Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb 10 a 15 samsung batterijen gehad voor gsm .. ik zat te denken om daar een DIY powerbank van te maken.

Op youtube zijn er genoeg filmpjes hoe ze dat doen,
o.a YouTube: How to Make a 10000 mAh Power Bank from old samsung battery

Maar eigenlijk wil ik de chip die erop zit benutten .. (veiligheid enzo)

Zou dat veel moeite zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Leuk filmpje maar een auto lader gebruiken om de 4v van de accu naar 5v USB te krijgen lijkt mij niet mogeluhk, daar heb je echt een booster voor nodig.

In china haal je voor 10 dollar een powerbank, dus waarom de moeite en lelijkheid?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Dit is absoluut mogelijk en een leuk project. Maar je wil het natuurlijk wel veilig doen, dus je moet ervoor zorgen dat je niet kunt overladen/ontladen. Dus je zult UVP, OVP, OCP, OTP, UTP in willen bouwen. Daarnaast hebben de accu's volgens mij geen directe intelligentie in de cellen zitten. Dus drie staps laden zul je ook willen inbouwen. Plus nog booster of een bucker for w/e you wanna do.

Dus tenzij je het een leuk project vindt, koop gewoon een van xiaomi oid. Heb je meteen een mooi design.

Edit: het filmpje wat je ziet laat niet zien hoe je de boel oplaadt. daarnaast moet dit wel nep zijn omdat het niet anders kan dan dat hij minder dan 5 volt op z'n telefoon zet.

[ Voor 15% gewijzigd door LittleKiller op 12-06-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De diode, weerstand en USB kabel vormt het laadcircuit, dit idee is ook veel gebruikt bij simpele laadkabels voor gadgets.
Ik las dat de laadspanning van die samsung accu's 4.4volt is dus 5volt min 0.6~0.7v is precies juist,

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Yucon

*broem*

Je hebt zo te zien geen idee waar je mee bezig bent. Ik zou er niet aan beginnen. Er zijn inderdaad standaard circuitjes en tutorials en dergelijke, maar dan nog is het geen goed idee. Je zou bijvoorbeeld maar net een tutorial hebben van iemand die ook geen idee heeft waar hij mee bezig is.

Ontploffende cellen zijn geen theoretisch risico maar een serieus gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
memphis schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:56:
De diode, weerstand en USB kabel vormt het laadcircuit, dit idee is ook veel gebruikt bij simpele laadkabels voor gadgets.
Ik las dat de laadspanning van die samsung accu's 4.4volt is dus 5volt min 0.6~0.7v is precies juist,
Ware het niet dat USB nooit exact 5 volt is: +0,25V / -0,6V (zie electrical tabel rechts op deze wiki en bevestigd op pagina 175 in de USB specs 2.0

En de spannings val over een (silicium) diode is afhankelijk van de stroom er door heen. Weinig stroom is minder dan 0.7V (edit: over de diode en minder over de weerstand) en dus meer laadspanning voor de accu. Met een te hoge spanning gaan dat soort accu's kapot. En als je het te bond maakt desastreus. Zorg dat je een fatsoenlijke laad regelaar chip in je circuit hebt.

[ Voor 2% gewijzigd door Valen_76 op 13-06-2018 09:37 . Reden: zie tekst ]

Pagina: 1