Monitor heeft 1 DP ingang - bestaan er hubs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
UPDATE:
StarTech.com customer support

We conversed a few days ago with regards to finding a KVM solution which can function with 2560x1440 @ 144 Hz.

To re-iterate, we do not officially support this resolution, but I was recently made aware of some testing performed with the SV431DPUA2 which may assist with your search. This KVM was tested using an NVidia GEforce GTX 1070 and an ASUS ROG PG279 Monitor. The KVM was able to pass both Gsync, as well as 2560x1440 @ 120Hz, @144Hz and even @165Hz.

No adapters was used in the configuration and we would recommend using DisplayPort (or mini-DisplayPort) units in the setup, and since it is not an officially supported should you go through with this procurement either through us directly or through one of our resellers, we ask that you keep in mind the return policy of the company you purchase from should you happen to come across anything which conflicts this information. All the best!

Mijn monitor:
  • 1440p
  • 144Hz
  • 27"
  • 1x DisplayPort 1.2
  • 2x HDMI 1.4
Ik wil twee systemen kunnen aansluiten met 144Hz en 1440p maar heb maar 1 DisplayPort aansluiting in de monitor.

- De HDMI 1.4 versie kan 1440p aan maar alleen op 60Hz.
- De DisplayPort 1.2 kan 1440p aan op 144Hz.

Nu heb ik thuis een PC voor gamen en ook een MacBook Pro voor zakelijk. Allebei wil ik op 144Hz draaien, maar mijn monitor heeft maar 1 enkele DisplayPort ingang.

Op zoek naar switches die voor mij gewoon met 1 druk op de knop doen wisselen tussen twee bron-systemen lijkt niet te bestaan, althans: niet in een versie waarbij het signaal 1440p/144Hz wordt doorgegeven.

Ik kom producten zoals deze tegen: de DELOCK 87720 maar die levert maximaal 1440p op 60Hz.

Of deze: de StarTech.com Multi Stream Transport Hub maar die kan 4k ook maar tot 30Hz dus 1440p komt ook niet op 144Hz uit :(

Startech customer support wist mij ook niet verder te helpen. Terwijl ik vooral denk dat zo'n switch enkel en alleen een verlengstuk van de kabel moet zijn. Het enige wat ik wil is dat ie links (pc) of rechts (macbook) kijkt als ik op een knopje druk.

Weten jullie meer? :)

Edit:

Quote van de Startech support:
Thank you for your patience, here is what I was able to find. Using this calculator <https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp>, the 1440p resolution (2560 x 1440) at 144 Hz would require 15.93 Gbps. A 4K UHD resolution (3840 x 2160) at 60 Hz requires 14.93 Gbps. Using this filter search <https://www.startech.com/Server-Management/KVM-Switches/> we find that unfortunately at this time, the maximum resolution available for any of our KVM would be 4K UHD at 60 Hz. We do not have a KVM unit which can provide the bandwidth needed for this resolution.

[ Voor 36% gewijzigd door Blue-eagle op 15-06-2018 18:07 ]

Beste antwoord (via Blue-eagle op 13-06-2018 13:05)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:18:
[...]

Wel raar, want ik kan de kabel handmatig van 1 mijn PC naar de laptop halen. Waarom zou daar niet een soort hardwarematige "treinwissel" tussen kunnen zitten die gewoon de DisplayPort kabel verlegt? :?

Ik denk dat ik de techniek niet helemaal begrijp :7
Even de uitleg waarom het problematisch is:
Zo'n kabel heeft extreem lage toleranties. Het makkelijkste is het uit te leggen met een netwerkkabel, want die hebben de meeste mensen weleens van binnen gezien.
Aan de binnenkant zitten de aders (draadjes) per 2 'getwist', om elkaar heen gedraaid. Het idee is dat de storing op beide aders dan praktisch gelijk inwerkt. Daarmee kun je hele hoge snelheden halen.

Bij een (mechanische) schakelaar haal je alle aders uit elkaar en kan er dus storing op een ader inwerken die niet op de andere inwerkt.
Het alternatief is een chip maken die het signaal daadwerkelijk begrijpt en daarna 'opnieuw' maakt op de volgende kabel. Maar die chip moet dan wel de juiste snelheid kunnen halen.

Dit is vrij simplistisch uitgelegd en de werkelijkheid is nog iets complexer. Maar dan krijg je een idee waarom het er niet is/vrij duur is. Er zijn maar weinig mensen die het nodig hebben en de volgende generatie schermen bevat al modellen die het kunnen. De andere optie is gewoon een extra scherm kopen.

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoek eens op kvm-switch :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Heel veel gedaan, maar die dingen kunnen het allemaal niet aan op 1440p/144Hz :-( De bandwidth daarvan is namelijk hoger van 4k/60Hz.

Dus het product lijkt gewoon niet te bestaan.

Wel raar, want ik kan de kabel handmatig van 1 mijn PC naar de laptop halen. Waarom zou daar niet een soort hardwarematige "treinwissel" tussen kunnen zitten die gewoon de DisplayPort kabel verlegt? :?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even snel opgesnord:

https://www.lindy.co.uk/k...yport-1-2-with-ttu-p10069

Is dat iets?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 13:00

SpamLame

niks

Hmm die van lindy zegt alleen up to 4k 60Hz.
Ik heb via https://linustechtips.com...440p-video-switch-or-kvm/ deze gevonden https://www.tripplite.com...heral-sharing~B004DP2UA2K , maar ook daar is alleen de max meegegeven.

Vind persoonlijk $200 of GBP224 wel stevig aan de prijs, zonder zeker te weten of 1440p/144Hz gesupport wordt door bovenstaande oplossingen.

Zou je ook kunnen denken aan het vervangen van de monitor voor een exemplaar met 2*DP, maar als ik filter in de PW op de bekende specs 27" 1440p DP1.2 zie ik 0 schermen met 2*DP in.

Met een grotere diagonaal is er maar 1 nu beschikbaar pricewatch: AOC AG322QCX Zilver, Zwart voor €461

Haal daar de investering die je voor een KVM switch & de geschatte verkoopprijs van je huidige monitor van af en bepaal of dat het waard is voor jou om de monitor te vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door SpamLame op 13-06-2018 08:12 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 22:24
Ik denk dat 4k@60hz prima is. Ze werken namelijk met standaard benamingen. 4k@60hz is vele malen meer bekend dan 2560p@144Hz.
Anders kunnen ze wel 25 resoluties en refreshrates gaan noemen.

Het is eigenlijk gewoon zodat je kunt zien welke versie DisplayPort het is. 4k@30hz is Displayport 1.0/1.1 en @60 is het DisplayPort 1.2.

Wikipedia: DisplayPort en dan kopje

Resolution and refresh frequency limits

DisplayPort 1.2 gaat tot 17.28 Gbit/s en 2560p@144 is 14.08 Gbit/s

Dat de Delock en de in de startpistool genoemde Startech niet werken is logisch, want dat zijn gewoon splitters van het videosignaal. Je kunt ook geen snelweg van 4 banen (4k) splitsen naar 2x4 en verwachten dat dan de capaciteit opeens 8 is. DisplayPort 1.2 heeft niet genoeg bandbreedte om 2x 2560p@144hz aan te kunnen.

Gezien de kosten (€200+) zou ik het op 60Hz op de MacBook houden.

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:18:
[...]

Zo'n kabel heeft extreem lage toleranties. Het makkelijkste is het uit te leggen met een netwerkkabel, want die hebben de meeste mensen weleens van binnen gezien.
Aan de binnenkant zitten de aders (draadjes) per 2 'getwist', om elkaar heen gedraaid. Het idee is dat de storing op beide aders dan praktisch gelijk inwerkt. Daarmee kun je hele hoge snelheden halen.

Bij een (mechanische) schakelaar haal je alle aders uit elkaar en kan er dus storing op een ader inwerken die niet op de andere inwerkt.
Het alternatief is een chip maken die het signaal daadwerkelijk begrijpt en daarna 'opnieuw' maakt op de volgende kabel. Maar die chip moet dan wel de juiste snelheid kunnen halen.

Dit is vrij simplistisch uitgelegd en de werkelijkheid is nog iets complexer. Maar dan krijg je een idee waarom het er niet is/vrij duur is. Er zijn maar weinig mensen die het nodig hebben en de volgende generatie schermen bevat al modellen die het kunnen. De andere optie is gewoon een extra scherm kopen.

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Kan je de macbook ook via USB-C of Thunderbolt 3 naar de dual link DVI-D op de monitor aansluiten?

Het is maar een ideetje.....

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 16:25
Waarom niet gewoon je gamepc op 144hz en je zakelijke macbook op 60?
Wat doe je op je mac, wat niet game-related is waarvoor je deze refreshrate nodig hebt?

of denk ik nu te makkelijk?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Blue-eagle
  • Niet online
Helaas is de bandbreedte van deze ook te laag ;(
SpamLame schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:11:
Hmm die van lindy zegt alleen up to 4k 60Hz.
Ik heb via https://linustechtips.com...440p-video-switch-or-kvm/ deze gevonden https://www.tripplite.com...heral-sharing~B004DP2UA2K , maar ook daar is alleen de max meegegeven.
Die haalt het inderdaad ook niet, het lijkt echt een beperking te zijn in de hardware van die switches..
Vind persoonlijk $200 of GBP224 wel stevig aan de prijs, zonder zeker te weten of 1440p/144Hz gesupport wordt door bovenstaande oplossingen.

Zou je ook kunnen denken aan het vervangen van de monitor voor een exemplaar met 2*DP, maar als ik filter in de PW op de bekende specs 27" 1440p DP1.2 zie ik 0 schermen met 2*DP in.

Met een grotere diagonaal is er maar 1 nu beschikbaar pricewatch: AOC AG322QCX Zilver, Zwart voor €461
Oh die is wel mooi :) Iets te groot voor mijn setup helaas, 27" is al net over de grens "in my face" zegmaar :+ Maar wel prettig werken. Maar wat een vreemde situatie eigenlijk dat ze allemaal multi-monitors willen ondersteunen, maar niet multi-computers. Althans, niet op de hoogste Hz.
Haal daar de investering die je voor een KVM switch & de geschatte verkoopprijs van je huidige monitor van af en bepaal of dat het waard is voor jou om de monitor te vervangen
Nou ik heb zojuist de Eizo Foris FS2735 gekocht, €1.049 eurootjes zijn aan de extreem hoge kant natuurlijk, maar hierdoor ben ik simpelweg beperkt tot 1440p/60Hz op mijn MacBook. Daar moet ik misschien gewoon mee leren leven. Zelfs HDMI 1.4 haalt maximaal 1080p op 120Hz dus dan komt 1440p zeker niet op 144Hz.
White Feather schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:02:
Ik denk dat 4k@60hz prima is. Ze werken namelijk met standaard benamingen. 4k@60hz is vele malen meer bekend dan 2560p@144Hz.
Anders kunnen ze wel 25 resoluties en refreshrates gaan noemen.

Het is eigenlijk gewoon zodat je kunt zien welke versie DisplayPort het is. 4k@30hz is Displayport 1.0/1.1 en @60 is het DisplayPort 1.2.

Wikipedia: DisplayPort en dan kopje

Resolution and refresh frequency limits

DisplayPort 1.2 gaat tot 17.28 Gbit/s en 2560p@144 is 14.08 Gbit/s

Dat de Delock en de in de startpistool genoemde Startech niet werken is logisch, want dat zijn gewoon splinters van het videosignaal. Je kunt ook geen snelweg van 4 banen (4k) splitsen naar 2x4 en verwachten dat dan de capaciteit opeens 8 is. DisplayPort 1.2 heeft niet genoeg bandbreedte om 2 2560p@144hz aan te kunnen.
Ja, maar daar was mijn punt dus dat er een "wissel" zou zijn. Ik heb maar 1 signaal nodig, maar alleen een punt die tussen twee computers wisselt :) Maar dat is inmiddels ook uitgelegd in dit topic, het is allemaal te fragiel, het is praktisch kabelbreuk en dus verlies je signaal. Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon puur digitaal was en niet zoveel zou uitmaken.
Gezien de kosten (€200+) zou ik het op 60Hz op de MacBook houden.
Daar ben ik bang voor. Het werkt alleen wel zó fijn om te werken op 144Hz :D
TheGhostInc schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:06:
[...]

Helder, bedankt voor de uitleg! :) Dan is het gewoon niet haalbaar op dit moment. De vraag zal ook te laag zijn om dit te kunnen doen. Het zal de komende jaren beter worden naar mate 4k meer gemeengoed wordt op snelheden boven de 60Hz.

• Blue-eagle
  • Niet online
Hierbij ook een melding over een update in mijn TS. StarTech heeft gereageerd met een oplossing die mogelijk wel kan werken.

• CB-Services
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-03-2023
En dat is?

• Blue-eagle
  • Niet online
De update staat in mijn TS.
Pagina: 1