Toon posts:

Toekomstig programmeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Sinds een jaar ben ik bezig met het leren van Php & Mysql via websites zoals Udemy. De basis heb ik redelijk onder controle en richt me momenteel op het OOP programmeren.

Als ik in de toekomst aan de slag zou willen als PHP developer, heeft het dan een meerwaarde om bepaalde certificaten te halen?

Na het behalen van onderstaande training krijg je bijvoorbeeld de "Zend Certified PHP Engineer certificering".
https://icttrainingen.nl/blog/omscholen-naar-programmeur/
Heeft dit echt een meerwaarde bij bedrijven?

Wat ik mijzelf ook afvraag: Wanneer weet je of je goed genoeg bent voor een Junior php functie?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2018 18:51 . Reden: Typfout ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 08:42
Het hebben van certificaten/diploma's zal zeker helpen in het vinden van je eerste baan echter kan ik zeggen dat er niet extreem veel waarde aan gehecht wordt. Als je kan aantonen dat je kan programmeren en verstand hebt van zaken vind je zo een baan. ( Overigens wordt er bij "Zend Certified PHP Engineer certificering" bijzonder veel gevraagd over dingen die je nooit gebruikt )

Wanneer je goed genoeg bent voor een junior functie is verschillend gezien bedrijven verschillende verwachtingen hebben, ik zou gewoon goed kijken naar de vacatures wat er van je verwacht wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:51
Wat ik graag in mijn (junior) collega's zie is niet dat ze een bepaald trucje kunnen (bijv. alleen specifiek één taal kennen), maar dat ze inzicht hebben in wat ze doen. Velen kunnen via het verzamelen van informatie via online cursussen en stackoverflow wel tot een werkende oplossing komen, maar snap je dan ook waarom het werkt zoals het werkt? Dat maakt bij ons het verschil tussen een (potentiële) goede programmeur en een amateur.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hypotetische sollicitatie vraag:

Voor een klant moet ik een website maken.
Het wordt een catologus van historische auto's.
Daarin komt te staan:
- merk
- model
- productie maanden
- ontwerper(s)

Je moet kunnen zoeken op alle opties. Dus bijvoorbeeld welke ontwerper welke auto's heeft (mede) ontworpen.

Hoe zou jij dat maken qua database en welke PHP structuur?

Ja, zelfs juniors krijgen dit soort dingen naar hun hoofd geslingerd ;)
Jouw ideeën/uitkomsten/vragen vertellen mij dan genoeg of ik iets aan je heb, het loon, etc. etc.

Ikzelf als senior zou namelijk doorvragen zoals: is elke auto van een model identiek?
Het antwoord is: Nee, want in 2009 - 2013 had een model gewone koplampen en in 2013+ xenon
Ook komt het voor dat een specifieke motor die in een Citroën (PSA) zit ook in een Mini (BMW).
Dat maakt het antwoord dus veel complexer, en de vraag is hoe een programmeur hier mee omgaat.
Een junior hoef ik het niet van te verwachten, maar als die wel met vragen komt hecht ik daar waarde aan.

[ Voor 41% gewijzigd door DJMaze op 12-06-2018 19:50 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Dat soort vragen stel ik eigenlijk nooit tijdens een gesprek. Het boeit mij niet heel veel of iemand alles van een bepaald domein weet. Met wat voor systemen iemand ervaring heeft en wat ie daar van vind, welke kant iemand op wil gaan qua carrière, waar iemands passie ligt in het vakgebied.

Ik ben veel meer geïnteresseerd naar iemands globale project aanpak. Frameworks en databases zijn in mijn optiek meer een soort van dialect, en als je de concepten snapt, dan lukt het vaak ook wel om die te vertallen in een bepaald dialect.

Maar wat ik nog veel belangrijker vind, is wat voor persoon iemand is, los van de programmeer vaardigheden.
De kandidaat kan wel een geniaal goede programmeur zijn, maar als ie qua persoonlijkheid niet in mijn team past heb ik er wel precies helemaal niets aan.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 22:03

Zeror

Ik Henk 'm!

Certificaten zijn leuk, maar het meest belangrijke is nog wel je portfolio. Het gaat echt om wat je kunt maken. Laat mooie software zien waar je aan gewerkt hebt. Als dat indrukwekkend is, trek je vanzelf de aandacht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zeror op 12-06-2018 22:01 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:49:
Beste leden,

Sinds een jaar ben ik bezig met het leren van Php & Mysql via websites zoals Udemy. De basis heb ik redelijk onder controle en richt me momenteel op het OOP programmeren.

Als ik in de toekomst aan de slag zou willen als PHP developer, heeft het dan een meerwaarde om bepaalde certificaten te halen?

Na het behalen van onderstaande training krijg je bijvoorbeeld de "Zend Certified PHP Engineer certificering".
https://icttrainingen.nl/blog/omscholen-naar-programmeur/
Heeft dit echt een meerwaarde bij bedrijven?

Wat ik mijzelf ook afvraag: Wanneer weet je of je goed genoeg bent voor een Junior php functie?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie :)
Mijn mening is dat certificaten weinig voorstellen, echter het zend framework laat zien dat je de php bijbel hebt doorgelezen en dus doorzettingsvermogen hebt. Alleen om die reden zou ik dat certificaat waarderen.

Daarnaast ben ik van mening dat ervaring en de snelheid waarmee je de kennis op doet key is in wat ik in een developer zoek. Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk proberen bij een bedrijf aan het werk te gaan waar je ook echt met vooruitstrevende technieken gaat werken.
Zeror schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:00:
Certificaten zijn leuk, maar het meest belangrijke is nog wel je portfolio. Heit gaat echt om wat je kunt maken. Laat mooie software zien waar je aan gewerkt hebt. Als dat indrukwekkend is, trek je vanzelf de aandacht ;)
Wat Zeror terecht zegt, je zou bijvoorbeeld aan opensource projecten kunnen gaan werken zodat je code publiekelijk op bijv. github te vinden is.

[ Voor 14% gewijzigd door xleeuwx op 12-06-2018 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:38:

Daarin komt te staan:
- merk
- model
- productie maanden
- ontwerper(s)

Je moet kunnen zoeken op alle opties. Dus bijvoorbeeld welke ontwerper welke auto's heeft (mede) ontworpen.

Jouw ideeën/uitkomsten/vragen vertellen mij dan genoeg of ik iets aan je heb, het loon, etc. etc.

Ikzelf als senior zou namelijk doorvragen zoals: is elke auto van een model identiek?
Het antwoord is: Nee, want in 2009 - 2013 had een model gewone koplampen en in 2013+ xenon
Ook komt het voor dat een specifieke motor die in een Citroën (PSA) zit ook in een Mini (BMW).
Dat maakt het antwoord dus veel complexer, en de vraag is hoe een programmeur hier mee omgaat.
Een junior hoef ik het niet van te verwachten, maar als die wel met vragen komt hecht ik daar waarde aan.
Dan zou ik terug-vragen waarom een flat-file based system niet afdoende is.

Tot 50.000 entries in YAML is sneller dan een Mongo-DB (zeker als de server een SSD draait).

En als je de blueprints hiervoor opmaakt met structured-data, maakt het niets uit of model-X in jaar-Y 1 of 2 koplampen had...

Er zijn zo veel oplossingen te verzinnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Waarom zoek je niet gewoon wat vacatures, en kijk je wat ze vragen?

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 14:09
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:49:
Wanneer je goed genoeg bent is natte vinger werk, het ene bedrijf verwacht dat je al veel weet terwijl een ander bedrijf veel meer tijd steekt in het verder opleiden. Ga vooral opzoek naar bedrijven waarvan jij denkt dat ze bij jou passen en kijk wat ze vragen. Er is geen algemene eisenpakket voor junior php developer.
xleeuwx schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:03:
Mijn mening is dat certificaten weinig voorstellen, echter het zend framework laat zien dat je de php bijbel hebt doorgelezen en dus doorzettingsvermogen hebt. Alleen om die reden zou ik dat certificaat waarderen.
Het Zend PHP Certifcaat is iets anders dan het zend framework (certificaat) ;)

Maar inderdaad zegt dat in tegenstelling tot de meeste certificaten wel iets. Al is het daarbij wel zo dat sommige dingen heel specifiek zijn en je misschien nooit tegen komt. (Ik heb hem zelf in 2009 gehaald en sommige dingen gebruik ik nooit.) Andere delen zorgen er weer voor dat je dingen gaat begrijpen die helpen bij het oplossen van problemen.

Ik zie de meeste certificaten meer als marketing, heb zelf bijvoorbeeld het Laravel certificaat op de planning staan voor dit jaar. Maar dat is puur omdat het mooi is voor de klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:07

Haan

dotnetter

Daarin komt te staan:
- merk
- model
- productie maanden
- ontwerper(s)

offtopic:
Als je iemand tegenover je hebt zitten die 0,0 affiniteit met auto's heeft, gaat die dat echt niet vragen hoor ;) Ik zou meer waarde hechten aan vragen als 'wat is de verwachte hoeveelheid traffic', 'zijn er eisen mbt performance', eisen mbt schaalbaarheid e.d. Dat zijn ook zaken die nogal van invloed kunnen zijn op je ontwerp

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotAFarmer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-09 16:13
Persoonlijk zou ik een portfolio gaan opbouwen zodat je dingen hebt om aan je toekomstige werkgever te laten zien.

Het volgen van udemy cursussen is leuk, maar hecht er niet teveel waarde aan. Helaas leer je daar 1 op 1 hoe de "cursusleid(er/ster)" het doet.
Echter ontbreekt vaak de achterliggende gedachte waarom het op een bepaalde manier wordt gedaan.
Udemy cursussen zijn handig om bijvoorbeeld "snel" de flow van een bepaalde framework te leren maar de achterliggende theorie mist.

In het kort, zodra je de basis van PHP kent zou ik me gaan focussen op de theorie achter oop en bijvoorbeeld de verschillende methodologieën zoals DevOps en praktijken als Domain Driven Design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59

aliencowfarm

ˑ•●☻

Zover ik kan lezen krijg je na het behalen van de opleiding geen Zend certificaat. Ze bieden enkel een basis PHP cursus aan. Als je een Zend certificaat wil zul je er zelf dus nog meer in moeten verdiepen. Enkel met basiskennis ben je er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
TJVB schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:05:
[...]

[...]

Het Zend PHP Certifcaat is iets anders dan het zend framework (certificaat) ;)
Ik zie het idd :F, Zend PHP Certificaat stelt niet zo veel voor. Zend Framework is wel wat pittiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Daarin komt te staan:
- merk
- model
- productie maanden
- ontwerper(s)

Sorry, maar zo kun je er wel van alles bij verzinnen natuurlijk. Of de combinatie merk/model uniek is vind ik zo'n casus niet heel relevant. Als er in een reëele situatie goed met de klant is gecommuniceerd / uitgevraagd en dit is wat er ligt dan mag ik er als programmeur vanuitgaan dat de combi merk/model uniek is. Als later blijkt dat dat het niet het geval is kun je (mits je DB-ontwerp en je code goed goed in elkaar zitten) vrij simpel die differentiatie eraan toevoegen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Niet om negatief te doen, maar waarom heb je gekozen voor PHP? Het blijft me opvallen hoeveel mensen juist met deze relatief lastige taal starten. Weliswaar is het geen weggegooide tijd, maar zeker als je je beroep van programmeren wilt maken zijn er prima alternatieven die je vrijwel zeker aan een starters baan kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

raptorix schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:55:
Niet om negatief te doen, maar waarom heb je gekozen voor PHP? Het blijft me opvallen hoeveel mensen juist met deze relatief lastige taal starten. Weliswaar is het geen weggegooide tijd, maar zeker als je je beroep van programmeren wilt maken zijn er prima alternatieven die je vrijwel zeker aan een starters baan kunnen helpen.
volgens mij is de drempel bij php juist heel laag, welke talen zijn volgens jou makkelijker / makkelijk.

Ik bedoel met een taal leren alleen ben je er niet, je moet ook de logica snappen.

Hoe junior je ook bent, ik zou me gaan verdiepen in frameworks, verschillen kunnen opnoemen, en juist proberen te vinden: ik heb a, dit moet b worden, wat is de beste / meest logische stap er tussen die uitgevoerd moet worden (dit zou bijvoorbeeld ook met exec()) kunnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Het belangrijkste van programmeren is dat je snapt wat je nu eigenlijk aan het doen bent. De talen en/of frameworks maken niet uit, want als je snapt wat je doet zijn die redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen. En het te snappen bereik je eigenlijk alleen maar door veel te oefenen, of beter gezegd, een beetje klooien met code. Dat je je zelf een beetje uitdaagd: deze code doet X, maar kan dat ook Y. Of: als ik dit aanpas naar dat, krijg ik dan hetzelfde resultaat of iets anders. Etc, etc. Het is dat "eureka" moment dat een goede programmeur onderscheid van een minder goede programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:24:
[...]

volgens mij is de drempel bij php juist heel laag, welke talen zijn volgens jou makkelijker / makkelijk.

Ik bedoel met een taal leren alleen ben je er niet, je moet ook de logica snappen.

Hoe junior je ook bent, ik zou me gaan verdiepen in frameworks, verschillen kunnen opnoemen, en juist proberen te vinden: ik heb a, dit moet b worden, wat is de beste / meest logische stap er tussen die uitgevoerd moet worden (dit zou bijvoorbeeld ook met exec()) kunnen...
Dit is juist exact wat een framework NIET doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raptorix schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:01:
[...]

Dit is juist exact wat een framework NIET doet.
ik zei niet wat een framework doet, ik zei zoek de verschillen tussen de frameworks. daarnaast zijn er ook gewoon (vooral in linux land) handige commando's / programma's die a (geoptimaliseerd zijn) of b heel fijn kunnen werken. dat bedoelde ik met exec();oftewel rm -rf $dir gaat (indien je de juiste rechten hebt) veel sneller dan in php (restrictie in php is dat bijvoorbeeld de directory leeg moet zijn alvorens je hem kunt verwijderen).

Wat ik met bovenstaande probeer te zeggen: gebruik het juiste middel om het doel te bereiken.

taak is: verwijder directory $dir. in php (zonder exec, sh) zal ik dan eerst een recursive dirlisting moeten doen, daarna file stuk voor stuk de bestanden erin verwijderen en eventuele subdirectories. terwijl ik met het commando rm -rf het veel simpeler heb. (zgn one liners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:23:
[...]

ik zei niet wat een framework doet, ik zei zoek de verschillen tussen de frameworks. daarnaast zijn er ook gewoon (vooral in linux land) handige commando's / programma's die a (geoptimaliseerd zijn) of b heel fijn kunnen werken. dat bedoelde ik met exec();oftewel rm -rf $dir gaat (indien je de juiste rechten hebt) veel sneller dan in php (restrictie in php is dat bijvoorbeeld de directory leeg moet zijn alvorens je hem kunt verwijderen).

Wat ik met bovenstaande probeer te zeggen: gebruik het juiste middel om het doel te bereiken.

taak is: verwijder directory $dir. in php (zonder exec, sh) zal ik dan eerst een recursive dirlisting moeten doen, daarna file stuk voor stuk de bestanden erin verwijderen en eventuele subdirectories. terwijl ik met het commando rm -rf het veel simpeler heb. (zgn one liners).
En wat heeft dit met leren programmeren te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:24:
[...]

Dat een drempel laag is betekend nog niet dat het een geschikte taal is om te leren, daarnaast is PHP een oude taal die continue moet bijblijven door er features in te hacken die in andere talen standaard zijn, en er al by design in zitten. Kortom als je in 2018 nog eens PHP gaat leren doe je je zelf te kort. Daarnaast word PHP in het professionele level nauwelijks gebruikt, ik heb de laatste 20 jaar voornamelijk gewerkt voor de grotere Nederlandse bedrijven, en daar word vrijwel alleen C# of Java gebruikt en daar zijn goede redenen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjors (raportix) zo'n vraag had ik van de topicstarter wel verwacht. Niet van iemand die afiiniteit met Assembly zegt te hebben maar goed:

http://php.net/manual/en/refs.fileprocess.file.php als antwoord op je vraag. dus leren programmeren op het filesysteem (mijn voorbeeld). je moet ergens beginnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast word PHP in het professionele level nauwelijks gebruikt
hahaha, 80% van het internet draait op php (geen zin om de bron erbij te zoeken) en jij komt aan met C# en java.

De logica erachter is: gebruik de juiste taal voor het juiste doel:

php is een prima keus om mee te beginnen. C# en java daarintegen met null,null als basis is leren zwemmen in het diepe.

ik wilde alleen maar zeggen, met alleen php ben je er ook niet.

Daarnaast is er dus meer kans op het feit dat iemand anders jouw code begrijpt, als je echt denkt dat C# en java zoveel meer kennis hebben om wat te willen bereiken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:45:
hahaha, 80% van het internet draait op php (geen zin om de bron erbij te zoeken)
Dat snap ik wel. Want dat toont vooral aan dat er erg veel publieke pagina's zijn die op bijvoorbeeld Wordpress draaien.

Afgezien daarvan; de TS moet lekker zelf weten met welke taal hij begint. Wat vooral belangrijk is voor de TS is dat 'ie het leuk vindt. Niet wat men hier als persoonlijke voorkeur heeft. Als dat PHP is; prima.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 14-06-2018 11:26 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:45:
[...]

hahaha, 80% van het internet draait op php (geen zin om de bron erbij te zoeken) en jij komt aan met C# en java.

De logica erachter is: gebruik de juiste taal voor het juiste doel:

php is een prima keus om mee te beginnen. C# en java daarintegen met null,null als basis is leren zwemmen in het diepe.

ik wilde alleen maar zeggen, met alleen php ben je er ook niet.

Daarnaast is er dus meer kans op het feit dat iemand anders jouw code begrijpt, als je echt denkt dat C# en java zoveel meer kennis hebben om wat te willen bereiken ?
Omdat een groot deel van alle websites gebruik maakt van wordpress, ik zeg niet dat PHP bij voorkeur slecht is, ik geef alleen aan dat het GEEN makkelijke taal is om goed te leren programmeren. Maar goed, leer vooral PHP en ga een baan zoeken, je ziet vanzelf wel bij wat voor Toko's je uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Reductio ad PHPrum, of te wel Godwin's law kan wel aangepast worden van Hitler naar PHP :+

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotAFarmer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-09 16:13
raptorix schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:33:
[...]

Omdat een groot deel van alle websites gebruik maakt van wordpress, ik zeg niet dat PHP bij voorkeur slecht is, ik geef alleen aan dat het GEEN makkelijke taal is om goed te leren programmeren. Maar goed, leer vooral PHP en ga een baan zoeken, je ziet vanzelf wel bij wat voor Toko's je uitkomt.
Ik vind dit toch een redelijk negatieve post, PHP is een prima taal om te leren programmeren, zelfs zonder kennis van OOP kan je met PHP relatief leuke dingen neerzetten, en om nou te zeggen dat het geen makkelijke taal is om goed te leren programmeren is onzin. Met PHP kan je een prima basis leggen om daarna over te stappen naar andere talen als bijvoorbeeld C#, er zijn tal van frameworks waarin je prima het mvc principe leert kennen. En door je te verdiepen in de achterliggende theorieën kan je prima een goede programmeur worden met PHP als begin taal.

TL;DR
De taal waarin je begint te programmeren heeft niks te maken met of je wel of niet een goede programmeur kan worden. door je te verdiepen in de achterliggende basis kan je prima later een andere taal leren en er nette code in schrijven, en persoonlijk denk ik dat PHP zich daar prima voor loont vooral door de laagdrempeligheid.

Tip voor TS: Focus je niet op welke taal goed of slecht is, focus je op de manier waarop dingen gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 14:09
xleeuwx schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:15:
Ik zie het idd :F, Zend PHP Certificaat stelt niet zo veel voor. Zend Framework is wel wat pittiger
Het zijn twee verschillende certificaten. Ik genoeg developers die een examen over een framework (Zend Framework, Symfony, Laravel) waarmee ze bekent zijn wel halen en het PHP certificaat niet. Maar de vraag daarbij is wat je doel is
raptorix schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:37:
Dat een drempel laag is betekend nog niet dat het een geschikte taal is om te leren, daarnaast is PHP een oude taal die continue moet bijblijven door er features in te hacken die in andere talen standaard zijn, en er al by design in zitten. Kortom als je in 2018 nog eens PHP gaat leren doe je je zelf te kort. Daarnaast word PHP in het professionele level nauwelijks gebruikt, ik heb de laatste 20 jaar voornamelijk gewerkt voor de grotere Nederlandse bedrijven, en daar word vrijwel alleen C# of Java gebruikt en daar zijn goede redenen voor.
Of dat mensen denken dat het nog steeds zo is als bij PHP 4 en blijven daarom waar ze zitten. Ik had tijdens mijn opleiding al dat docenten (intern+extern) verbaasd waren dat er veel meer mogelijk was dan ze dachten.
Tevens staat het PHP landschap de laatste jaren ook niet echt stil.

Maar uiteindelijk is de eerste vraag wat wil je gaan doen en daarna welke taal. Werken met embedded hardware is niet heel praktisch in PHP maar webdevelopment wel.

En probeer netjes te werken, kijk waarom je sommige code meteen begrijpt en andere niet.
Fatsoenlijke code schrijven is tenslotte niet afhankelijk van je taal. Als hier iemand op sollicitatie komt is het belangrijker of die netjes probeert te werken en wil leren dan zijn / haar huidige kennis.
Een vraag zoals die van de TS is dan al een positief punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
NotAFarmer schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Ik vind dit toch een redelijk negatieve post, PHP is een prima taal om te leren programmeren, zelfs zonder kennis van OOP kan je met PHP relatief leuke dingen neerzetten, en om nou te zeggen dat het geen makkelijke taal is om goed te leren programmeren is onzin. Met PHP kan je een prima basis leggen om daarna over te stappen naar andere talen als bijvoorbeeld C#, er zijn tal van frameworks waarin je prima het mvc principe leert kennen. En door je te verdiepen in de achterliggende theorieën kan je prima een goede programmeur worden met PHP als begin taal.

TL;DR
De taal waarin je begint te programmeren heeft niks te maken met of je wel of niet een goede programmeur kan worden. door je te verdiepen in de achterliggende basis kan je prima later een andere taal leren en er nette code in schrijven, en persoonlijk denk ik dat PHP zich daar prima voor loont vooral door de laagdrempeligheid.

Tip voor TS: Focus je niet op welke taal goed of slecht is, focus je op de manier waarop dingen gedaan worden.
Bij het laatste sluit ik mij volledig aan.

Bij de rest zet ik wel een vraagteken. Ik heb zojuist het 1e jaar afgerond van het HBO en mijn ervaring kijkende naar medestudenten is dat veel met PHP nogal wat moeite hadden.

Ik zou iemand die begint met programmeren eerder iets als Processing adviseren om zo alles iets meer visueel te krijgen. Processing is gebaseerd op Java en kent een vrij vlakke leercurve. Daarna zou ik mij gaan richten op geheugenmodellen en de overstap maken naar Java en OO, gevolgd door onderwerpen als threading en garbage collection.

Ik denk dat je een overstap beter kunt maken van Java naar PHP dan andersom. Maar het gaat er uiteraard om wat je uiteindelijke doel is. Als web developer heb je mogelijk meer baat bij PHP (kijkend naar de lesstof voor web dev's richt die zich met name op het gebruik van frameworks en niet zozeer op het schrijven).

PHP leren is eenvoudig, maar goed PHP leren toepassen is toch een kunst. Zelf in het hoger onderwijs lijkt prepared statement bij mensen die er het eerst mee van doen krijgen iets magisch, evenals controle structuren goed beheersen, documentatie lezen en goed commentariëren van code (incl. eenduidige namen voor functies/methoden/variabelen/attributen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik zou beginnen met befunge of brainfuck ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 20:26
Ik zou zeggen: verdiep je vooral in moderne onderdelen van PHP. Gebruik strict types, return type definitions, etc. Zorg dat je namespacing begrijpt, autoloading, classes extenden, noem maar op.
Speel daarmee, bouw een leuke applicatie voor iets wat met je hobby te maken heeft (dondert niet wat) en als je daar tevreden over bent zet je het op Github. Het helpt als je daarbij eens wat rondkijkt naar een modern framework om op te bouwen maar hou er ook rekening mee dat niet ieder bedrijf wekelijks het nieuwste en hipste framework implementeert.

Ga ook eens kijken bij open source projecten die je interessant vind. Neem de tickets daar door, kijk of je begrijpt wat er gebeurt en wie weet kun je zelf ook eens een fix maken.

Zorg ook dat je aan gerelateerde skills werkt. Git begrijpen is bijvoorbeeld tamelijk essentieel als je als professional aan de slag wil, ongeacht welke taal het om gaat. En geen webapplicatie zonder javascript tegenwoordig, dus zorg dat je ook enig begrip daarvan hebt. Ook al wil je als pure backend developer aan de slag; het is handig dat je op de hoogte bent wat de frontend nodig heeft.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Pagina: 1