Hoe strikt gaan jullie om met de kilometer registratie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.855 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-01 00:34
Ik vroeg me af hoe strikt jullie omgaan met kilometer registratie.

Wanneer je dit handmatig doet door je gereden kilometers via een kastje te laten registreren is dat een optie natuurlijk, goed aflezen van je kilometerteller is ook een optie maar wat als je bijvoorbeeld een routeplanner gebruikt als google maps via geodata, deze zal ongetwijfeld afwijken.

Doen jullie hier moeilijk over of is dit een probleem ? OF eventueel de Belastingdienst ? Want veel kleine marges maken één grote natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tivoler op 12-06-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Gewoon strikt. Als de BD je opzoekt en het naloopt, moet het gewoon kloppen. De km-teller in je wagen liegt sowieso niet, er zitten zeer waarschijnlijk wel wat marges op stel dat routes veranderen. Zolang je daarbinnen blijft, kan ik me niet voorstellen dat er veel aan de hand is.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:41

Reptile209

- gers -

Ben ooit bij de start van een auto-op-naam gebeld door de belastingdienst met wat tips. Degene die me het meest is bijgebleven is deze: stel je gaat op zondag ff tanken zodat je maandag gelijk naar je werk kunt. Registreer die rit dan op zondag en denk niet: ach die paar km passen wel bij de rit van maandag. Als op die zondag je kenteken toevallig ergens wordt geregistreerd (trajectcontrole, mobiele scan, whatever) en je hebt op die datum bij controle geen rit staan, gaat je hele administratie overboord onder het kopje: onbetrouwbaar. Zeg maar hallo tegen bijtelling! En die molensteen hangt 5 jaar lang na die rit nog om je nek....
Als je een keer een paar km meer of minder in een rit hebt zitten, valt dat wel weg onder het kopje omleiding, iets vergeten, verkeerde afrit. Als plaats, datum en tijd maar aannemelijk zijn met de zakelijke rit. Ik vulde gewoon elke week even een sheetje in (op basis van de km teller) en bewaarde dat, met soms een opmerking er bij als ik een ongebruikelijke maar niet abnormale route had genomen. Gelukkig nooit controle of gezeur gehad.

Wel een collega die nat ging met de prive-kms: hij had 2 maanden een auto en zich niet gerealiseerd dat het 500 km per JAAR is, en dat het dan naar rato maar minder dan 100 km voor hem was... oeps :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
Racing_Reporter schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:13:
Gewoon strikt. Als de BD je opzoekt en het naloopt, moet het gewoon kloppen. De km-teller in je wagen liegt sowieso niet, er zitten zeer waarschijnlijk wel wat marges op stel dat routes veranderen. Zolang je daarbinnen blijft, kan ik me niet voorstellen dat er veel aan de hand is.
Zoals @Reptile209 al zegt heb je marges. Het moet niet 10KM worden maar als je 1-2 KM er naast zit lijkt me dit geen probleem. Als je handmatig registreert en je zegt 3x om gereden te zijn wat niet waar is klopt dat natuurlijk ook niet, ga het maar controleren... dat gebeurt niet tenzij het te vaak teveel KM's zijn.

De belastingdienst pakt zover ik weet alleen de partijen waar ze van in schatten dat het daar makkelijk zal gebeuren. Ze hebben er zelfs modellen voor maar op de KM nauwkeurig met onderbouwing, ga er maar aan staan... of je hebt een dashcam aan of volledige GPS tracing.

Onthoud dat de balstingdienst een simpel excel sheetje accepteert he!

[ Voor 0% gewijzigd door Tivoler op 12-06-2018 23:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb begrepen dat de belasting inspecteurs op zondagen bij ikea en dergelijke auto's scant. Wanneer het een leaseauto betreft zonder bijtelling , gaat er een brief de deur uit en moet je je km registratie laten zien. Wanneer de ikea op dat moment ontbreekt heb je een flinke boete + alsnog bijtelling vanaf moment dat je de auto rijdt, met twk dus.

Zelf hield ik alles bij in excel, ik reed dagelijks hetzelfde stuk, dus kon 1x per week de rijen naar beneden trekken en enkele correcties uitvoeren om het sluitend te krijgen (tanken, ff langs ouders-privé , etc).

Tegenwoordig fiets ik in 15 naar mijn werk, sindsdien voor mij nooit meer een leaseauto :P

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2018 23:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
Inderdaad wat je zegt, je moet wel opgeven wat je doet, dat is niet het probleem, het gaat mij om de marge als je adressen in Google intypt en dat als kilometer referentie gebruikt. Lekker makkelijk namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tivoler schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:33:
Inderdaad wat je zegt, je moet wel opgeven wat je doet, dat is niet het probleem, het gaat mij om de marge als je adressen in Google intypt en dat als kilometer referentie gebruikt. Lekker makkelijk namelijk :)
Ik checkte 1x per maand de km stand en sloot die aan met Excel. En idd de bron was Google. Verschillen stopte ik in lange ritten weg.

Ik verwacht ook niet dat de belastingdienst woon werk verkeer gaat nazoeken, het gaat vooral om duidelijke priveritten zoals zondag naar pretpark, woonboulevards etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2018 23:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Reptile209 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:16:
Ben ooit bij de start van een auto-op-naam gebeld door de belastingdienst met wat tips.
Idem, en gelijk nauwkeurig bijgehouden. Want als de Belastingdienst tijd heeft om je te bellen voor zoiets dan zal ik volgend jaar wel mijn registratie van de afgelopen 5 jaar mogen aanleveren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Hoewel het in principe wel een interessante vraag is, gelden voor een bijtellingsvrije auto de regels die de Belastingdienst hieraan verbind. Iedere vorm van privé kilometers weg smokkelen valt onder fraude en is daarmee een onderwerp dat niet op Tweakers is toegestaan.

Ik zal dit topic daarom ook moeten sluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.