Een wifi mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Graag wil ik wat ervaring en eventueel tips willen horen over een wifi mesh netwerk. Ik leg even uit waar het precies over gaat :). Ik woon bij mijn vader thuis in een portiek woning. Soort appartementen dacht ik. De meeste woningen hier hebben 1 verdieping, maar ik heb een begane grond met de slaap kamers boven. Omdat mijn vader een Tele2 abonnement heeft van max 26 mbps (minder als hij thuis is) en ik nog nogal vaak sneller internet nodig heb, wil ik een glasvezel abonnement van Caiway nemen. Dat stukje is het probleem niet. De meterkast, waar het modem komt, zit in de meterkast in het portiek. Beetje moeilijk beschrijven hoe alles hier is.

Er lopen 2 loze buizen vanaf de meterkast naar boven, en in het opberghok waar de CV-ketel staat zitten ook 2 lozen gaten, voor een eventuele uitbreiding. Nou ben ik van plan een keer een trekveer te kopen en proberen zelf een utp-kabel te trekken. Of ik het doe of een monteur: mocht het niet lukken dan is een wifi mesh netwerk bestaande uit 2 of meerdere stations de enige oplossing. Boren is niet mogelijk helaas.

1. Een heel verhaal is dit. Ik wil graag weten wat mensen zelf ervaring qua snelheid? De snelheid van dat
Caiway abonnement is 150mbps. 1 station in de meterkast en 1 boven en indien het een triplepack is: ook
één beneden in de woonkamer.

2. Zijn er verder misschien nog tips op basis van ervaring? Heb al een beetje reseach gedaan, maar ik wil
het ook van mensen hier persoonlijk horen :)

Ik hoor het graag! =D

Aanpassing!
1. Ik zie nu dat er al reacties zijn, maar heb geen melding gehad!
2. ik vraag om ervaringen en eventule tips voor een wifi mesh netwerk. Ik vraag niet om reactie zoals hier onder. Dat zijn geen ervaringen en tips.

Even nog een update, 19-06-2018:
Vandaag een trekveer gekocht en het lukt gewoon echt niet. Neem dat maar van mij aan.
Maar over mijn oorspronkelijke onderwerp:

Zijn nog mensen met ervaringen met een wifi mesh netwerk? Zoja, dan hoor ik het graag. Aangezien niemand daar echt op antwoorden helaas. Er moet er dan 1 in de meterkast in het portiek komen en 1 of 2 in huis. Dat is de ENIGE oplossing nog. Ik hoor het graag! En graag geen info, tips of commentaar meer over draadtrekken. ;)

Dat wifi moet dan nodig zijn voor gaming, downloaden, gewoon internet, etc. (PS4, laptop, smart tv, etc). Er zijn pakketten waar die modules ethernet poorten hebben.

Maar even een nieuwe maken, want ik vraag wat en niemand geeft antwoord, Dankjewel hoor iedereen die dit leest...

[ Voor 23% gewijzigd door johan501 op 23-06-2018 17:23 ]

Beste antwoord (via johan501 op 23-06-2018 17:22)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
johan501 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:57:
Heb het net even geprobeerd met mijn vader, maar met de stofzuiger is het niet geluk. Ik weet ook niet of er ook ''obstakels'' in welke vorm dan ook tussen boven en beneden zitten.
Jammer. Ik heb wel gemerkt dat afdichten belangrijk is. Ik gebruikte van die kneedbare posterplakkers als een soort klei/stopverf zodat er echt geen lucht meer langs gaat en de stofzuiger op max, dan kon je de stofzuiger aan de draad voelen trekken. Sowieso kan de stofzuiger handig zijn om eventueel gruis uit de buis te zuigen.

Maar er is altijd nog de bewezen trekveer methode. Ik heb afgelopen jaar verschillende draden getrokken in ons nieuwe huis en met beide methodes is het soms best lastig, maar de aanhouder wint, het is tot nu toe altijd nog gelukt. Bij ons zat er zelfs water in die lange buis, geen idee hoe dat kan, maar was best een gedoe om die droog te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-05 13:25
Is er een reden dat je mesh Wi-Fi wilt als je uiteindelijk geen kabel gaat trekken? Denk je dat je niet overal voldoende Wi-Fi-bereik hebt met één AP?

[ Voor 4% gewijzigd door WDHBGS op 12-06-2018 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 23:23
je kan beter je geld steken in een electricien die je een kabel(s) aanlegt dan allerlei dure mesh meuk te kopen

de kans dat mesh goed werkt is zo matig in nederlandse betonnen constructies, dat het een erg dure gok is
bekabeling + AP's = zeker weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Als de snelheid belangrijk is, neem een (duurdere) setup met dedicated radio voor de backbone zoals de netgear orbi: https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=2
https://nl.hardware.info/...m-wifi-systemen-grafieken

Het hangt helemaal van je huis af maar 150mbit is hiermee wel haalbaar in de meewte situaties

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 12-06-2018 21:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Mesh je enige mogelijkheid? Absoluut niet. Ik kan zo nog een half dozijn alternatieven verzinnen.

Maar ga gewoon eerst kabeltje trekken en pas als dat echt niet lukt verzinnen wat dan. Nouja, een alternatief is voor nu wel interessant: Vraag je installateur of die glasvezel niet gewoon gelijk door een loze leiding in het ketelhok afgemonteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt er duidelijk ook wel geld voor over, dus als het zelf niet lukt vraag eerst eens een goede installateur, of beveiligingsbedrijf. Die laatste omdat zeker de oudere monteurs erg goed zijn in toch kabeltjes daarheen te trekken wat volgens jouw niet kan. Bijvoorbeeld door de spouwmuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
WDHBGS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:40:
Is er een reden dat je mesh Wi-Fi wilt als je uiteindelijk geen kabel gaat trekken? Denk je dat je niet overal voldoende Wi-Fi-bereik hebt met één AP?
Ja, anders denk ik er niet aan he. Een router in de meterkast is geen goed idee. Geloof mij nou maar. Meterkast zit in het portiek en naar mijn kamer zitten we een aantal muren + natuurlijk de vloer. Het is ook bedoeld als laatste red middel.
ijske schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:42:
je kan beter je geld steken in een electricien die je een kabel(s) aanlegt dan allerlei dure mesh meuk te kopen

de kans dat mesh goed werkt is zo matig in nederlandse betonnen constructies, dat het een erg dure gok is
bekabeling + AP's = zeker weten !
Ja dat is het probleem dus, geld. Er lopen 2 lozen buizen die ik zou kunnen gebruiken. Mocht dat niet lukken dan is wifi mesh voor MIJ de enige oplossing. Oke, maar als het zo slecht is door de betonnen constructies, waarom woorden mesh wifi netwerken meer aan geraden dan een extender of powerline? Verklaar dat maar eens...
Anoniem: 718429 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:53:
Mesh je enige mogelijkheid? Absoluut niet. Ik kan zo nog een half dozijn alternatieven verzinnen.

Maar ga gewoon eerst kabeltje trekken en pas als dat echt niet lukt verzinnen wat dan. Nouja, een alternatief is voor nu wel interessant: Vraag je installateur of die glasvezel niet gewoon gelijk door een loze leiding in het ketelhok afgemonteerd kan worden.
Ja geweldig, maar ALS een kabel trekken niet lukt dan is voor MIJ een wifi mesh netwerk de ENIGE oplossing hier. Neem dat maar aan. Ja dat is ook de bedoeling.. eerst kijken of een kabel trekken lukt. Wifi mesh is het laatste ''redmiddel''

Ik zou niet weten of dat kan, en weet de kosten daar ook niet van. Dat hou ik even in mijn achterhoofd! Maar neem aan dat je de verbinding bedoeld vanaf de aansluiting vanuit de grond naar het modem?
Frogmen schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:51:
Je hebt er duidelijk ook wel geld voor over, dus als het zelf niet lukt vraag eerst eens een goede installateur, of beveiligingsbedrijf. Die laatste omdat zeker de oudere monteurs erg goed zijn in toch kabeltjes daarheen te trekken wat volgens jouw niet kan. Bijvoorbeeld door de spouwmuur.
Ja als ik het heb. Kabel wil ik het liefst, maar als dat niet lukt: wifi. Maar dan voor fatsoenlijk bereik + snelheid. Wat volgens mij niet kan? Loze buizen? Weet ik nog niet. Boren? Nee gaat niet. Meterkast zit in het portiek met daarachter een schuur. Eigenlijk net buiten de woning. + mijn vader bepaald ook nog dingen en daar heeft hij gelijk in. Boren kan niet en dat willen we allebei niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 23:23
johan501 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:19:
[...] waarom woorden mesh wifi netwerken meer aan geraden dan een extender of powerline? Verklaar dat maar eens...
marketing... iedereen met ervaring met wifi weet dat je geen wifi backbone wil... veel te wispelturig en gevoelig op storing , en niet performant genoeg voor de heftige gebruiker
dat kan zelfs gaan van een voorbijrijdende auto met wifi ingebouwd, je draadloze muis, je babyfoon...

ik zal je de vraag anders stellen, waarom heeft cisco,aruba, ubiquiti, hp, dell (aeronet) dat compleet niet in het gamma zitten ?

waar is mesh wel goed voor ? als je in een houten hutje woont in bos en je bereik is onvoldoende... dan zitten er weinig dingen tussen die je wifi belemmeren/storen , dan werkt zo'n ding best ok :-)
vanaf je 1 betonplaat door moet val je vaak al van rssi-30 naar -70 en is heel je performance naar de fuck.. mogen ze zoveel blaten als ze willen van netgear , je performance is naar de kl*ten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
ijske schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:05:
[...]

marketing... iedereen met ervaring met wifi weet dat je geen wifi backbone wil... veel te wispelturig en gevoelig op storing , en niet performant genoeg voor de heftige gebruiker
dat kan zelfs gaan van een voorbijrijdende auto met wifi ingebouwd, je draadloze muis, je babyfoon...

ik zal je de vraag anders stellen, waarom heeft cisco,aruba, ubiquiti, hp, dell (aeronet) dat compleet niet in het gamma zitten ?

waar is mesh wel goed voor ? als je in een houten hutje woont in bos en je bereik is onvoldoende... dan zitten er weinig dingen tussen die je wifi belemmeren/storen , dan werkt zo'n ding best ok :-)
vanaf je 1 betonplaat door moet val je vaak al van rssi-30 naar -70 en is heel je performance naar de fuck.. mogen ze zoveel blaten als ze willen van netgear , je performance is naar de kl*ten
Ik had het niet alleen over winkel/webshops, etc. Ik wil ook eigenlijk geen wifi, zoals vermeld staat: het is alleen als een kabel trekken niet gaat.

Wat bedoel je met die vraag met fabrikanten en in het gamma zitten?

Maar wacht, een hutje in het bos. Ik neem aan een niet zo groot hutje + je zegt het is hout. Waarom dan een mesh wifi netwerk bestaande uit 2 a 3 station? Dan is 1 hele sterke router gewoon voldoende. Mij gaat het erom dat ik een goede verbinding om mijn kamer wil, mocht een kabel niet lukken. Als is een utp-kabel veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Waarom zou een kabeltje trekken niet lukken? Die kans is heel erg klein als je maar liefst twee buizen hebt.

Als je zelf gaat trekken:
- Werk met twee personen, de een trekt, de ander duwt en voert in.
- Je kan ook een touwtje door de buis zuigen met een stofzuiger, hoef je geen veer te kopen. Zo heb ik het gedaan toen mijn trekveer te kort was voor de buis.
- Gebruik talkpoeder als je smering nodig hebt, geen vloeibare middelen.
- Koop gewoon Cat.5E kabel, dat trekt veel makkelijker dan Cat.6. Je kan dan ook twee kabels door een buis trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 13-06-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ploink schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:26:
Waarom zou een kabeltje trekken niet lukken? Die kans is heel erg klein als je maar liefst twee buizen hebt.

Als je zelf gaat trekken:
- Werk met twee personen, de een trekt, de ander duwt en voert in.
- Je kan ook een touwtje door de buis zuigen met een stofzuiger, hoef je geen veer te kopen. Zo heb ik het gedaan toen mijn trekveer te kort was voor de buis.
- Gebruik talkpoeder als je smering nodig hebt, geen vloeibare middelen.
- Koop gewoon Cat.5E kabel, dat trekt veel makkelijker dan Cat.6.
Weet niet, wil gewoon puur voor de zekerheid een backup plan hebben.

Dat zijn goeie tips, thanks!
Met een stofzuiger bedoel je dat dat iemand bijvoorbeeld boven met de stofzuiger staat en ik beneden met een touwtje bij de buis?
Handige tip!
En heb sowieso nog een lang stuk cat5e liggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja ik had gewoon een rolletje dun touw, het eind een beetje uitgerafeld voor meer zuigkracht.
Aan de andere kant houdt iemand de stofzuiger op de buis, kieren zo goed mogelijk afgedicht..
Van boven naar beneden invoeren gaat het beste ivm zwaartekracht.
Maar een nylon trekveer is niet duur en als die lang genoeg is werkt dat meestal prima, maar soms kom je met een touwtje beter langs een obstakel, soms werkt de veer misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ploink schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:42:
Ja ik had gewoon een rolletje dun touw, het eind een beetje uitgerafeld voor meer zuigkracht.
Aan de andere kant houdt iemand de stofzuiger op de buis, kieren zo goed mogelijk afgedicht..
Van boven naar beneden invoeren gaat het beste ivm zwaartekracht.
Maar een nylon trekveer is niet duur en als die lang genoeg is werkt dat meestal prima, maar soms kom je met een touwtje beter langs een obstakel, soms werkt de veer misschien beter.
Klinkt makkelijk! Handig tip, bedankt! Ik ga binnenkort even kijken met mijn vader of het gaat lukken. Want heb liever een utp kabel dan wifi. Want heb al een super goede (en dure) router. Wilde een paar opties proberen. De eerst optie is die kabel naar boven naar mijn kamer, dan weer via een gat in mijn kamer naar beneden waar de router staat en vanaf daar weer naar boven. Via dat gat lopen nu al 2 utp kabels vanaf tele2 modem naar boven. Dat is ook de enige manier en voor mij het makkelijkst en best haalbare. En vind het nog leuk ook, om lekker moeilijk te doen met de kabels. Ik zit toch alleen maar thuis voorlopig.

Edit:
Heb het net even geprobeerd met mijn vader, maar met de stofzuiger is het niet geluk. Ik weet ook niet of er ook ''obstakels'' in welke vorm dan ook tussen boven en beneden zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door johan501 op 13-06-2018 21:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
johan501 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:57:
Jammer. Ik heb wel gemerkt dat afdichten belangrijk is. Ik gebruikte van die kneedbare posterplakkers als een soort klei/stopverf zodat er echt geen lucht meer langs gaat en de stofzuiger op max, dan kon je de stofzuiger aan de draad voelen trekken. Sowieso kan de stofzuiger handig zijn om eventueel gruis uit de buis te zuigen.

Maar er is altijd nog de bewezen trekveer methode. Ik heb afgelopen jaar verschillende draden getrokken in ons nieuwe huis en met beide methodes is het soms best lastig, maar de aanhouder wint, het is tot nu toe altijd nog gelukt. Bij ons zat er zelfs water in die lange buis, geen idee hoe dat kan, maar was best een gedoe om die droog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Ja inderdaad. Aan afdichten had ik ook al gedacht. Had een soort smalle buis, beneden paste die mooi op de stofzuiger slang en boven paste die precies in de buis. Maar misschien is de stofzuiger niet krachtig genoeg. Ik zou het niet weten eigenlijk.

Ja dat is waar. Het is altijd fijn als iets lukt! Water in zo'n buis? Dat is nogal apart haha. Ja dat begrijp ik!
Pagina: 1