[Procmail] Mail forwarden

Pagina: 1
Acties:

• rene_404
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03-2007
Momenteel hebben we een mailserver die rechtstreeks aan het internet gekoppeld is. De server draait op RH 7.1, alle inkomende mail moet nu worden verspreidt naar 3 interne mailservers. Nu had ik hier het volgende voor bedacht:

Ik stel sendmail in zodat hij alle mail ontvangt in de user mailbox. In de user mailbox maak ik een procmail bestandje waarin staat welke user naar welke mailserver moet worden gestuurd.
code:
1
2
:0  
! self@other-place.net

De bovenstaande code werkt wel, maar ik heb nergens kunnnen vinden hoe ik zie van welke user het mailtje is en waar in moet instellen naar welke server hij moet gaan. Het nadeel hier is dat alles op hetzelfde domein moet gebeuren.

Iemand een idee :?

huh, heb ik dat gedaan?

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 08:36 schreef rene_404 het volgende:
Momenteel hebben we een mailserver die rechtstreeks aan het internet gekoppeld is. De server draait op RH 7.1, alle inkomende mail moet nu worden verspreidt naar 3 interne mailservers.
Uhm...
Dus je draait 1+3 = 4 mailservers op die ene bak? Of binnenin het netwerk? Lijkt me vrij nutteloos, je bedoelt dan ook waarschijnlijk dat er drie mailboxen zijn en een mailserver.
Nu had ik hier het volgende voor bedacht:

Ik stel sendmail in zodat hij alle mail ontvangt in de user mailbox. In de user mailbox maak ik een procmail bestandje waarin staat welke user naar welke mailserver moet worden gestuurd.
mailbox?
code:
1
2
! self@other-place.net

De bovenstaande code werkt wel, maar ik heb nergens kunnnen vinden hoe ik zie van welke user het mailtje is en waar in moet instellen naar welke server hij moet gaan. Het nadeel hier is dat alles op hetzelfde domein moet gebeuren.

Iemand een idee :?
Jouw uitleg is vrij vaag, dus ook een vaag algemeen antwoord:

als je binnenkomende mailtjes wilt sorteren per gebruiker, dan kun je in de mailheader zien op wel domein het mailtje is binnengekomen en voor welke gebruiker. In de docs (HOWTO! >:) )van sendmail staat dat haarfijn uitgelegd.

Je kan die dan intern of extern doorsturen dus dat doet waarschijnlijk wat je wilt.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 17 juli 2001 08:36 schreef rene_404 het volgende:
code:
1
2
! self@other-place.net

De bovenstaande code werkt wel, maar ik heb nergens kunnnen vinden hoe ik zie van welke user het mailtje is en waar in moet instellen naar welke server hij moet gaan.
Je kunt regexen loslaten op de mailheader en/of body om te kijken of een mailtje aan een bepaalde rule voldoet. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
* ^To:.+blaat@domein.net
! blaat@blaat.net

* ^To:.+mooh@domein.net
! mooh@mooh.net

Maar zodra het veel mailadressen worden, of er mails komen die gericht zijn aan meerdere personen, wordt dit onhandig. Kun je beter sendmail laten oplossen.

• rene_404
Op dinsdag 17 juli 2001 10:28 schreef beelzebubu het volgende:
Uhm...
Dus je draait 1+3 = 4 mailservers op die ene bak? Of binnenin het netwerk? Lijkt me vrij nutteloos, je bedoelt dan ook waarschijnlijk dat er drie mailboxen zijn en een mailserver.
Er zijn in totaal 4 verschillende mailservers in het netwerk. Eentje hiervan is verbonden aan het internet. De laatste 3 zijn interne mailservers, een voor elk sub-netwerk. (192.168.1.1 - 192.168.2.1 - 192.168.3.1) Wat ik dus wil is dat alle mail dat binnenkomt op de "hoofd" mailserver wordt verdeelt naar de drie interne mailservers. (deze draaien op groupwise en mogen niet rechtstreeks in verbinding staan met het internet, vandaar de "hoofdserver" met een firewall.)

De verdeling moet worden gemaakt op de users. Stel: Users A werkt op netwerk 1; de mail van user A moet nu via de "hoofdserver" worden afgeleverd aan de mailserver A. Dit geldt ook voor users B. User B werkt op netwerk 2; de mail van users B moet dus via de "hoofd" mailserver worden afgeleverd aan de interne B mailserver.

Hopelijk ietjes duidelijker nu :?

huh, heb ik dat gedaan?

• rene_404
Op dinsdag 17 juli 2001 10:44 schreef Onno het volgende:

Je kunt regexen loslaten op de mailheader en/of body om te kijken of een mailtje aan een bepaalde rule voldoet. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
* ^To:.+blaat@domein.net
! blaat@blaat.net

* ^To:.+mooh@domein.net
! mooh@mooh.net

Maar zodra het veel mailadressen worden, of er mails komen die gericht zijn aan meerdere personen, wordt dit onhandig. Kun je beter sendmail laten oplossen.
Bijna, nu moet ik alleen nog ergens opgeven naar welke server hij geforward moet worden. Kan ik in dit stukje ergens het interne IP van de SMTP server opgeven?

Zoiets: :?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9