LGA 1366 X56 (GPU upgrade)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrazyNES
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het aanschaffen van een GPU.
Ik zit totaal niet thuis in de GPUs aangezien in ze nooit echt "sterk" nodig had.

Mijn huidige systeem is:

Asus P6T se (1366 X58)
Xeon 5670 @ 4.0 Ghz
12 GB DDR3 2100 (triple channel)
GTX 550 Ti?
SSD
Cooler Master 520W (RS-520-ASAA-A1)

Het is eigenlijk tijd om een nieuw systeem te bouwen op de Ryzen technologie maar ik vind het geheugen te duur om te vervangen.
Mijn pc werkt eigenlijk zeer goed maar zoals jullie kunnen lezen is de GPU echt oud en ondermaats.
Ik gebruik mijn PC nu alleen als mediastation en om mee te knutselen. Dit oudje is een lot uit de loterij.

Nu wil ik de nieuwe Anno 1800 (release Q4 2018) gaan spelen en een systeem hebben die dat optimaal en max. kan draaien.
Ook heb ik wellicht interesse om binnnekort Jurassic World Evolution te spelen.
Verder ben ik eigenlijk geen PC gamer.
Als laatste zal ik wat meer gaan doen met fotobewerking zoals Lightroom of Photoshop. Ik heb voor het eerst een goede systeemcamera aangeschaft.

Nu is mijn vraag...

Zal ik voldoende hebben aan een GTX 1060 6GB? Is het overkill?
Deze zijn af en toe 2e hands voor 200-230 euro te vinden.
Kan mijn PSU een kaart als deze aan?
Zal mijn CPU een doorslaggevende bottleneck zijn?

Ik zal tevreden zijn als ik beide spellen op 1080P 60+ fps max settings kan draaien.
Daarnaast heb ik geen idee of een kaart als deze ook geschikt is voor fotobewerking.

Uiteindelijk zal deze kaart een nieuwe thuis krijg in een Ryzen systeem maar zoals ik al zei vind ik het nieuwe DDR4 geheugen op dit moment te duur. Naast het ook moeten aanschaffen van een nieuw e MB + processor.
Een nieuwe GPU is sowieso nodig en kan misschien prima draaien in mijn huidige systeem.

Andere kaarten waar ik naar gekeken heb zijn de RX580 en GTX 980 voor misschien de prijs.
Echter valt de prijs voor de 980 nog vies tegen voor zo'n oude kaart en maar 4GB.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb maar de 4GB grens wordt vandaag de dag toch al redelijk snel overschreden door de grotere titels.

Dank voor het lezen en ik hoor graag tips.

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:47

jgj82

Ja, maar = nee

@CrazyNES Ik mis nog je monitor in het verhaal. De native resolutie speelt nogal mee in de keuze wmb. Je cpu kan met z'n 6 cores/12 threads nog wel even mee. Zeker op 4Ghz.

Ter vergelijking: ik gebruik een 4790k @4.7GHz 4 core/8 threads met 32GB ram @2166MHz en een Vega 64 op 3440x1440 en de bottleneck is altijd de GPU. Zou ik een 1080p monitor gebruiken dan kan ik het wel met een RX 470 of 480 af.

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 18:38
Ik heb een vergelijkbare PC en stond voor dezelfde keuze als jou:
Oh, klein detail, het is x58 ipv x56 ;)

Na vele topics op het web te hebben gelezen over x58 xeon systemen die een nieuwe gpu zochten, was de 'consensus' dat het maximaal nuttige (om niet door cpu beperkt te worden) een gtx1070 was, mits je een stevige cpu OC had en op 1440p ofzo gamede. Nu weet ik niet hoe veeleisend die games die jij anticipeert zullen worden...

Nu weet ik ook niet hoeveel je overclockte xeon verstookt, want dat zal bepalen hoeveel 'overhead' je PSU heeft voor de gpu. Maar een gtx1060 zou evenveel verbruiken als een 550 Ti (volgens een snelle google search), dus die zou al zeker gaan. Een gtx1070 / RX580 verbruikt meer, dus daarover durf ik me niet uit te spreken.
Qua fotobewerking zal een gtx1060 wel volstaan.

Ik heb me een 4 maanden oude msi rx580 gaming x 8gb gevonden vorige week voor 250e, voor een vergelijkbaar systeem:
- p6t se
- x5650
- 12gb c7 ram
- gtx 570
Nu nog mijn cpu OC'en, en dan hoop ik nog paar jaar te doen met deze setup :)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Ik zou de upgrade naar Ryzen voorlopig lekker laten zitten. De Xeon 5670 @ 4.0 Ghz presteert ongeveer gelijk aan een Ryzen 1600x. Qua gaming ga je waarschijnlijk geen verschil merken, zeker niet als je op 60hz blijft.

Qua GPU maakt het nogal uit op wat voor resolutie je gaat spelen. Voor 1440p zou ik toch sneller voor een 1070 of beter gaan. Voor 1080p voldoen de 1060/RX580 nog heel goed. De GPU prijzen vind ik nog steeds vrij hoog trouwens...

Je PSU zou het theoretisch gewoon aan moeten kunnen. Kijk wel of er genoeg aansluitingen op zitten voor een nieuwe videokaart (bijv: 1x6pin, 2x6pin, 1x8pin, 2x8pin e.d.)

Ter vergelijking: Met een i7 3770k overclocked en een gtx980 (iets minder zuinig dan een 1060, ongeveer gelijk aan rx580) haalde ik nog niet eens de 400w onder maximale belasting. De xeon heeft mogelijk iets meer nodig, maar dan hebben we het over enkele tientallen waarschijnlijk.

• CrazyNES
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
Dank voor de reacties.

X58 inderdaad, zoals ook bij mijn specs staat. Waarom ik in de titel x56 heb gezet is mij ook een raadsel.

Ik zit nu ook te kijken naar een GTX 980 Ti. Ik dacht, als ik op 1440p ga gamen dan is mijn CPU ook minder van belang. De workload wat meer op de GPU leggen is misschien niet zo gek. Ik ben benieuwd of dan een lagere clock en dus een lagere PSU consumptie ook voldoende is (misschien baseclock @3.2Ghz)
Dan zou een 980Ti of misschien een 1070 werken met mijn huidige PSU, als ik zo jullie berichten lees.

Een RX580 is ook interessant vanwege directx12 dat wellicht toch meer gebruikt gaat worden of vulkan. Alleen dan doe hij significant meer dan de 1060 6GB.

Keuzes, keuzes...

Echter dan weer het tegenovergestelde. De PC zal toch echt voor het meest van de tijd als mediastation fungeren om mijn 4K OLED te voeden met fijn materiaal. Dan is wellicht een 980 ti of 1070 zware overkill.
Maarrrr.
Volgend jaar komt er weer een nieuwe TV in huis vanwege de HDMI 2.1. Dan is een beetje videokaart wel nodig om ook media met max. kwaliteit media door te pompen. Of overschat ik dat?

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 18:38
Voor mij was een groot argument om voor een 'recente' gpu te gaan de meer up to date aansluitingen (HDMI/displayport). Ik wil namelijk nog enkele jaren doen met mijn systeem, en eerst de monitor updaten voor er een nieuwe PC komt. Heb geen flauw benul welke resoluties / verversingsnelheden dan de 'norm' gaan zijn, maar ik vrees dat je dan met oude gpu's toch mogelijk tegen een limiet qua bandbreedte zou kunnen botsen.
Pagina: 1