enorm grijs gebied tussen werken en vakantie vieren. Als je bijvoorbeeld tijdens je zomervakantie je laptop meeneemt om wat mails te beantwoorden of een presentatie af te maken, is dat dan werken? Is daar een werkvisum voor nodig?
Niet te controleren

En dan nog iets: hoe willen de autoriteiten controleren of je aan het werk bent of simpelweg voor je plezier je laptop, tablet of smartphone gebruikt? De kans is groot dat ze geen Nederlands spreken en niets begrijpen van de tekst op je scherm. Als er al toevallig een agent voorbijloopt.

Werkvisa zijn natuurlijk vooral in het leven geroepen voor mensen die in een land aan het werk gaan, handel willen drijven of nieuwe zakenpartners willen aantrekken. Een land kan besluiten jouw aanvraag te weigeren of de regels aan te scherpen wanneer ze vrezen dat de lokale arbeidsmarkt onder mensen als jij lijdt.
Geen bedreiging voor de arbeidsmarkt

Maar als digital nomad ligt dat natuurlijk anders. Je pikt niemand z’n baan af. Sterker nog: je verdient je geld in Nederland of België of ergens anders en geeft dat geld in een ander land uit. Zo spek je de lokale economie en creëer je indirect werkgelegenheid.

Het probleem is dat werken vanuit het buitenland nog zo nieuw en zo onbekend voor ambassades en douanes is, dat ze niet goed weten wat ze ermee aanmoeten. “Toen we begonnen met reizen, besloten we 100% eerlijk te zijn. We namen vantevoren contact met ambassades op om erachter te komen wat voor visa we nodig hadden. We gingen zelfs zo ver dat we onze situatie aan het douanepersoneel op vliegvelden probeerden uit te leggen, maar zij reageerden altijd met blikken van onbegrip en opgehaalde schouders,” aldus Lea Woodward van LocationIndependent.com.
Eerst als toerist het land in

Het mag duidelijk zijn dat de huidige visumregels nog niet zijn berekend op grenzeloze freelancers, loonarbeiders met toffe bazen en online ondernemers. Daarom is het maar beter om over je werk te zwijgen en te zeggen dat je een toerist bent. Ga je uiteindelijk toch zaken doen met (of verkopen aan) locals, dan kun je er zeker van zijn dat een werkvisum vereist is.
-------
Grijs gebied inderdaad. Wanneer de NL belastingdienst de Filipijnse zal inlichten gaat het territoriale systeem dus op. Ik weet wel dat Nederland een verdrag heeft met De Filipijnen. Maar weet ook dat er in de Filipijnen vrijwel geen controle is, alleen voor grotere bedrijven. Zou liever iemand van de Filipijnse belastingdienst langs krijgen dan de Nederlandse eerlijk gezegd. Dat is sowieso te regelen voor een relatief klein bedrag.
Sowieso is er zo goed als geen controle op toeristen in De Filipijnen. Niet op paspoort of wat dan ook, mits je niet opgepakt word natuurlijk. Ook bij een overstay of iets kan je gewoon een boete betalen en weer een nieuw visa krijgen tot maximaal 3 jaar. Dan 1 dag het land uit en je bent weer 3 jaar welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ardana schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:35:
@matty___: net als ze vinden dat je als zelfstandige werkt.

Een van de gevolgen van niet in Nederland wonen, is dat je recht op AOW met 2% vermindert voor ieder jaar dat je buiten Nederland woont.
Belangrijk punt. Je krijgt geen volledige AOW.

Die 2%, is die nog steeds van toepassing? Je bouwde altijd je AOW-rechten op in stapjes van 2% per jaar tussen 15 en 65. Nu de AOW-leeftijd omhoog is, zijn er meer dan 50 jaar en en zou je in theorie onder de 0% kunnen uitkomen?
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:42:
Het bedrijf houdt niets in en ik heb geen inschrijving inderdaad. Ze geven aan dit zelf met de belastingdienst te regelen.
"Het zelf te regelen". Leuk, maar wat regelen ze dan precies? Krijg je loonstroken? Of schrijf je uur-factuur?
Ik zit voor meer dan 180 dagen per jaar in De Filipijnen. Zij hebben voor zover ik weet voor ''buitenlanders'' de regel dat over al het geld binnen de Filipijnen verdient belasting moet worden betaald, buiten De Filipijnen niet. In dat geval zou ik dus goed zitten?
Met >180 dagen per jaar in 1 land, zou mijn vermoeden zijn dat je in dat land (de Fillipijnen) belastingplichtig bent. Welke inkomsten ze daar wel of niet belasten, dat zou je op een Fillipijns forum moeten vragen. Ik denk niet dat hier in NL veel expertise zit over Filipijnse belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedere week een creditfactuur per uur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Ik zou gewoon lekker in Nederland belasten, dan bouw je tenminste ook AOW op. Nu kost elk jaar uitschrijving je 2% op je maximale AOW toeslag.

Je wordt nu dus al 10% gekort, na 5 jaar uitgeschreven te zijn in NL.

Edit; ah spuit11 :')

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 13-06-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar die premie kan ik evt bij terugkomst volledig betalen. Als ik dus val onder het Filipijnse belastingsysteem hoef ik alleen belasting te betalen over inkomsten die ik ontvang uit de Filipijnen. Geen dus. Over internationale inkomsten zou ik dan geen belasting hoeven te betalen. Wat neerkomt op geen belasting in totaal. Beter die AOW toeslag apart te houden in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha ja spuit 11. Het is in De Filipijnen normaal om het wat later te doen allemaal en om helemaal niks te betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van https://www.bir.gov.ph/im...liabilities_copy_copy.pdf begrijp ik dat voor de belastingdiesnt daarzo dat als je meer dan 180 dagen per jaar daar doorbrengt, je dus daar 'engaged in trade' bent, en je belasting moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Je bent belastingplichtig in de plek waar je de meeste 'economische' activiteit genereert. Dus waar je meestal werkt, en woont. Uit je verhaal lijkt mij dat de Filipijnen. Hoe je dat verder daar regelt heeft 'Nederland' niets mee te maken. Het kan zijn dat je technisch gezien fraude pleegt vanwege je visa en de bepalingen daarin. Overal het algemeen mag je in een land niet werken zonder verblijfsvergunnning en ben je belastingplichtig met een verblijfsvergunning. Als je zeker aan de goede kant wil zitten, moet je daar een adviseur zien te vinden. Vaak zijn er speciale expatjuristen die dit soort dingen weten.
Nee. Tenzij ze kunnen aantonen dat je stiekem toch de hele tijd in Nederland bent. Op schiphol gaan ze dat echt niet controleren, dat is iets voor de Fiod.
Saven schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:34:
Ik zou gewoon lekker in Nederland belasten, dan bouw je tenminste ook AOW op. Nu kost elk jaar uitschrijving je 2% op je maximale AOW toeslag.
Dat kan dus niet op die manier. Je kan je bijverzekeren bij de SVB ( is niet heel goedkoop ) of in Nederland ingeschreven staan. Maar dat is direct fraude als je niet in Nederland woont.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Basszje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:56:
[...]

Dat kan dus niet op die manier. Je kan je bijverzekeren bij de SVB ( is niet heel goedkoop ) of in Nederland ingeschreven staan. Maar dat is direct fraude als je niet in Nederland woont.
TS moet dan inderdaad wel een KVK inschrijving in Nederland hebben en daaruit omzet genereren. Dan is er niks mis mee want dan wordt er gewoon in Nederland gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:39:
Haha ja spuit 11. Het is in De Filipijnen normaal om het wat later te doen allemaal en om helemaal niks te betalen ;)
Het is heel gemakkelijk om te denken "het zal wel, geen zin om goed te regelen want er wordt toch niet op gecontroleerd".

Maar mocht je ooit besluiten om terug te gaan naar Nederland, hou er rekening mee dat er dat met terugwerkende kracht gecontroleerd kan worden en je een hele hoop gezeik kan krijgen, niet alleen met de belastingdienst maar ook met andere instanties.

Heb dit al vaak genoeg gezien bij "English teachers" hier in China die ook niks op orde hadden, werken op toeristenvisa, geen belastingafdracht etc, en dan terug in NL mag je ineens een hoop gaan uitleggen.

Regel het gewoon goed, schakel desnoods een expert in, veel landen kennen goede buro's voor expats, of bijv. de BENCHAM / EACHAM.

ps. zou weg blijven uit China, werken op toeristenvisa op dit moment met de regelmatige controles = boete + deportatie + 10 jaar geen visa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal het sowieso hier bij een expert navragen. Er zitten hier in de stad wel bedrijven die dat kunnen doen voor Expats.

Ben toevallig in sollicitatie voor English Teacher, alleen dan online voor Talk 51.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-06 17:21

Pos

Basszje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:56:
Je bent belastingplichtig in de plek waar je de meeste 'economische' activiteit genereert. Dus waar je meestal werkt, en woont. Uit je verhaal lijkt mij dat de Filipijnen. Hoe je dat verder daar regelt heeft 'Nederland' niets mee te maken. Het kan zijn dat je technisch gezien fraude pleegt vanwege je visa en de bepalingen daarin. Overal het algemeen mag je in een land niet werken zonder verblijfsvergunnning en ben je belastingplichtig met een verblijfsvergunning.
De beste man heeft een baan in NL, hij vervult deze positie alleen vanuit het buitenland. Digitale baan. Hij genereert zijn economische activiteiten dus in NL en geeft zijn salaris dus uit in een "vakantie oord". Een Filipijn zou deze positie niet zomaar kunnen vervullen waarschijnlijk.

Ik interpreteer het dus op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 22:04
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:24:
Ik zal het sowieso hier bij een expert navragen. Er zitten hier in de stad wel bedrijven die dat kunnen doen voor Expats.

Ben toevallig in sollicitatie voor English Teacher, alleen dan online voor Talk 51.
Goede optie, maar doordat je dat doet: heb je trouwens ook al voor meer hulp aangeklopt bij je werkgever in Nederland met deze vraag? Zou je niet laten afschepen met het volgende verhaal:
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:42:
Het bedrijf houdt niets in en ik heb geen inschrijving inderdaad. Ze geven aan dit zelf met de belastingdienst te regelen. Ik zit voor meer dan 180 dagen per jaar in De Filipijnen. Zij hebben voor zover ik weet voor ''buitenlanders'' de regel dat over al het geld binnen de Filipijnen verdient belasting moet worden betaald, buiten De Filipijnen niet. In dat geval zou ik dus goed zitten?
Als zij veel helpdesk medewerkers hebben die net zoals jij vanuit het buitenland werken kunnen zij je ook verder helpen denk ik? Hoe is het mogelijk dat een bedrijf helemaal geen belasting inhoudt als het in NL zit? Wat 'regelen' ze met de belastingdienst? Probeer daar wat meer info over te krijgen voordat je naar een adviseur stapt.

[ Voor 46% gewijzigd door Panini op 13-06-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze hebben heel veel medewerkers maar voornamelijk vanuit de EU. Ze bieden geen enkele hulp en geven alleen aan dat je het zelf moet regelen en op kunt geven als extra inkomsten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:24:

Weet het niet zeker voor de Filipijnen maar voor China is online English teaching ook illegaal tenzij je een werkvisa hebt. (native, 2 jaar leservaring, hoger diploma)

ps. lesgeven is iets wat je moet liggen, vergis je niet wat het inhoudt, "english teaching in asia" is zo'n droombaan van veel backpackers maar 9 vd. 10 zie ik na een half jaar met hun hoofd naar beneden weer vertrekken. Totaal geen idee wat lesgeven eigenlijk inhield, uitgebuit door visa / work buro's, slechte reputatie onder de expats en zou jij les willen krijgen van iemand zonder ervaring / scholing puur omdat hij blank is en een woordje engels spreekt? Denk serieus 2x na over "english teaching"

@Stoelpoot oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Panini schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Goede optie, maar doordat je dat doet: heb je trouwens ook al voor meer hulp aangeklopt bij je werkgever in Nederland met deze vraag? Zou je niet laten afschepen met het volgende verhaal:

[...]

Als zij veel helpdesk medewerkers hebben die net zoals jij vanuit het buitenland werken kunnen zij je ook verder helpen denk ik? Hoe is het mogelijk dat een bedrijf helemaal geen belasting inhoudt als het in NL zit? Wat 'regelen' ze met de belastingdienst? Probeer daar wat meer info over te krijgen voordat je naar een adviseur stapt.
Ze werken alleen met freelance medewerkers en sturen wekelijks een creditfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je bedrijf in NL en wonen in het buitenland is volgens mij vrij gunstig. Omdat de inkomstenbelasting in andere landen dan NL lager is en vennootschapsbelasting vrij laag.

Is het niet handig om gewoon in NL ingeschreven te zijn met een kvk en vanuit daar te factureren/werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kenzi schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:35:
[...]

Weet het niet zeker voor de Filipijnen maar voor China is online English teaching ook illegaal mits je een werkvisa hebt. (native, 2 jaar leservaring, hoger diploma)
Mits of tenzij? Zoals het nu staat, is het illegaal als je wel een werkvisum hebt, wat niet helemaal klopt verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kenzi schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:35:
[...]

Weet het niet zeker voor de Filipijnen maar voor China is online English teaching ook illegaal mits je een werkvisa hebt. (native, 2 jaar leservaring, hoger diploma)

ps. lesgeven is iets wat je moet liggen, vergis je niet wat het inhoudt, "english teaching in asia" is zo'n droombaan van veel backpackers maar 9 vd. 10 zie ik na een half jaar met hun hoofd naar beneden weer vertrekken. Totaal geen idee wat lesgeven eigenlijk inhield, uitgebuit door visa / work buro's, slechte reputatie onder de expats en zou jij les willen krijgen van iemand zonder ervaring / scholing puur omdat hij blank is en een woordje engels spreekt? Denk serieus 2x na over "english teaching"
Native is geen eis, wel een hoger diploma. Over een werkvisa spreken ze helemaal niet. Het is een Chinees bedrijf, op de beurs in de US en met veel werknemers die werken vanuit De Filipijnen en US voor zover ik weet. Native werknemers verdienen wel meer per uur, zit tot 2 usd verschil tussen.
Blank zijn helpt zeker hier enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:46:
[...]

Native is geen eis, wel een hoger diploma. Over een werkvisa spreken ze helemaal niet. Het is een Chinees bedrijf, op de beurs in de US en met veel werknemers die werken vanuit De Filipijnen en US voor zover ik weet. Native werknemers verdienen wel meer per uur, zit tot 2 usd verschil tussen.
Blank zijn helpt zeker hier enorm.
Ook hier, laat een expert naar het contract kijken. Chinese agents hebben een slechte reputatie. Laten je illegaal werken, strijken grootste gedeelte van je loon op, beloven je werkvisa maar die komt er nooit, en alsje gepakt word, tjah voor jou 10 andere weer. Dit is meer dan normale gang van zaken dan uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kenzi schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Ook hier, laat een expert naar het contract kijken. Chinese agents hebben een slechte reputatie. Laten je illegaal werken, strijken grootste gedeelte van je loon op, beloven je werkvisa maar die komt er nooit, en alsje gepakt word, tjah voor jou 10 andere weer. Dit is meer dan normale gang van zaken dan uitzondering.
Dat ga ik zeker doen. Thx voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Pos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:30:
[...]
De beste man heeft een baan in NL, hij vervult deze positie alleen vanuit het buitenland. Digitale baan. Hij genereert zijn economische activiteiten dus in NL en geeft zijn salaris dus uit in een "vakantie oord". Een Filipijn zou deze positie niet zomaar kunnen vervullen waarschijnlijk.

Ik interpreteer het dus op een andere manier.
Je mag het zien hoe je wil van mij, maar de belastingdienst en de rest van de overheid kijkt daar anders naar. Het maakt niet uit waar je je baan hebt, maar waar je je werk doet. Een Filipijn zou deze positie best mogen vervullen als deze ergens wordt aangenomen, betaalt hij/zij belasting in de Filipijnen.
Saven schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:00:
[...]
TS moet dan inderdaad wel een KVK inschrijving in Nederland hebben en daaruit omzet genereren. Dan is er niks mis mee want dan wordt er gewoon in Nederland gewerkt.
Je bedrijf werkt dan in Nederland, niet jezelf. Dat is ook gelijk een andere tak van sport waar ik geen verstand van heb eerlijk gezegd. Het zou mij verbazen als je dan wel ineens AOW-opbouw krijgt.
Viper® schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:40:
Je bedrijf in NL en wonen in het buitenland is volgens mij vrij gunstig. Omdat de inkomstenbelasting in andere landen dan NL lager is en vennootschapsbelasting vrij laag.
Ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt natuurlijk. Nederland is erg goed geregeld met bv ziektekosten, infrastructuur, kwaliteit van leven wat je niet overal vindt.

Een land met echt lage(re) belastingen mag je ook alles zelf uitzoeken als het mis gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Basszje op 13-06-2018 12:53 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AOW vrijwillige verzekering is heel erg duur, vooral als je nog jong bent.

https://www.svb.nl/int/nl...nederland/wat_kost_de_vv/

De premie is inkomensafhankelijk. De uitkering is niet inkomensafhankelijk. Dus als je goed verdient, betaal je veel meer dan je ooit zult krijgen.

Bij een inkomen vanaf modaal betaal je volle mep, 5300 per jaar. Voor een uitkering van 193 (getrouwd)
of 281 (alleenstaand) per jaar. (dat is 2% van de AOW). Je moet dus meer dan 20 jaar AOW genieten om de premie eruit te halen, en dan heb ik het effect van beleggingsrendement > indexatie nog niet meegenomen.

Daarnaast een niet-financieel argument m.b.t. de inkomensafhankelijke premie. Het SVB krijgt ineens zaken met jouw buitenlandse inkomensgegevens. Gegevens waar normaal gesproken niemand in NL mee te maken heeft. Je moet er maar zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-06 21:12
Je moet het vanuit jezelf beredeneren en niet vanuit je opdrachtgever. Het is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er op dat je niet in loondienst bent, maar als freelancer/zzp'er werkt. De vestigingsplaats van je activiteit/onderneming is dan doorslaggevend, dus eigenlijk de plaats waar je doorgaans achter je computer zit. Je bent echter belastingplichtig in het land van je fiscale woonplaats. Dat is niet per definitie waar je ingeschreven staat, maar even simpel gezegd het middelpunt van je sociaal/maatschappelijk leven.
Als je dus in een bepaald jaar een tijdje in De Filipijnen woont en werkt en een tijdje in Thailand, dan kan het zijn dat je voor beide landen belastingplichtig bent. Het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting (convention for the avoidance of double taxation) tussen De Filipijnen en Thailand bepaald dat inkomsten uit je activiteit/onderneming belast zijn in het land waar de onderneming zich bevindt. Je moet dan in beide landen aangifte doen over je totale wereldinkomen, maar het ene land geeft een voorkoming van dubbele belasting voor de activiteiten in het andere land en vice versa. Je hebt fiscaal geen banden met Nederland momenteel. Dit is overigens hoe het theoretisch zou moeten...De kans dat het ook daadwerkelijk zo gebeurd acht ik vrij klein, omdat je lastig op te sporen bent voor de autoriteiten.

Aan de andere kant moet je zorgen dat je Visum situatie klopt en dat betekent dus ook dat je ergens geregistreerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Saven schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:00:
[...]

Nee, je kan niet gewoon je inschrijven in Nederland (of een ander willekeurig land) en claimen dat je daar dan werkt. Het gaat er meestal om waar je (het meest) fysiek aanwezig bent. Anders zouden de meeste zzp'ers in Nederland ook wel lekker makkelijk onder het betalen van belasting uit kunnen komen door hun bedrijf ergens op een zonnig eiland in te schrijven.

Overigens denk ik dat de TS zich niet zoveel zorgen hoeft te maken qua belastingen (in NL). Hij is uitgeschreven in Nederland, niet fysiek aanwezig in Nederland etc etc, dus ook niet belastingplichtig in Nederland. Wellicht wel ergens anders, maar het is geen zaak voor de Nederlandse belastingdienst of je al dan niet wel netjes belasting betaald hebt in de Filipijnen (en sowieso zou het best wel eens kunnen dat het percentage gewoon 0% is, dus dan zit je helemaal gebakken, afgezien van je visa dan...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
Viper® schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:40:

Is het niet handig om gewoon in NL ingeschreven te zijn met een kvk en vanuit daar te factureren/werken?
Dit is niet alleen fout, maar tevens ook onjuist. Winst uit onderneming is belast in het land waar de onderneming is gevestigd. Voor de Nederlandse belastingdienst ben je dan buitenlands belastingplichtige en mag je dus gewoon in Nederland aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:04:

Wat als ik in plaats van NL voor een bedrijf in het buitenland ga werken (youtube/cryptomining)?

Thx!
Volgens mij is het verstandig professioneel advies in te winnen.

Ben je Nederlander? Hen je een Nederlands paspoort? Hier ga ik even vanuit.

Werken vanuit het buitenland voor een Nederlandse opdrachtgever zal geen probleem zijn. Je kunt je volgens mij ook gewoon als eenmanszaak registreren bij kvk.

Voor het werken voor buitenlandse opdrachtgevers zal je vaak een werkvergunning voot het betreffende land nodig hebben.

Naast het betalen van belastingen, zou je zorgen moeten maken over bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Nogmaals, zoek professioneel advies. Als je een Nederlands paspoort hebt, zou ik dat in Nederland doen. Ik zou in eerste instantie contact opnemen met kvk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harm2211 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:42:
[...]

Dit is niet alleen fout, maar tevens ook onjuist. Winst uit onderneming is belast in het land waar de onderneming is gevestigd. Voor de Nederlandse belastingdienst ben je dan buitenlands belastingplichtige en mag je dus gewoon in Nederland aftikken.
---

We hebben het hier over Freelance, niet over een ondernemer. Een Freelancer hoeft zich niet bij de kvk in te schrijven. Het begrip Freelance bestaat niet voor kvk, het is niet hetzelfde als ZZP. Een inschrijving is niet verplicht om freelance werk te verrichten. Tevens hebben we het over online werk, het bedrijf heb ik nog nooit van binnen gezien. Sterker nog, ik heb geen idee in welke plaats het zich bevind. Gewoon een factuur sturen en betaald krijgen, het bedrijf huurt mij in. Dus niet per difinitie verplicht om in NL belasting te betalen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:17:
[...]

---

We hebben het hier over Freelance, niet over een ondernemer. Een Freelancer hoeft zich niet bij de kvk in te schrijven. Het begrip Freelance bestaat niet voor kvk, het is niet hetzelfde als ZZP. Een inschrijving is niet verplicht om freelance werk te verrichten. Tevens hebben we het over online werk, het bedrijf heb ik nog nooit van binnen gezien. Sterker nog, ik heb geen idee in welke plaats het zich bevind. Gewoon een factuur sturen en betaald krijgen, het bedrijf huurt mij in. Dus niet per difinitie verplicht om in NL belasting te betalen lijkt mij.
Dat valt in Nederland onder inkomen uit nevenactiviteiten wat inderdaad zonder kvk inschrijving kan echter maar tot een pebaald bedrag. Als je in Nederland dit zou doen zou je dus of erg weinig inkomsten hebben of ZZP er moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]
Volgens mij kan een bedrijf je alleen inhuren als ze je loon en sociale bijdragen betalen (en dan ben je werknemer), of je facturen betalen (en dan ben je een ondernemer). Andere mogelijkheden zijn er niet. Met je verschillende verblijfplaatsen zijn er ongetwijfeld verschillende manieren --de ene hoogstwaarschijnlijk voordeliger dan de andere-- om een en ander correct te regelen (dat is voer voor een expert in de materie), maar het is niet omdat je een fancy nieuwe term voor je statuut gebruikt, dat je plichten (en rechten) vervallen.

Je klant kan het uiteraard weinig schelen. Zo lang er geen sprake is van schijnzelfstandigheid (en als je gezellig op een vakantiebestemming zit, werkt wanneer je wil en je eigen middelen gebruikt, is er echt niet snel sprake van een gezagsrelatie), moeten zij alleen jouw facturen betalen en moet je voor de rest maar zelf zorgen dat alles in orde is. Lijkt me ook logisch, als mijn garage/aannemer/schoonmaakbedrijf/... komt vragen hoe ze die Pool die iets voor mij gedaan heeft moeten regelen, zeg ik ook dat dat hun probleem is. ;)

Het kan uiteraard dat als je niets regelt, er ook niets gebeurt omdat je overal tussen de mazen van de controle glipt. Dit wil nog niet zeggen dat het een grijs gebied is (de maximumsnelheid op een weg zonder snelheidscontrole is ook geen grijs gebied), maar makkelijk is het waarschijnlijk ook niet. Wil je zeker zijn, zoek dan deskundig juridisch advies, geen buikgevoel op een IT-forum of websites van mensen die er eigenlijk ook niets van weten en ook tussen de mazen van de controle glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat het maar tot een bepaald bedrag mogelijk is is nergens terug te vinden. Info van de belastingdienst:

Heeft u inkomen als freelancer of gastouder? Of had u andere bijverdiensten? Dan hebt u mogelijk inkomsten uit overig werk. Over die inkomsten uit overig werk moet u belasting betalen.

Resultaat uit overige werkzaamheden
Resultaat uit overige werkzaamheden zijn inkomsten die niet vallen onder loon of inkomen vanuit een onderneming. Er is sprake van inkomen uit overige werkzaamheden als er arbeid is verricht die gericht is op het behalen van een inkomen. Er is dus geen dienstbetrekking bij een werkgever.

Wat valt er onder resultaat uit overige werkzaamheden
Inkomen uit overige werkzaamheden is een breed begrip. Hieronder worden enkele voorbeelden genoemd van inkomen uit overig werk.

Inkomsten uit overig werk zijn bijvoorbeeld inkomsten die u kreeg:

als freelancer
als alfahulp
door lezingen te houden
als gastouder
door artikelen en boeken te schrijven
als artiest of beroepssporter
bij betaling uit een persoonsgebonden budget
als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner
door voor anderen te klussen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)
door cursussen of bijles te geven
door vermogensbeheer waarvoor u meer werkzaamheden uitvoerde dan normaal
als lid van een gemeenteraad
van kostgangers

Belasting betalen
Inkomen uit overige werkzaamheden is inkomen waar nog geen belasting over ingehouden is via bijvoorbeeld de werkgever. Dat betekend dat dit hierover door de gene die het inkomen geniet belasting en premies betaald moeten worden. Hoeveel dit is is afhankelijk van het totale inkomen op jaarbasis. Tevens moet er betaald worden voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. De belasting over inkomen uit overige werkzaamheden kan op 2 manieren betaald worden. Dit kan vooraf door middel van een Voorlopige aanslag in het lopende jaar, of door middel van de aangifte na afloop van het kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
Helemaal niet vraag maar aan mensen die werken in de scheepvaart of offshore als je op de internationale zee vaart betaal je geen belasting of een afdracht vermindering.
Daar zit wel een maximum aan van 180 dagen uit mijn hoofd.

Het is voor zeevarende vaak ingewikkeld waar en hoe ze moeten betalen. Het is daar namelijk helemaal niet vreemd dat je als NLer woonachtend in NL op een Panamees schip vaart bij een Deens bedrijf in internationale wateren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:15:
[...]

Helemaal niet vraag maar aan mensen die werken in de scheepvaart of offshore als je op de internationale zee vaart betaal je geen belasting of een afdracht vermindering.

Het is voor zeevarende vaak ingewikkeld waar en hoe ze moeten betalen. Het is daar namelijk helemaal niet vreemd dat je als NLer woonachtend in NL op een Panamees schip vaart bij een Deens bedrijf in internationale wateren. 8)7
Dat zou voor online hetzelfde kunnen zijn, als je je geld online verdient en een offshore opstart betaal je ook nagenoeg geen belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
[...]

---

Het begrip Freelance bestaat inderdaad fiscaal niet. Er vanuit gaande dat inkomen geen loon is, kan het winst uit onderneming zijn of resultaat uit overige werkzaamheden. Freelance is zeker niet hetzelfde als ZZP en toch zijn veel freelancers ZZP'er. Mijn reactie was overigens ook meer op de stelling gericht dat het vestigen van een onderneming in Nederland en zelf in het buitenland gaan wonen omdat daar een lager tarief zou gelden aantrekkelijk zou zijn.

Een Freelancer moet zich wel degelijk inschrijven in de KVK als hij een onderneming drijft, in Nederland dan, maar jij verricht je activiteiten niet in Nederland, je woont niet in Nederland, dus m.i. heb je niets te maken met de Nederlandse KVK en de Nederlandse Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-06 17:15
Hou er rekening mee dat als je te lang wegblijft uit Nederland je niet meer je AOW kunt inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
leonbong schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:15:
[...]

Ik heb voor een Deense reder gewerkt dus ben bekend met de problematiek. De kunst hier is om de locaties handig te kiezen, zodat venootschap en personeel vriendelijk worden belast. Is online genoeg te vinden over de locaties met vriendelijk klimaat voor venootschapsbelasting voor onderneming en inkomsten- / dividendbelasting voor individuen. Daar maken dit soort organisaties handig gebruik van.

Met een beetje handigheid kom je dan op een tarief van 0%, betekent niet dat je niet belastigplichtig bent. Je hoeft alleen niets te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 13-06-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar lijkt het toch op neer te komen na een hoop zoekwerk. Ik laat het sowieso nog door een expert bekijken maar na alle info denk ik dat je in eerste instantie je fiscale woonplaats bepaald. Dat is sowieso De Filipijnen, jaarlijks ruim over de 180 dagen daar gewoond, vaste woning gehuurd, alle documenten (Filipijns Rijbewijs, ACR Card, Bankrekening enz). En altijd vanuit daar gewerkt. Wel reisjes gemaakt maar niet of nauwelijks gewerkt gedurende die periodes. En niet te controleren.

Dan dus belasting betalen in De Filipijnen. Waar ze alleen belasting innen over regionale inkomsten, alleen inkomsten die binnen het land zijn vergaard. Ze gaan niet uit van het wereld inkomen, alleen voor de Filipijnen zelf dan. Geluk dus zo lijkt het.

Maar sowieso dubbel check, zal het online zetten als ik reactie heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hier nog een leuk stukje van een jurist met voorbeelden over de fiscale woonplaats, voor diegenen die het interessant vinden:

Fiscale woonplaats bepalen
Om de belastingplicht en de sociale zekerheid te bepalen, is de woonplaats van groot belang. De woonplaats bepaalt veelal waar een persoon of werknemer belastingplichtig is. Ieder land kent ook nog zijn eigen regels zodat altijd gekeken moet worden naar de bepaling van het relevante land. Als de belastingdienst denkt dat u in Nederland woont dan moet de Belastingdienst/ inspecteur dit aannemelijk maken. Dit vermoeden moet de belastingplichtige dan weer ontzenuwen/ ontkrachten. Een praktische en vaak leuke zaak om te onderzoeken.
Waar woont iemand?

Een Nederlandse werknemer die in België werkt en in Nederland woont wordt voor de Nederlandse wetgeving geacht binnenlands belastingplichtig te zijn. Als België dit ook zo ziet, is er een probleem (dubbele belastingheffing). Omtrent de fiscale woonplaats kijkt Nederland naar de volgende onderdelen:

Waar verblijft het gezin?
Waar wordt arbeid verricht?
Waar wordt een woning aangehouden?
Waar ingeschreven in de gemeentelijke administratie?
Is er sprake van gebruik van gas en water op het woonadres?
Waar wordt geld opgenomen van de bank resp. pin opnamen gedaan?
Waar is uw bank en vermogensbeheerder gevestigd?
Hoe lang werkt / woont / verblijft men in een land?
Plaats van lidmaatschappen, abonnementen, bankrekeningen, verzekeringen, ziektebehandelingen, etc.

Fiscale woonplaats advocaat

Als de Belastingdienst denkt dat iemand in Nederland woont dan moet de inspecteur dit aannemelijk maken, de belastingplichtige moet vervolgens deze vermoedens tegenspreken (en aannemelijk maken dat dit niet klopt). In een procedure bij het Gerechtshof Amsterdam d.d. 22 december 2016 ECLI:GHAMS:2016:5750kwam een leuke zaak voorbij. Een advocaat stelt dat hij sinds 1997 in Zwitserland woont. De inspecteur denkt dat de advocaat in de periode 2002 tot en met 2006 in Nederland woont. De advocaat doet aangifte als buitenlands belastingplichtige en is het niet met de inspecteur eens. De rechter is het met de inspecteur eens, de redenen:

echtgenoot (en kinderen) wonen in Nederland
de echtgenoot door de advocaat wordt onderhouden (voorzien in levensonderhoud)
de advocaat in de woning van de echtgenoot verbleef
beide echtelieden met elkaar op vakantie gingen
de advocaat werkzaamheden in Nederland heeft verricht (inschreven bij de balie en geen werknemers in dienstbetrekking bij zijn eenmanszaak)
weinig binding met Zwitserland
diverse luxe auto's van de advocaat in Nederland aanwezig
er diverse abonementen op zijn naam staan (voor kranten etc)
een Nederlands email account
uit vluchtgegevens volgt dat de advocaat vaak kort in Zwitserland was
telefoonnummer op naam van de advocaat
facturen van opticien en apotheek in Nederland voor oogmetingen en medicijnen
veel data uit derdenonderzoeken (onder meer over financieringsaanvragen etc)
diverse e-mails waaruit volgt dat de advocaat niet zo vaak in Zwitserland is
creditcard betalingen die duiden op verblijf in Nederland

Een leuke procedure om te lezen, er is veel onderzoek verricht en de advocaat heeft te weinig argumenten aangedragen om de feiten die door de inspecteur zijn gesteld te ontzenuwen. Een slecht gevoerde procedure die uiteindelijk geen andere uitkomst had gehad, is onze mening.

Procedure over fiscale woonplaats

In een procedure bij het Gerechthof in Den Haag (d.d. 25 juni 2014, ECLI:NL:GHDHA:2014:2182) ging het om een huisarts (en zijn partner) die zowel in Nederland als in het buitenland (in casu België) een woning hadden. In eerste aanleg ging dit voor de huisarts - bij de Rechtbank in Den Haag d.d. 23 december 2011- fout, de rechter was van mening dat ze in Nederland wonen.

De Nederlandse belastinginspecteur is van mening dat het "stel" in Nederland woont, dit op grond van artikel 4 AWR en artikel 4 van het belastingverdrag tussen Nederland en België (oude verdrag uit 1970). Doordat het stel in Nederland zou wonen, zouden ze belasting moeten betalen over de afkoop van een lijfrente en een stamrecht en tevens een ontvangen liquidatie-uitkering.

In artikel 4 AWR staat dat waar iemand woont naar omstandigheden wordt beoordeeld, dit is een uiterst vaag begrip dat in de jurisprudentie langzaam is ontwikkeld / ingevuld. Het gaat dus om de feiten en omstandigheden. Een rechter kijkt hierbij naar de volgende zaken:

Waar leeft de persoon?
Waar verblijft zijn gezin?
Waar gaan de kinderen naar school?
Waar wordt een (gemeubileerde) woning aangehouden?
Waar wordt het meest gas, electra, water gebruikt?
Waar neemt men deel aan het sociale en maatschappelijke leven?
Waar gaat de persoon naar de dokter, sport, etc.?
Waar heeft men zijn of haar commerciële en financiële belangen?

Uiteindelijk bepalen de feiten het middelpunt van iemands leven en hiermee de woonplaats.

In deze kwestie stelde de belastingplichtige het volgende:

Het bezit van een gemeubileerde woning in België.
Er waren verklaringen uit België dat het stel hier vaak was (vaste klant bij de bakker).
De (aanzienlijke) leveringen van gas in België.
Telefoonrekeningen uit België.

De inspecteur komt nog met een paar stellingen (boot in Nederland, creditcard in Nederland, boodschappen in Nederland gekocht, krant in Nederland, bezoek fysio in Nederland).

Uiteindelijk is de rechter van mening dat de huisarts in Nederland woont. Waarom? Geen flauw idee. Is de fysiotherapeut belangrijker dan de bakker? Ging het om te grote belangen? Was de structuur iets te "slim" opgezet en slecht uitgevoerd?

Vragen

De inspecteur moet bij een geschil over uw woonplaats zijn stelling innemen en bewijzen. Hierbij kan de inspecteur u om informatie vragen (informatiebeschikking). Als u deze informatie niet verstrekt kan de bewijslast worden omgekeerd. Op grond van een redelijke schatting worden dan aanslagen opgelegd. De bal ligt dan weer bij u, u moet aannemelijk maken dat de aanslagen niet kloppen. Bel gerust voor een afspraak als u emigratieplannen heeft of een discussie over uw woonplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 09:28
Kans is inderdaad groot dat je belastingplichtig bent in the Filipijnen, maar fix daar je visa ASAP!
Je bent tenslotte geen toerist daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:43:
Dan dus belasting betalen in De Filipijnen. Waar ze alleen belasting innen over regionale inkomsten, alleen inkomsten die binnen het land zijn vergaard. Ze gaan niet uit van het wereld inkomen, alleen voor de Filipijnen zelf dan. Geluk dus zo lijkt het.
Probleem voor jou is natuurlijk dat je gewoon je inkomsten in de Filipijnen vergaard. Je doet je werk in de Filipijnen, dus daar vergaar je je inkomsten. Dat je werkt via internet en/of dat het betaald wordt via een entiteit die niet in de Filipijnen is gevestigd doet daar natuurlijk niet zoveel aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Daar lijkt het toch op neer te komen na een hoop zoekwerk. Ik laat het sowieso nog door een expert bekijken maar na alle info denk ik dat je in eerste instantie je fiscale woonplaats bepaald. Dat is sowieso De Filipijnen, jaarlijks ruim over de 180 dagen daar gewoond, vaste woning gehuurd, alle documenten (Filipijns Rijbewijs, ACR Card, Bankrekening enz). En altijd vanuit daar gewerkt. Wel reisjes gemaakt maar niet of nauwelijks gewerkt gedurende die periodes. En niet te controleren.

Als je meer dan 180 dagen in de Filipijnen doorbrengt wordt je gezien als resident, niet als toerist. En dan ben je de dus gewoon belastingplichtig daar over elk inkomen, waar het ook vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

In het document wat ik eerder linkte is je inkomen automatisch lokaal als je er meer dan 180 dagen werkt, dus ik zou dat maar goed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:48
art 1 van de wet inkomstenbelasting(even uit m'n hoofd): belastingplichtig is eenieder die binnen het rijk woonachtig is of inkomsten uit het rijk geniet.

volgens mij betekent dit dat werk voor een Nl helpdesk volgens NL wetten belast wordt, ook al woont TS elders.
ook over een woning, of banktegoeden in NL van een buitenlands ingezetene worden naar NL belastingwetten belastingen geheven

De regelgeving over kwalificerend belastingplichtige (en de 90%grens) geldt alleen voor andere EU landen, en in bedoeld om een grens te stellen wie voor NL aftrekposten (Hypotheekrente, zorgkosten etc)in aanmerking komt

edit: aanvulling

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 14-06-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen rechten, geen plichten?
Wat is het voordeel van uitschrijven eigenlijk?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:32
MrJayMan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:12:
[...]
Wat is het voordeel van uitschrijven eigenlijk?
Dat is verplicht als je langere tijd in het buitenland woont.

https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 08:22
peter-rm schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:02:
art 1 van de wet inkomstenbelasting(even uit m'n hoofd): belastingplichtig is eenieder die binnen het rijk woonachtig is of inkomsten uit het rijk geniet.

volgens mij betekent dit dat werk voor een Nl helpdesk volgens NL wetten belast wordt, ook al woont TS elders.
ook over een woning, of banktegoeden in NL van een buitenlands ingezetene worden naar NL belastingwetten belastingen geheven

De regelgeving over kwalificerend belastingplichtige (en de 90%grens) geldt alleen voor andere EU landen, en in bedoeld om een grens te stellen wie voor NL aftrekposten (Hypotheekrente, zorgkosten etc)in aanmerking komt

edit: aanvulling
om dit even te staven quote ik het desbetreffende wetsartiekel:
Belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting zijn de natuurlijke personen die:
a. in Nederland wonen (binnenlandse belastingplichtigen) of

b. niet in Nederland wonen maar wel Nederlands inkomen genieten (buitenlandse belastingplichtigen).

Aangezien je momenteel geen onderneming in NL hebt vallen je inkomsten in de post "inkomen uit overige werkzaamheden".

Zoals ook al een aantal keren opgemerkt betekend dit niet dat je niet belastingplichtig bent op de woonlocatie. Dit heet dan dubbele belastingheffing.Hoe je hier mee om moet gaan moet je even verder uitzoeken (heb ik even de tijd niet voor).

Je roept nu ook een aantal keren dat buitenlandse inkomsten in de Filipijnen niet belast wordt, maar ik heb daar nog geen bron van gezien (correct me if i'm wrong), terwijl er ook een aantal keren wordt gesuggereerd dat als je langer dan 180 dagen daar verblijft dat je automatisch in dat land belastingplichtig bent.

wat is het nou? Lijkt me niet zo heel moeilijk om dat nu uit te zoeken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Online inkomen = offshore. Ik werk niet voor het bedrijf maar voor mijzelf, het bedrijf huurt mij in.

En in De Filipijnse wet staat dat je bij meer dan 180 als inwoner word gezien, alleen dan dus als buitenlander. En voor buitenlanders geldt dus dat je alleen belasting betaald over inkomen vergaard binnen De Filipijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kenzi schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:16:
[...]

Als je meer dan 180 dagen in de Filipijnen doorbrengt wordt je gezien als resident, niet als toerist. En dan ben je de dus gewoon belastingplichtig daar over elk inkomen, waar het ook vandaan komt.
Dat is dus niet van toepassing op buitenlanders. Je bent wel resident maar alleen voor territoriaal inkomen moet je belasting betalen. Geen wereldinkomen, dat is alleen voor Filipijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 15:23
Anoniem: 1083967 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:49:
Online inkomen = offshore. Ik werk niet voor het bedrijf maar voor mijzelf, het bedrijf huurt mij in.

En in De Filipijnse wet staat dat je bij meer dan 180 als inwoner word gezien, alleen dan dus als buitenlander. En voor buitenlanders geldt dus dat je alleen belasting betaald over inkomen vergaard binnen De Filipijnen.
Nou, dan ben je toch klaar? :)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 1083967 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:49:

En zoals nu meerdere keren genoemd, en wat je lijkt te negeren, in dit document van de Filipijnse overheid staat dat als je meer dan 180 dagen per jaar er bent, dan vergaar jij je inkomen binnen de Filipijnen, onafhankelijk van dat je remote werkt ofzo:

https://www.bir.gov.ph/im...liabilities_copy_copy.pdf

Sowieso, als ik een helpdesk begin op de Filipijnen hoeven mijn medewerkers geen belasting te betalen? Want het is een helpdesk voor een buitenlandse organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Laatst online: 05-02 08:59
Het geld verdien jij op dat moment in de Filipijnen. Ongeacht waarvandaan dat geld komt. Waar het gegenereerd wordt etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:42
ben benieuwd waar je expert mee komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:08:
[...]

En zoals nu meerdere keren genoemd, en wat je lijkt te negeren, in dit document van de Filipijnse overheid staat dat als je meer dan 180 dagen per jaar er bent, dan vergaar jij je inkomen binnen de Filipijnen, onafhankelijk van dat je remote werkt ofzo:

https://www.bir.gov.ph/im...liabilities_copy_copy.pdf

Sowieso, als ik een helpdesk begin op de Filipijnen hoeven mijn medewerkers geen belasting te betalen? Want het is een helpdesk voor een buitenlandse organisatie?
Je hebt het over Filipijnen, Filipijnen betalen altijd belasting over wereldinkomen. Je kan geen bedrijf starten, max 40% eigendom in cooperatie. In dat geval ben je dus een aandeelhouder en niet eigenaar. Ik ben een Resident Alien en betaal dus alleen belasting over inkomen binnen de Filipijnen. Check deze links. Mijn source is duidelijk niet in The Philippines.

https://home.kpmg.com/xx/...nking-beyond-borders.html
http://taxsummaries.pwc.c...-Taxes-on-personal-income

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Niet online
Je bronnen spreken elkaar tegen. Je KPMG artikel:
"Non-resident citizens and aliens are subject to Philippines income tax on their Philippines-sourced income only, such as employment income and passive income."

"Definition of source

Employment income is generally treated as Philippines-sourced compensation where the individual performs the services while physically located in the Philippines."

Volgend dit zou je dus wel belasting betalen.

In het PWC artikel wordt een andere definitie van sourced aangehouden:
"Non-resident citizens and aliens, whether or not resident in the Philippines, are taxed only on income from sources within the Philippines."

En het stuk van theglobalcitizen staat dat je belasting dient te betalen, maar niemand controleert dit. Bovendien is de regering corrupt, dus maak je geen zorgen.

Ook ik ben dus benieuwd waar je expert mee komt. Maar, de uitleg van Sissors en RoNoS lijken mij waarschijnlijker dan dat je nergens belastingplichtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zygapophysis schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:56:
Je bronnen spreken elkaar tegen. Je KPMG artikel:
"Non-resident citizens and aliens are subject to Philippines income tax on their Philippines-sourced income only, such as employment income and passive income."

"Definition of source

Employment income is generally treated as Philippines-sourced compensation where the individual performs the services while physically located in the Philippines."

Volgend dit zou je dus wel belasting betalen.

In het PWC artikel wordt een andere definitie van sourced aangehouden:
"Non-resident citizens and aliens, whether or not resident in the Philippines, are taxed only on income from sources within the Philippines."

En het stuk van theglobalcitizen staat dat je belasting dient te betalen, maar niemand controleert dit. Bovendien is de regering corrupt, dus maak je geen zorgen.

Ook ik ben dus benieuwd waar je expert mee komt. Maar, de uitleg van Sissors en RoNoS lijken mij waarschijnlijker dan dat je nergens belastingplichtig bent.
Ik denk toch dat je het verkeerd leest. KPMG: Salaris afkomstig uit De Filipijnen valt over het algemeen onder de Philippine sourced income. Uitzonderingen kunnen zijn salaris vanuit de overheid enz. Er zijn wat uitzonderingen die andere tarieven bieden.
Philippine Sourced Income wil zeggen inkomen afkomstig uit de Filipijnen terwijl je daar fysiek werkt. Ik werk er wel vanuit De Filipijnen maar in werkelijkheid werk ik in Nederland. Ik ga naar de website van het NL bedrijf, log in, en heb dan contact met Nederlandse klanten. Krijg vervolgens betaald binnen Nl. De teller gaat lopen wanneer ik daar ben ingelogd.

The Global Citizin zegt in eerste instantie dat zijn Foreign Salary er niet onder valt, dat is persoonlijk inkomen. Zelfde verhaal voor mij, ik heb geen bedrijf maar laat mij inhuren. Zijn tweede inkomstenbron is het salaris dat hij vanuit zijn bedrijf krijgt, dat is de vraag aan de advocaat, of het dan deels als Philippine Sourced income word gezien, omdat hij zijn bedrijf runt vanuit de Filipijnen.

Ik heb de vraag bij een advocaat neergelegd dus zal binnenkort zijn bevindingen delen, ben heel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Niet online
Anoniem: 1083967 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Ik denk toch dat je het verkeerd leest. KPMG: Salaris afkomstig uit De Filipijnen valt over het algemeen onder de Philippine sourced income. Uitzonderingen kunnen zijn salaris vanuit de overheid enz. Er zijn wat uitzonderingen die andere tarieven bieden.

Philippine Sourced Income wil zeggen inkomen afkomstig uit de Filipijnen terwijl je daar fysiek werkt. Ik werk er wel vanuit De Filipijnen maar in werkelijkheid werk ik in Nederland. Ik ga naar de website van het NL bedrijf, log in, en heb dan contact met Nederlandse klanten. Krijg vervolgens betaald binnen Nl. De teller gaat lopen wanneer ik daar ben ingelogd.
Misschien is het wel zoals je zegt, maar dat is niet zoals het in het KMPG artikel staat. Er staat wanneer je income tax moet betalen, namelijk wanneer het Philippines-sourced is. Daaronder wordt de definitie geven van Philippines-sourced : "individual performs the services while physically located in the Philippines." Er valt zeker te beargumenteren dat jij hier onder valt. Net zoals dat de Nederlandse call center medewerkers van Bol.com in Portugal ook gewoon daar hun belasting betalen. Maar we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Anoniem: 1083967 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:40:
[...]

The Global Citizin zegt in eerste instantie dat zijn Foreign Salary er niet onder valt, dat is persoonlijk inkomen. Zelfde verhaal voor mij, ik heb geen bedrijf maar laat mij inhuren. Zijn tweede inkomstenbron is het salaris dat hij vanuit zijn bedrijf krijgt, dat is de vraag aan de advocaat, of het dan deels als Philippine Sourced income word gezien, omdat hij zijn bedrijf runt vanuit de Filipijnen.

Ik heb de vraag bij een advocaat neergelegd dus zal binnenkort zijn bevindingen delen, ben heel benieuwd!
Je werkt vanuit de Filipijnen en stuurt een factuur vanuit de Filipijnen (naar Nederland), toch? Je bent toch niet in loondienst bij het Nederlandse bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 21:47
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:33:
Ze hebben heel veel medewerkers maar voornamelijk vanuit de EU. Ze bieden geen enkele hulp en geven alleen aan dat je het zelf moet regelen en op kunt geven als extra inkomsten.
Ken meer bedrijven met zo'n policy. Een aantal daarvan zijn failliet gegaan aan de naheffingen omdat ze na een tijdje toch opeens gewoon werkgever bleken met een inhoudingsplicht etc. Zeker in NL is "dat moet de medewerker maar regelen" geen optie voor bedrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Beste DanielPH,

Een interessante vraag waarop reeds een groot aantal reacties zijn gegeven. Het is echter jammer dat vrijwel geen enkele reactie steekhoudende informatie bevat. Ik lees zelfs veel pertinente onjuistheden.

Zo lees ik in een reactie dat je mogelijk kunt kwalificeren als buitenlandse belastingplichtige. Dat zou inhouden dat je alle voordelen kunt genieten die ook toekomen aan binnenlandse belastingplichtigen, zoals de heffingskortingen, aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen voor box 3. Om te kwalificeren moet je echter aan drie voorwaarden voldoen. En bij de eerste de beste voorwaarde val jij al af. Jij woont/verblijft als buitenlandse belastingplichtige niet in de EU, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Liechtenstein of op een van de BES-eilanden.

Je schrijft dat je meer dan 180 dagen per belastingjaar in de Filippijnen woont/verblijft (vandaar wellicht de toevoeging “PH” aan jouw naam?). In eerste instantie ga ik ervan uit dat dit minimaal 183 dagen zijn. Dit aantal is nl. nodig om onder het door Nederland met de Filippijnen gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting te vallen. Ik ga er tevens vanuit dat jij niet in loondienst werkt voor je Nederlandse opdrachtgever. Er bestaat dus geen gezagsverhouding werkgever : werknemer. Je verstuurt immers facturen. Alsdan verricht jij “zelfstandige arbeid”.

Hierop is artikel 14 van het Verdrag van toepassing is, luidend als volgt:

• “Artikel 14. Zelfstandige arbeid
o 1.Voordelen verkregen door een inwoner van een van de Staten in de uitoefening van een vrij beroep of terzake van andere zelfstandige werkzaamheden van soortgelijke aard, zijn slechts in die Staat belastbaar, tenzij hij in de andere Staat voor het verrichten van zijn werkzaamheden geregeld over een vast middelpunt beschikt. Indien hij over zulk een vast middelpunt beschikt, mogen de voordelen in de andere Staat worden belast, maar slechts in zoverre als zij aan dat vaste middelpunt kunnen worden toegerekend.”

Jij beschikt in Nederland niet over een vast middelpunt van waaruit jij je werkzaamheden verricht. M.a.w.: slechts de Filippijnen is bevoegd om jouw inkomen te belasten.

Als digitale nomade heb jij onbewust voor een wel heel gunstig belastingklimaat gekozen (zeg maar een belastingparadijs): alhoewel de Filippijnen dus heffingsbevoegd is, heft zij geen belasting over jouw vanuit Nederland afkomstige inkomen. Dat geldt al evenzeer, mochten jouw inkomsten afkomstig zijn vanuit een ander land, niet zijnde de Filippijnen. Lees maar mee wat de Filippijnse belastingwet hierover zegt:

CHAPTER II

GENERAL PRINCIPLES

SEC. 23. General Principles of Income Taxation in the Philippines. - Except when otherwise provided in this Code:

(D) An alien individual, whether a resident or not of the Philippines, is taxable only on income derived from sources within the Philippines.”

M.a.w.: slechts de Filippijnen is bevoegd om over jouw inkomen belasting te heffen maar doet dat vervolgens niet daar jij een buitenlander bent en de bron van jouw inkomen buiten de Filippijnen is gelegen.

Jouw verhaal bevat echter wel een paar zwakke plekken. Jij woont/verblijft (zonder vaste verblijfplaats) in de Filippijnen met een toeristenvisum en bent daar dus niet ingeschreven (ook niet bij de BIR). Informeer bij de Ambassade of je met een toeristenvisum wel gerechtigd bent om in de Filippijnen te werken. Woon/verblijf je in Davao (dus op Mindanao) neem dan wel brood en schoon ondergoed mee, want je bent nogal even onderweg.
Ik mag er overigens toch wel vanuit gaan dat je bij de uitschrijving uit je gemeente een buitenlands adres hebt doorgegeven, al was het alleen maar een postadres? Want anders zou je wel eens belangrijke zaken kunnen missen, zoals de jaarlijkse uitnodiging voor de griepprik (mocht je daarvoor in aanmerking komen).

Het tweede probleem wat zich kan voordoen is: jij kunt bij navraag door de Nederlandse Belastingdienst niet aantonen dat je fiscaal inwoner bent van de Filippijnen. Dit heeft tot gevolg dat je geen verdragsbescherming geniet op grond van het door Nederland met de Filippijnen gesloten Verdrag. Dit is tevens het geval, mocht je minder dan 183 dagen in de Filippijnen wonen/verblijven. Door de Nederlandse Belastingdienst wordt jij vervolgens aangemerkt als niet-kwalificerende buitenlandse belastingplichtige (zonder recht op heffingskortingen, aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen voor box 3)
Vervolgens ben je verplicht om in Nederland aangifte te doen voor de inkomstenbelasting van je wereldinkomen (dus ook van het inkomen wat je in de Filippijnen, Thailand en Vietnam genereert).

Je kunt dit vergelijken met wonen in Timboektoe in Mali. Met Mali heeft Nederland geen Belastingverdrag gesloten met als gevolg dat je zowel in Nederland als in Mali inkomstenbelasting verschuldigd bent over je wereldinkomen. Vervolgens kun je in Nederland vermindering van belasting krijgen op grond van het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001. Maar deze vlieger gaat niet op bij wonen/verblijven in de Filippijnen.

Bedenk hierbij dat jouw naam en verdere gegevens bij een boekenonderzoek door de Belastingdienst van jouw Nederlandse opdrachtgever gemakkelijk kunnen komen bovendrijven. Daarnaast beschikt de Belastingdienst over informatie m.b.t. jouw Nederlandse bankrekening, terwijl jouw gegevens naar ik begrijp door je opdrachtgever wel worden doorgespeeld naar de Belastingdienst. Je schreef: “Ze geven aan dit zelf met de belastingdienst te regelen.”

Overigens zit een verzuimboete (zoals ik lees in een aantal reacties) er niet zo snel in. Jij hebt geen uitnodiging ontvangen voor het doen van aangifte, laat staan een herinnering bij niet tijdig indienen, gevolgd nog eens door een verplichte aanmaning. Als gevolg van vaste jurisprudentie legt de Belastingdienst dan doorgaans geen verzuimboete op.

Tot slot nog een waarschuwing. Hou er een royale financiële buffer op na zodat je, als je iets overkomt waardoor er een ziekenhuisopname noodzakelijk is, de rekening vooraf kunt betalen. Want in de Filippijnen MAG je rustig dood gaan als je niet vooraf de rekening betaalt! Tenzij je natuurlijk in de Filippijnen over een welhaast onbetaalbare ziektekostenverzekering beschikt (zonder al te veel uitsluitingen). Acceptatieplicht, zoals voor de Nederlandse basisverzekering, is er in de Filippijnen niet bij. Een in de Filippijnen wonende klant van mij heeft vorig jaar bijna het loodje gelegd. Nog net op tijd had hij met hulp van familie in Nederland en een in de Filippijnen wonende vriend de benodigde peso’s bijeen. Als dat twintig minuten later was geweest dan had hij het volgens z’n specialist niet meer na kunnen vertellen. Al die tijd had men hem in de gang van het ziekenhuis laten liggen, zonder dat er naar hem werd omgekeken. En zonder hulp van familie en een vriend had men hem netjes afgevoerd naar het mortuarium!

More fun in the Philippines” moet je maar denken!

Ik wil je dringend adviseren om de zaken in de Filippijnen goed te regelen en te gaan voor een volledige emigratie in plaats van te kiezen voor de illegaliteit. Daarbij laat je je inschrijven bij een gemeente en meldt je je aan bij het dichtstbijzijnde (regio)kantoor van de BIR, zodat je in ieder geval onder de verdragsbescherming valt. In Thailand zal je dat niet lukken, gezien de door Thailand gehanteerde inkomens- dan wel vermogenseis (of een combinatie hiervan) voor het verkrijgen van een visum. Daarnaast krijg jij in Thailand geen vergunning om een onderneming te starten en (anders dan de Filippijnen) heft Thailand in principe wel belasting van buitenlanders over hun van buiten Thailand verkregen inkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Anoniem: 1083967 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:48:
Hier nog een leuk stukje van een jurist met voorbeelden over de fiscale woonplaats, voor diegenen die het interessant vinden:

Fiscale woonplaats advocaat

Als de Belastingdienst denkt dat iemand in Nederland woont dan moet de inspecteur dit aannemelijk maken, de belastingplichtige moet vervolgens deze vermoedens tegenspreken (en aannemelijk maken dat dit niet klopt). In een procedure bij het Gerechtshof Amsterdam d.d. 22 december 2016 ECLI:GHAMS:2016:5750kwam een leuke zaak voorbij. Een advocaat stelt dat hij sinds 1997 in Zwitserland woont. De inspecteur denkt dat de advocaat in de periode 2002 tot en met 2006 in Nederland woont. De advocaat doet aangifte als buitenlands belastingplichtige en is het niet met de inspecteur eens.

Vragen

De inspecteur moet bij een geschil over uw woonplaats zijn stelling innemen en bewijzen. Hierbij kan de inspecteur u om informatie vragen (informatiebeschikking). Als u deze informatie niet verstrekt kan de bewijslast worden omgekeerd. Op grond van een redelijke schatting worden dan aanslagen opgelegd. De bal ligt dan weer bij u, u moet aannemelijk maken dat de aanslagen niet kloppen. Bel gerust voor een afspraak als u emigratieplannen heeft of een discussie over uw woonplaats.
Beste DanielPH,

Net als lezen in een medische encyclopedie is het gevaarlijk dit soort teksten te lezen zonder over voldoende kennis en ervaring te beschikken. Maar al te snel worden er verkeerde conclusies aan verbonden.

Ik uit niet gauw kritiek op het werk van een collega, maar ik vind dat hij toch wel een beetje te kort door de bocht is gegaan. Dit geldt met name t.a.v. zijn stelling dat de inspecteur bij een geschil over de woonplaats zijn stelling moet innemen en bewijzen. Hij had zeker iets dieper op de zaak moeten ingaan en daarbij aandacht moeten besteden aan de veel voorkomende situatie, die zich ook bij jou voordoet. Dit temeer, daar hij zich opwerpt als deskundige voor wat betreft emigratieplannen. Maar mogelijk is hij niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op dit terrein.

Hoe liggen de kaarten bij jou? De inspecteur zal in jouw geval helemaal niet denken dat je in Nederland woont en dit dus ook aannemelijk moeten maken, Jij bent uitgeschreven bij een Nederlandse gemeente. Tenzij jij een van de 600.000 spookburgers bent die Nederland “rijk” is, woon jij buiten Nederland. Je hebt nog steeds de Nederlandse nationaliteit. Dit betekent dat jij een niet-kwalificerende buitenlandse belastingplichtige bent. Dit houdt in dat jij verplicht kunt worden om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting van je wereldinkomen. Daartoe hoeft de inspecteur niets te bewijzen of aannemelijk te maken. Hij stelt louter vast dat jij niet meer in Nederland woont!

Omdat jij vindt dat je in de Filippijnen woont en onder de verdragsbescherming valt van het door Nederland met de Filippijnen gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting, zul jij moeten bewijzen dat dit ook daadwerkelijk het geval is. “Hij die stelt levert ook het bewijs.”

En dan beginnen de problemen. In november 2016 heeft de Belastingdienst/kantoor Buitenland de regels aangepast. Om aan te tonen dat je (in jouw geval) fiscaal inwoner bent van de Filippijnen zul je moeten overleggen:
a. de verklaring belastingplicht woonland of
b. een recente aangifte en aanslag van de Filippijnse Belastingdienst (de BIR).

Slechts deze documenten worden geaccepteerd door Kantoor Buitenland als bewijs van het zijn van fiscaal inwoner van een land.

De Belastingdienst heeft hier zelfs een slogan voor bedacht:

“Gemakkelijker kunnen we het (voor onszelf) niet maken”.

Aan beide kun je niet voldoen. De BIR zal geen getekende en gestempelde verklaring afgeven dat jij belastingplichtig bent voor de inkomstenbelasting in de Filippijnen. Jij hebt geen TIN-nummer en kunt dus ook geen aangifte doen. Jij bent immers totaal onbekend bij de BIR.

En op dit laatste wees ik jou in m’n eerdere reactie met het advies om hier zo snel mogelijk verandering in aan te brengen!

Overigens ben ik het niet eens met dit nieuwe beleid van Kantoor Buitenland. Daarmee handelt ze zelfs onrechtmatig! Ik heb dan ook enkele procedures tegen hen lopen wat dit betreft. Binnen het Bestuursrecht kennen we nl. de leer van de vrije bewijsvoering. Niet de Belastingdienst maar de Bestuursrechter bepaalt wat toegelaten wordt als bewijs. Vervolgens zijn er legio mogelijkheden om aan te tonen dat je fiscaal inwoner bent van een land. Dus buiten de zgn. woonland verklaring of aangifte en aanslag om.

Artikel 4 van het Verdrag bevat de bepalingen met betrekking tot de fiscale woonplaats. In dit artikel is een en ander als volgt geregeld.

Je wordt geacht fiscaal inwoner te zijn (en ook in deze volgorde):
a. van de Staat waar je een duurzaam tehuis tot je beschikking hebt; indien je in beide Staten een duurzaam tehuis tot je beschikking hebt, wordt je geacht inwoner te zijn van de Staat waarmee je persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van de levensbelangen);
b. indien niet kan worden bepaald in welke Staat je het middelpunt van je levensbelangen hebt, of indien je in geen van de Staten een duurzaam tehuis tot je beschikking hebt, wordt je geacht inwoner te zijn van de Staat waar je gewoonlijk verblijft;
c. indien je in beide Staten of in geen van beide gewoonlijk verblijft, wordt je geacht inwoner te zijn van de Staat waarvan je onderdaan bent;
d. indien je onderdaan bent van beide Staten of van geen van beide, regelen de bevoegde autoriteiten van de Staten de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming.

Ad a. Je bent uitgeschreven uit Nederland en hebt hier geen duurzaam tehuis meer tot je beschikking. In de Filippijnen huur je een huis. In dat geval wordt het al heel gemakkelijk om aan te tonen dat je fiscaal inwoner bent van de Filippijnen: je stuurt het bewijs van inschrijving bij je gemeente, het huurcontract en bewijzen van (ook recente) huurbetalingen en betalingen voor levering van water en energiekosten op. Dat is de weg die ik meestal bewandel. Het gaat er immers om, om aan te tonen dat je in de Filippijnen een duurzaam tehuis tot je beschikking hebt terwijl dat niet in Nederland het geval is.

Daarnaast kun je nog denken aan aanvullend bewijs, zoals je nota’s voor je telefoon- en internetaansluiting, kassabonnetjes en noem maar op, om hiermee tevens aan te geven waar het middelpunt van jouw financiële/economische levensbelangen ligt.
Van groot belang daarbij kunnen zijn je bankafschriften, zowel van je Filippijnse als van je Nederlandse bankrekening. Zij geven immers ook veel informatie over het middelpunt van jouw financiële/economische levensbelangen. Daarnaast kan aan de hand hiervan worden bepaald waar je gewoonlijk verblijft (zeker als hier pinbetalingen mee gedaan worden).

Ben je gehuwd of heb je een duurzame relatie met misschien ook nog wel een kind, vermeldt ook dat. Hiermee geeft je aan dat ook jouw persoonlijke levensbelangen zijn gelegen in de Filippijnen.

Ad b. Kun je niet aan ad a. voldoen dan bestaat altijd nog de mogelijkheid om aan te tonen waar je gewoonlijk verblijft met je inschrijving, je visa en je paspoort met de benodigde stempels. Maar in mijn praktijk is het zover nog niet gekomen.

De conclusie is echter duidelijk dat in jouw geval niet de Belastingdienst maar jij moet bewijzen van welk land je fiscaal inwoner bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49

Nss

The Dude Abides

Lammert de Haan schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:24:
[...]
....
Je hebt nog steeds de Nederlandse nationaliteit. Dit betekent dat jij een niet-kwalificerende buitenlandse belastingplichtige bent. Dit houdt in dat jij verplicht kunt worden om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting van je wereldinkomen. Daartoe hoeft de inspecteur niets te bewijzen of aannemelijk te maken. Hij stelt louter vast dat jij niet meer in Nederland woont!
----
Op basis waarvan?

Naar mijn weten is Nederlandse nationaliteit geen aangrijpingspunt in de Wet inkomstenbelasting. Slechts inwonerschap en Nederlands inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Nss schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:17:
[...]

Op basis waarvan?

Naar mijn weten is Nederlandse nationaliteit geen aangrijpingspunt in de Wet inkomstenbelasting. Slechts inwonerschap en Nederlands inkomen.
Daar heb je in principe gelijk in Nss. Ik had wel iets meer inhoudt kunnen geven aan met wat ik bedoel met "Nederlandse nationaliteit" (dus als "Nederlander"). Maar ik vond mijn verhaal nu al lang genoeg. :D
Maar, vooruit: nu dus maar het vervolg en het hele uitgebreide verhaal.

Wat ik bedoel te zeggen is dat DanielPH als Nederlands Staatsburger altijd op de radar zal blijven staan van de Nederlandse Belastingdienst en gemakkelijk betrokken kan worden bij een aangifte voor de inkomstenbelasting en dan als buitenlands belastingplichtige. Dat is niet vanwege zijn nationaliteit maar vanwege het feit dat hij daar al geregistreerd staat. Ik hoor en lees wel eens verhalen dat men zich heeft laten uitschrijven bij de Belastingdienst, maar die schaar ik onder "keukentafelpraat".

Daar hij is ingeschreven in het RNI zal zijn dossier inmiddels ook al wel zijn overgeheveld naar Kantoor Buitenland van de Belastingdienst en dan (zoals ik aangaf) als buitenlands belastingplichtige.
Hij is dus als Nederlands Staatsburger gemakkelijker te traceren dan een willekeurige internetwerker uit bijv. Mali en krijgt dus eerder een verzoek tot het doen van aangifte.

En als bij boekenonderzoek van z’n Nederlandse opdrachtgever of uit informatie die deze opdrachtgever volgens zijn zeggen doorgeeft aan de Belastingdienst blijkt dat hij inkomen geniet wat nota bene ten laste komt van de winst van een Nederlandse onderneming, dan komt hij helemaal weer in beeld en zijn z’n NAW-gegevens ook bekend. Ik ga er nl. vanuit dat z’n Nederlandse opdrachtgever alleen facturen accepteert, welke voldoen aan de factuurvoorschriften. Zo niet dan heeft de opdrachtgever een groot probleem.

En mogelijk bestaat dit doorgeven (“regelen”) van z’n Nederlandse opdrachtgever aan de Belastingdienst uit een opgave van verstrekte vergoedingen, waarop geen loonheffing van toepassing is met mogelijk ook nog vermelding van z’n BSN. En dan heb je de rapen al heel snel gaar en staat hij volop in de schijnwerpers. Want wat zou er anders te “regelen” zijn met de fiscus?

Vervolgens kan hij dus verplicht worden om als niet-kwalificerend buitenlandse belastingplichtige aangifte in Nederland te doen voor de inkomstenbelasting.

Zie:

“Wet inkomstenbelasting 2001

Artikel 2.1. Belastingplichtigen

• 1 Belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting zijn de natuurlijke personen die:
o a. in Nederland wonen (binnenlandse belastingplichtigen) of
o b. niet in Nederland wonen maar wel Nederlands inkomen genieten (buitenlandse belastingplichtigen).

Mocht hij vervolgens niet kunnen aantonen dat hij fiscaal inwoner is van de Filippijnen en dus geen verdragsbescherming geniet (zoals de situatie nu is), dan is dit inkomen volledig belast in Nederland (zonder recht op heffingskortingen, aftrekposten t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen voor box 3).

Daar hij geen Nederlandse onderneming drijft wordt dit inkomen aangemerkt als “resultaat uit overige werkzaamheden” (uiteraard onder aftrek van de hiervoor te maken kosten).

En of hij nu deze werkzaamheden verricht vanuit de Filippijnen, Thailand of Vietnam (waarover hij ook nog een vraag had) maakt in wezen geen verschil, met dien verstande dat Thailand en Vietnam (in tegenstelling tot de Filippijnen) daadwerkelijk belasting heffen over bronnen afkomstig van buiten deze landen.
Voor Thailand geldt dan nog de bijzondere bepaling, dat inkomen, wat niet in het jaar van genieten daarvan, daadwerkelijk wordt ingebracht in Thailand, buiten de belastingheffing blijft.
Om in Thailand echter ingeschreven te worden bij de Thaise Belastingdienst moet je wel een hoop baht’s als “koffiegeld” aan de betreffende ambtenaar geven (gebak is nog niet eens zo zeer nodig, want daar gaat het hem niet om). :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Lammert de Haan op 26-06-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

Helemaal eens dat hij op de radar blijft, het ging mij er om dat je opmerking technisch niet klopt.

In het algemeen is de conclusie dat een forum niet de plek is voor fiscaal advies. Het kan wellicht helpen je in een bepaalde richting te duwen, maar neem contact op met een fiscalist, waarbij je nog wel moet oppassen dat iedereen zich fiscalist mag noemen (geen 'beschermd beroep').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Lammert de Haan schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:17:
[...]

Vervolgens kan hij dus verplicht worden om als niet-kwalificerend buitenlandse belastingplichtige aangifte in Nederland te doen voor de inkomstenbelasting.

Zie:

“Wet inkomstenbelasting 2001

Artikel 2.1. Belastingplichtigen

• 1 Belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting zijn de natuurlijke personen die:
o a. in Nederland wonen (binnenlandse belastingplichtigen) of
o b. niet in Nederland wonen maar wel Nederlands inkomen genieten (buitenlandse belastingplichtigen).

Mocht hij vervolgens niet kunnen aantonen dat hij fiscaal inwoner is van de Filippijnen en dus geen verdragsbescherming geniet (zoals de situatie nu is), dan is dit inkomen volledig belast in Nederland (zonder recht op heffingskortingen, aftrekposten t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen voor box 3).

Daar hij geen Nederlandse onderneming drijft wordt dit inkomen aangemerkt als “resultaat uit overige werkzaamheden” (uiteraard onder aftrek van de hiervoor te maken kosten).

En of hij nu deze werkzaamheden verricht vanuit de Filippijnen, Thailand of Vietnam (waarover hij ook nog een vraag had) maakt in wezen geen verschil, met dien verstande dat Thailand en Vietnam (in tegenstelling tot de Filippijnen) daadwerkelijk belasting heffen over bronnen afkomstig van buiten deze landen.
Voor Thailand geldt dan nog de bijzondere bepaling, dat inkomen, wat niet in het jaar van genieten daarvan, daadwerkelijk wordt ingebracht in Thailand, buiten de belastingheffing blijft.
Om in Thailand echter ingeschreven te worden bij de Thaise Belastingdienst moet je wel een hoop baht’s als “koffiegeld” aan de betreffende ambtenaar geven (gebak is nog niet eens zo zeer nodig, want daar gaat het hem niet om). :*)
Ijzersterk betoog.

Ik vraag me alleen af of er wel sprake is van "Nederlands Inkomen". Artikel 7.1 uit dezelfde wet IB2001:
Artikel 7.1. Nederlands inkomen Ten aanzien van de buitenlandse belastingplichtige wordt de inkomstenbelasting geheven over het door hem in het kalenderjaar genoten:
a. belastbare inkomen uit werk en woning in Nederland;
b. belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang in een in Nederland gevestigde vennootschap en
c. belastbare inkomen uit sparen en beleggen in Nederland.
Centraal de vraag of er sprake is van "werk ... in Nederland" (lid a).

Bij box 2 en box 3 (lid b resp. c) wordt geoordeeld naar de herkomst van het geld (box 2: in NL gevestigde vennootschap / box 3: spaargeld of beleggingen in Nederland). Als je die zienswijze ook zou toepassen op lid a, dan dient TS het inkomen in NL aan te geven en als buitenlands belastingplichtige belasting te betalen.

Maar kun je zomaar projecteren van box 2 of 3 naar box 1? Kenmerkend voor box 1 is dat de inkomsten worden gegenereerd vanuit arbeid uitgezonderd de eigen woning, maar dat is een vreemde eend in de bijt; zit alleen om historische redenen nog in box 1. Kenmerkend voor box 2 en 3 is dat de inkomstenbron gekoppeld is aan bezit en niet aan arbeid. Bij inkomen uit arbeid is de gewoonte om te kijken waar de arbeid is verricht. Bij inkomen uit vermogen is de gewoonte om te kijken waar het vermogen zich bevindt.

Ik lees iets verder naar 7.2:
Artikel 7.2. Belastbaar inkomen uit werk en woning
[...]
2
b. het belastbaar loon ter zake van het in Nederland verrichten of hebben verricht van arbeid;
Dit is een duidelijke aanwijzing dat de locatie waar de belastingplichtige zijn werk doet bepalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

t_captain schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Ijzersterk betoog.

Ik vraag me alleen af of er wel sprake is van "Nederlands Inkomen". Artikel 7.1 uit dezelfde wet IB2001:

[...]

Bij box 2 en box 3 (lid b resp. c) wordt geoordeeld naar de herkomst van het geld (box 2: in NL gevestigde vennootschap / box 3: spaargeld of beleggingen in Nederland). Als je die zienswijze ook zou toepassen op lid a, dan dient TS het inkomen in NL aan te geven en als buitenlands belastingplichtige belasting te betalen.

Maar kun je zomaar projecteren van box 2 of 3 naar box 1? Kenmerkend voor box 1 is dat de inkomsten worden gegenereerd vanuit arbeid uitgezonderd de eigen woning, maar dat is een vreemde eend in de bijt; zit alleen om historische redenen nog in box 1. Kenmerkend voor box 2 en 3 is dat de inkomstenbron gekoppeld is aan bezit en niet aan arbeid. Bij inkomen uit arbeid is de gewoonte om te kijken waar de arbeid is verricht. Bij inkomen uit vermogen is de gewoonte om te kijken waar het vermogen zich bevindt.

[...]

Dit is een duidelijke aanwijzing dat de locatie waar de belastingplichtige zijn werk doet bepalend is.
Waarop baseer je dat het ijzersterk is? Omdat het een erg uitgebreide post is? Technisch (juridisch) is er een hoop op aan te merken.

Je stelt verder wel de terechte vraag of hier sprake is van Nederlands inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Nss schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:15:
Helemaal eens dat hij op de radar blijft, het ging mij er om dat je opmerking technisch niet klopt.

In het algemeen is de conclusie dat een forum niet de plek is voor fiscaal advies. Het kan wellicht helpen je in een bepaalde richting te duwen, maar neem contact op met een fiscalist, waarbij je nog wel moet oppassen dat iedereen zich fiscalist mag noemen (geen 'beschermd beroep').
Of een forum niet de plek is voor het geven van fiscaal advies zijn jouw woorden. Ik denk daar heel anders over. Het schrijven van fiscale adviezen in een topic (wat ik trouwens veelvuldig doe en dan ook nog eens wereldwijd) is echter wel elke keer een strijd tussen juridische correctheid en leesbaarheid voor de gemiddelde topic lezer. Je verkeert voortdurend in een spagaat. Maar het eindresultaat moet uiteraard wel, ook juridisch gezien, acceptabel zijn. Dit alles is een stuk lastiger dan het schrijven van een advies voor een vakgenoot (wat ik ook veelvuldig doe).

“Neem contact op met een fiscalist”.

Maar in dit geval dan wel een die zich heeft gespecialiseerd in internationaal belastingrecht, iets wat ik heb gedaan na m’n studie fiscaal recht.

Fiscalist is inderdaad geen beschermt beroep. Maar je moet je ook maar afvragen of je bij een middelgroot accountants- en belastingadvieskantoor (met fiscaal juristen in dienst) wel bij het goede adres bent. Zo kreeg ik vorig jaar twee schrijnende gevallen te behandelen van in Thailand wonende Nederlanders.

Het ene kantoor had z’n klant geadviseerd inzake de afkoop van een lijfrente. Volgens dit kantoor zou deze afkoop op grond van artikel 18, lid 1, van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkomen van dubbele belasting, niet in Nederland belast zijn. Daar dacht de inspecteur anders over en terecht! De inspecteur had nl. wél artikel 18, lid 3, van het Verdrag gelezen, inhoudende een definitie van het begrip “lijfrente”. Gevolg: een fikse aanslag van 52% inkomstenbelasting met daar bovenop 20% revisierente. Tel uit je verlies!

Uiteindelijk heb ik de zaak voor hem toch nog recht kunnen trekken na het opvragen van een zgn. “saldo verklaring” aan de Belastingdienst. Wegens gemis aan jaarruimte had hij de inleg voor de lijfrentepolis niet in mindering kunnen brengen op z’n belastbaar inkomen, waardoor de lijfrente-uitkering vervolgens niet belast is. Na het opvragen van de ingelegde bedragen had ik dat vermoeden alreeds maar het moet ook nog eens bevestigd worden door de Belastingdienst.

Een andere adviseur van een gelijksoortig kantoor had het gepresteerd om jarenlang foutieve aangiftes te doen voor z’n in Thailand wonende klant tegen de som van € 450,-- tot € 550,-- per aangifte (wat riekt naar oplichting)!
Deze adviseur vond het nl. niet nodig om in Nederland vrijgesteld inkomen toch in de aangifte te betrekken. Het gevolg was wel dat de over deze inkomsten ingehouden loonbelasting, variërend tussen de € 4.500,-- en € 5.500,-- per jaar, niet op aanslag werd teruggekregen.

De aangifte 2016 was net ingestuurd. Daar kon ik dus eenvoudig een nieuwe aangifte voor indienen. Voor 2015 was reeds een voorlopige aanslag opgelegd maar ook dan kun je nog een nieuwe aangifte indienen. De jaren 2012 tot en met 2014 zijn op mijn verzoek ambtshalve herzien.

Mijn (nu dan) klant rijdt ondertussen vrolijk in een nieuwe Mercedes in Thailand rond (en ik geef hem groot gelijk, want dit was immers een mooie en onverwachte meevaller).

Momenteel ben ik bezig voor een Thaise klant en een klant uit Curaçao die zijn overgestapt van zo’n kantoor naar mij om een vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting te verkrijgen. En dat is niet omdat dit kantoor voor hen voortreffelijk werk heeft verricht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
t_captain schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Ijzersterk betoog.

[...]

[...]

Een voortreffelijk betoog, Captain, m’n complimenten. Ik heb dit met genoegen gelezen. Ik kan wel zien dat jij er goed over hebt nagedacht en dat jij je ook goed hebt verdiept in de materie (met ook nog even een leuk uitstapje naar de boxen 2 en 3, daar heb ik van genoten) en niet maar wat loze kreten slaakt!

Ik had gister uiteraard artikel 7 van de Wet inkomstenbelasting 2001 wel op m’n netvlies staan, maar heb het bewust niet aangehaald om het niet nog ingewikkelder te maken (en om dus nog meer tekst en uitleg te moeten geven).

Ik stel het nu even heel zwart – wit. Dat is nl. een must ter voorbereiding van een fiscalist op een zaak.

TS zegt dat hij in de Filippijnen woont/verblijft maar kan dat niet hard maken: hij staat daar niet ingeschreven (ook niet bij de BIR). Dit noemde ik al een paar keer het zwakke punt in zijn verhaal.

Wat wel vaststaat is dat hij is uitgeschreven uit Nederland en ingeschreven staat in het RNI. Niet vaststaat dat hij thans in de EU, IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein of op een van de BES-eilanden woont. En mocht dat wel het geval zijn dan staat nog niet vast dat 90% van z’n wereldinkomen in Nederland is belast (het tweede vereiste, waarna nog een derde volgt). M.a.w.: hij is een niet-kwalificerend buitenlands belastingplichtige, met alle gevolgen van dien.

Vervolgens kan TS niet aantonen dat hij z’n Nederlandse inkomen heeft genoten zonder gedurende die tijd in Nederland te verblijven (hij woont/verblijft immers nergens). Wellicht is hij geen “grensarbeider” daar hij, naar het zich laat aanzien, niet in loondienst werkt. Maar ook van dit laatste ben ik nog niet zo zeker en zou er mogelijk ook nog wel eens sprake kunnen zijn van een “pseudo-zelfstandige”, met name gezien de onderneming waar hij voor werkt). Op een opmerking/vraag van mij of er sprake is van een gezagsverhouding, zoals tussen werkgever en werknemer, is geen reactie gekomen.

TS zal eerst stappen moeten zetten om zijn positie t.o.v. de fiscus veilig te stellen. Maar dat heb ik al eerder aangegeven.
Het woord (en de daad) is echt aan TS! Ik zou het er niet op aan laten komen om bewijs te moeten leveren, dat ik deze inkomsten heb genoten, zonder daarvoor in Nederland te verblijven (waartoe ik echter, mocht dit ook het geval zijn, wel mogelijkheden zie). Je moet het echter nooit zover laten komen dat je gedwongen bent om een fiscaal jurist in de arm te nemen (daarvoor zijn deze jongens echt te duur en zeker voor zo’n simpele kwestie).

Maar nogmaals: m’n complimenten voor jou gedegen reactie!

Overigens zwijgt TS in alle talen (zelfs in het Tagalog).

[ Voor 7% gewijzigd door Lammert de Haan op 26-06-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Nss schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:59:
[...]

Waarop baseer je dat het ijzersterk is? Omdat het een erg uitgebreide post is? Technisch (juridisch) is er een hoop op aan te merken.

Je stelt verder wel de terechte vraag of hier sprake is van Nederlands inkomen.
Als we het dan toch over juridisch correct formuleren hebben dan mag ik je erop wijzen dat het wel degelijk Nederlands inkomen is wat ten laste komt van een in Nederland gevestigde onderneming (zoals ik trouwens al eerder aangaf). Maar daar gaat het in deze niet om. Lees maar eens goed de bijdrage van Captain en ook voor jou zal het dan duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05 08:54
Oude topic maar ik heb eigenlijk een soortgelijke casus (door covid zullen er wel meerdere geinteresseerd zijn denk ik).

Ik ben tijdens covid van werknemer naar zzper en vervolgens BV gegaan. Omdat ik in de IT werkzaam ben kan ik in principe overal vandaan werken. Zo kom ik net terug van een paar maanden reizen door Azie waar ik zowel lokale als buitenlandse ondernemers heb gesproken.

Zoals ik het goed begrijp is deze constructie het “veiligst” voor digital nomads, in de zin van dat je geen discussies krijg mbt waar je belastingplichtig hoort te zijn.
- beeindig je huur (of verkoop), al je verzekeringen, bankrekeningen, contracten en abonnementen in Nederland.
- schrijf je uit uit de gemeente
- kies een land uit waar je het meest verblijft en waar de belastingdruk (met name buitenlands inkomen) laag is. Schrijf je daar in en open daar een bedrijf. Je bent daar dan “gewoon” belastingplichtig. Geef in NL aan dat dat je nieuwe adres is en dat je dus emigreert.
- zorg ervoor dag je jaarlijks langer in dat land verblijft dan in Nederland en zorg ervoor dat je in ieder geval niet meer dan 180 dagen per jaar in NL bent.

Volgens mij is dit ideaal voor de reislustigen onder ons, of degenen die in een warm land willen overwinteren. Voor mij persoonlijk (geen partner of kinderen) is jaarlijks 4 (zomer)maanden in NL wel voldoende. Het kan heel veel geld schelen (tientallen duizenden per jaar als je fulltime op projecten zit) en dan hebben we het nog niet eens over de verschillen in cost of living. Het verlies aan AOW is dan peanuts in vergelijking. En mocht je na een paar jaar terug willen verhuizen dan kan dat gewoon, al betaal je tegen die tijd wellicht wat meer vermogenbelasting ;)

Of heb ik iets niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Dan ben je geen digitale nomad meer maar iemand die geëmigreerd is en veel reist.

En het verlies aan AOW is misschien peanuts maar als je nu niks er voor regelt heb je over 30-40-50 jaar wel een probleem als je bankrekening leeg is. Dat is het mooie van de AOW, zo lang je maar in NL bent bouw je dit vangnet op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Strijpje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:50:
Of heb ik iets niet goed begrepen?
+ ter verificatie lees het belastingverdrag tussen Nederland en de landen waar je verblijft, startend met het land waar je het meest verblijft.

Die verdragen zijn verrassend leesbaar en hebben altijd een sectie fiscal domicile / recidency etc.

Vanaf daar is het gewoon afpellen
Pagina: 1